Dacă aș fi sigur că ”tragic” suportă grade de comparație, aș spune că efectul cel mai tragic al unei tragedii este acela că foarte multă lume încearcă să mănânce o pâine bună (ba chiar cozonac) pe spezele ei.
Credeam că statuile nu pot face rău oamenilor, în vreme ce oamenii pot face rău statuilor. Lucrurile s-au mai schimbat. Astăzi se pare că și statuile pot face rău oamenilor. Asta nu-i împiedică pe oameni să facă, în continuare, rău oamenilor. Unde nu găsește om să-i facă rău, omul face rău statuii.
Administrarea trecutului nu este nici artă, nici știință. A devenit ”target” în luptele electorale și postelectorale. O jumătate de țară câștigă alegerile, dar pierde ceva din lecțiile trecutului. O altă jumătate de țară pierde alegerile, dar câștigă, pretinde ea, dreptul de a impune cum trebuie citit trecutul.
Ce prezent oferă isteria care înlocuiește istoria nu e greu de ghicit. Ce viitor pregătește o isterie de lungă durată doar istoria poate bănui, dar deocamdată până și ea este asediată doar de incertitudini. Singurii care nu au niciun fel de îndoieli sunt cei care vorbesc în numele altora – deseori, cu pumnul.
În 1913, la Gettysburg, s-au întâlnit 53.407 de veterani pentru a comemora 50 de ani de la una dintre cele mai sângeroase bătălii ale Războiului Civil. Iată-i pe unii dintre ei, dându-și mâna. Unioniștii – în stânga, Confederații – în dreapta. Anul trecut întrebam: “Dacă au putut ei, de ce n-ați putea și voi?”
Anul acesta este prea târziu să mai întreb același lucru. Mă frământă altceva. Înțeleg de ce unii cer eliminarea statuilor generalului Robert E. Lee, în vreme ce alții se opun unui asemenea demers. Ce nu înțeleg este cum și unii și ceilalți trec liniștiți pe lângă statuia lui V. I. Lenin. La Seattle, unii chiar se opresc pentru a se fotografia cu Lenin.
După unii, statuile generalului confederat Robert E. Lee trebuie retrase, fiindcă ele “constituie implicit un omagiu adus sclaviei”. Aceeași soartă trebuie să aibă și statuile reprezentând Soldatul Confederat. S-a și trecut la treabă.
Câtă, ce, care Americă va supraviețui acestor înțelepciuni rămâne de văzut.
Și de plătit.
Este destul de simplu: Lenin e la ei (la noi, adică), pe pustii, în Siberia etc., pe când dărâmarea statuii generalului Lee poate aduce voturi aici (adică la ei). Statuia lui Lenin în America este o curiozitate, pe când în fostele țări comuniste este altceva!
Cum de nu și-au dat seama până acum că generalul Lee a avut sclavi (vorba lui Trump, sclavi au avut și unii din Nord care au luptat ulterior împotriva Sudului) ?
Rescrierea istoriei este semnul impotenței în administrarea prezentului și al incapacității de a imagina viitorul. Ba chiar al pulsiunii de moarte (apud. Milan Kundera).
Oricum, orașele americane nu sunt pline de statui ale tătucii Lenin care merită una bucată statuie fie și pentru că a scos Rusia din cursa pentru supremație mondială pentru 200 de ani cel puțin. I-or fi făcut statuie cei care l-au încărcat de bani în Elveția, înainte de a se întoarce în Rusia…
Statui. Nu uita ca si Washington si inca un President au detinut sclavi. Deci trebue „eliminati”. Consecinte= capitala va primi alt nume e.g. Muhamnad Ali. Stars and stripes inlocuut de Curcubeu etc.
Perspective in Buc = Piata Victoriei=Piata Ana Pauker, bd Bratianu= bd gg gg dej, str Ecarerina Teodoroiu= str Ocsko Terezia etc.
Indrazneste cineva sa zica nu ? Cine ? …lantul incovoaie
E foarte frumoasa poza de la Gettysburg din 1913.
Pe de alta parte, Ku Klux Klan-ul s-a reinfinat in 1915, si a atins apogeul in 1919-1922…. Istoria e complicata, si nu foarte frumoasa.
Sa inteleg ca Dorin Tudoran e conservator si/sau libertarian ? Nu de alta, dar ma uit si la articolul precedent, despre „Ferma Animalelor” si vad o pozitie cripto-pro-Trump. Adica una care nu infiereaza „nazistii” ci lipsa de libertate de expresie si groupthink-ul. Nu ca Tudoran ar fi nazist (si dealtfel nici nu are curaj sa spuna explicit daca Trump are dreptate sau nu) insa majoritatea presei e anti-Trump si functioneaza pe baza „cine nu-i cu noi e impotriva noastra”. Sa vedem urmarea.