Arabia Saudită a uimit restul lumii în luna noiembrie cînd zece prinți și zeci de foști miniștri au fost invitați, cu avocați cu tot, la hotelul Ritz Carlton din Ryad, unde li s-a pus în față dosarul fărădelegilor lor fiscale și alternativa: fie returnează cu dobîndă ce au furat, fie merg la închisoare. Dat fiind că organizația anticorupție care conduce operațiile fusese creată prin decret regal o zi înainte și e condusă de prințul moștenitor Mohammed bin Salman situația a fost prezentată de presa occidentală ca o epurare a opoziției la regimul prințului, în ciuda faptului că dovezile contra celor acuzați sunt incontestabile.
Procedeul dramatic al Arabiei Saudite, despre care e prea devreme să spunem dacă vă da rezultate sau nu, dar se bucură de sprijin popular, într-un regim care avea nevoie de asta, nu e nou. El a fost brevetat de președintele gerogian Mihail Sakașvili, care, ajuns pe cale revoluționară la putere, a iertat de urmărire judiciară pe oligarhii din regimul precedent, punîndu-i să umple bugetul gol de pensii din buzunarul lor, cu alte cuvinte retransferînd banii furați de la stat înapoi de unde veniseră.
Desigur, ca și în cazul Arabiei Saudite, au fost voci foarte critice, cum că asemenea strategie nu respectă regulile statului de drept.
Eu însă o prezint regulat ca pe un succes al anticorupției, arătînd că Georgia nu era la acel moment un stat de drept, și că uneori e mai ușor să construiești statul de drept după ce rezolvi pe cale neconvențională injustiții majore istorice, pe care nu le poți corecta dacă un stat sărac merge la tribunal contra unor corupți bogați care folosesc firme de avocatură din New York.
Unul din locurile unde am prezentat eu acest model pe care îl numesc în cartea mea În căutarea bunei guvernări (Cambridge, 2015, București, 2017) calea despotimului luminat, a fost chiar la Ryad, unde am avut onoarea de a fi invitată repetat de către Majestatea sa, Regele Abdullah, apoi, după moartea sa, de actualul Rege Salman, Custodele Celor Două Moschei.
Ca atare, nu am dormit vreo două nopți cînd m-a sunat Reuters să mă informeze de povestea cu arestările de la Ritz Carlton și m-am calmat numai gîndindu-mă că nimeni nu se ia după ce spune un profesor din Berlin (în fața unei săli cu opt sute de persoane, din care nu vedeam decît ochii la mai mult de jumătate) și trebuie să fi avut ei multe alte surse. Și cred că prinții preferă să plătească prejudicii la buget decît să meargă la închisoare.
Sakașvili este obiectul unui proces în Georgia pe această temă, deși Georgia e, indiscutabil, după Estonia, cel mai mare succes al anticorupției într-o țară din Est.
Prin comparație, democrațiile care sunt state de drept, cum e a noastră, cînd nu se bagă serviciile secrete peste judecători, au o viață mult mai grea ca să se aleagă cît de cît cu ceva din anticorupția lor.
DNA a inputat 67 de milioane în cazul Microsoft, ceea ce nu conține costul de oportunitate, ci doar costurile suplimentare față de cît au spus intermediarii că ar costa de fapt licențele. În realitate, firmele implicate ar fi trebuit, din prejudiciul creat, să pună Internet în toate școlile din România și acesta ar fi trebuit să fie acordul agreat cu ei la tribunal, au greșit, să reparăm și prejudiciul de oportunitate produs, ani de zile în care nu a mers Internetul în școli din lipsă de licențe. În loc să le dăm 1-2 ani de închisoare, și să nu recuperăm mai nimic, trebuie făcută o înțelegere care să îi facă sponsorii întregului sistem de educație pe zece ani, pînă termină tot ce au furat, cum a fost reglat cazul Siemens în Germania. La ora asta, nu ne alegem cu nimic din cazul Microsoft, iar cu asemenea capital de cît e vorba oricare din noi utila eficient școlile, deci ar fi trebuit o lecție exemplară la un furt pe seama copiilor pe parcursul a atîtea mandate.
Vezi însă că democrația noastră, ajunsă la cumpănă grea din cauză că ultimele două alegeri au fost cîștigate de o majoritate căreia legile integrității, trecute mai devreme cu presiune din exterior, îi crează riscuri personale și deci nu îi rămîne decît să le anihileze, folosindu-și suveranitatea parlamentară, nu e de regulă capabilă să recupereze nimic, ba chiar în acest caz nici un ministru al educației nu a intrat la pușcărie.
Ca atare, pare evident că atunci cînd corupția e generalizată, anticorupția nu poate fi eficientă decît în prezența unui control politic complet (dictatură sau largă majoritate parlamentară în favoarea anticorupției), și e o întrebare serioasă dacă procedurile statului de drept, sau alte proceduri mai neconvenționale sunt cele care pot rezolva situația, și dacă prima e opțiunea aleasă, dacă asta nu riscă să creeze probleme chiar mai mari decît corupția pe viitor.
Pana la urma in Romania e bine sa se aplice regulile statului de drept sau „proceduri mai neconventionale”? Sa fie lasati judecatorii sa decida absolut liberi, desi asta implica riscul de a incheia intelegeri pe sub mana cu cei judecati, sau sa simta presiunea Structurilor? Ca nu se intelege clar care e concluzia articolului …
Parca “romaniacurata” e un portal anticoruptie. Observ ca de ceva vreme incoace incercati sa relativizati tot ce inseamna lupta anti-coruptie si rule of law. Asta la pachet cu relativizarea arhitecturii statului de drept si a institutiilor sale. Deunazi Dragnea era cumva cautionat ca prejudiciul creat in chestia cu angajatele psd de la protectia copilului ar fi cam prea mic, pentru un om atat de mare. Pe langa ca ponta ne e bagat pe gat ca mare salvator si super pri-ministru, cand lumea vede de ce-i in stare – glumite fara fond si incompetenta crasa, plus petele din mandatul lui – vezi martea neagra. Inteleg mecanismul de gandire, dar a da Arabia Saudita drept exemplu de bune practici in cazul asta e cam amuzant. Suntem totusi un stat UE, unde statele sunt puternice prin institutiile sale, chiar daca in momentul de fata suntem vulnerabilizati de indivizi care incearca abitir sa se salveze de la raspunderea in fata legii.
“pare evident că atunci cînd corupția e generalizată, anticorupția nu poate fi eficientă decît în prezența unui control politic complet (dictatură sau…” Ar mai fi si varianta controlului justitiei direct prin institutiile UE. Sunt doua probleme aici. In ce-i priveste pe judecatori, CEDO pare sa functioneze corect, care ar putea eventual superviza aplicarea echitabila a legii (un drept fundamental). Dar buba mare e la procurori, care mana in mana cu serviciile secrete fac urmarire penala pe criterii politice. Aici s-ar putea eventual legifera pentru a-i face sa respecte ceva criterii de integritate. E.g., sa nu poti dedica milioane unui dosar cu prejudiciu minor atata timp cat un dosar major ramane neinvestigat. Sa-l investigheze si pe Ponta, dar intai sa mi-i prinda pe aia de la Astra si de la Microsoft (inclusiv strainii).
Nu sunt deloc de acord ca Georgia este un success — Georgia este, mai pe toti indicatorii de dezvoltare, la acelasi nivel ca ne-reformata Armenie, desi in 1990 la destramarea URSS era cea mai dezvoltata republica din Caucaz.
Dar articolul e excellent, pentru ca aduce in discutie cred eu un subiect mai putin dezbatut — care este obiectivul anticoruptiei ? Avem anti-coruptie pentru ca resursele sa fie distribuite *etic*, sau sa fie distribuite *eficient* ? In diferite societati, raspunsul e diferit.
In lumea occidentala in general, inclusiv Romania, America de Sud, etc, obiectivul etic e dominant. Vrem anti-coruptie ca sa “nu mai fie coruptie” adica ca resursele sa fie distribuite prin procedee transparente care trateaza pe totata lumea la fel.
In China, Rusia, si multe alte societati insa, obiectivul dominant este distribuitia eficienta a resurselor, chiar daca imperfect si preferential. De exemplu, un secretar de partid regional din China care construieste 500 km de autostrada moderna, dar foloseste compania de ciment a verisoarei care unfla costurile cu 5%, si mai si face 5 vile pentru nepoti si amante din banii de autostrada, va fi destituit, criticat sever in fata colectivului, fortat sa doneze o vila pentru copiii orfani sau prietenia milenara chinezo zambiana, dupa care va fi trimis impreuna cu verisoara in Laos sau Zambia sa construiasca drumuri acolo pentru companiile chineze — pentru ca a dovedit ca poate constri drumuri, chiar daca prin coruptie.
In Rusia, un model similar functioneaza inca din primul mandat al lui Putin. Poti fi oligrarh corrupt, atata timp cat esti eficient, iar cand patria mana are nevoie de tine, pentru, stiu eu, un pod spre Crimea, sau un stadion, un cosmodrom in Est, sau de niste tranzactii valutare sa stabilizezi rubla, atunci nu zici nu, sau ajungi in Siberia precum Mikhail Khodorkovsky ….
Arabia Saudita mie mi se pare o incercare superficiala de putinism, dar fara aparatul adiministrativ care sa poate sustine un astfel de model…
Macar acuma stiu si printii si fostii minstri corupti din Arabia Saudita cine l-a inspirat pe rege sa-i retina la Ritz Hotel si sa-i forteze sa returneze banii furati.
Pe rege nu l-ar fi dus capul , credea ca Arabia Saudita este un stat de drept. Probabil ca s-a rugat de ei sau a amenintat ca va urma 10 – 15 ani de procese plicticoase . La arabi se mai practica decapitarea sau mutilarea ( o mana, un picior, un ochi )
La noi in Romania problema se rezolva politic foarte simplu- se dezincrimineaza. Nu mai exista infractiune.
In cel mai rau caz ar urma datorita minunatului nostru Cod de procedura penala cel putin 10 ani de procese si refuzul Ministerului de Finante de a incerca sa recupreze paguba + sanctionarea instantei. A se vedea cazul cu ICA
Oare in SUA sau chiar Germania cum s-ar fi rezolvat un caz ca Microsoft ?
Nu ar putea exista un caz Microsoft in SUA sau Germania, ca prea multi oameni se controleaza unul pe altul- la cazul Microsoft e uluitor ca nimeni nu a defectat ani de zile, s-au tot schimbat guverne si combina tot mergea, nici o curte de conturi, nici un audit intern, etc
In Spania sau Franta, ar fi fost mai aproape de noi, ca firmele favorite acolo nu au probleme la schimbarea de regim, si auditul e destul de influentabil politic…
Nu cred ca am vreun cititor asa neinteligent sa creada ca fac un model din Arabia Saudita. Cazul trebuie sa ne puna pe ganduri, pe aceia din noi care mai putem….
Foarte interesant e si faptul ca tari care se dau necorupte: Germania, Olanda samd. corup de mama focului in afara granitelor tarii. Iar cazurile de coruptie sunt musamalizate chiar de guvernele lor.
Shell Nigerian Corruption Case Approaches Climax – Royal Dutch …
royaldutchshellplc.com/…/shell-nigerian-corruption-case-ap…
ING was fined US$ 619 million by the U.S. Office of Foreign Assets Control — responsible for monitoring trade sanction breaches — after the discovery that it had laundered money through the U.S. banking system for clients from sanctioned countries such as Cuba, Burma, Sudan, Libya and Iran from the early 1990s through 2007
Gulnara Karimova — a former diplomat, singer and fashion designer — has been under house arrest since February 2014 following a 2012 investigation by Sveriges Television, the Swedish public service television company, in cooperation with OCCRP into a bribery scandal involving Swedish telecommunications company TeliaSonera, now Telia Company.
Reporting by OCCRP in 2015 revealed how the daughter of the late president received more than US$ 1 billion in bribes for allowing international telecommunications companies, including Vimpelcom and TeliaSonera, to operate in Uzbekistan.
Ce sa mai vorbim de complicitatae la EADS, MIcrosft, fregate, Schweighoffer samd. Cu nici un strain anchetat.
Fac asta in tari in care li se permite. Vi se pare cunoscut scenariul? Multinationale care nu patesc nimic la noi desi sunt implicate in acte majore de coruptie? Si in tara lor sunt model de cinste.
Suntem recunoscuti ca o tara in care poti corupe si pe urma sa dai vina exclusiv pe corupti. Iar cu complicitatea procurorilor si ambasadorilor nu ti se intampla nimic.
Nu transpare din articol ca Arabia Saudita ar putea fi model pentru noi, dar nu neaparat si de ce.
Modelele chinezesc/rusesc/arab sunt doar scurtaturi catre civilizatia occidentala. Care civilizatie a ajuns la un anumit nivel de trai, iar ei cred ca pot sa-si ridice populatia din intunericul secolelor de involutie la un nivel comparabil si fara toate ‘prostiile’ Occidentului ca democratie liberala, sau capitalism participativ. Cam asa cred si comunistii de altfel.
Problema este ca populatiile din zonele respective nu supravietuiesc datorita unor modele anume de guvernanta sau principii in justitie. Ci altceva le ajuta, determinant zic eu … pentru 1 miliard si ceva de chinezi avantajul statistic va rezolva supravietuirea indiferent de greselile sistemului guvernant; rusilor resursele naturale enorme le vor asigura supravietuirea, din nou indiferent de greselile sistemului guvernant. Arabilor pentru o perioada petrolul, iarasi principiile urmarite de justitia lor sunt irelevante pentru supravietuirea imediata.
Dar si Occidentul, fara mari resurse naturale si fara o populatie enorma, supravietuiste chiar foarte bine. Pai nu este o intamplare ca principiul etic este cel care guverneaza justitia din Occident. Etica este unul din principiile care poate rezista timpului, scoate ideile bune din oameni, creaza oameni mai buni cu fiecare generatie (empatic si profesional), si lasa locul auto-criticii si implicit auto-corectarii. De aici calitatea individului, si supravietuirea societatii.
Si Romania? fara mari resurse naturale si fara o populatie enorma, cam ce ar putea face? Evident ca DOAR modelul occidental bazat pe etica ne poate oferi supravietuirea, zic eu. Daca altii ofera populatie, altii resurse naturale, trebuie sa oferim si noi ceva; si acel ceva este calitatea individuala, pe care doar etica o poate mentine sau imbunatati cu fiecare generatie. Altceva nu avem ce oferi lumii in schimbul supravieturii.
Acum, daca in schimb principiul asta al eticii va duce la noi pe termen scurt (destul de probabil se pare) la o noua dictatura parlamentara, la un nou despot (dragnea) – adica la un model de-asta cu scurtaturi, atunci iarasi nici o problema – este doar o consecinta a nenorocirii din sufletul populatiei Romaniei de astazi, complet neechipata intelectual si spiritual pentru rigorile eticii. Neavand populatie enorma si nici resurse naturale, cu cat modelul asta supravietuieste mai mult cu atat populatia psd sau a celor prea ocupati sa mearga la vot va saraci si mai cumplit sau va dispare din cauze naturale (foamea, alimentatia proasta si infectiile din spitale fiind unele dintre ele); iar populatia nevotanta de psd va fi plecat in numar mare din tara. In care caz nesupravietuirea celorlalti ramasi o trecem la victime colaterale (sau chiar la sinucideri, pentru ca si-au votat modul de viata). Q.E.D, alt model decat cel bazat pe etica nu a adus si supravietuirea :)
Un comentariu foarte bun. Totusi afirmatia dvs ca Occidentul supravietuieste pe baze etice contine unele mici inexactitati.
Prima este ca nu e sigur ca Occidentul va supravietui; intr-un studi publicat acum 3 ani in Ecological Economics, dr. Safa Motesharrei, de la Univ. Maryland spune ca una din cauzele unei potentiale prabusiri viitoare ale Occidentului eset stratificarea economica. Asta pentru ca distributia etica de care vorbiti dvs si doamna Mungiu accentueaza perpetuu aceasta stratificare economica. Distributia mentionata este facuta dupa niste reguli aparent etice in sensul ca respecta legea, dar in esenta rezultatele nu sunt etice.
Interesant ce spuneti, ramane sa dezbatem alta data. Cunosc situatia din Anglia foarte bine si pot sa spun ca pricipiile etice sunt in gena albilor educati. Orice predictii pentru viitor trebuie sa ia in calcul evolutia comunitatilor de migranti (excluzandu-i pe europenii de est, pentru ca in general suntem tot pe acolo cu englezii) care fie au o definitie complet diferita a eticii, fie “lipseste cu desarvarsire”. Din proprie experienta ceea ce mie mi se pare etic in modul in care ii trateaza societatea, si mai ales ce li se ofera gratis relativ la ceea ce ei ofera societatii, lor li se pare insultator. Asta da dilema …
Despre coruptia castei care – chipurile – lupta impotriva coruptiei [altora], cand scrieti?
“PROCUROR-ŞEF: „CE SĂ-I FACEM LUI LUCAN, CĂ TOCMAI AM APELAT LA EL PENTRU O COLEGĂ” Cum s-a derulat interacţiunea cu procurorii clujeni? Iniţial eu am încercat să depun plângerea la Parchetul Curţii de Apel şi m-am informat de la un procuror de la acea Curte, dacă am vreo şansă, în condiţiile în care Parchetul Curţii era controlat de procurorul Maghiar. Acelui procuror, Maghiar i-a spus: „Acuma ce să-i facem lui Lucan, că tocmai am apelat la el pentru o colegă de-a ta”. Medici de la ICUTR mi-au spus că Maghiar era foarte des văzut în anturajul lui Lucan la clinica privată. Aveau o relaţie amicală, se sfătuiau constat. Având în vedere ce mi-a spus, am depus plângere la Parchetul Tribunalului, dar Curtea de Apel a tras acest dosar foarte repede şi l-a clasat pe motiv că trenează când, de fapt, procurorul care se ocupa de dosar nici nu a audiat martorii pe care i-am nominalizat în dosar. Este probabil unul dintre cele mai importante cazuri de muşamalizare din istoria de după 1990 şi fiind uşor de demonstrat. Se vede în dosar clar o incompatibilitate Luscalov, locotenentul lui Lucan, care era directorul executiv al Agenţiei de Transplant şi coresponda cu procurorii şi din acea poziţie, cât şi din cea de medic coordonator al activităţii de transplant pe Transilvania, şi ca medic de laborator, el era cel care punea oamenii pe lista pentru transplant.”
http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/cazul-cutremurator-adinei-tanara-murit-fiindca-fost-refuzata-cinism-mihai-lucan-din-pacate-dat-menghele-medicilor-romania-1_5a426e18d7af743f8dbe581a/index.html
Sakașvili a brevetat in lupta anticoruptie din Gruzia procedeul Basescu: puneti cainii pe coruptii lor, dar nu va atingeti de coruptii mei.
Sansa printului saudit de a eradica coruptia in casa regala eset destul de mica, sunt convins ca va aplica si el procedeul Sakașvili – Basescu, lovind in cei 31 printi care nu sunt nascuti din Hussa Sudairi, sotia favorita a primului rege si protejand pe ceilalti 6 frati si urmasii lor din clanul Sudairi.
@CMC Pai o sa scriem cand o sa ne dea ponturi cititorii, ca nu le stim pe toate, dar e rezonabil sa presupunem ca procurorii fac parte din acelasi sistem de relatii cu toti romanii, de asta DNA a fost creat separat si autonom, sau macar asta a fost intentia. Ucraina face si curti de justitie separate sa judece cazurile de coruptie
E suficient sa va uitati comparativ la pedepsele primite de procurorul Eva si de d-na Rarinca, ca sa vedem ca ceva e foarte urat mirositor in justitie.