Moise Guran

Motorina si CAS-ul, intre premierul hais si presedintele cea

Aș vrea să exprim regretul meu și să cer scuze unei specii
de mamifere nobile şi blânde, pentru faptul că poporul nostru a pus-o în
diferite ipostaze neplăcute de-a lungul istoriei noastre comune. Despre boi
numai de bine, căci ei săracii n-au probleme nici cu CAS-ul, nici cu acciza la
motorină… O să râdeţi, dar scumpirea benzinei este o măsură de tip Hăis, iar
scăderea CAS-ului este una de tip Cea.

Premierul Victor Ponta s-a dus în Parlament, răspunzând unei
invitații a liberalilor de a răspunde concret şi exact la întrebarea de când va
scădea cu 5% contribuția pentru asigurările sociale.
N-a răspuns. Dar mi-a
plăcut ideea.

Întrebarea este de bun simț… Mâine-poimâine suntem în
aprilie, iar până la 1 iulie mai sunt trei luni. Ponta n-a dat alt termen decât
1 iulie, dar a precizat faptul că marea problemă e de la anul, când scăderea
CAS ar presupune o gaură de 5,2 miliarde de lei, sau de 1,1 miliarde de euro,
completez eu.
Cam pe acolo sunt încasările suplimentare ale statului din
creșterea accizelor, făcută deja într-o primă treaptă la 1 ianuarie, urmând ca
treapta a doua – și cea mai consistentă – să se producă la 1 aprilie.

Inspirați de Traian Băsescu, adversarii lui Ponta și-au
făcut o țintă politică din oprirea acestei creșteri de acciză. Taxă fixă,
acciza nu depinde de prețul petrolului, dar în toamnă, când a propus-o, Ponta a
mărturisit că se bazează pe o scădere a cotațiilor astfel încât, în final,
cetățenii să nu simtă că s-au scumpit benzina și motorina.

Și, într-adevăr, față de toamna trecută, țițeiul s-a mai
ieftinit, dar nesemnificativ. A scăzut cu cinci procente, dar ar fi fost nevoie
de o scădere cam de 20% pentru ca Ponta să mărească acciza, iar noi să plătim
la pompă tot atât.
Acest tip de realitate se numește în înțelepciunea populară
– a pune carul înaintea boilor.

Bun, acum să tragem linie și să tragem câteva învățăminte
din această poveste… Creșterea accizelor este, într-adevăr, o idee proastă
atunci când consumul scade. Ideea guvernului Ponta pare scoasă din manualul de
boală lungă al guvernului Văcăroiu de acum 20 de ani. Linia comună este modelul
de inspirație “Florin Georgescu”.

Să faci, însă, din asta o obsesie electorală este, de
asemenea, o idee proastă, una gândită în laboratoarele de la Cotroceni.
Și asta
pentru că Ponta s-ar fi putut apăra legând scăderea CAS de scumpirea benzinei.
Atunci n-ar mai fi putut comenta nimeni. Nici acum, când chemat fiind de
liberali în Parlament să spună clar cu CAS-ul, Ponta nu s-a legat de scumpirea
motorinei.

De ce? Pentru că nu poate. Pentru că scăderea altor
cheltuieli bugetare este într-adevăr foarte necesară și pentru că, în acest an
electoral, Ponta vrea neapărat să pozeze în premierul care dă, care are de
unde, care mărește pensiile și atunci când, de fapt, le calculase greșit anul
trecut.

Problema cu carul pus prea des înaintea boilor e că nu merge
decât la vale… La deal, oricât de mari sunt boii de după car, e chiar mai greu
decât cu boii mici.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *