Romania Curată

Primăriile vor ridica mașinile parcate neregulamentar, dar la cererea Poliției Rutiere

Maşinile parcate neregulamentar vor fi ridicate de un serviciu public al Primăriei, la cererea Poliţiei Rutiere, după ce aceasta l-a sancţionat pe şofer, a declarat marţi directorul Direcţiei Rutiere din Poliţia Română, comisarul şef Florentin Brăcea, citat de News.ro. Noua reglementare este doar una dintre modificările aduse Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006.

„Noi am reglementat tehnic procedura care nu era acoperită de HG. Ce face fiecare primărie în parte vom vedea. Noi o să avem discuţii cu fiecare în parte la nivel local, prin serviciile rutiere şi dânşii vor emite actele necesare”, a explicat Florentin Bracea.

Oficialul spune că trebuie ca noile modificări să intre în vigoare, apoi vor avea loc „consultări şi discuţii” pentru a se ajunge la un consens. „Avem cadrul general, dar nu cadrul pe fiecare primărie în parte”, a declarat Bracea. „Maşinile vor fi ridicate de pe partea carosabilă (…). Se vor ridica maşinile când fiecare autoritate locală va avea un serviciu de ridicări”, a subliniat Bracea.

Ridicarea maşinilor ar trebui să fie o măsură suplimentară, a precizat şeful Direcţiei Rutiere. „În primul rând, avem oprire şi staţionare neregulamentară. Nu trebuie să aplicăm direct măsura ridicării. Aplicarea legii se va face gradual. Întâi se aplică sancţiuni în zona respectivă. Dacă există o problemă care nu se poate rezolva, atunci se ridică maşina”, a adăugat Florentin Bracea. „Dacă în maşină este un câine, probabil nu o ridicăm. O să căutam proprietarul, avem metode poliţieneşti prin care să-l identificăm”, a explicat el. La fel, dacă în mașină există o persoană, aceasta nu va fi ridicată.

„Se consideră staţionare pe partea carosabilă situaţia în care oricare dintre roţile vehiculului sau remorcii se regăseşte pe partea carosabilă, astfel extinzându-se sfera de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor având în vedere că staţionarea se produce şi în alte locuri decât pe carosabil”, a mai explicat șeful Direcției Rutiere a Poliției, care a adăugat că oprirea voluntară a vehiculelor pe pistele pentru biciclete şi pietoni, precum şi pe trotuar, cu excepţia spaţiului pe care administratorul public a executat amenajări marcate şi semnalizate corespunzător, este interzisă.

Actul normativ aduce modificări și cu privire la parcarea pe trotuare. Staționarea vehiculelor va fi posibilă doar dacă acel trotuar este amenajat în acest scop, prin marcaje și semnalizare corespunzătoare. Există condiții pentru amenajarea parcărilor pe trotuare, printre care respectarea unui culoar destinat circulației pietonilor care nu poate fi mai mic de 1 m lățime, accesul spre parcare să se facă obligatoriu din partea carosabilă, iar parcarea mașinilor să nu stânjenească circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate. Nu va fi permisă amenajarea de parcări pe trotuar la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.

Măsura ridicării se dispune în scris, în trei exemplare: primul exemplar rămâne la emitent, al doilea – la administratorul public/local, iar al treilea – la persoana care solicită înapoierea vehiculului. Depozitarea vehiculelor se va face în spaţii special amenajate.

Hotărârea de Guvern prevede şi modificări privind circulaţia bicicliştilor. La Articolul 14, apare o modificare la litera C, care precizează că bicileta trebuie să fie dotată cu sistem de avertizare sonoră şi trebuie să fie echipată pe timp de noapte cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflcetorizant , vizibil, de aceeaşi culoare. La Articolul 118, se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală minimă să fie de 1,5 metri.

Ridicarea mașinilor de către firme cărora primăriile le concesionau acest serviciu a fost un subiect amplu dezbătut în societate, conducătorii auto acuzând abuzuri din partea acestor companii. În 25 mai 2015, Înalta Curte de Casație și Justiție a admis un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului și a decis că procedura privind ridicarea mașinilor nu poate fi reglementată de consiiliile locale. Astfel, vreme de un an, ridicarea mașinilor a fost oprită, iar străzile din orașe și circulația mijloacelor de transport în comun au fost adesea blocate de șoferi nesimțiți, iar trotuarele și pistele de biciclete au devenit parcări. Primăriile au atacat în justiție decizia ICCJ, iar Curtea de Apel București a decis că Guvernul trebuie să reglementeze acest domeniu și astfel au apărut actualele modificări.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Primăriile vor ridica mașinile parcate neregulamentar, dar la cererea Poliției Rutiere

  1. CETATEANUL

    NOILE REGLEMENTARI ADOPTATE AU FOST SUPUSE DEZBATERII PUBLICE ???? DACA NU ATUNCI SUNT NULE DE DREPT. CE PARERE AVETI CETATENIILOR EUROPENI???

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *