Tobias Pasăre

Ba da, este de competența voastră! Dialogul cu inspectoratul școlar și prefectul de Cluj

În luna septembrie am lansat public raportul alternativ al finanțării educației pe raza județului Cluj printr-un eveniment ce a avut loc la Biblioteca Județeană Octavian Goga. În cadrul acestui eveniment au participat reprezentați ai instituțiilor publice, candidați politici la alegerile locale, membrii ai unor organizații nonguvernamentale care au tangență cu accesul la educație și alte persoane interesate de problematicile educaționale regăsite în acest raport. Ce am facut după ce am lansat raportul și ce urmează să facem pentru a ne asigura că fondurile publice ajung în scolile din județ și la elevi prin intermediul burselor scolare, este tocmai subiectul acestui articol.

Vrem să vă spunem că am primit multe laude și aprecieri din partea instituțiilor publice în locul cărora cei cinci liceeni au muncit pentru intreprinderea acestui tablou al finanțării educației, mai precis din partea Inspectoratului Școlar Județean și a Instituției Prefectului. Nu întâmplător a fost asa, ci tocmai pentru că aceste două instituții sunt direct responsabile de monitorizarea și constrângerea primăriilor să aloce fonduri școlilor, așa cum prevede și legea educației.

În realitate, aceste două instituții nu știau câte nereguli există în județ și au fost surpinși să constate că o mână de liceeni au reușit să  pună problema finanțării educației în spațiul public, într-un mod atât de efervescent. Pe lângă laude am primit și sfaturi despre cum să ne organizăm mai bine civic în lupta pentru asigurarea drepturilor noastre, iar mai mult decât atât am fost asigurați că vom avea parte de sprijinul instituțional atunci când vom cere primăriilor să respecte legea, adică să aloce bani pentru burse, pentru bunuri și servicii sau investiții școlilor de pe raza județului Cluj.

Zis și făcut! În luna octombrie am participat la două întalniri cu reprezentații din vârful acestor instituții pentru a le prezenta mai în detaliu problemele regăsite la nivelul județului și pentru a le cere ajutorul instituțional în demersurile noastre de advocacy față de primăriile care nu respectă legea. Principalul obiectiv al acestor întâlniri a fost de a le aduce la cunoștință datele generale, de altfel, ingrijorătoare ale acestui raport și anume:

  • 75 de UAT-uri din totalul de 81 nu acordă burse școlare pentru elevi conform criteriilor legale, încălcându-și astfel obligația prevăzută de art. 82 din Legea educației naționale;
  • 44 UAT-uri din totalul de 81 nu alocă bani pentru investiții, reparații capitale și consolidări ale unităților de învățământ, încălcându-și obligația de la 105 alin. (2), lit. a) din Legea educației naționale; media sumei executate în anul 2019 pentru acest tip de cheltuieli a fost de: 1.153.863,36 de lei;
  • Din 75 de milioane de lei alocat pentru investițiile în școli în anul 2019, la nivelul întregului județ, au fost cheltuiți doar 31,65 de milioane. Astfel, 58% din sumă a fost alocată educației doar de formă, de ochii lumii.

Aceste întâlniri au fost revelatoare pentru echipa locală Scoli Curate din pricina faptului că am aflat în ce constă defapt sprijinul declarat public la evenimentul de lansare a raportului.  Pentru a înțelege și dumneavoastră acest lucru o sa vă prezint pe scurt cum s-a derulat întâlnirea de lucru cu doamna inspector general Marinela Marc și apoi întâlnirea de la Prefectură cu subprefectul Bela Budai și Cezar Chiș, directorul cancelariei prefecturii.

În discuțiile telefonice avute cu purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Școlar Județean, pentru a stabili de comun acord data și ora întâlnirii cu doamna inspector general, mi s-a comunicat că nu există astfel de situații la nivelul județului Cluj, că toate primariile alocă burse și că au existat investiții serioase în școli in ultimii ani.

Mi-am permis să-i spun că nu este așa în baza raportului care cuprinde răspunsurile clare de la 74 de primării din județ si că-i voi trimite și dânsei pe mail raportul nostru pentru a verifica singură cum stau lucrurile. În fine, de pe azi pe maine am fost programați la inspectorat și am confirmat că voi merge eu, în calitate de coordonator local și Mihnea Morar, ambasador al proiectului. La ora 09:00 după cum am fost programați am așteptat la ușa doamnei inspector Marinela Marc să intrăm și să-i comunicăm pe scurt datele din raport. Totodată, să-i cerem să trimită două adrese: una directorilor școlilor și una primăriilor în vederea alocării de fonduri pentru bunuri și servicii și acordarea celor patru tipuri de burse școlare. Ne-am așezat corespunzător la distanța potrivită de pupitrul doamnei inspector și am început să expunem motivele pentru care eram prezenți acolo.

Nu am apucat bine să pun raportul pe masă și să încep să prezint datele generale, că am fost întrerupt cu replica ”Știu foarte bine care este situația în judet, nu e nevoie să-mi spuneți!” După care a urmat o avalanșă de argumente prin care doamna inspector a sustras responsabilitatea inspectoratului școlar în privința problemelor pe care raportul nostru le ridică și ne-a spus ca dânsa nu poate decât să le bată obrazul primariilor și directorilor școlilor acolo unde sunt probleme.

Ne-a mai spus că nu este de competența ISJ-ului să oblige primariile să aloce burse școlare elevilor și că nici nu le poate interzice directorilor scolilor să ceară bani pentru fondul școlii, familiilor elevilor. După puțin timp, când noi o rugam să trimită două adrese formale din partea institiției către primarii și directorii de școli din județ, doamna inspector s-a ridicat de la pupitru și ne-a spus că trebuie să plece… Practic am fost dați afară, fară să avem un acord concret în ce anume constă sprijinul dânsei și a institiției pe care o reprezintă, față de nedreptățile ce se întâmplă la nivelul județului asupra caruia guvernează, în condițiile în care ISJ este obligat, conform legii educației, să se asigure că dispozițiile acesteia se respectă în teritoriu.

Pentru a putea stabili întalnirea de la Prefectura, am fost in discuții telefonice timp de două săptămâni, întrucât domnul prefect nu era disponibil. În cele din urmă am mers alături de Delia Dobrovăț la întalnirea de lucru cu domnul subprefect Bela Budai și directorul cancelarariei Cezar Chiș pentru 20 de minute, asa era stabilit dinainte. Scurt și la obiect, asta ne-am dorit și noi, mai ales după ultima întâlnire de la inspectorat în care nu am reușit să comunicăm foarte multe lucruri.

Abia terminasem de prezentat situația burselor școlare și când să îi dau cuvantul Deliei pentru a prezenta capitolul de investiții si cel de fonduri pentru cheltuieli cu bunuri și servicii, domnul subprefect ne-a întrerupt și a spus: ”Așa…am înteles problema! Si cum v-ați propus să o rezolvați?” Deodată, rolurile s-au inversat, noi eram responsabili de o problemă publică și ei erau cetățenii nemulțumiți… Le-am reamintit de puterea instituțională de care dispun și de relația de subordonare a primăriilor față de instituția prefecturii. Astfel, am sărit direct la subiectul principal al întâlnirii, acela de a le solicita să le reamintească primăriilor obligațiile legale în domeniul finanțării educației.

Ne-au răspuns că nu e de compentența lor să-i constrângă pe primari să respecte legea și că primăriile se subordonează Ministerului Administrației Publice, lucru ce nu este adevărat, dat fiind că Prefectul, conform Codului administrativ, se asigură de respectarea legii în teritoriu. În momentul acela, domnul subprefect Bela Budai a luat raportul la frunzărit și ne-a aruncat remarca: ”Cine a facut raportul âsta? De ce numele unor localițăți nu au diacritice și de ce nu sunt ordonate alfabetic UAT-urile?” Lipsa diacriticelor este lucrul cel mai puțin problematic din ceea ce înseamnă acest raport, el este un document care arată că instituția pe care cei prezenți o reprezentau, nu își face treaba și că în județul Cluj există multe și grave încălcări de lege.

Domnul subprefect Bela Budai ne-a ținut morală despre cât de mult contează prima impresie și am plecat de acolo cu lecția învățată. Am învățat cât de importante sunt respectarea regulilor de scriere într-un dialog instituțional, în calitate de cetățeni informați care pun pe masă o problemă publică.

Dar mai mult decât atât, după aceste două întâlniri ne-am facut și noi o primă impresie despre cine sunt acești reprezentați și am ințeles că sprijinul lor constă în întâlniri formale în care suntem îndrumați să ne facem activismul în stradă și nu prin intermediul instituțiilor statului. Totuși, ne bucurăm că am reușit să punem pe masa acestor instituții raportul nostru privind starea educației și sperăm să ne putem baza atat pe sprijinul autorităților locale, dar mai ales  pe voi: elevi, părinți, profesorii și alți cetățeni care spuneți împreună cu noi STOP, încălcării drepturilor elevilor!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Ba da, este de competența voastră! Dialogul cu inspectoratul școlar și prefectul de Cluj

  1. Poenaru Dan

    Respectivele instituții, responsabile cu respectarea legii de către UAT-urile din județ, au tras nădejde că acțiunea voastră se va limita la expunerea de la biblioteca județeană “Octavian Goga” . Dar voi nu și nu ! Ați continuat cu vizite pe la locurile lor de “muncă”…. Le-ați mai și cerut să acționeze conform fișei postului !… Păi se poate ?!

    Felicitări pentru activitatea civică depusă ! Demersul este corect, decent și util iar articolul este foarte bine scris … M-ar interesa care este următorul pas la care v-ați gândit . Deocamdată eu vă ajut cu o distribuire.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *