Andreea CarpContracte Curate

Cum măsurăm impactul relaxării regulilor în domeniul achizițiilor publice în perioada stării de urgență?

La aproape 3 luni de la finalizarea perioadei de urgență impusă la nivel național pentru gestionarea pandemiei de SARs – COV 2 nu există informații sau date centralizate cu privire la numărul de proceduri de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare derulate, obiectul contractelor sau tipologia autorităților contractante.

Deși verificarea ex-post a acestor achiziții cade în sarcina ANAP, Curtea de Conturi a României pare să își fi luat în serios rolul de verificator al modalității de cheltuire a banului public și a demarat prima serie de controale în rândul autorităților contractante. Controalele au în vedere modalitatea de cheltuire a banului public – inclusiv prin verificarea procedurilor de achiziție derulate în perioada stării de urgență. Până la această dată nu există însă concluzii.

Avem însă la dispoziție câteva date comunicate de ANI în calitate de gestionar al programului PREVENT. Astfel, conform datelor comunicate de ANI, în baza informațiilor extrase din sistemul PREVENT doar 33% din procedurile de achiziție de achiziție publică derulate în perioada stării de urgență (15 martie – 15 mai 2020) au avut va obiect produse și servicii în domeniul medical. Din aceeași sursă rezultă totuși că numărul de proceduri de achiziții analizate de PREVENT a scăzut cu 15% față de aceeași perioadă a anului 2019.

Trebuie reținut însă că datele extrase din PREVENT sunt limitate la persoanele care au obligația de a depune declarație de avere și interese și la procedurile derulate prin SEAP! Acest lucru înseamnă că sistemul nu poate contoriza procedurile off-line derulate în perioada stării de urgență pentru care autoritățile contractante au publicat simple notificări de atribuire în SEAP. De asemenea, nu contorizează procedurile de achiziție directă pentru care nu există obligația completării formularului de integritate.

Printr-o simplă verificare a anunțurilor de atribuire publicate în SEAP pentru procedurile de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare rezultă că autoritățile contractante au fost preocupate cu încheierea de contracte de achiziții sau acorduri – cadru pentru sisteme informatice, servicii de consultanță, servicii de proiectare și lucrări de construcții. Lista nu este exhaustivă iar sistemul neprietenos – având în vedere că nu există un filtru pentru tipurile de proceduri care pot fi folosite pentru atribuire de contracte de achiziție/ acorduri – cadru.

Așteptăm însă cu nerăbdare concluziile autorităților abilitate pentru realizarea controalelor specifice cu privire la achizițiile realizate de autoritățile contractante în perioada stării de urgență.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Cum măsurăm impactul relaxării regulilor în domeniul achizițiilor publice în perioada stării de urgență?

  1. emil

    Nepastrarea distantei, nespalatul mainilor si neacoperirea gurii si nasului infect nu inseamna relaxare ci nesimtire de roman jegos.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *