De ce a ales Metrorex să cumpere vagoanele mai scumpe din Spania și nu pe cele mai ieftine din România. Cum ne jucăm cu sute de locuri de muncă și cu sute de milioane de euro

Firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) având ca subcontractant pe Atelierele CFR Griviţa a câștigat licitația organizată pentru achiziția a minim 43 și maxim 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor. Conform datelor din SEAP, compania din Spania a câștigat licitația cu o ofertă de 6,06 milioane de euro per garnitură de tren, ceea ce ar face ca valoarea maximă a contractului (dacă se achiziționează 51 de garnituri) să fie de 309 milioane de euro (conform estimărilor jurnalistului economic, Moise Guran, această sumă ar ajunge însă, în realitate, să treacă de 400 de milioane de euro).

Ce (nu) spune Metrorex

Tot în SEAP (detalii aici), se vede încă că la licitație a participat și firma românească ASTRA Vagoane Călători din Arad, cu o ofertă de 5,1 milioane de euro per tren. Cum prețul reprezenta o pondere de 60% din punctajul final, România Curată a încercat să afle unde a pierdut compania autohtonă licitația (pentru că dincolo de suma finală, din punctul de vedere al economiei naționale nu e totuna dacă banii sunt plătiți unei companii românești sau uneia străine).

Astfel, România Curată a cerut clarificări de la Metrorex referitor la criteriile care au stat la baza atribuirii licitației și de ce nu a fost declarată câștigătoare oferta cu prețul cel mai mic. Biroul de presă al companiei ne-a răspuns că găsim informațiile solicitate pe www.metrorex.ro, secțiunea comunicate de presă. La secțiunea comunicate de presă nu am reușit însă să găsim informațiile solicitate. Am revenit la Metrorex și am cerut informațiile pe e-mail. Nu am primit niciun răspuns până la data publicării acestui articol.

Ce ar însemna contractul pentru ASTRA. De la închiderea temporară la sute de noi locuri de muncă

Reprezentanții Astra Vagoane Călători spun că nu se pot pronunța asupra acestei probleme doar pe baza informațiilor apărute în presă și că vor furniza un punct de vedere după ce câștigătorul licitației va fi anunțat pe SEAP. “Așteptăm să apără anunțul pe SEAP apoi vom vedea dacă vom face contestație sau nu. Noi vom folosi toate căile de atac. Compania noastră are capacitatea tehnică, oameni pregătiți și tehnologia necesară pentru a face aceste trenuri de metrou. Înainte de 89 pentru metroul bucureștean am livrat cele 252 de trenuri care circulă și acum”, a declarat Gheorghe Sârbu, unul dintre directorii companiei.

În prezent, fabrica este închisă de două săptămâni, din cauza lipsei comenzilor, iar contractul de peste 300 de milioane de euro ar fi asigurat viitorul companiei cel puțin pentru câțiva ani. “Fabrica este închisă fiindcă oamenii sunt în concediu de două săptămâni. Se va redeschide luni. Am recurs la această soluție fiindcă nu avem comenzi din ţară. Din România avem un singur contract, pentru reparații la vagoanele livrate CFR înainte de 2011. În rest avem numai contracte din străinătate. Anul trecut am finalizat un contract în baza căruia am livrat 100 de vagoane de călători în Brazilia. Mai avem un contract cu o firmă din Cehia pentru livrarea a 73 de vagoane călători. Acesta este în desfășurare. Am mai câștigat o licitație la Primăria Arad pentru a livra 6 tramvaie. Acest contract se finalizează în această lună. Mai avem un contract cu Primăria Timişoara pentru modernizarea a 30 de tramvaie”, a explicat Gheorghe Sârbu.

Acesta spune că în prezent fabrica are aproximativ 1.000 de angajați, iar dacă ar fi câștigat contractul cu Metrorex ar mai fi angajat circa 250-300 de oameni. “Dacă nu câștigăm contractul cu Metrorex vom încerca să găsim alte contracte”, a declarat Sârbu.

Potrivit HotNews.ro, deocamdată contractul cu CAF nu a fost semnat pentru că se află în etapa de 10 zile în care mai pot fi depuse contestații. Licitaţia pentru noile trenuri de metrou a fost lansată în iunie 2014, iar ofertele au fost deschise pe 16 octombrie. Compania spaniolă CAF a mai câştigat în ultimii ani un contract cu Metrorex care presupune achiziţia de 16 trenuri de metrou pentru circa 100 de milioane de euro. O parte din aceste trenuri au început să circule pe Magistrala 2 din Bucureşti.

***

“Deși au venit cu un preț mai mic cu 20 la sută decât al spaniolilor, deși au venit cu un preț mai mic chiar şi decât al chinezilor, ceea ce e destul de greu, românii au pierdut această licitație organizată în ţara lor. Potrivit caietului de sarcini, prețul era cel care conta în proporție de 60 la sută. Habar n-am cât de proaste ar fi putut fi metrourile românești făcute la Arad, dar cred că pentru ţara noastră ar fi fost extraordinar că o companie care angajează oameni de la noi să câștige un contract atât de mare. Nu știu cum se fac caietele astea de sarcini pentru aceste licitații, știu doar că ele trebuie să respecte regulile europene, și să asigure o egalitate de șanse participanților. De asemenea, nu vreau sa îndemn pe nimeni să facă mânării la licitații, dar cu toate astea, vă repet că ţara noastră este condusă de idioți”.

Reacția lui Moise Guran, după anunțul companiei câștigătoare (reacția integrală aici)

***

Imperio – tramvaiul realizat la Astra Arad

imperio 2


Recomandări

57 thoughts on “De ce a ales Metrorex să cumpere vagoanele mai scumpe din Spania și nu pe cele mai ieftine din România. Cum ne jucăm cu sute de locuri de muncă și cu sute de milioane de euro

  1. Pingback: Pff… Metrorex nu crede că România e condusă de idioți | România curată

  2. Romeo

    Astia ori sunt prosti de tot ori lacomia lea luat mintile. Cand DNA aresteaza in fiecare zi deputati, primari, fosti ministri nu cred ca ar fi o problema sa aresteze un parlit de Director. Asa ca…..vorbiti cat mai repede cat nu va salta.

    Reply
    • mircea

      nenea Romeo,unde ai vazut matali ca procurorii aresteaza???poate pa vremurile trecute,poate vrei sa spui ca ei aresteaza comisioane,spagi,pinci si parandarat,care considera ca li se cuvin.Pai daca i-i iei pa procurori,judiciaristi la puricat sa faca dovada bunurilor agonisite si cele dosite,o sa fie mare durere.Oare cei care si-au facut legi speciale,salarii speciale si pensii speciale ,atunci cand sund dovediti de fapte penale dece nu sunt decazuti din drepturi????

      Reply
  3. florin

    Cei de la Astra au fost descalificati pentru ca nu au indeplinit criteriul de experienta – nu au mai fabricat o rama de metrou de mai bine de 20 de ani. Iar ce au facut in comunism era oricum ceva depasit (tehnologie din anii ’60).

    Parerea mea e ca au fost descalificati pe buna dreptate, pur si simplu e prea riscant sa te astepti ca ar putea duce contractul la indeplinire. Ganditi-va ca valoarea contractului e de 10 ori cifra de afaceri a companiei pe un an!

    De ce nu s-au asociat cu un producator cu experienta (relevanta)? Tramvaiul Imperio a fost fabricat in colaborare cu Siemens si dupa cativa ani de la producerea prototipului au vadut fix 6 bucati la… Arad.

    Sunt de acord ca trebuie incurajate firmele locale, dar si firmele locale trebuie sa dea dovada de seriozitate.

    Reply
      • sora lui ponta

        M-am distrat pe cinste cu acest comentariu!! Romanii nu se dezmint, n-au pierdut simtul umorului, inca se face “haz de necaz”.
        Partea serioasa e ca daca vorbim de experiente trecute care “califica” o firma in detrimentul alteia pai tocmai taiatul peroanelor din statii, din vina acestei firme care n-a masurat bine sau a beneficiarului “Metrorex” care n-a verificat masurile inseamna ca exista un precedent de nepotrivire in colaborare.
        Dar noi sintem crestini si mai dam a 2-a sansa, poate mai luam o palma…. Si de ce nu se vrea publicarea motivatiilor pt. cistigarea licitatiei? Exista vreun secret de care nu trebuie sa stim??

        Reply
    • marius dobrin

      Criteriul de a mai fi produs ceva similar in ultimii 20 de ani este partinitor.
      Este responsabilitatea guvernelor Romaniei de a oferi sanse egale firmelor romanesti.
      Hiatusul de dupa 89 inseamna ca a devenit decisiv si de acum inainte niciodata nu se va mai ridica firma romaneasca.
      Ceea ce produce Astra nu e deloc inferior privind calitatea si creativitatea. Sunt racordati la ceea ce se produce pe plan international. Oricum nici “spaniolii” nu vin cu ultimul racnet.
      Ramele de la inceputul metroului bucurestean nu au fost DELOC proaste.
      Au fost si continua sa fie jenant de pagubitoare astfel de mituri despre produsele proaste ale romanilor. Desigur, ca si acelea ca ar fi cele mai bune. Suntem pe un palier normal. Daca suntem lasati :)

      Reply
    • Sebi

      Astra Arad, produce trenuri de persoane, deci nu jucarii de metrouri, conform normelor 2014, având contracte la export. Vorbim de Siemens, și nu un non name spaniol, în ceea ce privește colaborarea și experiența. Dar este de asemenea adevărat că vorbim de Metrorex-ul anilor 2014, un an cu multe bube…

      Reply
    • Bogdan

      Am fi de-a dreptul naivi să credem că o companie românească (deși nu a mai fabricat de 20 astfel de produse) nu poate livra ceva de calitate. În orice domeniu al industriei, dacă produsul finit are caracteristici peste standard este calificat ca un produs bun… banii ar fi rămas în țară, locuri de muncă plus că această companie românească ar fi avut pe viitor probabil alte solicitări de producție și s-ar fi dezvoltat mai mult probabil, totul în folosul comunitățiii din Arad și implicit și a României. Scriu din Sibiu.

      Reply
    • Cristian Nasaudean

      Siemens nu e destul de serios?
      sau know-how nu s-a peopagat la Astra?
      .
      Si sa fie la fel cost, RO o ocrotesti altfel…
      Ca români responsabili… (nu pare).

      Reply
    • Paul

      Florinele,tata! Cei de la ASTRA Arad au realizat primele rame pentru Metroul Bucuresti,care sunt in functiune si astazi.O asemenea rama nu impune nu stiu ce tehnicitate,care depaseste capacitatea corpului ingineresc si a colectivului de maistri si muncitori de la ASTRA Arad,incat sa determine niste indivizi de rea credinta,sa dea fuga la Spanioli pentru a incheia o hotie pe bani publici.Daca tu,Florinele,iti subestimezi capacitatea ta intelectuala,nu face aprecieri aberante asupra capacitatii profesionale a colectivului de ingineri,maistri si muncitori de la ASTR Arad.In rest, iti doresc numai ganduri bune !

      Reply
      • Colens

        ASTRA Arad au realizat rame de metrou care sunt in functiune si astazi , corect sunt in functiune si astazi dupa ce au fost MODIFICATE SI IMBUNATATITE de catre cei de Alstom … nu mai vorbiti daca nu cunoasteti situatia

        Reply
        • Vali

          Bai Colens te bagi ca musca in ….Ce modificari au facut alstom,daca nu sint indiscret? Habar n-ai despre ce vorbesti! Adica vine o firma falimentara sa ne invete pe noi ce? Poate nu stii “informatule” ca trenurile vechi aveau si au cel mai inalt standard de siguranta circulatiei DIN LUME! Noi am ridicat standardele mondiale,nu spaniolii, nu francezii. Habar n-ai cit sint de proaste astea noi. Si de nocive!

          Reply
      • Miki

        desigur , ca metroul Bucuresti o fi evoluat cu ceva de dupa anii 89, si noul metrou se contruieste peste aceleasi principii vechi, nu fac magistrale noi ultramoderne asa ca ASTRA stie foarte bine sa faca trenuri pentru piata romaneasca… faza cu trenuri luate din afara nu se potrivesc cu ramele noastre, ca tocmai de aceea au taiat din peroane (precum francezii in Paris) … asa ca este cool sa te dai cu trenuri bune pe rame (modele) vechi si sa mai faci si accidente

        Reply
    • Ștefan

      Cei de la Arad se laudă cu o licență Siemens (Germania) pentru tehnologia folosită la garniturile de tramvai. Din ce am urmărit pe internet, articole și prezentări video, pare că știu ce fac și folosesc tehnologii moderne.

      Reply
    • Ruben

      Domul Florin…spune-mi tu de unde stii ca Astra a fabricat doar 6 tramvaie Imperio??? Si de unde ai aflat tu ca tranurile facute de Astra nu sunt bune? Ai circulat tu cu ele? Spre surprinderea ta aceste tramvaie sunt de o calitate superioara si nu au fost fabricate doar 6 bucati. Astra a avut contracte si in Brazilia, Cehia sau Austria cu sute de vagoane fabricate!!! ;)

      Reply
    • David

      daca te uiti bine in poza de mai sus vezi foarte clar ca tramvaiul ala e facut de noi, adica de romani, care din 89 pana acum s-au dezvoltat odata cu trecerea timpului n-au ramas la creierul de gaina pe care il ai! prostanel! sa dai si sa fugi cand intalnesti prosti ca voi!

      Reply
    • Bebe

      Asa este! Proiectul pentru ramele din anii `80 a fost adaptat oarecum la cerintele actuale de consum si siguranta circulatiei la care s-au adaugat echipamente moderne cumparate de la furnizori externi si cateva elemente de design imbunatatit. In plus Astra nu are in portofoliu dovada ca trenul lor a mai circulat in alta parte in conditii de siguranta. Asta e o conditie pe care o pune toata lumea in caietul de sarcini. In schimb CAF este impreuna cu Alstom si Bombardier intre primii trei fabricanti din lume pentru tot ce inseamna material rulant; echipamente, trenuri de mare viteza, vagoane de metrou si tramvaie. Produsele lor s-au probat in toata lumea. In plus as mai avea o completare, tramvaiul Imperio nu este produs in cooperare cu Siemens – ci e produs de Astra dupa o licenta veche de 15 ani, cumparata de la Siemens. Oricum si asa, sunt mult mai bune decat tot ceea ce avem noi in clipa de fata….

      Reply
    • ingu

      Povesti cu pesti . SE putea face carcasa trenului in romania si ce nu se poate asimila in RO tehnologic 2016 se putea IMPORTA dar dadeam de munca la RO nu la spanioli…. si LOGAN e 60% LOHN adica asamblare de componente de import asa e in toata lumea

      Reply
    • Cinicul

      Chiar asa? Un vagon de metrou este mai putin complicat decat un vagon de tren calatori. Ori Astra a facut vagoane de trenuri de multi ani iar mai recent a facut modernizari de vagoane in care nu ti-e rusine sa mergi.
      ” Iar ce au facut in comunism era oricum ceva depasit (tehnologie din anii ’60).” Mai precis ce anume s-a schimbat in tehnologia de fabricare a unui vagon de metrou? Aer conditionat? Nici la Londra sau Paris vagoanele de metrou nu au aer conditionat. Vagoane silentioase? Ati calatorit cu metroul din Londra? Iti trebuie antifoane. Chiar astept un raspuns concret care sa justifice afirmatia dvs.
      Si de cand sunt spaniolii mari constructori de trenuri? Am calatorit prin lumea larga si n-m vazut nicaieri un tren Made in Spain, ca sa nu spun ca n-am vazut nimic Made in Spain decat Seat-ul care a fost un produs initial Italian si acum-german. Din cate stiu cei mai buni constructori de trenuri sunt francezii, nemtii, japonezii si canadienii. Britanicii importa trenuri din Germania (Siemens) si Italia (Pendolino).

      Reply
    • Cinicul

      Pare-se ca dvs stiti de ce au fost decalificati cei de la Astra in timp ce mai toti jurnalistii n-au putut afla. Ma intreb dca asta nu face parte dintr-o ofensiva de damage control a adminsitratie de la Metrorex.

      Reply
  4. cristian ioan

    Avem aici o problema de sistem!
    O data cu debarcarea lui Pingelica, se pare ca a disparut notiunea de interes national, sau de bine public. Pentru tara a r fi foarte, foarte bine ca trenurile folosite la metrou sa fie fabricate la Arad. Dar Metrorex cu ce se alege din asta? Cu ce este mai castigata?
    Vagoanele scumpe sdi proaste din import se traduc printr-o SHPAGA mai amre, asa ca nu este suprinzatoare alegerea Mterorex!

    Reply
    • Cinicul

      Acum un secol liberalii (adevarati, nu cei de azi) venisera cu sloganul “prin noi insine”. Si au construit un pic de industrie. Mai traziu comunistii s-au opus intentiei sovietice de a transforma Romania doar intr-un furnizor de produse agricole (planul Valev) si au continuat industrializarea, cu excesele si greselile ei.
      De vreo 25 ani Romania s-a deindustrializat fara presiunea sovietica, doar prin supunerea servila la sfaturile Unholy Alliance, prin autosabotare si deschiderea necontrolata a pietelor interne. Toate marile puteri industriale, in special UK si USA, au ajuns mari aplicand mai intai un protectionism brutal. Cand au ajuns sa controleze un domeniu si-au deschis piata si i-au obligat si pe altii s-o faca. Cine se indoieste de asta il sfatuiesc sa citeasca cartea lui Ha‑Joon Chang “Samaritenii cei rai. Mitul liberului schimb si istoria secreta a capitalismului”. Autorul este sud corean si profesor de economie la Cambridge.
      Astazi si stanga si dreapta si-au data mana se straduiesc sa dezindustrializeze putinul ramas si mai gasesc si justificari smechere pentru asta.
      Urmasii liberalilor de acum 100 ani se rasucesc in mormant. Liberalii de zi l-au adus in Senat pe Petre Roman, cel care declara in 1990 ca industria romaneasca este o gramada de fiare vechi.

      Reply
  5. varvara

    Da ,sustin ceea ce spune M.G. si adaug ca idiotii sant impinsi de pofta lor nemernica de parvenire personala!As vrea sa stiu cine si cat la suta percepe ,, comision ” din aceste contracte?Sau ,mai rau,este rea vointa ,ca de ce sa mearga bine o fabrica romaneasca cand occidentul are alte interese si este dispus sa plateasca pentru scopurile sale?Mana de lucru bine calificata din Romania poate foarte bine stramutata ,ca sa aduca venituri la bugetele altora!Nu asta se-ntampla de 25 de ani incoace?Idiotii ce ne conduc sant multumiti cu functiile si spagile aduse de functii si nu realizeaza poate cat rau fac acestui popor,sau mai rau este ca stiu si o fac cu buna stiinta ,din interese personale si de grup mafiot!Tradarea intereselor poporului nu-i afecteaza si nu-si fac macar simple mustrari de constiinta,de parca n-ar fi poporul stramosilor lor sau tara in care vor trai si urmasii lor si roata se invarte ,calcand peste cei ce canva o incalecasera!

    Reply
  6. Hanns

    Omul de legatura care a mai cistigat ptr firma Spaniola , metrourile , aduse anul trecut din Spania, care nu puteau intra in statii datorita gabaritului, , este omul care a dat cistig si ptr aceasta licitatie , mai ales ca spaga nu trebuie sa fie la vedere, poate se sesizeaza si DNA, dar pima studiaza cazul ne umplem de produse de import, , iar Astra Vagoane ., care produce, in Rom, sub patent Siemens, tranvaie, metro si vagoane de tren diverse, , fiind o fabrica total privata , care are si propia banca de finantare, du vrea sa dea mita , la licitatii, va amintesc si licitatia de la Cluj ,tranvaie, cind a cistigat o firma din Polonia , cu pret dublu, tranvaie ütr Timisoara , care la pret de nou mai mic cu 25% au agreat reparatii la fabricile , penalului Stoica, cel care vroia cu PSD sa cumpere , CFR Marfa………….mafi este la ea acasa-

    Reply
    • Sorin Aradean

      D-le Hanns, de Timisoara va rog sa nu va luati, ptr ca Timisoara a facut un gest cum nimeni din tara n-a facut. Cind toate orasele au cumparat rame de tramvai de afara, si-au trimis valuta in strainatate, Timisoara a ales sa dea o paine romanilor de la Pascani (zona care stiti bine ca nu abunda de investii straine…). Cum ? Printr-un contract de renovare a unei duzini de tramvaie vechi germane (primele 2 deja renovate arata superb), la doar 500k € per bucata, in contextul in care unul nou luat din strainatate e peste 1,3 mil €.
      In privinta Clujului, intr-adevar au dat cistig de cauza polonezilor, ptr ca Astra era mai scumpa ca si costuri investitionale / buc cu citeva procente, fara sa puna in balanta faptul ca din punct de vedere al costurilor operationale / bucata, tramvaiele Astra erau mai ieftine (sistemul electric de tractiune are randament mai bun)
      Din cite stiu, in anii ulteriori, la o licitatia ptr troleibuze, clujenii si-au reparat greseala de evaluare in defavoarea industriei romanesti…

      Reply
      • Ciprian Birtea

        Treaba cu renovarea tramvaielor la Focșani e o tâmpenie, pentru că au păstrat exact ce nu trebuia de la tramvaiele vechi, adică șasiul, care e înalt și trebuie să urci pe scări ca să intri în tramvai, deci cei cu mobilitate redusă nu pot urca singuri în tramvai. Exact șasiul nu trebuia folosit. Uitați-vă la tramvaiul roșu din imaginea de mai sus, că șasiul e jos, ca și la tramvaiele Bucur care circulă în București, deci măcar la stațiile cu platformă, cei cu mobilitate redusă pot intra fără probleme în tramvai.

        Reply
  7. Mihai

    Iată cu ce fel de cerință a pornit licitația, ca să fie clară intenția dlui. dl. Aurel Radu, director general Metrorex, de a acorda contractul ”cui trebuie”.

    Licitația Metrorex: SEAP 151772 / 26.06.2014
    Obiectul contractului: 51 trenuri de metrou x 6 vagoane
    Valoarea estimata fără TVA: 1.556.259.680 Lei

    Iată argumentul: Cifra de afaceri a firmei Astra Vagoane Călători SA:
    2013: 179.747.368 Lei
    2012: 54.560.078 Lei
    2011: 106.362.543 Lei
    Cerința din licitație: ”Cerința minimă: media cifrei globale de afaceri pe ultimii 3 ani (2011, 2012, 2013) trebuie sa fie de minim 1.500.000.000 lei.”

    … Solicitări de clarificare:

    5. Întrebare: Care este metoda din care aţi dedus că o societate care a realizat o cifră de afaceri în ultimii 3 ani, sub nivelul specificat în documentaţia de achiziţie, nu are capacitatea de producţie pentru realizarea proiectului? Care este relevanţa cifrei de afaceri, indicator al perioadelor trecute şi care se află sub influenţa conjuncturală negativă a crizei economice, asupra capacităţii de producţie, ştiut fiind faptul că în aprecierea acesteia se analizează elemente de natura dotării tehnice şi a experienţei profesionale?
    Răspuns: Formularea cerinţelor minime de calificare referitoare la capacitatea economică şi la capacitatea tehnică ale operatorilor economici participanţi la procedura de achiziţie publică, a fost realizată cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare în domeniul achiziţiilor publice şi a recomandărilor formulate de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achizițiilor Publice.

    7. Întrebare: Care este raţionamentul pentru care METROREX a limitat posibilitatea de participare la procedură a firmelor care deţin capacităţile necesare de producţie, cu excepţia primelor 4, din care se ştie că două dintre acestea nu vor participa?
    Răspuns: Nu înţelegem sensul întrebării, dar în ceea ce priveşte afirmaţia conform căreia S.C. METROREX S.A. “a limitat posibilitatea de participare la procedură a firmelor care deţin capacităţile necesare de producţie”, precizăm că rămâne valabil răspunsul formulat la punctul 5.

    8. Întrebare: METROREX nu este interesată de achiziţionarea unor metrouri la fel sau mai fiabile dar la preţuri mult mai scăzute, şi dacă da, de ce elimină încă din start posibilitatea participării la procedură a unor firme de mărime medie prin impunerea unor condiţii care nu pot fi îndeplinite decât de societăţile multinaţionale?
    Răspuns: A se vedea răspunsul formulat la punctul 5.

    Despre ce vorbim?
    .

    Reply
  8. ferrrr

    Aloooooooooooooooo, DNA? Va rog sa verificati cit la suta iau astia spaga la contractul ala de 400 milioane de Euro. Ar fi interesant sa stim acum si nu dupa ce banii din spaga s-au evaporat …

    Reply
    • Miki

      DNA se agita dupa ce incep accidentele pe magistralele de metrou adica peste 10 ani si fac ca in cazul Microsoft… Vai! stiam ca spaga a fost data, dar nu puteam actiona….:)))))) de rasul curcilor suntem

      Reply
      • mircea

        fabrica asta-e cumva prin Teleorman sau Vlasca????Katinka stie dar nu vrea sa ne spuna si noua cat a primit Falca-zis si Gigi Pocaitu

        Reply
  9. Mihai

    Care ar fi variantele de acțiune prin care dl. Aurel Radu, director general Metrorex, ar putea ajunge în pușcărie pentru matrapazlâcurile din licitația de anul trecut pentru cele 51 de garnituri de metrou, licitație prin care și-a bătut joc de banul public, deci de banii noștri?

    Oare când va începe DNA-ul să ia urma banilor sifonați de firma spaniolă care a câștigat licitația, prin intermediul lanțului de sub-contractori, pentru a da de șpaga din această licitație?

    Deși DNA-ul a angajat oameni specializați în domeniul achizițiilor publice, echipa respectivă de analiști trebuie dezvoltată semnificativ, fiindcă SEAP-ul (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) colcăie de mii de licitații ”aranjate”, care au dus la șpăgi incredibile, așa cum vedem deja în dosarele făcute publice.

    Unui bun cunoscător al SEAP-ului îi ia maxim 5-10 minute pentru a-și da seama dacă o licitație este potențial ”aranjată” sau nu, doar prin analiza documentației publice a licitației respective!
    .

    Reply
    • Miki

      pai DNA-ul nu se sesizeaza din oficiu , doar daca se duce cineva sa toarne pe cineva… poate apare cineva cu un denunt dupa cativa ani , nu chiar acum, nu va inghesuiti ca stricati ploile licitatiei, contestatia stipulata este pusa fictiv, ca nimeni nu are voie la contestatie….. ce naiba , doar traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul.. Eu cred ca nu i-a primit cu dosarul pe cei de la Arad ca nu aveau stampila pe timbru…. asa ceva…;)))

      Reply
    • Nazgul

      Pentru Crisri – probabil cocalar cu BMW tunant. Loganul ala se vinde in zeci de tari, in sute de mii de bucati. Cand faci afirmatii, gandeste intai, altfel te ia lumea drept prost,

      Reply
  10. Paul

    METROREXUL este stat in stat ? Cine i-a mandtat sa incheie un contract pagubos pentru Romania ? Niste neispraviti (banuesc a fi tot de la METROREX),am inteles ca au mai contractat niste rame de Metrou cu un producator din Spania,sau in alta tara comunitara,fara a intocmi un Caiet de sarcini,temeinic,incat ne-au fost livrate niste vagoane care,pentru a fi operabile pe liniile noastre de Metrou,se impune a aduce modificari peroanelor din statii.Va dat seama ce ageamii detin destinele tarii.Pe langa faptul ca este vorba de niste manageri hoti (contractul in discutie reprezinta un furt grosolan din bugetul tarii),mai sunt si idioti,asa incat Moise Guran nu poate fi acuzat de insulta,sau rea credinta.Afirmatia este sustinuta de ADN-ul celor vizati.

    Reply
    • Miki

      pai desigur ca au luat niste trenuri cu ideea sa aranjeze niste bani, dar cum trebuia sa le scoata la plimbare prin statii , au vazut ca de fapt nu incap… asa ca singura solutie sa intrebe la vecini cum se face cu rebuturi, gresite si care de fapt nu le ia nimeni…. Si prietenii lor din Paris, au venit si le-au spus: si noi am luat teapa de la spanioli dar va dam pontul: taiati peroanele… asa putin le decupati, desigur mai trebuie si aia bagata in cost dar macar nu ramai cu marfa in garaj… Zis si facut si uite asa am mai copiat o prostie de la francezi…

      Reply
  11. constantin

    romania a devenit italia anilor 90,cu procesul national ,mani pulite, (maini curate),dupa ce au furat la toate nivelurile!
    unitatile militare unde se facea armata,sa renoveze si sa se faca puscarii!
    avem clienti multi,sa-i bagam pe toti,si sa reconstruim o tara curata ,de la zero,fara hoti si condamnati.
    sa sprijinim dna ul,si toti care vor sa curete tara de corupti,dna ul trebuie sa stie ca tara e cu ei!

    Reply
  12. klaus-klaus

    UN lucru e CLAR CA APA DE IZVOR:
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    STRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !
    ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT ! ASTRA VAGOANE ARAD NU PRODUCE PARANDARAT !

    Si alt lucru e SI MAI CLAR:
    NU O SA VEDETI “MOLECULA” DE LA De Ne A calcand peste “caietul de sarcini” al licitatiei…
    PE PARIU!?

    Reply
  13. Marks

    Intr-o perioada cand arestarea unor hoti deghizati in politicieni este stire zilnica, un impostor smecher cu aere de director considera ca e acoperit legal de mantia unor conditii de licitatie imposibil de obtinut de o firma romana. E clar ca aceasta cifra de afaceri a fost pusa pentru firma spaniola. Niste baieti cu pretentii de “destepti” au studiat atent sa vada ce trebuie sa puna ca sa fie acoperiti legal. Daca-l intrebi ca DNA va sustine ca el a vrut sa nu fie firme fantoma. Dar de ce nu a cerut un istoric de firma? De ce nu a cerut experienta relevanta similara? Pentru ca in acest fel nu castigau spaniolii. Probabil ca undeva printr-un complicat circuit financiar niste bani ajung la domnul director si pe la cineva din ministere. La suma asta sigut papa si cativa politicieni. Acum domnul director e sigur ca e acoperit. La fel de destepti si acoperiti s-au crezut si cei cu Micrososft sau EADS. Ca orice infractor (valabil de la hotii de buzunare pana la ministru sau …director de Metrorex) e tupeist. Ameninta cu procese!?! Un mesaj de la un privitor. Domnule director nu te crede destept. Azi crezi ca esti acoperit. Maine vine ceva si destrama plasa ta de siguranta. Chiar daca ai nu esti prins nu te crede nimeni nici mare, nici destept, nici puternic. Iar pentru negrii care-l slujesc si scriu comunicate si raspunsuri va compatimesc. Pentru un salariu executati ordine si va considerati nevinovati. Cand veti avea o problema cu statul (cum ar fi un doctor care va intoarce spatele, o pensie mica, o nedreptate flgranta) sa stiti ca meritati asta deoarece prin slugareala voastra mentineti tara asta in saracie.

    Reply
  14. Helena Vlad

    Imperio, tramvaiul făcut de astra lasă mult de dorit.
    scaunele duble sunt foarte înguste abia încap 2 copii despre adulți nici vorba, sunt foarte înalte dacă stai jos după o stație deja Îți sunt amorțite picioarele (precizez ca am 170 cm înălțime, deci nu sunt eu scunda), la spătar au o curbura, bănuiesc ca pt zona lombara, dar nu este bine plasată ci mult mai jos. Spațiul dintre scaune super îngust. Din păcate și la finisajele de interior ar mai fi de lucru, dar veți spune ca sunt cârcotașa, așa ca mă opresc aici. Și pt cele 4 tramvaie noi au tăiat în tot orașul stațiile iar din celelalte peste 100 trebuie sa sari (gândiți Cum coboară bătrânii sau mamele cu 1 sau 2 copii de mana din ele).

    Reply
  15. victor

    Dece Metrorex nu da cel putin jumatate din cele 51 garnituri si lui Astral? Numai Asa isi poate mitiga sansa de suces la acest proiect. Daca dupa prima garnitura fabricata de cele doua companii se va afla ca sunt diferente mari atunci contractul se poate rezilia si transferat companiei cu suces.

    Reply
  16. Stelian Ene

    Oameni buni, suntem in UE, nu putem avantaja pe fatis un producator roman ca sa “facem locuri de munca”, ne arde Comisia Europeana un infringement de nu putem sa-l ducem imediat ce un producator european se plange ca a fost discriminat. Deci ideea “sa se atribuie direct catre un producator roman” cade din start, e o strategie strict interzisa in UE in afara cazurilor de securitate nationala; Metrorex, cu un anume buget aprobat de guvern are datoria sa caute garniturile cele mai fiabile si cu costuri de exploatare minime pe termen lung, care satisfac necesitatile tehnice.
    Nu ma pronunt pe meritele tehnice ale Asta vs. CAF vs. Alstrom, dar cifra de afaceri minima ceruta prin licitatie conform celor scrise mai sus e excesiva – e comparabila cu valoarea totala a contractului. Ori e clar ca nu o sa fie livreze pe toate intr-un interval asa scurt. Combinatia cifra de afaceri pe interval ultimilor 3 ani pare reglata cu dedicatie, pentru a exclude pe cineva. Un criteriu corect si nediscriminatoriu de experienta se uita la contracte comparabile desfasurate in ultimii 10 ani si la rezultatele lor.

    Reply
  17. Pingback: Atenție, se închid ușile și se comemorează cartela de metrou cu 62 de călătorii! Protest și petiție împotriva politicii tarifare a Metrorex | România curată

  18. Pingback: Confirmare oficială: Licitația de sute de milioane de euro de la Metrorex face obiectul unei anchete penale | România curată

  19. i.nic carasteanu

    Pentru niste mici inconveniente care se pot remedia la o adica , facem ce facem ne prevalam de acestea si preferam sa dam milioane de euro din care, evident, spaniolii care stiu povestea fac si ei ceea ce trebuie, nu ? Macar ca daca ar fi sa ne uitam si la trenul facut in Spania e sigur ca vom gasi nemultumiri si mi-e teama ca nu vor fi la curbura spatarului scaunului ci pe la partile cu adevarat problematice, contacte, reostate electrice, motoare, etc. Pe noi nu trebuie sa ne fure nimeni, ne pierdem singuri traista.

    Reply
  20. ionita ion

    Asemenea achizitii ascund fara indoiala spaga pe care au primit-o cei care au organizat licitatia de la vanzatorul spaniol. De ce nicio institutie ,cu responsabilitate in domeniu, nu intervine aici sa ceara lamuriri de la cei care s-au ocupat de proiect? La intalnirea organizata azi de SAR impreuna cu Cancelaria Primului Ministru si cu M.Just., Consiliul Concurentei, domnul Ciolos a vorbit tocmai despre actiunile aflate pe agenda guvernului pentru eradicarea coruptiei. Domnule Prim Ministru aveti ocazia sa puneti in practica actiunile propuse. Folositi acest caz si faceti dovada ca nu sunteti preocupat doar de eliminarea coruptiei in vorbe, dar si actionati efectiv.Trimiteti imediat Corpul de control al guvernului la Ministerul Economiei, sau la organismul responsabil cu licitatia si sa lamureasca daca aceasta a fost favorabila statului roman. Altfel, pe buna dreptate se poate spune că ţara noastră este condusă de idioţi. Credeti ca asa se comporta, in cazuri cum este acesta, spaniolii, francezi sau germanii? Oare cei care au organizat licitatia s-au gandid ce ar fi insemnat aceasta comanda de cca 400 de mil euro pentru Fabrică de vagoane la Arad şi pentru întreaga industrie feroviară romaneasc?

    Reply
  21. Cristi

    Astra nu a castigat contractul pt ca, la aceste licitatii,nu castiga ce-a mai buna oferta ci…cine trebuie!La demolarea Stadionului National oferta firmei mele a fost de 500000 eu, dar a castigat Apolodor cu 1500000 eu… asa merg lucrurile!!!DNA ul unde este??Scuze,se ocupa de doctorii care au fost sponsorizati pt a merge la congrese pe care,altfel,nu si le pot permite!

    Reply
  22. Un cetatean

    Bine baietii. Pe ei, pe mama lor. Felicitari pentru curajul si munca depusa pentru acest articol.

    Reply
  23. Octavian Duliu

    Lucrurile eu o explicație simpla.

    Daca războaiele se câștiga, cum a spus Napoleon cu trei lucruri: bani, bani, si iar bani, si licitațiile se câștiga tot cu trei lucruri: șpagă, șpagă si iar șpagă.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *