Andrada Mazilu

„Te dau în judecată pentru hărţuire!” – replica unor funcționari dintr-o primărie care nu vrea să răspundă la o simplă solicitare

Te dau în judecată pentru hărţuire! Aceasta a fost replica pe care am primit-o pentru că am îndrăznit să solicit primăriei Beba Veche (cea mai vestică localitate din România n.red.), printr-o cerere scrisă, mai multe informații de interes public despre investiţia în educaţie, informație pe care aveam tot dreptul să o primesc, pentru a realiza cercertarea județeană în cadrul proiectului „Școli curate”.
…………………………………………………………….
Azi, ora 11 şi opt minute. Primesc un apel telefonic de pe un număr pe care nu îl aveam salvat în telefon. Răspund şi aud cum o doamnă ridică tonul la mine.

-Cine sunteţi Dvs. să ne luaţi la întrebări? […]
şi discuţia continuă. De fapt nu este o discuţie, am încercat să fie un dialog, dar doamna nu asculta ce spun, de parcă ar fi recitat un monolog scris înainte.

-Lasă că vă știu eu pe voi, organizațiile, ONG-urile. Ați distrus țara asta! […] Altceva mai bun nu aveți de facut decât să ne trimiteți cereri? Da’ ce, credeți voi că ne controlați pe noi? Nu sunteți nici organ de control nici altceva ca să ne întrebați de bani! […] Lasă că te dau eu pe tine în judecată pentru hărțuire și pentru amenințare! Da’ ce crezi tu? Că poți suna la noi în primărie să ne stresezi?

-Doamnă, eu nu vă sun să vă stresez. Vă sun pentru că sunt un cetățean care are dreptul să primească un răspuns la cererea trimisă, iar primăria are obligația să îmi răspundă. Mi-ați dat număr de înregistrare la această cerere. Ați primit cererea mea și aveți obligația să îmi dați un răspuns.

-Ba n-am nicio obligație! Dacă chiar ești așa curioasă, domnișoară, citește pe site-ul nostru! Noi n-avem timp de prostii!

Așa este! Educația a ajuns în țara asta o prostie, iar oamenii din astfel de birouri n-au timp de ea. Nu le neg „gradul de ocupare”, ci le dezaprob atitudinea și lipsa de profesionalism. Nu am reușit să-i mai zic nimic, mi-a închis telefonul în nas și nu mi-a răspuns când am întrebat-o cum se numește.

Aşa a înţeles administraţia publică din Beba Veche că lucrează pentru oameni. Ce nu știu ei este că nu mă voi lăsa intimidată pentru că lupta asta nu e despre mine, ci despre copii. Despre dreptul lor de a beneficia de o educație calitativă și finanțată corespunzător, despre bună guvernanță, transparență și respect.

Cum a început povestea?

În 25 martie am trimis primăriei o cerere prin care le solicitam răspuns la diferite întrebări legate de finanțarea educației. Deși am trimis cererea pe e-mail, primăria Beba Veche susținea că nu îmi poate da număr de înregistrare pt. că nu au primit e-mailul. Am trimis așadar mai multe e-mailuri și am revenit cu apeluri:
– Acum l-ați primit? Îmi dați vă rog un număr de înregistrare?

Tot acest ping pong a durat aproape 7 zile. Abia în 31 martie au reușit să îmi dea numărul de înregistrare 991/31.03.2020.

A DURAT 7 ZILE SĂ DESCHIDĂ UN REGISTRU ȘI SĂ SCRIE NUMĂRUL și au făcut-o doar pentru că am insistat. Altfel, probabil, m-ar fi ignorat și cererea nu ar fi ajuns niciodată în atenția lor. Dar am trecut și peste asta. Eram în stare de urgență, stres, pandemie, etc. Înțeleg!

Aveau termen 30 de zile să revină cu răspunsul, dar aflându-ne încă în stare de urgență s-a prelungit termenul cu încă o luni. În 15 mai expirase termenul legal și trebuia să am un răspuns la acea cerere.

Azi am sunat să văd care este statusul cererii. Mi-a răspuns cineva și a zis că vor verifica, că nu își amintesc. Le-am zis că a trecut deja o săptămână de când a expirat termenul și că îi rog să îmi trimită până mâine, căci vom lansa public raportul Școli curate despre primării și activitatea lor în sfera finanțării educației. Au zis că nu știu care e statusul cu cererea. M-am oferit să le las numărul meu personal și i-am zis să mă anunțe cum află ceva. Scopul nostru este să facem rost de date și să generăm un raport pentru județul Timiș. Sperăm să putem colabora cu primăriile, căci le cerem DOAR SĂ ÎȘI FACĂ TREABA ȘI SĂ RESPECTE LEGEA.

Se pare că n-au prea înțeles cum stă treaba nici cu drepturile, nici cu politețea. Sincer vă spun, m-am simțit intimidată, ca atunci când trimiți cămătarii să liniștească pe cineva.

Nu cunosc primarul, nu stiu dacă este la curent cu ce fac angajații însă mâine îl voi suna și pe el să-l întreb dacă este civilizat să se poarte așa și dacă așa procedează cu oamenii care cer o informație de interes public.

N-am ceva anume cu primăria Beba Beche. Am trimis această cerere către toate primăriile din județ. În unele primării am dat peste oameni tare cumsecade și amabili. Alții ne-au zis că au mai puțini angajați și nu vor ajunge să ne trimită răspunsul decât săptămâna următoare. Am înțeles asta. Ne-au tratat cu respect, dar Beba Veche a încălcat orice regulă de bun simț.

Cât despre mine, să știți că n-am pierdut vremea în pandemie! Echipa Scoli curate a lucrat la aceste cercetări în cinci județe pilot. Împreună cu colegii mei, liceeni implicați, am contactat aproape 500 primării din România să vedem cum au sprijinit local sistemul de educație.

Vom reveni si curând cu un raport. Aş fi vrut să nu fie nevoie să fac acest articol, dar vreau să atrag public atenţia asupra acestor aspecte. Aceste abuzuri nu pot continua! Nu avem finanţarea pe care ne-o dorim în educaţie pentru că există încă suficient de mulți oameni care se cred şefi pe plantaţie, simt că nu trebuie să dea nimănui explicaţie şi fac ce vor. Funcția e moșia lor! FAC CE VOR, ignorând interesele copiilor și uitând că rolul lor în administrație publică este să servească societatea.

Eu nu mai vreau ca educaţia să fie bataia de joc a ţării! Stop! Până aici!

P.S.: În caz că vă întrebați ce curiozități aveam, iată lista de întrebari. Ne interesăm despre bursele elevilor, despre finanțarea acordată școlilor, investiții pentru reparații și modernizări, despre dreptul la educație pentru copiii cu dizabilității motrice, dacă scolile au rampă de acces și daca copiii abandonează școală din cauză accesului îngreunat.

1. Hotărârea de Consiliu Local privind stabilirea cuantumului și numărului burselor școlare, adoptată conform art. 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011, și aflată în vigoare la acest moment;

2. Suma totală aflată în bugetul UAT pe anul 2019, respectiv pe anul 2020, cu destinația “cheltuieli cu bursele elevilor”, conform art. 105, alin. (2), lit. d) din Legea educației naționale nr. 1/2011?

3. Suma alocată în bugetul UAT pe anul 2019, respectiv pe anul 2020, cu destinația “alte cheltuieli de natura bunurilor și serviciilor, care nu fac parte din finanțarea de bază”, conform art. 105, alin. (2), lit. l) din Legea educației naționale nr. 1/2011. Vă rugăm să ne comunicați exclusiv sumele alocate din bugetul local și din sume defalcate din TVA, deci fără sumele alocate de la nivel central prin finanțarea de bază.

4. Suma executată la finalul anului 2019 cu destinația “alte cheltuieli de natura bunurilor și serviciilor, care nu fac parte din finanțarea de bază”. Vă rugăm să ne comunicați exclusiv sumele alocate din bugetul local și din sume defalcate din TVA, deci fără sumele alocate de la nivel central prin finanțarea de bază.

5. Un tabel care să conțină, defalcat, numărul de solicitări primite de la unitățile de învățământ în anul școlar 2018-2019, respectiv în anul școlar 2019-2020 până la data de 15.03.2020, pentru suplimentarea bugetului destinat cheltuielilor cu bunuri și servicii, precum și rezoluția dată cu privire la fiecare cerere în parte în mod nominal.

6. Suma alocată în bugetul UAT pe anul 2019, respectiv pe anul 2020, cu destinația “cheltuieli cu investiții, reparații capitale și consolidări” pentru clădirile în care funcționează unitățile de învățământ, conform art. 105, alin. (2), lit. a) din Legea educației naționale nr. 1/2011.

7.Suma executată la finalul anului 2019 cu destinația “cheltuieli cu investiții, reparații capitale și consolidări” pentru clădirile în care funcționează unitățile de învățământ, conform art. 105, alin. (2), lit. a) din Legea educației naționale nr. 1/2011.

8. Câte dintre școlile din UAT-ul dvs. beneficiază de rampe de acces pentru persoanele cu dizabilități? Vă rugăm să ne furnizați lista celor care beneficiază, respectiv a celor care nu beneficiază.

9. Numărul total al copiilor de vârstă școlară care suferă de dizabilități locomotorii, câți dintre aceștia sunt înscriși în sistemul de învățământ, precum și numărul de elevi cu dizabilități locomotorii pentru fiecare unitate de învățământ în parte.

#scolicurate #bunaguvernanta #stopabuzuri #pentrueducatie #educatiedecalitate

Andrada Mazilu (Sorca) este învățătoare la Liceul Teoretic „Nikolas Lenau” din Timișoara și coordonează proiectul Școli curate în județul Timiș. A înființat asociația inEDU – Inițiativă în Educație și a primit în 2019 Premiul Merito pentru Excelență în Educație, la gală purtând, ca fapt divers, o rochie desenată de elevii săi de 6-7 ani.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “„Te dau în judecată pentru hărţuire!” – replica unor funcționari dintr-o primărie care nu vrea să răspundă la o simplă solicitare

  1. Fruncea

    Așa Frunce, așa Țară!

    (tocmai de la Beba veche
    unde Mița streche
    și motanul bata l vina
    i a mâncat bebey cojocu!

    Reply
  2. deash fi harapalb

    de urat am mai ura
    dar nu sutem de paicicolea
    suntem hahaaaa tocmai de la beba veche
    unde…
    iar motanu arzal focu
    ia mancat baby cojocu!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *