Adrian Popescu

Ioan Rus preia Ministerul Transporturilor pentru a reinvia constructia Autostrazii Transilvania

Ioan Rus, unul din liderii importanti ai PSD din Ardeal, a fost anunțat că îl va înlocui în fruntea Ministerului Transporturilor pe Dan Şova. Numirea lui Rus are legătură şi cu relansarea unuia dintre cele mai controversate proiecte al guvernării Năstase: Autostrada Transilvania.

Cu o săptămână înainte ca Şova să-şi anunţe demisia, CNADNR a lansat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) o licitaţie pentru construirea unui tronson din Autostrada Transilvania, abandonată de compania Bechtel. Este vorba de secţiunea 2A Ogra – Câmpia Turzii, cu o lungime de 37,191 km. Preţul previzionat de CNADNR este între 1,568 miliarde lei (348 milioane euro) şi 1,882 miliarde lei (418 milioane euro). Dacă luăm în calcul preţul cel mai mare şi adăugăm şi TVA (24%), atunci constructorul va primi o jumătate de miliard de euro pentru mai puţin de 40 km, la un preţ mediu de 14 milioane euro/km.

Valoarea acestui tronson este mult mai mare faţă de contractul semnat cu americanii de la Bechtel. Astfel, pe site-ul CNANDR se arată că, pentru tronsonul Târgu-Mureş – Câmpia Turzii (care include secţiunea Ogra – Câmpia Turzii), Bechtel semnase un contract în valoare de 143 milioane euro. Aşadar, un preţ de 4 milioane euro/km.

Preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, a declarat marţi că numirea lui Ioan Rus ca ministru al Transporturilor va duce la impulsionarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, care se vor desfăşura într-un ritm „mai alert”, în condiţiile în care acesta este „părintele proiectului” (inaugurarea lucrărilor la controversata autostradă a avut loc în mai 2004, în plină campania pentru alegerile locale din acel an, în care Ioan Rus a candidat pentru funcția de primar al Clujului).

Miză politică?

În vreme de Guvernul se pregăteşte să facă din Autostrada Transilvania o prioritate, oamenii de afaceri şi companii din alte zone ale țării solicită cu insistenţă construirea altor tronsoane, cu mai mare importanţă economică. Constructorul de automobile Dacia susţine că are nevoie de o autostradă pe traseul Piteşti-Sibiu, pentru aprovizionare și pentru a susţine un flux continuu al exporturilor spre Vest.

Alţi oameni de afaceri din Nord-Est-ul și Estul României consideră că o prioritate ar fi autostrada Târgu Mureş-Iaşi, pentru a facilita dezvoltarea economică a Moldovei.

Concentrarea construcției de autostrăzi în Transilvania ar putea avea şi o miză politică. La ultimele alegeri, USL a obținut scoruri importante și aici, într-o zonă în care, în mod tradițional, rezultatele PSD erau mediocre în raport cu alte regiuni. Astfel, s-ar urmări consolidarea acestor opțiuni sau chiar creșterea lor.

Autostrada Transilvania în cifre

Proiectul autostrăzii Braşov – Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 de Guvernul Adrian Năstase şi prevedea construirea a 415 kilometri pe traseul Braşov – Făgăraş – Sighişoara – Tg. Mureş –Cluj – Oradea.

Proiectul a fost împărţit în 8 secţiuni: secţiunea 1A Braşov – Făgăraş (48,81 km); secţiunea 1B, Făgăraş – Sighişoara (53,37 km); secţiunea 1C, Sighişoara – Ogra (58 km); secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii (37,19 km); secţiunea 2B, Câmpia Turzii – Cluj Vest (52,55 km); secţiunea 3A, Cluj Vest – Mihăileşti (25,5 km); secţiunea 3B, Mihăileşti – Suplacu de Barcău (75,48 km); secţiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borş (64,5 km).

Pentru doar 52 kilometri construiţi (Câmpia Turzii – Cluj) şi alţi 64 km construiţi pe jumătate (Suplacu de Barcău – Borş), statul român a plătit 1,2 miliarde de euro companiei americane, contractul fiind reziliat în anul 2013.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *