Romania Curată

Ce ne spune scandalul Volkswagen? Alina Mungiu-Pippidi: ”Comportamentul corupt se transmite mai ușor peste granițe decât integritatea”

”Corupţia în rândul firmelor germane de top există de ani de zile din cauza lipsei de transparenţă şi a controalelor insuficiente. Tinerii germani trebuie să acţioneze rapid, altfel riscă să descopere că integritatea germană în afaceri este un mit de pe vremea bunicilor”, afirmă Alina Mungiu-Pippidi, într-o analiză publicată de site-ul againstcorruption.eu, pe care o puteți citi integral mai jos.

***

Actualul scandal în care este implicat Volkswagen (VW) – și posibil și alți producători auto germani – cu privire la manipularea emisiilor de la mașinile cu motoare diesel nu ar fi trebuit să fie un șoc pentru presă și public. Rezultatele sondajelor pe companiile germane au arătat deja niveluri îngrozitoare ale integrităţii în afaceri iar VW este departe de a fi singura firmă germană implicată în fraudă şi afaceri dubioase. Doar în urmă cu câţiva ani, un Eurobarometru special (Sondaj pe atitudinea firmelor faţă de corupţie) arăta că peste jumătate dintre firmele chestionate erau de părere că achiziţiile din Germania sunt, ca regulă generală, fie aranjamente interne fie pre-aranjate. Un procent similar a declarat că favoritismul către familie şi prieteni este larg răspândit în comunitatea de afaceri din Germania. Aceste rezultate sunt mult mai rele decât în alte ţări UE lăudate adesea ca fiind curate (Danemarca, Suedia, Regatul Unit sau Franţa) şi mai apropiate de cifrele din România sau Italia.

Cum pot aceste rezultate să se concilieze cu imaginea unei Germanii care îşi caracterizează cultura de afaceri ca fiind şi competitivă şi integră?

Deşi este percepută ca fiin una dintre cele mai puţin corupte ţări din lume conform măsurătorilor Băncii Mondiale şi Transparency International, Germania are în mod obiectiv o problemă cu transparenţa afirmă Roberto Martínez B. Kukutschka, cercetător al European Research Centre for Anti-Corruption and State-Building (ERCAS) din Berlin. Acesta a scris un raport al situaţiei achiziţiilor publice din Germania, comparând-o cu noi state-membre şi cu Turcia, în cadrul proiectului  de cercetare ANTICORRP, finanţat prin fonduri europene. A descoperit că practicile învechite de colectare a datelor, cadrul legislativ complex şi sub-utilizarea platformelor electronice fac situaţia foarte netransparentă. Lipsa datelor împiedică ofertanţii, presa şi organizaţiile societăţii civile să monitorizeze deciziile din achiziţiile publice. Acest lucru reprezintă încă o povară pentru curţile de audit federale şi locale, dintre care unele au emis rapoarte care par să sprijine percepţiile comunităţii de afaceri, criticând autorităţile contractante pentru că nu publică date despre contractele încheiate sau pentru că folosesc proceduri restrânse deşi legea le cere licitaţii deschise.

Fireşte că VW nu este singura mare companie germană implicată în mod vizibil în cazuri de fraudă şi corupţie. ERCAS tocmai a publicat un proiect de lucrare al savanţilor americani Jennifer Kartner şi Carolyn Warner, care argumentează că strategiile prin care Siemens AG intră pe pieţele străine sunt adaptate sindromurilor corupţiei locale şi că acesta nu este un caz singular în rândul multinaţionalelor.

Lucrarea argumentează că multinaţionalele care fac tranzacţii în ţări cunoscute ca fiind corupte îşi potrivesc tacticile de intrare pe piaţă în funcţie de ţara gazdă şi joacă numai după regulile jocului de acolo. Din moment ce numai Siemens a fost investigat în aproximativ 25 de ţări, autorii au ales cazul Siemens AG şi i-au studiat comportamentul în patru ţări cu patru tipuri diferite de control al corupţiei – Statele Unite, Italia, Rusia şi China. Scopul declarat nu este să studieze dacă şi cum au evoluat tacticile Siemens de când compania a fost anchetată şi amendată în SUA şi alte state. În schimb, autorii argumentează că dacă în general corupţia nu se schimbă într-un stat, asemenea multinaţionale probabil vor căuta metode şi mai „camuflate” de a participa pe „pieţele” corupte. Întreruperea afacerilor din acele ţări nu prea se întâmplă.

Astfel, investitori care persistă în ţări cunoscute ca fiind corupte ajung să subvenţioneze un cerc vicios al proastei guvernări.

„Este mai uşor să se transmită peste graniţe comportamentul corupt decât integritatea” afirmă Alina Mungiu-Pippidi, Director al ERCAS şi profesor la Hertie School of Governance. „Controlul corupţiei este un echilibru construit la nivel naţional, un sistem făcut pe o perioadă îndelungată pentru a preveni ca oamenii puternici să înşele competiţia şi să fure din resursele publice. Acest lucru nu s-a transpus foarte bine în era globalizării pentru că asemenea bariere sunt în mare parte la nivel naţional, deci un nou tărâm al posibilităţilor a fost deschis”. Corupţia este adesea justificată prin nevoia de a „deschide pieţele” companiilor atunci când este vorba despre ţări mai corupte, care controlează accesul. Însă acest lucru a dus la acceptarea tot mai largă a practicilor frauduloase în contextul pieţelor din ce în ce mai competitive.

Alina Mungiu-Pippidi, care editează un raport anticorupţie anual finanţat de Comisia Europeană, afirmă că nemţii trebuie să iasă din complacere. „Aceasta este o ţară în care mamele tinere ţipă la străinii care traversează pe roşu, chiar dacă nu vine nicio maşină, pentru că le oferă copiilor un exemplu negativ” afirmă aceasta, „dar nu numai integritatea pe stradă trebuie monitorizată în permanenţă, altfel bunele practici dispar. Corupţia în rândul firmelor germane de top există de ani de zile din cauza lipsei de transparenţă şi a controalelor insuficiente. Tinerii germani trebuie să acţioneze rapid, altfel riscă să descopere că integritatea germană în afaceri este un mit de pe vremea bunicilor”.

***

Sursa: www.againstcorruption.eu/ Traducere din enegleză: Andrei Macsut


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Ce ne spune scandalul Volkswagen? Alina Mungiu-Pippidi: ”Comportamentul corupt se transmite mai ușor peste granițe decât integritatea”

  1. Tempor

    VW-ul a avut o atittudine extrem de murdara si in privinta achizitiei Suzuki. Din cate stiu exista si un proces in care germaniii sunt acuzati ca au preluat firma japoneza mai mult pentru a avea acces la informatii tehnice si eliminare a concurentei. Oricum, a fost un esec pentru ca cei de la VW pentru nu au reusit sa implementeze performantele Suzuki in masinile lor ramase tot la stadiul de tancuri terestre si petroliere (greoaie).
    Eticheta cu bulina verde – eco- a masinilor germane este de fapt rosie iar la capitolul avioane si EADS bulina au ascuns-o.

    Reply
    • duduki

      bai fugi cu suzuki de aici, ca nu-i cine stie ce masina..am eu suzuki de teren, 4×4 si-mi face probleme destule… bag bani in ea, pentru reparatii, dar deocamdata n-am ce face..n-am bani sa-mi iau una noua, evident alta marca de masina..

      Reply
  2. taunul77

    Daca s-au pus pe investigat corporatii germane, poate vine si randul EADS. Nu de alta, dar mult-laudata Kovesi are in sertar cel mai mare dosar de coruptie de pe meleagurile mioritico-dambovitene care nu prea poate sa iasa de acolo pe motiv de victorie la prezidentiale a lui Johannis …

    Reply
  3. Dumitru

    Nemtii n-au nevoie de straini ca sa fie corupti. Industria auto este exemplul cel mai bun, si nu vorbesc aici de VW, ci de Daimler, Bosch, etc. Toata lumea stie ca testele de poluare sunt o gluma, ca si multe din testele de siguranta (va aduceti aminte de A-Klasse-ul care s-a rasturnat?). Iar testele astea nemtii le-au inventat, fara ajutor sau coruptie externa.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *