Armin Muga

O trecut 19’le?

Transportul este o problemă majoră a României, a fost, este și va fi și în viitor. Vorbim despre interese de familie, nepotism și baroniade locale ale căror ramificații ajung și în funcții importante la vârgul funcționării statului.

Haideți să vă spun o poveste. În Videle, oamenii se trezesc la primele ore ale dimineții, cu figuri obosite iau drumul Capitalei la muncă, se trezesc la ora 3, iau trenul de la 4-5 și ajung acasă la ora 21-22. Mâncare, culcare și sculare a doua zi. Dar haideți să ne gândim și la un elev. Sunt elevi de școală, de liceu care nu-și pot permite banii pe navetă, sunt elevi cărora nu le este decontat transportul, microbuzele și autobuzele de cele mai multe ori sunt insalubre și arhipline, unii rămânând în stație pentru a aștepta următorul autobuz.

În Statutul Elevului, la secțiunea Drepturi sociale, Art. 9, alineatul 1 este stipulat că elevii beneficiază de reducerea cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar, naval și fluvial, pe tot parcursul anului școlar. În orașe precum Târgu-Mureș, unde transportul public este sub orice critică, pasagerii se înghesuie în ultimul hal, multe țipete și nervi, alții aleg să aștepte un alt autobuz, iar alții aleg să meargă cu pe-josu’, dar aleșilor locali nu li se pare o problemă.

În ceea ce privește transportul județean, o statistică a CNE ne arată că doar 41% din elevi beneficiază de decontarea a mai puțin de 30%. Hotărârea Guvernului nr. 863/2016 pentru aprobarea Metodologiei de calcul și stabilirea tarifului maxim per kilometru aferent abonamentului de transport prevăzut la alin. (3) al art. 84 din Legea educației naționale nr. 1/2011 reprezintă un act normativ care își demonstrează ineficiența plafonând prețurile la kilometru și având în vedere că prețurile transportatorilor sunt diferite de la regiune la alta, de la o comună la alta, prețurile diferă. Prin urmare, nici decontarea de 50% nu se poate realiza în urma acestui act normativ.

Caracal, 2019, o adolescentă este răpită, în timp ce aștepta un autobuz care avea un program slab structurat. După un scandal care a zguduit țara, au fost scoase în evidență și problemele legate de transportul de persoane. Executivul de la acea vreme nu a luat măsuri, ba chiar nu a făcut nimic cu privire la OUG 51/2019 care scoatea transportul în afara serviciilor publice, ordonanță pe care tot ei au adoptat-o.

Infrastructura de transport este la pământ, avem 850 km de autostrăzi circulabile, drumurile naționale și județene pe alocuri impracticabile, lipsă de trenuri și vagoane care sunt și ele pline, autobuze arhipline și insalubre, majoritatea cu un program prost structurat.

Pe 2 iunie, elevii din anii terminali se întorc la școală și dacă acum sunt pline și nu se respectă măsurile de distanțare riscăm să avem mulți elevi în timpul examenelor în spitale sau noi focare ce ar duce la și mai multe la anulări și complicații.

Economia e la pământ, iar acum a fost și este o în continuare ocazie foarte bună ca Guvernul să declanșeze de urgență contracte de lucrări publice căci sunt destule unități de învățământ fără canalizare, apă potabilă, baie în curte, acoperiș distrus, clase cu pereți decojiți fără aerisire sau încălzire pe timp de iarnă și multe altele pe care nu are rost să le enumăr pentru că știm cu toții că nu vom vedea astfel de lucrări. La fel și cu transportul, problema ar putea fi rezolvată acum, astfel încât să existe o pregătire a revenirii elevilor la școală.

Armin Muga este ambasador Școli curate în județul Mureș, dar și secretar ales de colegii săi în cadrul Consiliului Școlar al Elevilor din Liceul Teoretic Gheorghe Marinescu, Tg. Mureș


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *