Miclea Partenie

Importanța investițiilor în educație și efectele subeducării – cauze și soluții

La nivelul unui stat, investițiile în ,,capitalul uman” sunt cele mai rentabile pe termen lung. Dezamăgitor, dacă raportăm titlul la țara noastră. Cu un PIB de nici 3% alocat educației și pe locul 44 la testele PISA, nu mă pot gândi la lucruri optimiste. Contextul epidemiologic actual a demonstrat cât de mult se străduiesc guvernanții pentru a le oferi elevilor defavorizați condițiile necesare pentru un studiu decent. Glumeam, bineînțeles, iar în acest sens situația nu-i deloc roz, dar lucrurile își pot schimba sensul.

Dacă privim dintr-o perspectivă mai optimistă, a fost un rău necesar poate acest context, le-a oferit guvernanților și oportunitatea de a da un „reset” educatiei, perspectivă optimistă, însă acțiunile curente sunt pesimiste, nimic nou sub soare pentru sistemul educațional din România.

Aș vorbi și despre investițiile de care beneficiază sistemul educațional din Suedia, țara care alocă cel mai mult din PIB educației, peste 7%, însă deja întru în subiecte SF pentru reprezentanții sistemului educațional din țară.

Nu le pasă de educație, nu le pasă de viitorul copiilor, uneori am impresia că o fac intenționat, însă nu vreau să ating sfere ale teoriilor conspiraționiste. Investițiile în educație se indreaptă către cote foarte mici în România.

Un bun exemplu (al investițiilor aproape inexistente în educație, cât și al subeducării) poate fi carterul Valea Rece din Târgu-Mureș sau cartierul în care o comandă pentru un taxi îți este refuzată instant, din cauza imaginii negative pe care o are. Aici, reprezentanții primăriei ajung doar din 4 în 4 ani, rata abandonului școlar se aproprie de 85%, însă contextul actual și inexistența unor măsuri, intuiesc, deși nu vreau, că rata abandonului va crește.


foto: DoR

Din toate acestea au rezultat consecințe ale subeducarii sau ale nepăsării? (ale responsabililor cât și ale persoanelor în cauză, negeneralizand). Efecte care în continuare sunt inexistente în ochii conducătorilor. Discrepanța veniturilor și excluziunea socială sunt DOAR două efecte ale subeducarii. Cauza principală fiind bineînțeles educația deficitară, lipsa investițiilor în sfera educației, lipsă de inițiativă, iresponsabilitatea și nepăsarea.

Nu aș spune că soluțiile ar rezolva peste noapte problema, însă ar ameliora-o cu siguranță. Printre aceste soluții s-ar putea număra, din punctul meu de vedere:

  • Digitalizarea școlilor, după cum am mai afirmat, iar contextul actual ar putea fi momentul în care educația din România și-ar putea schimba sensul.
  • Înființarea și extinderea programelor de tip ,,Școală după scoala”, scopul fiind acela de a crește prezența la școală. Aceștia având ca beneficii o masă calda și șansa de a evolua din punct de vedere academic.
  • Programe de incluziune socială. Aici elevii ar putea beneficia de oportunități în comunitate, astfel încât într-un final aceste probleme să fie ameliorate.

Doar în unul dintre programele de mai sus, dacă s-ar  investi puternic, cu siguranță, pe termen lung România ar avea de câștigat. Pentru că și Nelson Mandela spunea „Educația este cea mai puternică armă pe care voi o puteți folosi pentru a schimbă lumea.”

Miclea Partenie este ambasador in județul Mureș al proiectului Școli curate al Societății Academice din România, fondatorul clubului Edison-Entrepreneurship and Technology pentru liceeni din Targu-Mureș, dar ;i pasionat de știință medicală și antreprenoriat.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Importanța investițiilor în educație și efectele subeducării – cauze și soluții

  1. emil

    Discriminarea rasiala n-a disparut, inegalitatea semenilor si natiilor se practica si azi in Romania, bine mascata de institutii si autoritati precum in cazul Sorina sau copiii rromi din Tandarei. Evreii, rromii, etc, nu sunt inculti si prosti ci doar lipsiti de drepturi si aparare in fața abuzurilor barbarilor de tirani romani.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *