Romania Curată

Consiliul Național al Elevilor – sau miniatura societății românești. Elevii nu trebuie să mai fie masa de manevră a unui profesor

În 2007 se înființa, la 18 ani de la Revoluție, prima și singura structură națională ce își asumă reprezentarea celor aproximativ 3 milioane de elevi din România-Consiliul Național al Elevilor.

De ce un Consiliu al Elevilor? Pentru că elevii sunt beneficiarii sistemului de învățământ și fiecare grup social are dreptul la o structură asociativă la nivel local, județean și național care să îi reprezinte interesele în fața factorilor decizionali și în fața…altor structuri asociative. Cum nu se pot întâlni toți elevii cu Ministerul, toți elevii cu toții părinții sau toți elevii cu toți studenții pentru a-și spune opinia și a face strategii comune, s-au ales reprezentanți ai elevilor. Piramidal, inițial la nivel școlar, după la nivel județean și apoi național. Fiecare vine cu votul de încredere al structurilor inferioare și prin urmare Consiliul Național al Elevilor reprezintă în mod legitim vocea tuturor elevilor din România.

Din păcate, însă, toate ideile frumoase de mai sus sună mai mult ca o utopie. Căci asemenea societății românești căreia i se aseamănă, Consiliul Național al Elevilor a trecut prin diferite faze în care factori externi au încercat să o corupă și în locul reprezentării elevilor, să își orienteze atenția spre alte domenii. Profesori, consilieri ai ministrului, diferiți oameni care au încercat să folosească structura în scop personal. Până când, la un moment dat, trebuia pus un ,,stop”, CNE e făcută să reprezinte interesele elevilor și doar ale elevilor.

Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea unităţilor preuniversitare din 2005, emis de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prevede constituirea Consiliului Elevilor în fiecare unitate de învăţământ de stat şi particular, iar OMECT nr. 2782/2007 prevedea organizarea și funcționarea CNE, schimbat în 2010 cu un regulament care acorda mai multă independență CNE, însă doar declarativ.

Problema a început încă din școală, unde Consiliul a fost înțeles ca o structură subordonată conducerii care trebuie doar să legitimeze vocea directorului (,,Uitați, elevii nu zic nimic!”) și să facă propagandă activităților derulate de către profesori, fără a se realiza un studiu privind ceea ce vor elevii de fapt. Alegeri organizate și conduse de profesori nu pot duce decât la candidații servili doriți de consilierul educativ sau de director. Urma Consiliul Județean al Elevilor, unde elevii trebuiau să fie masa de manevră a unui profesor care din consilier a devenit coordonator și a cărui activități intrau în raportul de activitate a Inspectorului Școlar ce se ocupa cu educația non-formală.

Evident, miza cea mare era subjugarea Consiliului Național al Elevilor Ministerului Educației, astfel încât elevii să nu fie nemulțumiți de vreo decizie a sistemului. (doar reprezentanții lor nu zic nimic, nu?).

Așa s-a ajuns ca dintr-o structură cu scopuri bine definite și care promitea mult, să se ajungă în multe situații la existența unui prototip de reprezentare a elevilor realizată de consilieri de ministru.

Cu implicarea Ministerului sau nu, după ascensiunea prof. Sorin Vlaic ca și coordonator al CNE și-a făcut apariția Romeo Nicu Moșoiu, consilier al Ministrului și cel care a înființat o structură informală, condusă de soția acestuia, ce voia să ,,formeze” elevii din CNE: Rețeaua de Formatori a Consiliului Național al Elevilor. Dacă credeți că ,,formatorii” aveau ca scop pregătirea elevilor pentru lupta cu actorii sociali pentru câștigarea drepturilor elevilor și respectarea celor pe care deja le aveau, da, vă înșelați. Erau, într-adevăr, și formatori cu scopuri bune în rețea și care voiau să ajute elevii și pe care îi pot numi și felicita oricând, dar nu se poate ține o structură manipulatoare în continuare aproape de CNE doar pentru că există și niște excepții.

Spuneam la început că CNE e miniatura societății românești, o societate în care lucrurile bune se amestecă în multe locuri cu oameni corupți, cu interese ascunse, echivalentul unei economii de comandă la nivel reprezentativ. Nu puține au fost discuțiile despre modul în care acești formatori amenință (cu scăderea notei la purtare pentru că a avut curajul să spună că elevii au dreptul să nu se înscrie la ora de religie, chiar subsemnatul), șantajează sau manipulează elevii, cum câștigă bani din fonduri europene liderii lor, cum se dau telefoane prin județe pentru a se asigura că și viitori reprezentanți sunt servili, toate sub aura bunătății de a ajuta elevii ,,să se formeze”. Uneori au reușit, alteori nu.

Am intrat în Consiliu atunci când reprezentanții elevilor nu puteau scăpa de frica de a spune în față care sunt substraturile reale ale situației, din cauza consecințelor. Atunci când pentru a descoperi, nou membru fiind, ce se întâmplă cu adevărat, trebuia să șoptești pe la colțuri. Unii au încercat să se distanțeze de influențele externe, dar profesorii reușeau să manipuleze majoritatea, ceea ce făcea lupta în van. Așa s-a ajuns ca într-un an cu modificări majore negative asupra educației, Consiliul Național al Elevilor să nu emită decât patru poziții, și acelea cu teama de a nu supăra fam. Moșoiu și inerent Ministerul Educației. La alegerile CNE din februarie, văzând domnul Moșoiu că acțiunile și pozițiile pe care mi le asum nu reprezintă interesele proprii și ar putea fi prea deranjante, și-a pus în mișcare același aparat de manipulare și lobby, cel mai concludent exemplu fiind când l-a sfătuit pe Secretarul General nou ales să manevreze alegerile, pentru a putea menține în continuare adultul Moșoiu conducerea CNE.

După atât timp, Consiliul a decis că lucrurile nu mai pot merge așa. În Regulamentul CNE este stipulat că elevii își alegi profesorii consilieri prin vot, care după formează un Consiliu Consultativ. Dura lex, sed lex. Consultativ nu înseamnă nici coordonator nici formator.

O voce care trebuie să fie a elevilor va deveni a elevilor când structura își va asuma decizii majore. Tocmai de aceea, s-a emis acum câteva zile o decizie prin care se anulează orice colaborare dintre CNE și Rețeaua de ,,formatori”. Dar o caracatiță obișnuită să manipuleze nu se lasă învinsă ușor, drept care Rețeaua nu a recunoscut decizia Președintelui CNE, în speranța că (încă) mai reușesc să manipuleze Adunarea Generală. Spre surprinderea lor, Biroul Executiv și Adunarea Generală au dat exemplul că au forța și maturitatea să spună ,,Stop! Vrem un alt început” și a decis cu 28 de voturi din 45 ratificarea deciziei Președintelui CNE. Întrebarea este: oare chiar pleacă cei care nu au avut decât influențe negative și rămân cei care au înțeles că sprijină structura, nu o conduc? Oare au înțeles că elevii au structura lor și ei decid cu cine colaborează și cine nu? Dragoste cu forța nu se face, contrar dorințelor lor de 5 ani încoace.

Avem nevoie de elevi care sunt formați de seniori cu experiență, de alți elevi care au reprezentat elevii, ce cunosc mecanismele, știu ce vor elevii, unde se poate lucra și ce se poate propune. Iar schimbare începe de sus, de la Consiliul Național al Elevilor, mai apoi urmând Consiliile Județene și Școlare. Elevii care se formează acum vor fi peste 20 de ani cei care conduc și muncesc în România, iar dacă acum nu îi formăm să se implice în societate, să aibă o voce independentă, să se maturizeze, să se dezvolte și să fie integri, să își asume responsabilități și să nu se lase influențați de parveniți, vom plăti cu soarta prezentului: o societate șubrezită de lipsă de transparență, de incompetență și corupție.

Un articol de Horia Oniță, președintele Consiliului Național al Elevilor


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Consiliul Național al Elevilor – sau miniatura societății românești. Elevii nu trebuie să mai fie masa de manevră a unui profesor

  1. Cristian Ghingheș

    Da, așa trebuie să vorbească un adevărat lider al elevilor! O auzi, știi prea bine, de la un om foarte critic în ceea ce privește activitatea Consiliului Elevilor din ultimii ani. Să te dezici de rețeaua de formatori și să spargi monopolul Ministerului Educației asupra acestei structuri a elevilor denotă mult curaj!

    Totuși, să nu ne îmbătăm cu apă rece! Să vedem ce urmează… pentru că degeaba se întâmplă lucrurile acestea dacă CNE rămâne în ograda juridică a Ministerului Educației.

    Reply
  2. alinaMP

    Jos palaria. De ce nu da redactia o poza cu Horia si cu ceilalti? Eo marfe victorie, si cu cat ii facem mai cunoscuti, cu atat mai vine idei si altora, se emancipeaa mai multa lume

    Reply
  3. boby

    Elevii trebuie instruiti si educati ca in Franta , Germania etc: adica in reguli de conduita,ordine si disciplina; cine nu vrea asa poate ramane in afara sistemului educational devenind viitorii clienti ai justitiei.

    Reply
  4. Petru Gheorghiu

    Bravo ! Iata o voce lucida si realista. Dar sa nu uitam ca elevii din orice sistem de invatamant sunt f. eterogeni, cu interese diverse si contradictorii ( premiantii sunt diferiti si au alte interese decat loazele care considera ca isi pierd timpul la scoala ).Deci si ideea de reprezentare unitara este total falsa.Inca odata avem forme fara fond.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *