Roxana Wring

"Catavencii" care ne conduc orasul

In anul de gratie 2011, administratia Bucurestiului pare sa ne spuna, precum Catavencu in “O scrisoare pierduta” , “Nu voi, stimabile, sa stiu de Europa d-tale, eu voi sa stiu de Romania mea si numai de Romania…”

In discursuri si interviuri, Primarul General, Arhitectul Sef, functionarii si consilierii, vorbesc indelung despre principiile europene cuprinse in Carta de la Leipzig si in Declaratia de la Toledo: dezvoltare integrata, transparenta, responsabilitate, buna guvernare, incluziune sociala, democratie.
Pe teren, insa, ”Romania lor” este cea a proiectelor incepute fara consultarea cetatenilor, fara documentatii de urbanism, fara justificarea banului si interesului public.

Daca la inceputul anului imi inchipuiam ca proiectul Buzesti-Berzei, momentan blocat in Justitie pentru incalcarea procedurilor legale, era un caz izolat, acum sunt convinsa ca Axa Nord-Sud (Buzesti-Berzei) este exceptia care confirma regula.
Trei alte interventii majore in zone emblematice ale Capitalei: Parcajul subteran din Piata Universitatii, Pasajul Rutier din Piata Charles de Gaulle/ Bulevardul Aviatorilor si Pasajul Rutier Piata Presei Libere/Bulevardul Kiseleff, incalca, de asemenea, legile nationale si principiile urbanistice consfiintite in documente ale Uniunii Europene.

In Piata Universitatii, negocierea intre Primarie si investitorii privati a inceput pe vremea fostului Primar General Adriean Videanu, insa planul Urbanistic Zonal a fost elaborat abia dupa ce lucrarea fusese deja concesionata unui consortiu de firme straine. Ordinul Arhitectilor, realizand pericolul, a incercat sa salveze valoarea istorica a Pietii Universitatii prin elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal. Emisa la cateva luni dupa ce lucrarile incepusera, deja, autorizatia de construire nu respecta PUZ-ul, dar aduce beneficii financiare investitorului privat. Mutarea statuilor, excavarea pietii, demolarea vestigiilor arheologice, construirea peretilor parcajului s-au facut fara consultare publica, fara aprobarea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice si a Ministerului Culturii.

Pentru a construi Parcajul subteran Charles de Gaulle, PMB a mutat permanent ”Crucea Secolului”, creatia sculptorului de renume mondial Paul Neagu. Mutarea s-a facut fara avizul Ministerului Culturii, obligatoriu in acest caz. Amenintati cu actiunea in justitie, Primaria promite ca, odata terminata lucrarea, va readuce statuia pe vechiul amplasament.

Desi Planul Urbanistic Zonal pentru Pasajul Rutier Charles de Gaulle/Bulevardul Aviatorilor nu a fost inca avizat, proiectul a fost deja atribuit prin licitatie firmei Romstrade pentru 33 milioane Euro. Construirea unui pasaj rutier pe Bulevardul Aviatorilor incalca legislatia zonelor construite protejate si legislatia de mediu, dar Directia de Dezvoltare din cadrul Primariei, il prezinta deja ca o realitate.

Proiectul pasajului rutier subteran Piata Presei/Bulevardul Kiseleff este un caz similar. In mai 2011 lucrarea a fost atribuita pentru 18 milioane Euro unui consortiu de firme conduse de SC Apolodor.

Ambele proiecte sunt atacabile in justitie pentru ca incalca legea urbanismului si legea monumentelor istorice.

Blocarea lor in justitie ar insemna si cheltuirea inutila a 51 de milioane de Euro din bugetul Primariei.

Primaria pare sa le spuna bucurestenilor ca deciziile care vor schimba fata Capitalei in mod ireversibil nu au nicio legatura cu ei, ca functionarii Primariei si un grup restrins de firme de constructii, principalii beneficiari ai investitiilor, sunt singurii in masura sa decida.

Esuarea initiativelor din ultimii trei ani de promovare a unui urbanism adaptat secolului XXI ne dovedeste ca Primaria Municipiului Bucuresti este o institutie a carei mentalitate – lipsa de transparenta si de responsabilitate, prioritizarea interesului privat fata de cel public – este in contradictie cu modelul imbratisat de Uniunea Europeana.

Primarul General si Arhitectul Sef au promis un nou Regulament de functionare al Comisiei Tehnice de Urbanism, inca din 2008. Noul regulament ar trebui sa elimine conflictele de interese care submineaza credibilitatea Comisiei. Suntem in 2011 si noul regulament a devenit o promisiune fara acoperire. Intre timp, Comisia functioneaza stramb si judeca partinitor.

Aceeasi soarta a avut-o si Regulamentul pentru amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, elaborat in 2009. Noul regulament, care includea sugestii ale societatii civile de imbunatatire a esteticii Bucurestiului, nu a fost adoptat in forma ceruta de ong-uri pentru ca ar fi afectat ”interese” comerciale, dupa cum a afirmat Arhitectul-Sef cu ocazia dezbaterii GDS din septembrie 2010. Cand in sfarsit a fost adoptat, in ianuarie 2011, modificarile aduse de ”interesel”’ la care se referea Arhitectul-sef au anulat in mare masura eforturile societatii civile de a imbunatati aspectul vizual al centrului Bucurestiului.

Ordinul de Ministru 2701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism, trebuia adoptat inca din aprilie 2011. PMB nu se grabeste sa il adopte si il aplica selectiv, in functie de cat de controversat este proiectul supus dezbaterii. Pentru pasajul rutier Bd. Aviatorilor, informatia a aparut pe site-ul Primariei deabia la sfarsitul lunii septembrie, desi proiectul fusese deja licitat. In cazul pasajului rutier bulevardul Kiseleff nu exista informatii pe site-ul Primariei.

PMB joaca ”alba-neagra” cu procesul democratic: un grup restrans de functionari publici, de investitori imobiliari si constructori, de consilieri alesi pe liste, aproape necunoscuti alegatorilor, au decis ca ”Romania mea” are prioritate fata de ”Europa d-tale”.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “"Catavencii" care ne conduc orasul

  1. sorin

    comsilierii municipali sunt necunoscuti ca publicului nu ii pasa. castavencii prospera ca absolut nimanui nu-i pasa de ce intimpla in bucuresti daca nu priveste direct buzunarul lui – de asta isi pot permite orice

    Reply
  2. Cristian Cojocaru

    OK, inteleg din articol ca se incalca legea la pasajul CDG. Ce se poate face? Cine poate face ceva pentru ca aceste abuzuri sa inceteze? Cum putem face ca in acest caz legea sa fie respectata si acest pasaj sa nu se construiasca niciodata? Ce putem face noi cei care citim acest articol?

    Multumesc,

    Cristian

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *