Daniel Befu

EXCLUSIV. Interviu cu activistul de mediu din Sighișoara a cărui mașină a fost incendiată de necunoscuți

Hans Hedrich, a cărui mașină a fost incendiată în timpul nopții de 25 ianuarie de necunoscuți, a acordat un interviu României Curate, în care explică ce s-a întâmplat. Hans Hedrich este de formaţie politolog, este activist civic şi de mediu din Sighişoara. Începând cu 2005 s-a implicat pentru protejarea patrimoniului istoric în oraşul sau natal şi împotriva corupţiei la nivel local. Începând cu 2012 se implică în proiecte de combatere a despăduririlor în România, în special împotriva construrii şi dării în folosinţă a fabricii de prelucrare a lemnului a firmei Holzindustrie Schweighofer, la Reci, jud. Covasna. În 2015 a publicat un amplu raport privind metodele ilegale şi frauduloase de măsurare a lemnului rotund, practicate de firma, prin care aceasta a produs daune furnizorilor şi statului în valoare de circa 130 de milioane de euro. Hans Hedrich este totodată și protagonistul unui film documentar, realizat în 2016, despre ‘mafia lemnului’ în Harghita, film ce poate fi vizionat pe youtube sub titlul IVY GREEN TALES (Povești verzi ca otrava) -disponibil în maghiară, română, germană, engleză, cu subtitrări în limba engleză (vezi film aici)

Când ți-a fost incendiată mașina și în ce context?

masina hedrich 1În 25. 01. 2017, noaptea la ora 00.20, am ieşit la plimbare cu câinele. Fac deseori plimbări cu câinele, la ore târzii ale nopţii, pentru că atunci nu mai circulă maşini pe stradă, e linişte şi e foarte plăcut… În faţa casei, la circa 10 metri de gard, era parcată maşina luată inprumut de la vărul meu, o Dacia Logan, în stare aproape perfectă de păstrare şi funcţionare. Maşina o foloseam de aprox. 1 săptămână pentru diverse deplasări în cadrul unui proiect ONG-ist şi de cercetare. Ieşind din curtea casei la care locuiesc, am văzut maşina inconjurată de fum, cu mai multe flăcări arzând în zona capotei, a barei de protecţie şi a roţilor din partea dreaptă. A fost un veritabil şoc pentru mine! Am stins cele 4-5 focuri deschise cu apă şi zăpadă şi am solicitat prin 112 un echipaj de poliţie. Până la venirea poliţiei am verificat atent maşina şi am găsit trei cârpe împăturite, parţial arse, probabil îmbibate cu combustibil, ce fuseseră amplasate pe roţile din partea dreaptă cât şi între capotă şi parbriz. Cu acestea pare să fi fost incendiată maşina. Flacăra de la roata din spate a maşinii bătea exact pe ţeava de alimentare a rezervorului de benzină. Şi în partea din faţă a maşinii, focurile par să fi fost amplasate acolo în mod foarte conştient şi “profesionist”.

Poliţia şi echipajul de criminalistică au întocmit procese verbale de constatare la faţa locului şi, la insistenţa mea, au luat probe (resturile de cârpă, nearse). Le-am sugerat ca din acele resturi să ia probe ADN pentru a le verifica cu cele ale unor eventuali suspecţi. Un membru al echipei de criminalistică s-a arătat însă sceptic, spunând că, deoarece acestea fuseseră îmbibate cu combustibil (motorină?), probele ADN ar fi deja distruse. Nu ştiu dacă este adevărat – dar sincer, mă îndoiesc.

Ieri la amiază (25. 01.) am dat o declaraţie la poliţie şi am sugerat din nou să se facă analize ADN şi să se localizeze, prin triangulaţie, numerele de telefon ale potenţialilor suspecţi resp. a persoanelor aflate, la acea oră, în acea zona. (Reacţiile anchetatorilor nu au fost foarte entuziaste…) Astăzi am aflat că poliţia a fost deja în vizită la un vecin, întrebându-l dacă are camere de supreveghere. În ciuda faptului că una dintre camere cuprinde şi o zona aflată la doar 20 de metri de locul incendierii maşinii, poliţiştii nu au verificat acele înregistrări. Va urma să fac eu asta!

Maşina a fost depozitată într-o curte, urmând să caut un service Dacia pentru evaluarea daunelor şi repararea maşinii.

La ce foloseai acea maşină?

Maşina o foloseam pentru deplasări la Cluj şi Tîrgu Mureş, în activitatea mea ONG-istă şi de cercetare. Cu toate că îmi place să merg mai mult cu trenul sau microbuzul, am luat maşină împrumut (contra cost) că să pot lua cu mine şi câinele…

Cât de grave sunt pagubele?

La prima vedere, pare să fi avut noroc (am ajuns la momentul potrivit!) – şi maşina nu a ars în întregime, ci s-au deteriorat “doar” aripile faţă-spate din dreapta, inclusiv apărătoarele de plastic de sub aripi, bara de protecţie, capota, parbrizul (crăpat de la foc), cauciucurile dreapta, rezervorul pentru lichidul pentru spălarea parbrizului, câteva cabluri, un furtun, semnalizatorul faţă dreapta. Motorul nu mai porneşte şi nu mai merg sistemul de încuiat centralizat, farurile şi avariile. Am estimat paguba, spontan, la circa 1000 de euro (piese şi manoperă). Pentru a le putea acoperi, am lansat un apel la

Crezi că în spatele atacului, ar putea fi cineva care e deranjat de munca ta de activist sau conflicte pe care tu le ai cu alte persoane?

masina hedrich 2Este greu de spus cine şi de ce a incendiat autoturismul – dar sunt convins că s-a făcut “cu dedicaţie” şi în mod destul de “profi” – cu toate ca se putea şi „mult mai profi”, cu distrugerea completa a maşinii. O altă maşină, parcată în spatele maşinii “mele”, nu a fost deloc afectată – ceea ce indică, cred, că cineva ştia care este maşina folosită de mine. Personal nu am conflicte acute cu nimeni din zonă – în trecut am avut însă conflicte cu câţiva vecini (care vor citi eventual şi ei acest articol). Pe de altă parte, în anii trecuţi, am expus în mod repetat în public mai mulţi (foşti) consilieri locali şi afacerişti dubioşi din Sighişoara. La acestea se adaugă implicarea mea împotriva funcţionarii firmei Holzindustrie Schweighofer, pe plan naţional. Din diverse surse mi s-a transmis deja că “am duşmani”, că unii vor să mă „pună la punct”, sau că în anturajul mai larg al firmei Schweighofer ar exista persoane “capabile de orice dacă cineva la deranjează interesele materiale (ilicite)”. Dar revenind: La Sighişoara NU am conflicte acute cu nimeni, la ora asta. De aceea înclin să cred că, într-adevăr, “cineva” vrea să mă intimideze resp. să îmi dăuneze din cauza atitudinii şi implicării mele la Sighişoara (în trecut) şi/sau la nivel de ţară (în prezent). Dar, repet, nu am (încă) probe şi nu vreau să mă aventurez în speculaţii.

Dacă este doar o chestiune de conflict personal, consideri că e de relevanţă publică?

Cum spuneam deja, înclin tot mai mult să cred că NU e vorba de un conflict strict personal, ci de un “mesaj” care mi-a fost transmis de către persoane pe care într-adevăr le-am deranjat sau pe care le mai deranjez în afacerile şi practicile lor ilicite. Dacă ar fi vorba doar de un conflict personal (a cărui cauză totuşi nu o cunosc), atunci e …“ghinion!” – vorba unui clasic în viaţă! Totuşi, am considerat important să comunic ceea ce s-a petrecut – şi mi-am permis să cer şi sprijinul financiar al celor dornici, deoarece mi-a fost vandalizată “maşină de serviciu”, pe care o foloseam (contra cost), în munca mea actuală.

La ce proiecte lucrezi în prezent?

carpa masina hedrichMulţumesc pentru această întrebare! În afară de cele şase procese în instanţă împotriva firmei Holzindustrie Schweighofer resp. autorităţile publice care au aprobat construirea fabricii lor de la Reci/Covasna (procese ce avansează foooaaarte(!) lent, ca şi cum s-ar trage de timp la tribunale, în dezavantajul nostru), mai particip la un proiect de cercetare despre utilizarea terenurilor în mai multe situri Natura 2000 la Cluj si Gheorgheni şi protejarea unei specii de …fluture pe cale de disparitie. În afară de asta am iniţiat un proiect destul de …creativ, cred, şi anume construirea unei biciclete cât mai multifuncţionale – cu cadru, furcă şi alte componente structurale din …lemn! În acest proiect colaborez cu câtiva veritabili artişti ai prelucrării lemnului şi specialişti în biciclete, de la Tg. Mureş şi Reghin! Dorim să dăm un exemplu concret, cum se pot crea, din acest material natural, produse cu mare valoare adăugată – şi cu o folosire cât mai economică a lemnului. Consider că aceasta e calea de urmat pentru industria prelucrării lemnului în România – iar marii procesatori de lemn care ne devoareaza de atâţia ani pădurile şi le vând pe nimic, să dispară cândva de aici! Deci merită să continui cu munca – şi chiar şi cu lupta! Iar „băieţii răi” nu au decât să-mi incendieze, în viitor, …biţa! (n.r. bicicleta)

Activistul de mediu face apel la cei care vor să-l susțină financiar pentru a repara mașina incendiată de necunoscuți, în contextul în care respectivul vehicul e una din ”armele” din arsenalul său de protejare a mediului de abuzuri. Coordonatele sunt:

Asociatia Neuer Weg
IBAN: RO60RNCB0055137249280001
Banca Comerciala Romana, Sucursala Fagaras
BIC/SWIFT: RNCB ROBU


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “EXCLUSIV. Interviu cu activistul de mediu din Sighișoara a cărui mașină a fost incendiată de necunoscuți

  1. Hans Hedrich

    Va multumesc pentru acest articol!
    As adauga/corecta ca masina am luat-o inprumut pentru ca la Cluj aveam deplasari pe teren in comune si sate destul de greu accesibile (Savadisla, Baisoara), impreuna cu colegii de proiect – acesta fiind motivul principal pentru care am ales sa ma folosesc de un automobil. Si, evident, luam si cainele cu mine, in aceste deplasari, pentru ca nu il pot lasa singur la curte, iarna…
    :)

    PS: Apelul la donatii da rezultate – si le multumesc tuturor donatorilor pentru sprijin!
    PS2: Daca s-ar strange chiar mai multi bani decat va fi nevoie pentru repararea masinii, atunci ma gandesc sa infiintam un mic fond de sprijin pentru cetateni, reporteri, activisti, in munca sau lupta lor pentru pastrarea padurilor.

    Reply
  2. Calin Dejeu

    Vreau doar sa adaug ca Hans Hedrich s-a implicat si in lupta impotriva mafiei microhidrocentralelor. Puteti vedea aici filmarea facuta de el pe Vistisoara, cand a fost distrusa ireversibil superba vale din Fagaras:
    https://www.youtube.com/watch?v=nGqgcFR7dUM
    Sa nu uitam ca indivizii care ne-au distrus vaile sunt bine mersi, n-au fost atinsi de autoritati nici cu o floare, se imbogatesc tot mai tare pe banii nostri, prin infamele certificate „verzi”, si sunt si ei capabili de orice fata de cei care i-au deranjat vreodata.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *