Dacă mai era nevoie de o confirmare că Afacerea Hexi Pharma e controlată, într-un mod sau altul, de serviciile secrete sau, destul de probabil, ”doar” de persoane din serviciile secrete, aceasta a venit joi. Și nu e vorba de declarațiile fostei soții a patronului Hexi Pharma, care a spus cu subiect și predicat că Dan Condrea a fost ”ofițer SIE sub acoperire”, ci de cele ale directorului general al companiei, Flori Dinu.
„Surprinzător este faptul că acest scandal a apărut exact în momentul în care noi ne doream să ne lansăm pe piaţa externă şi făcusem toate demersurile, începusem să apărem şi pe la târguri internaţionale şi probabil că asta a deranjat”. Asta a spus Flori Dinu, care a întărit: „în momentul în care începi să prinzi putere, devii periculos pentru multe interese”.
Citiți și recitiți cu atenție aceste declarații. Ele reprezintă filosofia, axioma și piatra de fundament care justifică existența serviciilor secrete: interesul național. Contrapunerea ”producătorului român”, ”producătorilor externi” e tipică pentru această teorie a interesului național. La fel cum e tipică ideea că urmărirea interesului național justifică anumite ”mici excese”. În numele ”interesului național” se pot încălca, pe ici, pe colo, reguli și chiar drepturi fundamentale ale cetățenilor. ”Interesul național” justifică uneori suspendarea acțiunii legilor ordinare sau modificarea lor în regim de urgență, ba, uneori, același ”interes național” poate scuza comiterea unor infracțiuni! Asta pentru că, nu-i așa, doar astfel ne-am putea apăra împotriva unor interese care ne-ar cauza și mai mult rău!
Marea problemă cu acest ”interes național” în accepțiunea serviciilor secrete e că după ce se enunță, nu se discută, ci se execută. Și cine sunt persoanele care stabilesc ce e și ce nu e ”interes național”? Ei bine, nu reprezentanții din instituțiile statului în mod transparent, asupra cărora, de bine, de rău, se exercită un mai mic sau mai mare control popular și democratic pentru a nu o lua razna, nu CSAT, care se rezumă la enunțarea unor principii și linii directoare, dar care doar în mod excepțional intră în interpretările de caz, ci tovarășii cu multe stele și epoleți pe umăr, scoși din timp la pensie specială, asigurați cu sinecuri consistente de ”academicieni” în academii speciale, avansați și promovați în mod dubios, cu mai mulți kilometri de doctorate plagiate decât kilometri de autostrăzi construite în România. Ei bine, toți acești generali și colonei a căror competență profesională e mai mult decât discutabilă, iar probitatea morală coboară sub călcâi, sunt cei care decid ce e și ce nu e de interes național.
Până la un punct, se poate argumenta că ascensiunea unei firme autohtone care sparge un monopol/ grup monopolist pe o piață atât de importantă precum sănătatea unei națiuni (că despre asta vorbim în cazul Hexi Pharma) reprezintă o problemă de interes național. Da, e normal să nu depinzi 100% de importuri, că oricâți aliați ai avea și oricâtă încredere în ei, ai nevoie mereu de un Plan B, și de o rezervă strategică pentru a face față unor situații cu adevărat excepționale (sau, pur și simplu, pentru a negocia condiții mai avantajoase cu aliații). Așadar, argumentarea asta e bună pentru a convinge pioni ca directorul general Flori Dinu pentru a se implica într-o asemenea afacere. Justificarea asta o ajuta să doarmă liniștită și să se privească mândră dimineața, în oglindă, fiind convinsă că tot ceea ce face are la bază acel interes superior al României (interesul național), de a avea o firmă autohtonă pe piața internațională a dezinfectanților medicali. Nu exclud deloc ipoteza (dimpotrivă) că Flori Dinu chiar crede în cele afirmate – că scandalul a izbucnit în momentul în care firma se pregătea să se extindă la export și, ducând până la capăt paranoia, să-și închipuie că poate chiar și tragedia de la Colectiv ar fi fost provocată intenționat de vreun serviciu secret străin, pentru a se ajunge la Hexi Pharma. Ca să ajungi însă să-ți imaginezi așa ceva e necesară o condiție: să activezi sau să știi că firma pe care o conduci activează sub umbrela unui serviciu secret!
Doar dacă ești una dintre părțile combatante ai sentimentul că în fiecare zi te afli în război! Și doar o încredere totală în teoria interesului național te poate determina să sugerezi în mod public că Hexi Pharma ar fi căzut în urma unei conspirații internaționale (nu ca un efect tip bulgăre de zăpadă după tragedia de la Colectiv). Doar cineva care acceptă ca axiomatică teoria interesului național se poate gândi că, în loc de iritare, va obține empatia cetățenilor cu declarații precum cele făcute de directorul general Hexi Pharma. Asta dacă nu cumva declarațiile nu erau destinate publicului larg, ci anumitor superiori de la care așteaptă sprijin în aceste momente. (În paranteză fie spus, și în comunicatul Hexi Pharma agresiv din zilele precedente, în care era atacată o companie concurentă despre care au apărut informații că livrase săpun lichid infectat, e dovada aceleiași mentalități – justificarea propriilor mizerii și ilegalități cu mizeriile mai mari pe care le-ar face concurența).
***
Că teoriei interesului național îi zboară toți nasturii în cazul Hexi Pharma se poate vedea ușor. În fapt, scopul afacerii nu era ca să ridice de la zero o companie autohtonă, care să asigure autonomia/ independența României față de producătorii externi în cazuri excepționale, ci mult mai prozaic: beneficiile materiale. Nu sunt deloc surprinzătoare, ci, dimpotrivă, previzibile, apariția informațiilor conform cărora (vezi aici) o parte a banilor ajungeau să finanțeze partidele. Cu adevărat de necrezut ar fi fost ca o afacerea de amploarea asta să NU aibă legătură cu sponsorizarea politicienilor! De fapt, tocmai pentru că pe tot lanțul de pătrundere în spitale a dezinfectanților Hexi au apărut atâtea ”guri de hrănit” (funcționari, directori, medici, partide, la care se adaugă și profitul executanților, dar și cel al beneficiarilor finali) e posibil să se fi ajuns la ”soluția” diluării dezinfectanților. Și cu cât erau mai ineficienți dezinfectanții, cu atât era nevoie de mai multă șpagă pentru a acoperi mizeria. Și cu cât mai multă șpagă era necesară, cu atât mai mult era nevoie să se extindă rețeaua (până la spitalele de campanie de pe fronturile din Irak și Afghanistan ori pe ambulanța președintelui), dar și să scadă concentrațiile (cum șpaga nu putea fi facturată, rămânea varianta acoperirii ei prin… diluarea costurilor). O spirală vicioasă care nu avea cum să nu explodeze la un moment dat și cu atât mai mult după un moment cum a fost tragedia de la Colectiv, când era de așteptat ca cineva să pună toate întrebările din lume pentru a înțelege de ce au murit atâția tineri care au fost salvați din incendiu.
Nu e nimic conspirativ în căderea Hexi Pharma după tragedia de la Colectiv și e de așteptat ca și alte scandaluri să iasă la suprafață în perioada următoare. De fapt, ăsta e singurul interes național în momentul de față – de a afla până la capăt cum a fost posibilă extinderea unei cangrene ca Hexi Pharma. Un lucru e din ce în ce mai evident: pentru a lămuri lucrurile astea nu va exista vreun sprijin real din partea serviciilor secrete, chiar dacă în fundul lor s-au tot pompat fonduri consistente în ultimii ani, ani în care de la Sănătate se tot tăiau fonduri. Comisia de Control a SRI din Parlament a spus-o fără echivoc – cică atentatele în masă la sănătatea cetățenilor, la adresa sănătății soldaților de pe front și chiar a sănătății președintelui României nu e ceva care ține de… interesul național.
totusi eu cred ca abordarea este putin gresita.toata lumea vorbeste despre implicarea serviciilor,sponzorizarea partidelor.dupa umila mea parere aici este vorba despre spaga grasa pentru a inchide ochii la un genocid.toti cei din compartimentele de achiziti,impreuna cu managerii spitalelor care au facut achizitii de la hexifarma.ar trebui arestati si deferiti justitiei.de asemeni fostul ministru banicioiu,care a oprit anchetele,oprescu care este si el implicat,probabil si fostul ministru cadariu.anchetati toti si ii vor da in primire si pe cei din servicii care sunt implicati.
ce tot o scaldam ca sri,dna,parchet;se stiu vinovatii -cei care au facut achizitiile si cei care le-au livrat.ce vrea sa spuna nesimtita asta de directoare,care cumpara dezinfectantii din germania cu max.8 euro si le revindea dupa diluare cu 80 de euro?ar fi putut sa iasa pe piata europeana cu asemenea hotie?
@ iulian: o asemenea hoție cu o asemenea amploare e, practic, imposibil să funcționeze atâta amar de vreme fără protecție
Fara protectia cel putin a unui serviciu secret este imposibil iar in cazul de fata am impresia ca e vorba de protectia cumulata a mai multor servicii secrete.
Tot statul roman este o grupare terorist mafiota ce-si trateaza cetatenii cu un cinism si o ura mai mari decat aveau nazistii fata de evrei sau stalinistii fata de inamicii comunismului.
asa este ref. la protectie, dar este mult mai probabil ca ea sa fie din partea casei de sanatate(ordonatorul de plati in domeniul sanatatii!) decat din partea ‘serviciilor’.Nu ca ar fi serviciile sfinte..
Ideea ca „o asemenea hotie cu o asemenea amploare e, practic, imposibil sa functioneze atata amar de vreme fara protectie” ar merita, cred, un amendament doar aparent paradoxal. O asemenea hotie ar fi totusi posibila, daca ar avea o amploare cu mult mai mare. Practic, cat de fantasmagorica vi se pare ipoteza ca doar pentru locuri si situatii speciale se folosesc dezinfectanti OK? Mie nu mi se mai pare deloc fantasmagorica.
@ george: asta ar însemna că e atât de mare, încât să pară că asta e normalitatea și, implicit, să nu se sesizeze cineva că există și alternative (diluanți mai eficienți, alte firme furnizoare etc.); doar că au existat oameni (medici) care s-au sesizat, dar anchetele… au ”eșuat”; așadar mizeria a fost suficient de mare pentru a nu fi posibilă fără protecție, dar nu chiar atât de mare încât să pară normalitate
”Aceasta a mai spus că în România trebuie reabilitat controlul şi a mai punctat că statul este capturat de interese private. „Noi nu suntem capabili sa aplicăm standarde europene si de aici lipsa de incredere. În România trebuie reabilitat controlul.” Ceea ce zice Dna Mungiu Pippidi lipsa standardului este infratita cu – faptul ca nu sunt folositi nici in contracte si nici in functiile publice „Indicatorii de Performanta„ ca si standarde? Tocmai ca sa nu poata fi masurata -lipsa performantei.
Cutremurător și terific este modul iresponsabil cum au abordat instituțiile statului în ultimii ani problema infecțiilor nosocomiale. Falsificarea, diluarea și folosirea dezinfectantelor în spitale este o crimă premeditată cu mulți vinovați corupți și cu multe victime, timp de mai mulți ani. Orice deces survenit în urma unei infecții dobândite în spital, poate fi suspectat că a fost cauzat de folosirea de substanțe dezinfectante falsificate, neconforme cu prevederile legale și cu concentrațiile înscrise pe eticheta recipientelor.
Trebuie dovedite culpele directorilor de spitale, ale secretarilor de stat, ale miniștrilor, ale tuturor celor implicați. Se deschide o cutie a Pandorei, cu multiple consecințe.1.Consecințe psihologice grave cum ar fi : pierderea încrederii în toate actele medicale, punerea la îndoială a corectitudinii și a probității profesionale a medicilor, desconsiderarea activității medicale din spitale în ansamblu, imputarea tuturor îmbolnăvirilor și deceselor din spitale, ca având drept cauză unică, diluarea substanțelor dezinfectante. Generalizarea, etichetarea, judecata afectivă sunt distorsiuni cognitive care pot da erori de judecată, ce pot perturba perceperea realității și aflarea adevărului. 2.Consecințele financiare pot fi dezastruoase pentru Casa de Asigurări de Sănătate. 3. Consecințele administrative pentru asistența medicală din spitale, cer imperios o REFORMĂ SANITARĂ care a tot fost amânată ani de zile și nu se știe dacă poate fi suportată financiar de un buget disprețuitor pentru sănătate, stabilit de cea mai coruptă clasă politică din lume. 4.Consecințele juridice sunt dificil de cuantificat acum, privind prejudiciile aduse pacienților, de vreme ce încă nu a fost stabilită exact veridicitatea faptelor. 5.Practicarea unei medicine defensive de către medici, pline de precauții, de responsabilități asiguratorii suplimentare, poate duce la birocratizarea excesivă a actului medical. 6.Cea mai gravă consecință a acestei situații deplorabile este deteriorarea relației medic- pacient, care se bazează pe încredere. Un pacient care are teamă că se va îmbolnăvi în spital, nu se va interna niciodată în acel spital. Nici un medic nu poate trata bolnavii într-o stare permanentă de teamă, de precauție, de suspiciune, de neîncredere din partea pacienților, de neîncredere față de medicamentele mai ieftine achiziționate de spital, de nesiguranță față de produsele dezinfectante. Medicina a devenit de mulți ani o profesiune riscantă în România, mulți medici au optat și vor alege alte țări. Asistența medicală în România din ultimii 25 de ani a fost prejudiciată de decizii politice greșite, de interese mercantile criminale, în ciuda eforturilor majorității oneste a medicilor și a asistentelor medicale. Schimbarea MENTALITĂȚII este esențială. Din nefericire la conducerea societății sunt promovați cu precădere indivizi imorali, puși pe jaf și căpătuială, mediocri profesional, adevărați psihopați egolatri, gata să încalce legile pentru a-și atinge propriile interese, după cum o demonstrează cercetările penale și condamnările din rândul clasei politice cele mai corupte din istoria României. Dacă multe îmbolnăviri și pierderi de vieți omenești din spitale se dovedesc indubitabil că au fost consecința directă a infecțiilor nosocomiale, anul 2016 poate trezi conștiința națiunii și poate aduce SCHIMBAREA MORALĂ a fiecăruia dintre noi ! O ADEVĂRATĂ REFORMĂ SANITARĂ NU SE POATE FACE CU ACTUALA CLASĂ POLITICĂ CORUPTĂ ! REVOLTA ȘI INDIGNAREA MEDICILOR ESTE ÎNDREPTĂȚITĂ, ÎN EGALĂ MĂSURĂ CU A TUTUROR OAMENILOR ! PE BAZA DOVEZILOR ADUNATE, CU ARGUMENTE ȘTIINȚIFICE CERTE ȘI A FAPTELOR PROBATE, SE IMPUN PEDEPSE SEVERE PENTRU TOȚI CEI VINOVAȚI !
doamna flori, pe vremea comunistilor, slugile partidului aveau o vorba ” dai in mine, dai in fabrici si uzine”.
Poate greșesc dar cred că ar trebui căutată și legătura dintre concubina lui Condrea – modul în care a obținut postul la Spitalul Militar Central – racketi moldoveni – FSB. Se pare că a fost suspectată de SRI că are legături sau chiar face parte din structurile FSB (fostul KGB) , având și un raport în acest sens la cererea de obținere a cetățeniei. Tipa a venit în firmă in 2011 și ar fi interesant de aflat de când a început diluarea masivă a soluțiilor . Ceva este în neregulă cu ea, asta e clar ! Cum este clar că sunt amestecate și persoane din serviciile noastre și din mediul politic .
În ceea ce o privește pe directoare , dacă procurorii o iau mai tare un pic va spune absolut tot , despre toți ! Doar să nu dispară și ea !
Asta imi aduce aminte de un primar „sinucis” din nordul Bucurestiului (nu mai retin comuna) , se stersese convorbirile din reteaua de telefonie mobila la care era abonat primarul respectiv pentru a nu fi studiata la ancheta. Pai cine avea puterea sa ceara companiei sa stearga din sistem inregistrarile convorbirilor? Ancheta a murit o data cu primarul , care a avut verticalitatea sa se opuna unor tranzactii frauduloase cu terenuri. Ar trebui sa i se inalte o statuie sau o strada din localitatea respectiva sa-i ia numele; ca intradevar a fost „cazut la datorie”.
Trebuie sa fim recunoscatori!
Felicitari pentru analiza d-le Silvestrovici. In ceea ce priveste articolul d-lui Gotiu …. ceva de genul: hai sa mai lansam un scenariu pana nu se raceste de tot subiectul
Considerați că în instanță va trebui zis ceea ce știe ?
„Interesantă” totuși „opinia” autorului articolului care percepe extinderea unei asemenea afaceri ca pe o „cangrenă” ?