Moise Guran

Autostrazi peste tot – un joc periculos pentru locurile de munca

Am impresia că premierului Victor Ponta i-au trebuit doi ani de mandat ca să priceapă că nu-l costă nimic să promită autostrăzi care se pot face pocnind din degete.

Mai mult decât atât, am impresia că, domnul Victor Ponta şi echipa domniei sale, mai şi folosesc promisiunile acestea – care, să mă iertaţi dacă îmi par fanteziste după atâta amar de ani, în care am tot sperat că vom avea o infrastructură decentă – pentru a momi investitori serioşi ce, în mod inevitabil vor fi dezamăgiţi, lucru interzis inclusiv de legislaţia europeană privind ajutorul de stat.

Zilele trecute, Victor Ponta s-a plimbat pe la Zalău şi pe la Oradea, şi s-a trezit declarând unor investitori de importanţă, precum Bosch sau Michelin, că din toamnă reîncepe construcţia Autostrăzii Transilvania, mai exact a tronsonului ce va lega Clujul de Ungaria, pe la Borş.

autostrada-2-modif

În mod inevitabil, asta mi-a amintit de situaţia, oarecum jenantă, în care s-a aflat premierul României acum două luni, când a vizitat Dacia la Mioveni şi, după întâlnirea cu francezii, a contrazis planurile ministrului său, Dan Şova, care abandonase sau amânase sine die proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu, în favoarea unei autostrăzi de la Sibiu, prin Braşov, spre Bucureşti.

L-am crezut atunci în stare pe Ponta să întoarcă planurile pe care el însuşi le anunţase, împreună cu Şova, la începutul anului, dar acum, după ce le-a dat cu dărnicie şi celor de la Bosch o autostradă a cărei construcţie va începe la toamnă, încep să cred că Victor Ponta nu mai are niciun stres în a arunca cu autostrăzi pe teritoriul României, că nu e ca şi cum le-ar da de la el de acasă.

Ca să îmi înţelegeţi scepticismul, trebuie să vă amintesc faptul că, în cei doi ani de când Ponta e premier, iar Şova este ministru al marilor trebi, n-a fost semnat încă niciun contract nou de construire al unei autostrăzi. Nici cu bani de la buget, nici europeni, nici din acciză, nici în parteneriat public-privat… absolut nimic.

Şi au trecut, totuşi, doi ani! Mă iertaţi că nu cred că până la toamnă se vor face licitaţii şi contracte, şi pentru Sibiu-Piteşti (despre care zicea Ponta că va porni cu două şantiere de la ambele capete), şi pentru Gilău-Borş, când numai aceste două proiecte însumează 350 de kilometri ce, în buna practică a statului român, vor costa câteva miliarde de euro.

Adevărata problemă nici măcar nu mai este că politicienii de azi – la fel ca cei de ieri sau de acum 15 ani – ne aburesc pe noi cetăţenii cu autostrăzi. Am devenit, poate, tot mai imuni la promisiunile lor, iar scepticismul îl transmitem acum, genetic, copiilor noştri… adevărata problemă este că un neamţ sau un francez, care vine şi investește sute de milioane de euro la tine în ţară, îl crede pe Ponta.

Că zecile de mii de locuri de muncă create şi la Mioveni, şi la Oradea sau Zalău sunt fundamentate pe costuri ce ţin cont de aceste promisiuni, iar dacă se vor dovedi ţepe, apăi de ţepari vom rămâne încă vreo câteva decenii de aici încolo, iar milioanele din investiţii care fac locuri de muncă vor pleca la fel cum au venit.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Autostrazi peste tot – un joc periculos pentru locurile de munca

  1. Bogdan Stroe

    Nu ca as tine cu Ponta, imi displace profund acest om, dar sa nu venim cu informatii incorecte ca e contra-productiv. S-au semnat recent niste contracte pentru doua loturi intre Turda si Sebes. Si cred ca au mai fost niste loturi intre Lugoj si Deva care au fost semnate anul trecut parca. Cum sunt pe bani europeni ar trebui terminate pana la sfarsitul lui 2015 ca sa poata primi acele fonduri, e o misiune imposibila asta. Sau se aplica pana la urma regula N+3 si mai avem si 2016 la dispozitie?

    Reply
  2. man diesel

    “un neamţ sau un francez, care vine şi investește sute de milioane de euro la tine

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *