Curtea Constitutionala a decis miercuri ca Legea lustratiei este neconstitutionala in totalitatea ei. Judecatorii au considerat ca nu poti sa condamni categorii intregi profesionale pentru ceea ce s-a intamplat in trecut. CCR a admis o sesizare trimisa de Inalta Curte, prin care se reclama faptul ca printre lustrabili se aflau toti procurorii care au activat in timpul regimului comunist, indiferent daca au incalcat sau nu drepturile si libertatile omului.
Inalta Curte si CSM considerau ca legea instituia o sanctiune colectiva, bazata pe o forma de raspundere colectiva si pe o culpabilizare generica, globala a categoriei profesionale a procurorilor.
In esenta, legea ar fi trebuit sa limiteze accesul la functiile publice a fostilor demnitari comunisti. In practica, legea se limita doar la numirile in posturile din institutiile publice, nu si la acele demnitati unde se organizeaza alegeri (presedinte al statului, primar, presedinte de consiliu judetean, consilier local sau judetean), astfel ca fostii nomenclaturisti aveau dreptul sa participe la alegeri.
Mai mult, pe ultima suta de metri, parlamentarii PDL au scos din lege un paragraf privind lustrarea persoanelor care au detinut calitatea de sefi ai misiunilor diplomatice sau consulare in strainatate. In acesta categorie intra exact noul sef al SIE, Teodor Melescanu, diplomat de cariera inca de pe vremea comunismului.
Parlamentarii PDL au eliminat din legea lustratiei si pe cei care au ocupat functii de conducere in Uniunea Tineretului Comunist. Ca din intamplare, actualul premier Mihai Razvan Ungureanu a fost, in perioada 1985-1989, membru supleant in Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist, la fel ca si predecesorul sau Emil Boc, care a fost numarul doi in conducerea UTC in judetul Cluj, ocupand functia de presedinte al Uniunii Asociatiilor Studentesti Comuniste din Romania (UASC).
Proiectul prevedea, printre altele, ca vor fi lustrate persoanele care au avut functii politice de conducere retribuite de PCR, in aparatul central, regional, raional, al Partidului Muncitoresc Roman, membrii si membrii supleanti ai Comitetului central al PCR, membri ai Consiliului de stat, de ministri, directorii de editura.
Legea stipula limitarea temporara a accesului la unele functii si demnitati publice pentru persoanele care au facut parte din structurile de putere si din aparatul represiv al regimului comunist in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989. Persoana care se afla in acest caz nu putea fi numita pe o perioada de cinci ani consecutiv de la data intrarii in vigoare a acestei legi.
Initial, in legea votata in urma cu cateva luni tot de Camera Deputatilor, era prevazuta si interdictia, pe o perioada de cinci ani, pentru aceste persoane de a fi alese in functie, dar Curtea Constitutionala a decis ca aceasta prevedere este neconstitutionala.
In consecinta, membrii Comisiei juridice si plenul Camerei au decis sa existe interdictie doar pentru numirea in functii.
Pe cine ar fi afectat legea
Ion Iliescu, membru al Comitetului Central al PCR, secretar al CC al PCR, membru al Consiliului de stat, prim – secretar al Consiliului Judetean Iasi si Octav Cozmanca, secretar general al Consiliului de Ministri al R.S.R. ar fi intrat sub incidenta legii, dar nu mai ocupa functii publice.
Erau lustrabili si senatorii Viorel Hrebenciuc, fost membru in Consiliul Judetean al PCR Bacau si Serban Mihailescu, secretar al Consiliului de Ministri cu grad de secretar de stat. In cazul lor, legea ar fi fost aplicata abia dupa ce isi terminau mandatul.
De asemenea, vizate ar fi putut fi persoanele care au facut parte din structurile fostei Securitati si au colaborat cu aceasta ca politie politica. Printre acestia se numara Rodica Stanoiu (verdict CNSAS de colaborare cu Securitatea) si Dan Voiculescu (verdict CNSAS de colaborare cu Securitatea).
In lege fusesera inclusi ca lustrabili si cei care au ocupat functii ca presedinte sau presedinte de sectii la Tribunalul Suprem, procuror general sau procuror general adjunct.
Cum vi se pare decizia CCR? A facut bine Curtea Constitutionala ca nu a lustrat toti procurorii?
Intrebarea este daca acum legea va fi refacuta si revotata intr-o forma care sa evite verdicte de neconstitutionalitate…sau se va pierde ca toate ideile bune aplicate prost.
Din pacate si Privilegiile Comuniste se mostenesc ! Numai ca mostenirea lor nu este personala ci , mostenesc “Bunul intregului popor”!
In continuare, documente importante, de regula economice,sunt “la secret”. De exemplu: arhiva Cancelariei PCR, a Comitetului Central, a Directiei de Siguranta si Securitate. Opinez ca aici se afla raspunsurile la privatizarile strategice,la retrocedari,la despagubirile din Cadrilater si Basarabia,la Fondul Proprietatea, la Arhivele Asigurarilor (ADAS),la Casele Speciale,etc. Sunt “date la liber” doar chestiunile cu urmaririle. Sunt mai “charmante” si au efectul nisipului in ochi!
Un prim rezultat: un fost secretar de partid (PCR, sa nu gresim) a ajuns Secretar al CNSAS! Altfel, este doar ceea ce se intimpla de 23 de ani incoace: de cite ori se lucreaza la o lege a lustratiei, vine “cineva” (nu conteaza de la ce partid) si propune un amendament “otravit”, care e votat de absolut parlamentarii! Dind astfel prilej CCR sa respinga legea pe baze de neconstitutionalitate. Dupa acre parlamentarii “aplauda” sau “miriie”, in functie de “unghiul” din care privesc, prostacii se balacaresc, analistii… analizeaza, kirmnalistii scriu. Si uite-asa.