Valentina Dimulescu

DEZBATERE SAR Ce propun partidele pentru cresterea absorbtiei fondurilor UE

Care sunt soluţiile partidelor pentru fondurile europene în România? Cum creştem capacitatea de management şi control? La aceste intrebari am incercat sa aflam raspuns. Societatea Academică din România (SAR) şi Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) au organizat marti, 20 noiembrie 2012, o dezbatere pe marginea problematicii sistemului de management și control al fondurilor europene alocate României. Scopul a fost acela de a aduce împreună reprezentanţii principalelor partide politice (PSD, PNL, PC, UNPR, PD-L, UDMR, Forţa Civică, Noua Republică, PP-DD) și de a afla răspunsuri directe cu privire la opțiunile de politici publice propuse de către acestea. Discuția a pornit de la chestionarul trimis de către SAR cu privire la temele majore de politici publice care necesita o dezbatere amănunțită și pragmatică în acestă perioadă electorală.

Cele doua intrebari cheie au fost:

1. Cum intenţionează formaţiunea dvs politică să îmbunătăţească nivelul de absorbţie al fondurilor europene?
2. Cum intenţionati să îmbunătăţiţi controlul public şi prevenirea fraudelor cu bani europeni?

La dezbatere au participat Cristina Trăilă (PD-L, fost director ANRMAP), Eugen Teodorovici (PSD, consilier de stat in aparatul de lucru al primului ministru), Istvan Csutak (UDMR, fost consilier de stat, expert pe dezvoltare regionala) și Nicolae Rotileanu (PNL, fost secretar de stat in Ministerul Economiei, fost director general POS CCE). Moderator a fost Iulian Anghel (Ziarul Financiar).

Discuția s-a axat pe soluțiile ce ar putea fi adoptate pentru a evita repetarea situației din prezent în privinţa ineficienței entităților de management și control însărcinate cu gestiunea fondurilor europene în viitoarea perioadă de finanțare 2014-2020. Cu toate acestea, audiența a fost extrem de interesată și de soluțiile adoptate pe termen scurt de către partidele aflate la guvernare pentru deblocarea plăților pe anumite programe operaționale.

Cristina Trăilă (PD-L) a spus inca de la inceput că România a fost „un soi de cobai” la crearea cadrului instituțional în 2005 pentru că au existat trei instituții pe zona achizițiilor publice, iar conform unei analize efectuate pe tot sistemul de fonduri europene a rezultat că avem nu mai putin de 67 de acte normative și 70 de instituții cu atribuții în zona fondurilor europene. Urmarea este aceea că asumarea responsabilității este evitată și răspunderea „este împrăștiată”. Hotărârea 1083/2007 se referă la mecanismul de verificare și control și spune clar cine e responsabil de la momentul 0 până la implementare: Autoritățile de Management. Acestea sunt principalele responsabile pentru absorbție indicate de Cristina Trăilă.

Soluțiile? 1) o gândire unitară pe întreg sistemul, un minister unic; 2) o singură Autoritate de Management și un singur departament de monitorizare pe toate programele operaționale; 3) Organisme Intermediare pe regiuni, regionalizarea e o problemă reală care trebuie rezolvata.

Eugen Teodorovici (PSD) a prezentat patru concluzii.

1. Instituțional: Trebuie instituții mai puține și mai puternice, dar și personal mai potrivit pentru că până acum s-a fugit de luarea unor decizii și nu s-a asumat răspunderea: „mare parte din functionarii tarii au luptat impotriva intereselor tarii, mai ales prin faptul ca au fugit de raspundere, nu si-au asumat erorile”. (a fost contrazis din sala de un participant care i-a spus ca nu functionarii sunt de vina pentru ca ei au actionat la ordinul sefilor, ci trebuie o analiza a intregului sistem care sa nu mai permita gansterizarea; aplicatiile si ghidurile trebuie cinstit facute).

2. Legislativ: Cadrul legal s-a modificat de mai multe ori, iar modificările au adus deservicii României. Peste 90% din corecțiile financiare se datorează unei structuri centrale a statului și nu se pot imputa exclusiv beneficiarilor. Celelalte 10% se datorează beneficiarilor. În plus, legislația pe achiziții publice în România nu este 100% armonizată cu directivele pe achiziții în alte state membre. OG 66 trebuie modificată și să rămână partea de principii, iar ghidul COCOF să rămână doar un ghid, nu o anexă la un act normativ, pentru partea de corecții.

3. Procedurile trebuie simplificate și timpul rambursării scurtat pana la cinci zile: Activitatea de audit trebuie făcută după alte standarde, auditorul trebuie să își asume responsabilitatea. Situația din prezent este regretabilă pentru că România a fost campioană cu un grad de absorbție de 95% în programul ISPA pentru că nici un stat nu a ajuns la nivelul acesta de absorbție. (A fost contrazis din sala de un participant la dezbatere care i-a replicat ca o instructiune emisa de curand nu inseamna simplificare, ci din nou cresterea excesiva a birocratizarii).

4. Abordarea proactivă din partea celor care sunt în sistem, în sensul de implicare a personalului din instituții în sprijinirea beneficiarului (exemplu, inițiativa pentru simplificarea anumitor proceduri). Până la sfârșitul anului, se trimit toate cererile de rambursare, a promis vorbitorul. Problema este că banii care trebuie să se întoarcă în acest an (200 de milioane de euro în 2011), nu s-au trimis spre rambursare. Sunt 2.000 de firme si ong-uri care nu au primit nici o rambursare, ceea ce inseamna peste 100.000 de oameni afectati.

Istvan Csutak (UDMR) a atras atenția asupra faptului că AM-urile sunt vinovate pentru inconsecvență, modificarea documentelor cadru și cererea unor documente adiționale într-un timp scurt. În plus, acestea îl tratează pe beneficiar ca pe un potențial dușman și nu ca pe un partener ce oferă expertiză pentru realizarea unui obiectiv al Comisiei.

Nicolae Rotileanu (PNL) a subliniat că ar trebui să se realizeze o prioritizare a proiectelor astfel încât proiectele pe fonduri europene să aibă întâietate în execuția bugetară. Acesta nu a fost de acord că faptul că vina este una colectivă, a personalului – ceea ce conduce la o neasumare a răspunderii – ci a conducerii.

Instituțiile au fost conduse politic și direcționate, iar Bruxelles-ul nu vede decât Autoritatea de Management, nu și Organismele Intermediare.

Nicolae Rotileanu a atras atenția că există aspecte problematice cu privire la existența unei structuri unice de management, întrucât organismele intermediare rămân sub coordonarea altor ministere și nu există o metodă de a sancționa sau premia activitatea acestora. ACIS și ACP sunt responsabile cu unificarea de proceduri, dar acestea nu și-au făcut treaba. Există o vină individuală, se referă la neîndeplinirea sarcinilor din fișa postului și puternică implicare politică. Crearea altor structuri ar însemna devierea discuției de la responsabilitate spre alte teme. În concluzie, ar fi de preferat in opinia liberalului: status-quo instituțional, responsabilizare, creșterea și uniformizarea salariilor și a numărului de funcționari.

Cu privire la problema achizițiilor publice, Cristina Trăilă a subliniat faptul că nu s-a reușit tragerea la răspundere a autorităților publice locale (consilii judetene, primari, prefecți), vinovate de nereguli. De asemenea, s-a atras atenția că nu există o congruență cu procedurile de achiziții din alte state membre – situație ce s-a materializat cu o suprabirocratizare a procesului în România –, iar acest lucru se datorează hotărârilor luate de către decidenți care au îngreunat sistemul cu proceduri (ex: achiziție obligatorie la sume de sub 15 000 euro).

Cele mai importante două soluții conform viziunii reprezentantilor PSD, PNL, PDL si UDMR:

Rotileanu – PNL:
1. Gasirea unor solutii pentru imbunatatirea calitatii resursei umane;
2. Tragem lecțiile din perioada actuală de programare și organizăm organisme de tip parteneriat public-privat ori privat;
3. Consultare publică activă pentru stabilirea strategiilor 2014-2020.

Trăilă – PDL:
1. Trebuie să punem pe hârtie erorile acestor ani, corectiile trebuie stabilite institutional;
2. Procedurile trebuie simplificate și centralizate pentru a asigua consecvență și predictibilitate.

Csutak – UDMR:
1. Unificarea doar a procedurilor pentru ca centralizarea de facto (instituțională) nu ar aduce eficiență; trebuie o descentralizare cu responsabilități acordate regiunilor de dezvoltare.
2. Beneficiarul trebuie să fie actorul principal pentru că el contribuie la realizarea îmbunătațirii calității vieții.

Teodorovici – PSD:
1. Problemele se cunosc, ideal ar fi să avem voința să le schimbăm;
2. Sa fie beneficiar real, nu baron local.
3. Nu contează dacă sistemul e centralizat sau descentralizat, ci factorul uman.


Accesand link-urile urmatoare, puteti audia fragmente din cadrul dezbaterii

– Fragment audio 1.

– Fragment audio 2.

– Fragment audio 3.

– Fragment audio 4.



Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “DEZBATERE SAR Ce propun partidele pentru cresterea absorbtiei fondurilor UE

  1. Sorin Perebiceanu

    Agentiile si autoritatile de managmet s fie sub direacta conducere a Bruxelles-ului sau pentru numirea acestora sa se faca de catre Buxelles prin concurs.
    Plata catre aceste organisme sa se faca in functie de nivelul absortiei.
    Aceste autoritati si organisme sa fie un partener ( in sensul si spiritului menagementului) care sa fie de ajutor pentru antreprenor si nu un obstacol.
    Eu al lucrat cu Renault si am cunoscut si invatat ce inseamna managemnt de investirie, proiect sau lucrare. Erau adevarati parteneri in implementarea proiectelor. Sprijin, ajutor client foarte exigent. Ei sint profesionisti nu doar detinatori de diplome date la gramada.
    Am remarcat ca sa ajuns ca dei care au luat(cumparat) diplome au ajuns in postura ca ei sa fie acei care au calitatea de a da(vinde) diplome.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *