Cristian Florin Franț

ANAF – garda fiscală sau politică?

Laura Codurţa Kovesi, procurorul şef al DNA declara la Digi 24 că 300 de milioane de euro sunt prejudiciile stabilite prin sentinţe judecătoreşti în anul 2014 şi că ANAF trebuie să fie mai alertă cu recuperarea lor.

A doua zi ANAF a dat publicităţii un comunicat de presă prin care sublinia că procurorul şef DNA este prost informat şi că, suma este de 150 de milioane de euro. Chiar şi aşa, ideea este că anticorupţia a adus, prin sentinţe judecătoreşti definitive, sute de milioane de euro Bugetului de Stat şi că ANAF, instituţia specializată în astfel de recuperări se contriazice pe cuantumul sumei nu vine să spună că, de fapt, a recuperat ceva din sutele de milioane de euro.

ANAF mai spune că din cele 150 de milioane de euro de recuperat, cam 75 de milioane sunt doar în dosarul ICA, celebrul dosar care a dus la arestarea lui Dan Voiculescu şi spune că, din 75 de milioane, a recuperat deja 300.000 de euro! Adică mai puţin de 1% din prejudiciu este recuperat!

O şi mai proastă scuză este că majoritatea angajaţilor ANAF sunt implicaţi în procesele de insolvenţă, căci şi acolo sunt sume de recuperat ori în controale, aşa că ANAF nici nu are funcţionari suficienţi care să recupereze sutele de milioane de euro prejudicii de corupţie. Abordarea aceasta devoalează un management defectuos rău: prejudiciile de care face vorbire Kovesi sunt definitive şi sigure, ele doar trebuiesc executate (de cele mai multe ori fiind vorba de conturi şi vile din străinătate, unde doar ANAF este autorizat să facă demersuri internaţionale şi interstatale) deci sunt uşor de recuperat.

Dar ANAF preferă să dea pasărea din mână pe cioara de pe gard, adică renunţă la recuperarea unor sume sigure (sentinţe definitive) pentru a merge în procese şi alte proceduri de insolvenţă ori control, pentru a obţine sume nesigure, căci acele controale nu sunt 100% câştigate în instanţă iar prejudiciile stabilite de ele pot fi anulate chiar de judecători, pe când acestea despre care vorbeşte Kovesi sunt sigure, căci ele provin din sentinţe rămase definitive.

De fapt, problema este cu totul alta! ANAF este de ani buni un corp inchiziţional în slujba partidelor de la putere, scopul lor fiind nu colectarea la bugetul de stat ci identificarea oamenilor de afaceri buni pentru partid. De aceea nu lasă ANAF munca de pe teren, care aduce mereu prin supracontroale, oameni de afaceri partidului care controlează ANAF pentru a colecta aceste debite sigure care, pe de-asupra, mai pot aparţine chiar unor fruntaşi de partid!

100 lei colectati

Deci politizarea intensivă a acestei instituţii este vina şi nicidecum lipsa de personal sau altele din cauzele invocate în comunicatul ANAF. Din păcate, un alt lucru subliniat de procurorul şef DNA: „poate că ar fi momentul ca politicienii să-şi vadă de politică şi să nu mai ocupe funcţii publice”, Kovesi cerând ca pe funcţii publice să avem specialişti, nu politicieni care să facă, mai degrabă, politică de partid decât interesul public în funcţia respectivă şi să ajungem la situaţia dată când, sute de milioane de euro prejudicii nu sunt recuperate, pentru că ANAF urmăreşte „colectarea” de politicieni…

ANAF cheltuie 1,02 lei la fiecare 100 de lei colectați

La un milion de lei colectaţi ANAF cheltuie 9.844 de lei cu salarizarea personalului specializat în asemenea colectări la bugetul de stat. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a dat un comunicat de presă prin care a arătat că instituţia cheltuie 1,02 lei pentru colectarea a 100 de lei la bugetul de stat.

În anul 2015 ANAF a colectat cu 4,037 miliarde de lei mai mult decât în anul 2014, fără a angaja cheltuieli suplimentare. Ba, chiar, ANAF spune că în anul 2015 cheltuielile suplimentare au scăzut cu cinci procente.

În prima jumătate a anului 2014 ANAF cheltuia mai bine de 10.739 de lei pentru colectarea unui milion de lei la buget. În aceiaşi perioadă a acestui an a cheltuit numai 10.246 de lei, cheltuielile scăzând cu 500 de lei pentru fiecare milion colectat. Dacă în prima jumătate a lui 2014 ANAF plătea salarii de 9.600 de lei pentru fiecare milion de lei colectaţi, în prima jumătate a lui 2015 a plătit salarii de numai 9.200 de lei pentru colectarea aceleiaşi sume de un milion de lei.

O mai bună recuperare a prejudiciilor, mai ales a celor stabilite de Instanţă s-ar realiza prin creearea Agenţiei Naţionale pentru Bunuri Sechestrate, dar proiectul normativ s-a prăfuit pe birourile Senatului, trebuind să intre pe ordinea de zi a şedinţei din 30 iunie, lucru care nu s-a petrecut, lipsind avizul Comisiei pentru drepturile omului, minorităţi şi culte religioase, comisie care, abia pe 2 septembrie, a dat un aviz negativ acestui proiect de act normativ.

Indicatori eficienţă Ianuarie-iunie 2014 Ianuarie-iunie 2015 Creştere / descreştere (%)
Lei cheltuiţi la un milion lei venituri bugetare nete 10.739,07 10.246,05 95,41
Cheltuieli de personal la un milion venituri bugetare nete 9.661,28 9.264,19 95,89
 

Efectele reformei instituționale a ANAF, demarată în aprilie 2013, aduc modificări pozitive și în ceea ce privește cheltuielile totale şi cheltuielile de personal, care înregistreză un trend descrescător, în raport cu veniturile atrase. Astfel, creșterea colectării în 2015 cu 4,37 miliarde lei peste programul de încăsări prevăzut la 6 luni și cu 7,78 miliarde lei față de primele 6 luni din 2014 a fost realizată fără a angaja cheltuieli suplimentare, înregistrând chiar o scădere de 4,59% a acestora.

Indicatori eficienţă 2013 2014 Creştere / descreştere (%)
Lei cheltuiti la 1 milion lei venituri bugetare nete 11.554,52 11.135,36 96,37
Cheltuieli cu personalul la 1 milion lei venituri bugetare nete 10.291,26 9.844,97 95,66

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “ANAF – garda fiscală sau politică?

  1. alex

    http://www.stiripesurse.ro/un-om-de-afaceri-s-a-sinucis-dupa-un-control-anaf_968185.html
    http://anticoruptie.hotnews.ro/stiri-anticoruptie-20391776-fostul-sef-anaf-serban-pop-fost-retinut-dna.htm
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20443981-inspector-anaf-din-ilfov-arestat-pentru-luare-mita.htm

    Asta e ANAF-ul in toata splendoarea lui, distruge tot ce se poate printre micile afaceri si se face frate cu MAFIA ce distruge tara intr-un ritm alert

    unde a ANAF-ul in marile cazuri de evaziune fiscala si coruptie?!!!!
    http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/dna-apa-nova-a-majorat-tarifele-la-apa-si-canal-prin-spaga-cu-cat-si-ar-fi-marit-cifra-de-afaceri-intr-un-singur-an.html
    ANAF-ul e apa de ploaie acolo unde mafia devasteaza ca un tsunami.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *