Moise Guran

Fanatism in numele lui Dumnezeu

De când Biserica este din ce în ce mai prezentă în spaţiul public au apărut o grămadă de discuţii mai mult sau mai puţin colaterale, de la religia în şcoli şi până la cardul de sănătate cu cip, de la Dumnezeu în Constituţie şi până la fondurile alocate de la buget cultelor religioase.

Esenţa tuturor acestor discuţii o reprezintă din păcate banii. Şi uite aşa am ajuns eu, o persoană care are respect egal şi pentru cei care cred în El şi pentru cei care nu cred, ţinta unor atacuri fanatice. Nu v-am povestit nici la radio nici la tv despre faptul că am primit la redacţie un săpun învelit într-un plic pe care scria săpun de auschwitz marca Moise Guran, nu v-am povestit nimic despre mesajele şi e-mailurile care mă condamnă pentru atitudinea mea anti-ortodoxă(?), n-am reacţionat şi nu am replicat la atacurile unor extremişti ultra-religioşi care refac uşor-uşor fanatismul legionar, am evitat pe cât posibil discuţiile despre extremismul unguresc şi anti-unguresc, dar am chemat în platou un apărător al drepturilor financiare ale Bisericii Ortodoxe şi v-am îndemnat pe toţi, tot timpul să fiţi informaţi. Să fiţi educaţi, să ştiţi adevărul istoric, să înţelegeţi că naţionalismul nu înseamnă ură şi nici Dumnezeu nu poate însemna asta. Probabil analfabetul care vrea să mă facă săpun nu ştie nimic despre evrei şi nu poate diferenţia un nume evreiesc de unul românesc, iar celor care au manifestat împotriva cardului cu cip crezând că astfel îl slujesc pe Dumnezeu nici nu are rost să le mai spun că în Biblie numărul 666 are legătură cu împăratul Nero nu cu cipurile.

Şi totuşi, când am văzut poza făcută ieri de colegii Catavenci la mitingul de la Parlament m-am revoltat. Ceva a explodat în mine. Nu mai pot să tac şi nimeni nu ar trebui să o facă. Copii salutându-l legionar pe sfântul Corneliu Zelea Codreanu, ei, asta e prea mult chiar şi pentru mine. Apoi m-am calmat şi am încercat să le explic colegilor mei că doar dialogul este cel care ne poate scoate dintr-o altă posibilă văgăună a istoriei.

Vremurile pe care le trăim sunt dificile, naţia se prosteşte pe zi ce trece din cauza unui sistem educaţional fără repere, iar nevoia de a da vina pe alţii pentru toate astea poate uşor ricoşa, poate fi folosită, poate crea mai multă pagubă decât beneficiu. Evreii, ungurii, masonii acestea sunt deja teme ricoşate ale istoriei. Cât de stupid să fii ca să încerci să le reaprinzi la infinit doar pentru a da maselor o ţintă şi un vinovat pentru sărăcie şi frustrarea individuală, ba, mai mult decât atât, să ţi-L mai iei şi pe Dumnezeu ca martor.

Nu mi-am făcut niciodată planul să diseminez ideile mele despre Dumnezeu şi viaţă, despre toleranţă şi bună credinţă, pentru simplul motiv că eu nu cred în prozelitism şi pentru că îl combat din toate puterile. Fac o emisiune financiară dar nu cred că banul este cel care contează cu adevărat, încerc să dau exemple de succes şi pragmatism în aceeaşi măsură în care vorbim despre prostie şi eşec financiar, iar Dumnezeu chiar nu cred că poate fi temă de dezbatere.

Ca să închei repede acest subiect, care, zic eu, trebuie să rămână unul intim pentru fiecare dintre noi, vă mai spun că nu cred în religie pentru simplul motiv că noi oamenii nu-L putem concepe pe Dumnezeu ci îl putem cel mult simţi, El poate fi individual perceput şi specific doar sentimentului nu şi raţiunii sau vieţii materiale, că îl putem urma pe Iisus în viaţa de zi cu zi dar că asta nu necesită nici dări, nici taxe, nici biserici, nici prozelitism, ci doar cunoaştere (în primul rând autocunoaştere), inteligenţă, spirit şi respingerea urii. Până şi Dragostea e un cuvânt obosit pentru cât a fost folosit în justificarea urii şi a războaielor făcute în numele Lui.

Trebuie să respectăm şi să ne înţelegem religia, iar cea Ortodoxă da, a fost mama poporului român, este da! legătura nostră cu strămoşii, dar să dăm Religiei Ortodoxe rolul pe care l-a jucat în istorie, să o lăsăm acolo, în istorie, cel puţin până va înţelege să se reformeze şi să-şi găsească un rol progresist în contemporaneitate. Să ne cunoaştem şi să ne respectăm tradiţiile, trăind totuşi în secolul XXI. Vă spune asta un om al cărui unic fiu este foarte pasionat de ora de religie de la şcoală. Nu este totuşi niciun conflict între ceea ce vă spun eu aici, între faptul că eu vreau un curs de istorie a religiilor şi acela opţional în şcoli şi faptul că fiului meu îi place ora de religie. Ceea ce eu îl învăţ şi ceea ce vă spun şi dumneavostră, cititorilor acestui blog este că trebuie să respingem extremismul religios la fel ca şi pe cel ateist, că sentimentele nu pot fi impuse decât celor insuficient educaţi şi că excesele de orice fel ne otrvesc minţile.

În loc de orice argument în susţinerea lucrurilor pe care vi le-am scris aici vă rog să-l ascultaţi pe profesorul Radu Preda de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolialy din Cluj. E un bun exemplu de libertate în gândire şi de toleranţă religioasă. Durează 7,56 minute şi este un interviu făcut de colegul Filip Standavid exact în ziua propunerilor de modificare religioasă a Constituţiei.

Puteti asculta interviul postat de Moise Guran la finalul textului de aici

Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

7 thoughts on “Fanatism in numele lui Dumnezeu

  1. Petre Opris

    Dar cine esti tu, Dan Cluj, de iti permiti sa spui asemenea bazaconii domnului Moise Guran? Nici macar nu ai bunul simt sa iti mentinonezi numele real. Te ascunzi in spatele unui pseudonim pentru a arunca noroi impotriva domnului Guran? Ai reusit vreodata sa realizezi macar o emisiune TV asa cum a facut in nenumarate randuri domnul Guran, cu un succes deosebit?

    Reply
  2. ro-lari

    1. Incerc de multi ani, de cand ati aparut pe ecrane sa stiu daca mama dvs a lucrat la Centru de calcul al DCS. A fost o colega pentru care am avut o mare apreciere profesionala. Ca si pentru dvs.
    2. Mi-ar fi placut sa fiti mai clar – credeti in bazaconiile cu Zei si Dumnezei sau nu?
    3. Explicatia ca sunteti echidistant nu va scoate din mocirla unor politicieni care tin aproape biserica din interes.
    Sunt putin dezamagit desi inteleg ca fiind persoana publica nu trebuie sa suparati pe nimeni. Aveti insa marea responsabilitatea ca indirect contribuiti la mentinerea in intuneric a celor pe care culmea ii doriti mai destepti ca sa va inteleaga!

    Reply
  3. Cosmin M -crestin ortodox

    Dumnezeu e acelasi ieri azi si maine, la fel si Biserica Ortodoxa care nu se va reforma niciodata. Iar d-l Moise Guran la fel ca noi toti nu va scapa de moarte si isi va intalni slujitorii.

    Reply
  4. Dan

    4. Responsabilitatea pentru situatia dezastruoasa contemporana a natiunilor, a unor grupuri de indivizi bine inchegate, cu caracter globalist declarat, cum sunt evreii sionisti, francmasonii, bancherii, corporatistii, bilderbergii etc. nu mai poate fi minimalizat, ori luat in ras. Daca aceste persoane ar fi oameni saraci de la tara, fara influenta globala, va dau dreptate, relevanta lor pt. situatia socio-economica si culturala a umanitatii ar putea fi usor ignorata. Insa din moment ce ei sunt fie in posturi publice de conducere, fie detin in ierarhia socio-economica functii importante, mai ales in domeniul financiar-bancar, rolul lor nefast nu mai poate fi ascuns sub pres (cu atat mai mult cu cat criza a pornit din sectorul financiar-bancar, nu a pornit de la producatori, comercianti, mestesugari ori de la stat, ci aceste parti s-au molipsit prin legatura prea stransa cu sistemul bancar) si invinuite popoarele pt. decaderea lor. Mai ales ca vointa democratica a popoarelor oricum nu este respectata de politicienii lor ori de UE/SUA, ci in mod vadit, dorinta de integrare globalista promovata de asemenea grupuri conspirationiste si setea de castig al unui grup din societate primeaza in fata vointei poporului.
    Ca sa va parafrazez pe dvs., cat de stupid trebuie sa fii ca sa crezi filozofia pozitivista motivationala moderna, sa consideri ca “tu esti stapan pe propria soarta” ignorand influenta diferitelor grupari oculte asupra propriei vieti si succesului material al acesteia? Cat de indoctrinat trebuie sa fii ca sa inghiti propaganda capitalista asupra economiei, care invinuieste poporul pt. necazurile lui, popor al carui rol in economie a fost uzurpat de catre oligarhi venetici? Pai daca economia si viata sociala e concentrata in mainile unor oligarhi bancaro-corporatisti, oare, nu ei poarta vina esecurilor economico-sociale? Sau cumva, saracia este un efect al lenei si prostiei, nu a unui sistem nedrept si inuman conceptualizat si pus in aplicare de o mica elita din societate?

    5. Omul credincios niciodata nu cauta sa-si impuna altora crezul ci vrea sa-l traiasca el insusi. Societatea ateo-secularista moderna il opreste de la acest lucru intrucat, pe langa cuvenitele impozite si taxe (cele ce sunt ale Cezarului), ii mai cere si adeziune sufleteasca (acceptarea pacatelor si patimilor de moarte, tolerarea batjocoririi credintei si lui Dumnezeu, trairea “in secolul 21” adica rupt de credinta si de orice sens existential transcedental, inregimentarea fortata intr-un sistem concentrationar opus Crestinismului Ortodox, acceptarea legilor necrestine etc).
    Nu noi va impunem voua cum sa traiti, ci voi, secularistii, cautati sa ne “modernizati”, adica sa ne umpleti de toate patimile, pacatele si ticalosiile omului modern. Extremismul e de partea voastra pt. ca nu puteti accepta traiul in afara sistemului a semenilor vostri. Faceti un exercitiu de gandire si intrebati-va, daca ar exista intr-un sat din Romania, o comunitate traditionala ce traieste ca ac

    Reply
  5. Dan

    6. Atitudinea dvs. antieclesiala este subiectiva, cu pretentii de adevar general “destept”, si denota o necunoastere a Crestinismului in general, si a lui Dumnezeu in special. Nu exista relatie intre om si Dumnezeu in afara Bisericii, pt. simplul motiv ca nu exista Sfinte Taine prin care harul dumnezeiesc ne este transmis noua, muritorilor, in afara Bisericii. Asa a lasat Dumnezeu sa fie, o lume a comuniunii, in care individualismul nu are ce cauta. Pana si El este intreit in Persoane, dar un singur Dumnezeu.
    In fine, nu vreau sa va plictisesc cu teologhisirea prea mult (caci nu sunt teolog), insa pozitia dvs. fata de Hristos este aceea a unui om secular, fara preocupari duhovnicesti, de unde si irelevanta parerii dvs.
    Asa cum in matematica trebuie sa stapanesti bine domeniul ca sa te pronunti, asa cum in fizica, medicina, ba chiar si in sport, arta, muzica, iti trebuie o pregatire aparte ca sa te pronunti pertinent asupra domeniilor respective, tot asa, si in religie si filosofie ai nevoie de o minima pregatire ca sa te pronunti. Asa cum un matematician nu are nici o competenta sa se pronunte in domeniul medicinii, daca nu a studiat-o si practicat-o, tot asa, un laic nepracticant al credintei nu are nici o competenta sa se pronunte in domeniul acesteia.

    Reply
  6. Cristian Vantu

    ”…dar să dăm Religiei Ortodoxe rolul pe care l-a jucat în istorie, să o lăsăm acolo, în istorie, cel puţin până va înţelege să se reformeze şi să-şi găsească un rol progresist în contemporaneitate.”

    Cât de derutat poate să fie un individ care cere instituției responsabile cu viața de apoi să se adapteze vieții de acum, contemporaneității laice pe care nu a generat-o, ba chiar să-i ceară și progres ? Mă întreb cu ce se va ocupa atunci universitatea, in viziunea tovarășului * Guran ? Cu conservarea tradiției ?

    * pentru mine, orice persoană implicată in revoluția universală tovarăș se numește.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *