Romania Curată

Guvernul critică prevederile Legii dării în plată. Cum răspunde inițiatorul

Guvernul a transmis un punct de vedere Camerei Deputaților în care critică unele prevederi ale Legii dării în plată care, în forma actuală, ar afecta dreptul de proprietate, ar putea duce la falimentul unor instituții de credit și prezintă vicii de neconstituționalitate. Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților urmează să dezbată zilele acestea proiectul de lege.
Cabinetul Cioloș precizează că susține legea dării în plată sub rezerva însușirii observațiilor expuse în acest punct de vedere, scrie Mediafax.

Astfel, Guvernul solicita amendarea legii in sensul in care programul „Prima Casa” sa fie exclus de la prevederile actului normativ, aplicarea legii sa se faca numai in ceea ce priveste bunurile imobile cu destinatie de locuinte, excluzand terenurile si cladirile comerciale, coroborat cu instituirea unor conditii care sa fie indeplinite cumulativ pentru stingerea creantei si accesoriilor acesteia prin procedura darii in plata (impunerea unui prag maximal pentru valoarea creditului), precum si aplicarea legii doar persoanelor fizice care au calitatea de „consumator” asa cum este definita de legislatia in vigoare.

In documentul transmis Camerei Deputatilor, Executivul sustine ca, in forma actuala, legea prezinta riscul unor vicii de neconstitutionalitate, poate afecta dreptul la proprietate si prezinta riscuri de dezechilibre macroeconomice, putand induce chiar falimentul sau retragerea autorizatiei de functionare a institutiei de credit din partea BNR.

O alta observatie a Guvernului este aceea ca nu se face nicio diferenta intre debitorii de buna credinta si cei de rea credinta, deoarece textul legii nu face nicio mentiune cu privire la situatia reala a debitorului care ar putea sa utilizeze procedura de dare in plata.
Pentru ca legea sa aiba un caracter social clar trebuie stabilite criteriile de eligibilitate si termenii specifici in care mecanismul prevazut sa poata fi aplicat. In acest sens, Guvernul insista ca se poate avea in vedere aplicarea legii numai in ceea ce priveste bunurile imobile cu destinatie de locuinte, excluzand terenurile si cladirile comerciale, coroborat cu instituirea unor conditii care sa fie indeplinite cumulative pentru stingerea creantei si accesoriilor acesteia prin procedura darii in plata (impunerea unui prag maximal pentru valoarea creditului).

De asemenea, in documentul citat se arata ca procedura darii in plata, asa cum este reglementata in lege, „ar putea afecta dreptul de proprietate si al altor persoane (titular de conturi, actionarii institutiilor de credit/institutiilor financiare nebancare) in masura in care aplicarea acestuia ar determina falimentul sau retragerea autorizatiei de functionare a institutiei de credit din partea BNR, astfel de situatii putand genera, totodata, dezechilibre pe piata financiara”.

In ceea ce priveste impactul legii asupra sectorului bancar, reprezentantii guvernului mai spun ca legea poate afecta functionarea normala a institutiilor de credit, inclusiv prin eventuala inasprire a conditiilor creditului ipotecar/imobiliar in general. Mai mult, institutiile de credit cu actionariat majoritar strain ar putea actiona in judecata statul roman.
„Riscurile asupra stabilitatii financiare si a cadrului macroeconomic coroborate cu inrautatirea perceptiei mediilor investitionale generate de lipsa de predictibilitate in procesul legislativ intr-un context marcat oricum de volatilitate pe pietele financiare ar putea duce la inrautatirea rating-ului de tara pentru Romania care, implicit, ar creste semnificativ costurile finantarii si refinantarii datoriei publice a Romaniei cu impact direct asupra bugetului de stat”, se mai arata in punctul de vedere al Guvernului.

Oficialii guvernamentali mai sustin ca aplicarea legii asupra contractelor de credit in derulare la data intrarii in vigoare contravine principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat in Constitutie. In plus legea nu respecta normele de tehnica legislativa-solitiile pe care le cuprinde trebuie sa fie temeinic fundamentate, luandu-se in considerare interesul social, politica legislativa a statului roman si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.

Cum răspunde inițiatorul legii criticilor lui Cioloș

Deputatul PNL Daniel Zamfir i-a cerut lui Dacian Ciolos, prin intermediul unei scrisori deschise, sa opreasca „minciuna, intoxicarea si abuzul impotriva Legii darii in plata”, acuzandu-l pe premier ca a ales sa serveasca interesele bancherilor in loc sa reprezinte interesele romanilor.
„Va adresez aceasta scrisoare deschisa pentru a va cere, in al doisprezecelea ceas, sa opriti minciuna, intoxicarea si abuzul impotriva Legii darii in plata si, pe cale de consecinta, impotriva sutelor de mii de familii din Romania care asteapta aceasta lege sufocate de credite pe care nu le mai pot plati nu din cauza lor, nu din rea-vointa, ci din cauza crizei, produselor mincinoase vandute de banci, clauzelor abuzive din contracte si lipsei de supraveghere a Bancii Nationale. Va scriu plin de revolta ca dumneavoastra, premierul Romaniei, ati ales sa serviti interesele unor bancheri straini care in a doua cea mai saraca tara din Europa au facut profit dublu fata de media europeana, in loc sa serviti demn interesele celor care cu adevarat aveau nevoie sa fie reprezentati de dvs: cetatenii Romaniei!”, se arata in scrisoarea deschisa semnata de Daniel Zamfir.

Initiatorul Legii Darii in plata considera ca in punctul de vedere pe care l-a trimis Camerei Deputatilor, Guvernul preia, aproape cuvant cu cuvant atacurile mediului bancar la adresa acestei legi si al acuza pe Ciolos a ales sa „faca jocurile celor care doresc sa o ingroape definitiv”.
„Nu are nicio relevanta pentru dumneavoastra ca toate aceste propuneri toxice pe care le-ati preluat de la bancheri au fost respinse chiar de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, aflata in subordinea Guvernului pe care il conduceti? Nu are nicio relevanta ca aceleasi propuneri au fost respinse de doua ori de Senatul Romaniei si, anterior, si de Camera Deputatilor? Nu are nicio relevanta ca nici Presedintele Romaniei nu le-a preluat?”, continua Zamfir.

Deputatul liberal respinge si ideea ca legea ar fi neconstitutionala.
„Cat despre neconstitutionalitatea pe care o invocati, ce ar mai fi de spus dupa ce nici Presedintele, ba chiar nici dumneavoastra, Guvernul, n-ati sesizat Curtea Constitutionala dupa adoptarea Legii la sfarsitul anului trecut?”, mai mentioneaza initiatorul legii.
Potrivit semnatarului, Legea darii in plata nu anuleaza garantia statului din programul Prima Casa.
Danie Zamfir apreciaza ca pozitia pe care a trimis-o premierul Camerei Deputatilor „incununeaza demersurile extrem de nocive din partea Ministerului de Finante, reamintind ca, recent, secretarul de stat Enache Jiru a sustinut ca deficitul bugetar al Romaniei ar putea creste cu un miliard de euro din cauza acestei legi.

„Nu sunteti prim-ministrul celor 40 de banci straine, sunteti premier peste o Romanie in care aceste banci si-au permis abuzuri si ilegalitati pe care nu si le-au permis in nicio tara din Europa! O arata miile de procese castigate de clienti impotriva bancilor!”, incheie Daniel Zamfir scrisoarea adresata premierului Dacian Ciolos, mai scrie Mediafax.

Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.

Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Guvernul critică prevederile Legii dării în plată. Cum răspunde inițiatorul

1. parker

Vorbesc din postura de ” patit”. In 2008 am luat 57000 euro pt cumpararea unei garsoniere si am ipotecat apartamentul de 3 camere zona 0. Nici dupa scaderea ratelor lunare nu am mai putut plati si atunci am vandut garsoniera pierzand multi bani dar mai putini decat daca ar fi vandut-o banca.
    Cred ca singurul lucru care se poate face printr-o lege este ca banca sa lase proprietarul sa-si vanda singur casa ipotecata. El sigur va recupera o suma mai mare decat banca .

Reply

Lasă un răspuns