Mihnea Morar

Noua urgență: digitalizarea educației

Tehnologiile digitale au modificat substanţial mintea generaţiei digitale şi, cu siguranţă, această tendinţă va continua. Orice sistem educaţional, dacă vrea să se centreze pe elev, trebuie să ţină seamă de aceste caracteristici. Nu toate schimbările sunt pozitive, dezirabile. Tocmai aceasta este misiunea actuală a şcolii: să maximizeze oportunităţile oferite de tehnologiile digitale şi să reducă din pagubele colaterale pe care acestea le pricinuiesc. Aceasta este şcoala de care generaţia digitală are nevoie. Mircea Miclea, psiholog și fost ministru al educației.

Este nevoie de o schimbare în sistemul de învățământ. Programa școlară este învechită, de-a dreptul depășită de cererile societății de azi. Educația din România este un subiect ce poate fi privit din diferite puncte de vedere.  De-a lungul timpului s-au creat două alianțe, cei ce consideră corpul profesoral ca fiind unul mult prea indulgent și, pe de altă parte, cei ce spun în ziua de astăzi profesorii sunt prea duri, astfel traumatizandu-i pe elevi. Un lucru este sigur, în sistemul educativ elevii sunt învățați accepte o informație și o rețină pe de rost, nu cerceteze, aspire la o cunoaștere vastă. Acestora le lipsește spiritul critic, dorința de cunoaștere, iar acest lucru este rareori cauzat de profesori și în mare parte de programa școlară ce nu pregătește oameni independenți, ci oameni simpli ce fug de libertate. Este nevoie de o modernizare, atât din punct de vedere al infrastructurii, cât și al tehnologiei, lucru dovedit în situația actuală de criză.

Adevărații conducători sunt testați în momentele critice. Acum, aflându-ne într-o ipostază nu foarte confortabilă, avem ocazia observăm cum reacționează liderii ce conduc această țară. Educația încă se realizează pe vremea comunismului, la televizor. O rețea creată cu ajutorul internetului, bine dezvoltată, prin intermediul căreia cursurile ar putea fi desfășurate în mediul online ar fi ideală, dar cum pretinzi așa ceva când există elevi defavorizați ce încă nu au acces la internet sau la un calculator? Unde este statul în aceste situații? Noi, elevii, înțelegem pe deplin nu e vacanță, dar dacă tot sunt atât de neceare cursurile, simțim și noi nevoia de a le desfășura în cadrul unei platforme bine pusă la punct, nu haotică.

Armata e în stradă, probabil vor împușcă virusul până pleacă din patrie, dar cu toate acestea educația nu poate fi lăsată la o parte. Nu putem renunța la libertate, chiar dacă înțelegem acum nevoia de izolare, cum nu putem renunța la educație, adică la viitorul nostru. Ministerul Educației ar trebui trateze cu seriozitate deplină acest subiect, așadar reglementeze desfășurarea educației în mediul online, dar și se asigure fiecare elev are acces la internet și la orice tip de tehnologie. Astfel, în momentele dificile educația nu este suspendată, iar pe termen lung, digitalizarea sistemului educativ se va dovedi foarte benefică, tehnologia devenind un aliat al profesorilor.

Toate problemele prezente în statul român pornesc de la un singur factor dominant, lipsa de educație. Cu cât va spori calitatea educației, cu atât cetățenii vor avea o cunoaștere mai largă, așadar vor reuși ajute statul în dezvoltarea lui. O schimbare în modul în care este abordată pregătirea elevilor, dar și a profesorilor este necesară, iar școală românească are obligația urgentă de a asigura acest deziderat.

Mihnea-Toma Morar este ambasador Școli curate în județul Cluj și activează în același timp în cadrul consiliului elevilor din liceul său, Colegiul National „Gheorghe Sincai” din Cluj-Napoca, simțind nevoia să își exprime opinia și să promoveze drepturile și interesele elevilor în contextul unui proces educativ, susține el, aflat mereu în schimbare.

Mihnea-Toma Morar și o parte a echipei Școli curate din jud. Cluj la trainingul de formare a ambasadorilor de la Predeal

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Noua urgență: digitalizarea educației

  1. Adrian

    „Toate problemele prezente în statul român pornesc de la un singur factor dominant, lipsa de educație. ”
    și urm.

    Părerea mea este că tot ce invocă statul este cel mult declarație politică, și-atunci să ne-amintim de observații ale înaintașilor, cum ar fi formele fără fond. Nu mai insist punctual că statul nu se pune problema a fi lipsit ori nu de educație, și-atunci despre c(in)e vorbim?

    Autorul punctează foarte bine că-i vorba despre libertate.

    Reply
  2. emil

    Acum 30 de ani se spunea ca analfabetii viitorului sunt cei ce nu invata limba engleza si programare pe PC iar dascalii romani se trezesc astazi ca nu au digitalizare.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *