Daniel Befu

Exclusiv. România Curată vă prezintă contractul Bechtel cu semnături autentice, declarat pierdut în urmă cu 3 ani. DNA are în lucru două dosare privind această afacere

România Curată vă arată câteva posibile surprize pe care le-ar putea aduce ”Dosarele Bechtel”, aflate încă în lucru la DNA.

Vă mai aduceți aminte de afacerea Bechtel? România Curată vă prezintă astăzi copia scanată a celebrului contract, declarat pierdut de fostul ministru Dan Șova, comentariile unor avocați referitoare la prevederile acestuia și o informație cel puțin interesantă: DNA lucrează în acest moment la două dosare penale având ca obiect elemente ”hard core” din contractul de realizare a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, cel mai costisitor contract de infrastructură postdecembrist:

– un dosar care are ca obiect negocierea, aprobarea şi semnarea contractului de proiectare, construire şi finanţare a autostrăzii BRAŞOV-CLUJ-BORŞ , în cursul anului 2003. În acest prim dosar, deschis în decembrie 2013, se efectuează cercetări penale pentru suspiciunea săvârşirii unor infracţiuni de abuz în serviciu sub formă calificată.

–  un alt dosar care are ca obiect modificările succesive la contractul iniţial, adoptate în perioada 2003-2013. În acest al doilea dosar, deschis în febriarie 2014, se efectuează cercetări penale pentru suspiciunea săvârşirii unor infracţiuni de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul.

În paralel, procurorii DNA au deschis în septembrie 2013 și un dosar legat de dispariția originalului ”Contractului Bechtel”, urmare a unei plângeri a ministrului de atunci al Transporturilor, Dănuț Șova, dosarul fiind însă declinat procurorilor de la Parchetul Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti. În octombrie 2015, procurorii s-au dat bătuți și au clasat dosarul misterioasei dispariții (vezi aici) a contractului care a costat România 1,4 miliarde euro pentru doar 52 kilometri de autostradă, bucățică care și-a căpătat în presă supranumele de „cea mai scumpă bucată de autostradă” din lume.

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

România Curată a intrat în posesia unei copii a contractului original încheiat de Guvernul Năstase cu CNADNR. Este o scanare a originalului semnat de directorul CNADNR de la acel moment și de vicepreședintele Bechtel, conținând pe fiecare dintre pagini semnăturile ambelor părți. În mod inexplicabil totuși, 4 dintre paginile inițiale ale contractului au fost înlocuite cu pagini care folosesc fonturi ”ușor diferite”, o altă spațiere față de partea de sus și de jos a paginii și care sunt nesemnate (pag. 62, 82, 84, 85). Anexele sunt de asemenea nesemnate. Nu știm care este miza înlocuirii celor 4 pagini originale din contract cu altele redactate ulterior, care dau impresia că ar fi fost parte integrantă a contractului, dar nu poartă semnăturile părții române și ai celei americane.

Lecturând contractul, am aflat că există și o versiune originală în limba engleză, însă versiunea în limba română e cea care primează. România Curată a consultat 3 avocați (doi dintre ei persoane publice, motiv pentru care nu dăm numele nici unuia dintre ei, iar unul a dorit să nu fie nici măcar citat, deși ne-a expus constatările sale) în încercarea de a identifica prevederi din contract care aduc atingere intereselor statului român. Totodată am făcut și portretul ”autoarei” contractului cu Bechtel.

Autoarea contractului cu Bechtel- asociata cântăreței Cristiana Răduță și avocata trupei 3 Sud Est, a lui Costel Bobic și a lui Cristi Burci

Dintre toate casele de avocatură celebre ale Planetei, CNADNR a decis să ofere un onorariu de 5 milioane de euro pentru munca sa de redactare a contractului, avocatei Carmen Simona Neagu. Efortul avocatei, cuantificat, a înseamnat ”zeci de ore de muncă”. Precizăm și că acest contract nu a fost ”creat” de la zero de avocată, ci reprezintă doar o adaptare a unui Contract FIDIC, model pe care Bechtel îl folosise pentru contractul de autostradă încheiat cu Croația și pe care l-a impus părții române printr-o echipă mixtă de avocați români și străini.

De remarcat că avocata Carmen Simona Neagu, marea câștigătoare a ”lozului Bechtel”, a încheiat contractul nr.2298 având ca obiect „servicii de asistență, consultanță și reprezentare juridică pentru construirea Autostrăzii Brașov-Cluj-Borș”, a cărui valoare decontată a fost de 23.568.448,96 lei.

Nu știm criteriile după care statul român a considerat că expertiza ei valorează milioanele de euro plătite către domnia sa, însă România Curată a găsit câteva atribute ale sale neștiute. Astfel, Carmen Simona Neagu a fost asociată în 2002 în firma Cris Music SRL cu Cristiana Răduță, interpretă (aici), vedetă Playboy (aici) și iubita/soția controversatului afacerist Costel Bobic, personaj prezent de-a lungul anilor în anturajul apropiat al lui Miron Mitrea și implicat în duty-free-uri și devalizarea Bancorex (aici și aici).

De altfel, cele două asociate, avocata Carmen Simona Neagu și căntăreața Cristina Răduță, s-au și cunoscut prin intermediul milionarului Costel Bobic, pe care Carmen Simona Neagu îl reprezentase în mai multe procese penale, începând cu anul 1997. În 2002, în timp ce lucra în paralel și pentru contractele de drumuri ale CNADNR, Simona Neagu a fost și avocată în firma Music&Music SRL, controlată la acel moment de 3 asociați: Cristiana Răduță (iubita lui Bobic), firma 3 Sud Est SRL (a trupei 3 Sud Est, descoperită și propulsată de Costel Bobic) și firma Show Master the Art of Entertainment SRL, controlată de afaceristul clujean Miko Matei Ioan, cunoscut ca patron al agenției de modele Transilvania Fashion (aici).

De asemenea, avocata care a reprezentat statul la redactarea contractului CNADNR-Bechtel a fost în anii 90 și avocata lui Cristi Burci, apropiat al lui Miron Mitrea. Despre contractele oferite de Ministerul Transporturilor în mandatul lui Miron Mitrea către firmele lui Burci, presa acelor ani a scris pe larg (aici). Ambii clienți ai avocatei Carmen Simona Neagu, atât Bobic, cât și Burci, au fost simultan asociați în Prima TV spre mijlocul anilor 2000 (aici).

România Curată doar a identificat aceste relații din viața avocatei și e posibil ca bănoasele afaceri ale Simona Neagu cu CNADNR să se fi încheiat independent de relația amicului său Costel Bobic și a lui Cristi Burci cu Miron Mitrea.

Desigur, sună bizar că statul român a ales-o drept consultant pentru cel mai costisitor contract al său pe partenera din acei ani a exoticei Cristiana Răduță și avocată a trupei 3 Sud Est, în loc să tocmească una din cele mai tari case de avocatură internaționale ca să negocieze contractul de pe poziții de egalitate cu Bechtel (companie care a lucrat cu o echipă mixtă americano-română, avocații bucureșteni fiind recomandați de Casa de Avocatură Hogan Lovells: aici).

Precizăm că relația Mitrea-Bobic s-a perpetuat de-a lungul anilor, ultima mențiune privind o întâlnire a celor doi, datând din decembrie 2009, depănată de Marian Vanghelie: „Domnul Mitrea era cu mine, Hrebenciuc, Bobic şi Sorin Oprescu când insista să nu mai candideze Oprescu. Dacă mă contrazice, am o casetă înregistrată cu el. Am făcut înregistrarea, pentru că la vremea respectivă toţi mă păcăleau că mă susţin să candidez, deşi nu voiau asta” (aici).

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

Ce înseamnă expresia misterioasă „Mitrea i-a luat de la gura lui Don Giovani”?

În 2008, la un an după ce Simona Neagu își încasa milioanele restante pentru contractul cu Bechtel de la  CNADNR (aici), afaceristul Costel Bobic (al cărei avocat fusese Simona Neagu) și Miron Mitrea trecuseră printr-un moment mai tensionat al relației, conform presei tabloide care i-a surprins pe cei doi la masă la restaurant. Motivul pentru care cei doi s-au certat a fost, exprimat metaforic: „Mitrea i-a luat de la gura lui Don Giovani” (aici), Don Giovanni fiind cățelul lui Bobic, pe care controversatul milionar îl iubește foarte mult și pe care l-a lăudat chiar și într-un interviu din Jurnalul Național (aici). Nemetaforic, expresia ”i-a luat de la gură”, a fost interpretată la acel moment ca fiind, de fapt, o neînțelegere financiară între cei doi, aspect bizar, dacă ne gândim că în declarațiile de avere ale lui Miron Mitrea, nu apar nici un fel de mențiuni referitoare la datorii către/dinspre Bobic (aici).

O firmă fondată de avocata Simona Neagu a ajuns la clanul Nicu Gheară

Merită menționat că Simona Neagu și fratele ei Sandu Ilie Ion, au fost asociați în firma Escape Internațional SRL, până în 1999 când locul avocatei și al fratelui său în firmă a fost luat de un anonim Jaca Zisu (aici). Nouă luni mai târziu, în iunie 2000, firma a fost cedată către Sebat Buri Gheară, unul din membrii clanului lui Nicu Gheară, firma ajungând la scurt timp după aceea la Nicolae Daniel Pepy, mâna dreaptă a lui Nicu Gheară. În decembrie 2000, firma Escape Internațional SRL- Filiala Complex Internațional Olimp SRL, la care acționar era și Maria Margareta Gheară, soția lui Nicu Gheară, și-a schimbat denumirea în Disco Space Modeling SRL și apoi în Disco Space Models SRL, specializată, conform CAEN, în activități de ”spectacole”, ”impresariat artistic” și ”organizarea de concursuri de fotomodele și miss”. Ca o coincidență, Nicu Gheară are un frate, Gheorghe Gheară, care a fost asociat în firma Interlink Construct SRL cu Cristian Sindie, cel care, conform Hotnews, i-a vândut în 2001 mamei lui Adrian Năstase un apartament de lux într-o vilă din Primăverii, pe strada Moliere, Nr. 10 (aici).

Simona Neagu, care și-a încasat milioanele de la CNADNR în a doua jumătate a anilor 2000, activează la o casă de avocatură și în prezent împreună cu soțul ei Alexandru Neagu, este un puternic investitor din zona Lipscanilor, unde membrii familiei Neagu au investit în 3 clădiri (vezi aici). Alexandru Neagu a tranzacționat la mijlocul anilor 2000 părțile sociale ale unei firme către soția lui Mihai Tudor, cel mai penal dintre directorii generali ai Poștei Române, condamnat în mai multe dosare. De asemenea, în zona Lipscani, Alexandru Neagu apare ca asociat într-unul dintre proiectele sale imobiliare, cu Ilie Potecaru, apropiat al ex-primarului condamnat al Sectorului 6, Cristian Poteraș. În perioada cât Poteraș a fost primar, Potecaru a devenit ”hingherul de mașini” al Sectorului, iar o firmă de security a acestuia a prestat servicii de pază pentru Direcția de Asistență Socială Sector 6. Același Potecaru deține și marca ”Bârlogul Lupilor”, unde Poteraș avea obiceiul să ofere mese electorale pensionarilor din sector (aici).

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

Ce cred avocații despre prevederile din contractul cu Bechtel

După cum spuneam la începutul acestui text, am cerut părerea unor avocați, care au dorit să-și păstreze anonimatul, în legătură cu prevederile contractului încheiat între statul român și Bechtel. Copia contractului original poate fi citită aici.

Avocat 1:

Observația 1: La Sub-Clauza 8.6 coroborată cu Sub-Clauza 8.7, constatăm că singurul drept și remediu al Beneficiarului când Antreprenorul nu finalizează lucrările în Timpul Necesar pentru Finalizare sunt penalități de întârziere de 0,15% din valoarea lucrărilor neterminate pentru acea porțiune, sau Secțiune pe Zi, pentru fiecare zi de întârziere, dar nu mai mult de 365 zile.

Această sancțiune este în fapt lipsită de eficiență. Pe de o parte, datorită cuantumului acestor penalități (procent din valoarea lucrărilor neterminate și perioada limitată de timp), iar pe de altă parte, datorită reglementărilor din contract – Sub Clauza 8.3 enumerând cauzele pentru care se poate solicita Prelungirea Timpului Necesar pentru finalizare. Prin urmare, Sancțiunea va fi efectivă în puține situații deoarece Antreprenorul va putea solicita Prelungirea Timpului Necesar pentru finalizare în majoritatea cazurilor.

Observația 2: Sub-Clauza 8.5 reglementează ”Costurile suplimentare și Profitul” la care este îndreptățit Antreprenorul ca urmare a unei cauze de întârziere ptr care Antreprenorul este îndreptățit la o prelungire a  Timpului Necesar pentru finalizare.

Contractul abundă în astfel de cauze (enumerate în parte la lit.b de la Sub-clauza 8.5) la care se adaugă altele. într-o astfel de situație Reprezentantul Beneficiarului va acționa conform Sub-Clauzei 3.5 pentru a conveni sau a determina

  1. Orice prelungire de termene și
  2. Valoarea respectivului Cost suplimentar plus Profitul

Aceste cauze de întârziere sunt o sursă suplimentară de profit pentru Antreprenor.

Observația 3: Sub clauza 12.6 – Întarzierea la plată – sancțiune aplicată Beneficiarului, disproporționată în raport cu sancțiunea pentru nefinalizarea lucrărilor la timp. Beneficiarul trebuie să plătească Antreprenorului dobânda pentru sumele totale întârziate la nivelul dobânzii LIBOR plus încă 4% *Libor majorat cu 4%)  pe fiecare zi de întârziere, până la data la care plata este făcută fără a limita perioada la 1 an (așa cum este în cazul Antreprenorului), ci doar definind anul (această mențiune poate duce în eroare și poate trece drept limitare a perioadei de plată a întârzierilor. Dobânda va curge pe fiecare zi și va fi calculată pe baza numărului de zile scurs și al unui an de trei sute șaizeci și cinci de zile (365) de zile . Dobânda cumulativă va fi adăugată la plata curentă.

Observația 4: Nerespectarea Contractului de catre Antreprenor. Sub Clauza 14.1 nepermis de îngăduitoare față de neîndeplinirea unei obligații importante din contract (raportat la valoarea contractului și la tratamentul dur aplicat Beneficiarului pentru aceeași obligație): Dacă antreprenorul nu își îndeplinește orice obligație importantă beneficiarul poate notifica antreprenorul, solicitandu-i să remedieze respective neindeplinire într-o perioadă de timp stabilită în mod rezonabil.

Observația 5: Nerespectarea Contractului de către Beneficiar. Spre deosebire de Sub clauza 14.1 care doar prevedea posibilitatea ca beneficiarul să-l notifice pe antreprenor pentru a remedia neîndeplinirea într-o perioadă rezonabilă de timp, sub clauza 15.1 reglementează într-o manieră concretă care sunt cauzele pentru care Antreprenorul poate suspenda activitatea dacă beneficiarul nu-și respectă obligațiile, precum si determinarea costurilor suplimentare si profitul pe care trebuie sa le plateasca beneficiarul. Mai mult, Sub Clauza 15.4 –  care reglementează plata la reziliere, arată ce sume trebuie să calculeze și ce plăți trebuie să facă Beneficiarul, conform Sub clauzei 18.5 și în plus, valoarea oricărei pierderi sau pagube, incluzând pierderea profitului. Această clauză face ca rezilierea contractului să fie încă o sursă de profit pentru Antreprenor și împovăratoare pentru beneficiar.

Observația 6: Riscurile Antreprenorului nu sunt urmate de reglementarea firească -Consecințele riscurilor Antreprenorului, așa cum au fost reglementate riscurile beneficiarului. Pentru a nu exista nici o bănuială că acest contract a fost o mină de aur pentru Antreprenor și pentru a exclude orice confuzie, părțile,  au inserat clauzele care prevăd Limitarea Răspunderii: Sub Clauza 16.6,  Sub Clauza 16.8 , Sub Clauza 16.11, Sub Clauza16.12 integral. Simpla lecturare a acestor clauze este suficientă pentru a arăta modul în care a fost negociat contractul. Chiar și la apariția unui eveniment de Forță Majoră, Antreprenorul nu va suporta nici o pierdere,  Sub Clauzele 18.4, 18.5 prevăd că Beneficiarul va plăti toate sumele și orice cost. Riscul producerii unui eveniment de Forță Majoră este suportat exclusiv de Beneficiar.

Concluzii Avocat 1: Contractul este construit astfel încât să-i permită Antreprenorului să obțină profit din orice aspect pe care îl reglementează. Este un dezechilibru între drepturile și obligațiile Antreprenorului și cele ale Beneficiarului în detrimentul celui din urmă.

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

sursa foto: autostrada-transilvania.ro

Avocat 2:

Observația 1: Costurile cu echipamentele sunt umflate. În tabelul ”Schedule 12- Day Rates” chiar la prima poziție vedem că statul român trebuie să plătească pentru fiecare ”automobil sedan”, chiar și când stă, câte 43.38 euro/zi, ceea ce e o sumă enormă. Adică chiar și pentru o Dacie inscripționată cu abțibild ”Bechtel” care stătea în parcare, statul român a trebuia să plătească 15.826 euro/an.

Observația 2: La Sub Clauzele 16.6 și 16.7, Limitarea Răspunderii, daunele maxime ce trebuie să fie plătite de Bechtel, sunt limitate la maxim 10% din valoarea contractului, chiar și în caz de neglijență. La fel, clauza 16.11 întărește aceste exonerări de răspundere, chiar și în caz de culpă (în tot sau în parte)

Observația 3: Nu sunt stabilite cantitățile de materiale, ci doar un preț unitar inițial (modificabil și el), adică semnatarii contractului știau un cost de pornire pentru metrului cub de pietriș, dar nu și cât pietriș urma să intre în autostradă.

Observația 4: Contractul nu a fost secretizat, deoarece un contract pentru a fi secretizat, are nevoie de un înscris tip ștampilă, aplicat pe fiecare pagină în parte. Mai mult, cei care au avut acces la contract ar fi trebuit să aibă spor de salariu pentru lucrul cu informații clasificate, ceea ce nu s-a întâmplat. Cel mai probabil, a fost vorba de o gogoriță implantată în mentalul colectiv din CNADNR, ca să nu-i treacă cuiva prin cap să dea la presă contractul  și să iasă scandal, întocmai cum aceeași tactică a funcționat mulți ani și în cazul contractelor băieților deștepți cu Hidroelectrica, unde s-a spus că acele contracte sunt clasificate și de fapt nu erau.

România Curată vă îndeamnă să lecturați acest contract și să identificați acele elemente defavorabile statului român, care nu ar fi trebuit să se regăsească în el, dar și acele ”informații” care să impună o secretizare justificată a sa. Și o întrebare de final: ”De ce ne-a fost restricționat accesul la el  în tot acest răstimp?”

Vezi aici contractul Bechtel.

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

31 thoughts on “Exclusiv. România Curată vă prezintă contractul Bechtel cu semnături autentice, declarat pierdut în urmă cu 3 ani. DNA are în lucru două dosare privind această afacere

  1. Moromete

    Accesul la contract a fost restricționat dintr-un motiv simplu: DĂ JMECKERI !
    Pentru că trebuie să treacă vreo câteva secole ca membrii unei societăți să considere spațiul public ca o arenă în care se joacă după reguli, nu un loc din care se fură care cât poate și-un spațiu în care se deversează gunoaiele de toate felurile.
    Pe măsură ce trece timpul, devenim tot mai ridicoli: descoperim ce se vede și din avion. România e așezată ca un catâr în drum, cu fundul la Occident, în timp ce politicienii constată progrese în implementarea chestiilor occidentale, democratizare, transparentizare etc. Și niște fanarioți dupe la Diliorman, Gorji și Bukuresci ne țin lecții de civilizație europeană. (Las’ că nici fanarioții de la Temeswar, Kolosvar sau Jassy nu sunt altfel !)
    Domnule Befu, dac-ar mai fi măcar câte doi jurnaliști de investigație ca dumneavoastră per județ, ar putea fi găsită chiar și piesa lipsă a unui celebru socru al unui tovarăș aflat pe-o mână cu avocatul care pierde acte (????), foști colaboratori ai celui mai mare vânător care ratează cea mai apropiată țintă – el însuși – (???) !
    Eu zic să se mai înființeze un serviciu secret de căutare a documentelor publice pierdute, sau să se mărească salariile celor din serviciile existente, până ajung să-și aproprieze prin venituri măcar două treimi din PIB, ca dup-aia să se-apuce să lucreze pe bune.

    Reply
  2. Dumitru

    Mda. Asta a fost pretul primirii in NATO… Bravo ca l-ati gasit si ca l-ati publicat. Intrebarea ar fi : de ce e posibila publicarea doar acum ?

    Reply
    • Vlad

      Tot timpul se spune treaba asta, ca a fost pretul intrarii in NATO… sa fim seriosi. Adica ce? aveau nevoie americanii de 500 de milioane sau mai stiu eu cat?? Si nu direct pt ei, ci pentru o firma. Sigur, Romania atribuind contractul unei firme americane a demonstrat ceva…. dar pana la urma de ce aveau nevoie de mai mult de-atat??? Din punctul meu de vedere atribuirea contractului lui Bechtel a fost o dovada de buna credinta, dar mai departe…. furtul urias care a urmat a fost facut de politicienii romani si aia de la Bechtel… ca nu au planuit aia din NATO asa ceva.

      Fara banii astia nu ne primeau??? Era super in interesul lor sa ne atraga si pe noi in NATO, sa deschida inca un front la litoralul Marii Negre, sa puna manea pe Dunare, etc, etc…

      Reply
      • Marcel

        E clar o mi ciuna ca nu ne primeau in NATO.Daca ar fi fost asa ar fi trebuit sa se intimple si in Bulgaria.Dar nu s- a intimplat.

        Reply
        • Dumitru

          Pai bulgarii si-au dat economia nemtilor cu totul. Leva bulgareasca e legata de DM si apoi euro din 1997.

          Reply
      • Dia

        Citeste ‘Confesiunile unui asasin economic’ de John Perkins si ai sa intelegi ca atat americanii, cat si europenii nu dau nik degeaba.

        Reply
  3. Iulia

    Nu este aceasta forma cu semnaturile lui DAMBOIU LIVIU-Director General si Donald Marshal – Vicepresedinte Bechtel semnate la 23 februarie 2006…….

    Cred ca este o ciorna care a circulat anterior.

    Mai cautati……

    Reply
  4. Radu Potomac

    Ne puteti spune concret cand l-ati gasit…
    Pentru ca e ciudat ca aceasta dezvaluire se face taman acum…

    Reply
  5. M

    Oricum este contractul semnat, cert este ca pana in prezent bechtel a facut cea mai buna bucata de autostrada din romania, care rezista foarte bine spre deosebire de restul bucatilor, sectoarelor si petecelor de autostrada construite anterior sau ulterior de orice companie mai mult sau mai putin straina.

    Reply
  6. Andrei

    Cam prea multa importanta data pentru 3 Sud Est si Playboy. Ramaneti la lucrurile relevante, daca e sa fiti jurnalisti profesionisti.
    De ce a costat 1.4 miliarde bucata de autostrada? Ma asteptam la o analiza mai lucida.

    Reply
    • autorul

      Andrei, eu din contră regret că nu am avut inspirația să subliniez cu o tușă mai subliniată acest lucru. Știi de ce? Fiindcă mi se pare absurd ca asociata unei fete de pe MTV care era iubita apropiatului lui Mitrea (aș putea să o descriu și mai plastic pe dna Răduță, dar nu vreau să intru într-un registru de alt tip) să fie considerată de statul român ”cel mai apt” avocat să îi reprezinte interese într-un contract cu asemenea miză financiară și strategică. Când zic strategică mă refer la impactul întârzierilor finalizării autostrăzii, prin opoziția Bechtel, care a impactat asupra dezvoltării economice a țării. Sper că mi-ați înțeles punctul de vedere.

      Reply
      • Adrian

        Un calculator, o șansă-n plus în viitor.

        Ei, da, în viitor poate contractele astea s-or scrie măcar cu diacritice.

        Eu n-am putut trece de fila ix, unde la ultimul rând se face vorbire despre suportul (??) României, iar Guvernul este pus între paranteze.

        Reply
  7. ciurea

    Dar dosarul URBIS de la BUZAU, ati uitat de el,zecile de milioane de euro jefuite de BOSCODEALA si foști directori ai acestei societati cine si de la cine le recuperează?.Complicitatile locale si relațiile nationale cu procurori si ,judecători mitarnici fac imposibila finalizarea acestui dosar?.

    Reply
  8. VISLOVSCHI ELENA

    IN LOC SA NE TOT OCUPAM DE CE A FOST SI SA NE AMESTECAM IN TREBURILE JUSTITIEI FARA NICI UN REZULTAT MAI BINE AM PUNE PRESIUNE PE PARLAMENT SA FACA LEGI SAU SA PREIA DE LA TARI CIVILIZATE SIMPLE CLARE SI APLICABILE IAR DE CE A FOST SA SE OCUPE JUSTITIA ;AR MAI TREBUI PRESIUNE SA FIE ELIMINATI DIN JUSTITIE CEI CARE NU SANT COMPETENTI CARE AU FOST IMPLICATI IN LUCRURI NELEGALE -SI SA INCEPEM ODATA SI NOI SA RECONSTRIM :AM TOT DARAMAT ;DESFIINTAT AM TOT SCHIMBAT UN HOT CU ALTUL DAR AM MERS TOT INAPOI AVEM ACUM OCAZIA SA FIM AJUTATI CA SI GERMANIA ODATA DUPA AL DOILEA RAZBOI DE AMERICANI SA INCEPEM -CE ESTE ASA GREU ? uniti-va odata si incepeti sa lucrati pentru cei care va platesc si daca santeti asa buni justitiari faceti-va procurori ,judecatori poate asa vom mai schimba ceva daca numai tot aratam cu degetul dar nu schimbam nimic ..facem ca si comunistii. urniti odata toti impreuna caruta aceasta atat de grea a democratiei –succes ne-am saturat de barfe ,aratat cu degetul iar noi tot greu o ducem ,santem mereu respinsi de toti si cei mai buni pleaca ..macar de am aduce si noi ca nemtii dinafara capete luminate..exista atatea sate goale ,case parasite pamanturi nelucrate iar noi-NE PUNEM POALELE IN CAP SI NE TOT CERTAM ;PARCA AM FI UNII MAI BUNI CA ALTII NU TOTI AM FOST CRESCUTIIN COMUNISM ?parca nu stim cum sau format partidele si cine a ajuns sa ne conduca ? lucrati odata si pentru bietul roman care nu stie sa-si ceara dreptul de la alesii lui pe care ii tine in puf !!!

    Reply
  9. Asfalt Tango

    Nu am acum rabdare sa citesc tot contractual dar stiu un lucru.
    In America Bechtel e vazuta ca o firma serioasa si au fost discutii peste ocean cu privire la acuzatiile aduse de catre autoritatile din Romania .
    Intrebati fiind cum de s-a ratacit contractul , Bechtel ca sa se apare a spus ca va face public exemplarul lor de contract pentru a se vedea din acesta ca de fapt si de drept ei nu au furat.

    Cind pui niste ageamii sa negocieze contractul cu una din cele mai mari firme din lume care are probabil si cei mai buni avocati …asta rezulta !!!

    Pe toata lumea a mirat …daca Bechtel a furat (cum e acuzata ), cum de au „pierdut” romaniii contractul si nu l-au scos romanii la iveala ca sa arate ca ei au fost corecti si doar cei de la Bechtel hoti ????

    Problema e simpla : in contract se prevede si ca Bechtel va executa lucrarile dar cu materiale puse la dispozitie de autoritatile/firme romane , ca doar nu carau asfaltul din America . Ei executau lucrarile intr-un anumit orizont de timp , insa statul se obliga sa le faciliteze anumite chestii cum ar fi …material prima , terenul disponibil , exproprieri ..etc…

    Materialele au fost livrate de catre partea Romana ori cu intarziere, ORI necomforme calitativ ( ca doar suntem obisnuiti) , ori cantitati incomplete ( ca trecea si pe la vila lui dom primar ..sa mai toarne o sapa …etc) iar acestia de fiecare data le-au refuzat solicitand sa fie respectate standardele. . In timpul acesta , cum la romani se obisnuieste sa se intazie nepermis de mult , Bechtel a incasat bani .
    A incasat bani deoarece ei aveau mobilizate/alocate resurse ( atat utilaje si oameni ) care in tot acest timp cereau ..BANI. Gen angajezi niste mesteri , nu le cumperi faianta si glet ca nu are magazinul , dar trebuie sa le platesti salariul/zi .

    Si apoi sa fim seriosi , cui nu ii convine sa stea si sa incaseze bani …

    Deci Bechtel in SUA au declarant ca nu au nici o problema sa dezvaluie contractul , sa se judece cu statul roman daca e nevoie …ca ei oricum castiga .

    Ascunderea contractului spune multe . Statul a dat in judecata Bechtel la presiunea mass-media , insa ei stiu ca vor pierde si ca in final se va dovedi ca tot romanul e de vina , ori fura el de pe unde poate , ori e prea prost si se lasa pacalit de altii .

    Reply
  10. Florin

    Eu inca nu inteleg cum de astfel de contracte unde se cheltuiesc banii unei tari, deci implicit banii populatiei, nu sunt publice. In domeniul armatei e de inteles, dar cand e vorba de contracte de genul populatia are dreptu sa stie exact pe ce se cheltuie banii.. asa poate macar scapam de cazuri unde o matura costa 1000$.

    Reply
  11. Nicoleta

    Eu nu inteleg ceva: daca lucrurile sunt prezentate asa de argumentat, atunci cum se explica ca dupa aceste minutioase informari nu se intampla nimic??? Revolutie, Mineriada, Microsoft, Bechtel, Hexi-Pharma, Oprescu, Popescu, Vanghelie, ect….si nimic, toate ascunse discret sub pres ani si ani si babei Margareta i se da amenda de 5000 lei pt ca vinde trei legaturi de patrunjel sa-si cumpere si ea o paine…..mi-e greata!!

    Reply
  12. Dan

    Felicitări ajutorului și celor care l-au ajutat in această investigație.
    Deci se poate face lumină, cât de cât in acest tun uriaș. Numai sa vrea Președintele, SRI, DNA, SIE etc sa se implice cu adevărat.
    Vă imaginați ce ar fi spus lumea daca inca de la primele semnale ca derularea contractului nu merge bine s-ar fi publicat integral contractul in presa? Împreună cu pozele avocatei de lux si ale artistei Cristina Răduță, cu prietenii lor…
    Un jaf național, sub paravanul „strict secret” și interesul național – NATO și prietenii țărișoarei noastre.
    Felicitări încă odata!
    Continuați!

    Reply
    • Dan

      Edit:
      Felicitări autorului….
      Completare: o sarcina importanta revine celor de la combaterea spălării banilor. Milioanele de euro pentru avocata minune nu pot ajunge la toți cei de pe traseul șpăgii legal (contracte de consultanță fictiva etc), undeva apare sacoșa cu bani… Pe Adrian Năstase nu-l mai deranjează nineni cu întrebări despre luxul in care se „zbate” mama lui… copilul, alte rude și rubedenii?

      Reply
      • Mitel

        Parca activitatea a inceput din 2004-2005 in sus cand deja Base era bastan. DNA va gasi niscaiva romani, pentru catuse. Sunt convins ca nu se va lega de partea americana.

        Reply
  13. Cinicul

    Contractul cu Bechtel a fost finalizat chiar înaintea intrării în NATO și probabil accesul la NATO a fost folosit de Bechtel ca sa obțină condițiile discutate în articol. Pentru sceptici faceți o căutare pe internet despre originile firmei Bechtel, despre cati șefi de la Bechtel au ajuns în poziții cheie la Casa Alba și mai ales despre relațiile acestei firme cu CIA.

    Reply
  14. Puiu

    Nu acest contract lipsea ci cel al lui Dobre, din 2005! În acel contract, conform modificărilor făcute de Dobre, omul lui Băsescu, Bechtel urma să încaseze bani şi dacă lucra şi dacă nu! Ceea ce s-a şi întâmplat! Din păcate, nu există o „forţă” in viaţa publică, una care să vă monitorizeze „omisiunile”!

    Reply
    • Minerva

      Iti dau dreptate, domnule Puiu, contractul initial nu a fost in neregula, Basescu si banda lui au facut ulterior fel de fel de mizerii pentru a-i face pe plac ” licuriciului cel mare” si s-si asigura imunitate vesnica! Tocmai am citit un articol despre autostrada 405 din America care a fost largita in Los Angeles pe o portiune de numai 10 mile=16 km, iar pentru asta s-a platit peste 1 miliard de $, constructia durand 5 ani. Acesta este articolul: https://la.curbed.com/2019/5/6/18531505/405-widening-traffic-los-angeles-carpool-lane

      Reply
  15. Brod

    Ca un facut… nimic despre avocata Ana Diculescu Sova, la fel de implicata in acest contract. Pritenii stiu de ce…

    Reply
  16. Alex Grigoras

    In legatura cu anexa 12, unde este referita in contract? Am trecut prin el dar nu am gasit.
    Ok, sunt niste sume mari trecute acolo, darce in seamna? In ce conditii se platesc?

    Reply
  17. Pingback: CONTRACTUL DAT DISPĂRUT DE DAN ŞOVA. Suma COLOSALĂ pe care România a PLĂTIT-O pentru 52 de kilometri de autostradă – Extra News

  18. Pingback: Economia si politichia,,DIMBOVITEANA”- RadioMetafora.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *