Constantin-Alexandru Manda

Fără cap, fără coadă, fără sens – bătaia de joc continuă. Episodul burselor elevilor

De-a lungul timpului, am scris și militat mult pe tema dreptului elevilor la burse școlare, așa că îmi permit o serie de observații referitoare la situația tensionată a zilei, și anume noile criterii de acordare aprobate prin ordin de ministru, care de fapt sunt vechile criterii cu niște mici modificări de formă, 1-2 clarificări și creșterea mediei de la care se acordă bursă de merit – de la 8,5 la 9,5 în anul școlar anterior.

  1. Fără cap, fără coadă, fără sens

Așa am putea rezuma pe scurt schimbarea condiției privind media de la care se acordă bursa de merit. Rațiunea modificării? Argumentul lui Sorin Cîmpeanu este că „prea mulți elevi, 25%, au medii peste 8,5, mai ales ca urmare a școlii online”. Aici intervin trei probleme:

a. Ministerul Educației își apară măsura prin lipsa criteriilor clare și predictibile de notare, pe care tot același minister ar trebui să le aprobe și implementeze. Se pare că ME le taie bursele elevilor invocându-și propria culpă.

b. Pe baza notelor din școala online, adică de anul trecut, se acordă bursele de anul acesta. Burse care nu pot fi modificate, pentru că deja au fost aprobate și sunt în plată (conform Legii educației, bursele se aprobă pe un an școlar). Anul acesta cursurile au fost preponderent fizic, deci în cazul burselor pe anul viitor nu va mai exista problema invocată, și anume „note umflate în școala online”.

c. Între 8,5 și nu 9,5 nu există practic absolut nicio diferență. În lipsa unui sistem unitar la care să raportăm aceste valori, nu sunt decât un punct pus arbitrar pe o axă, o apreciere subiectivă pe care ministerul o face asupra „meritului”.

Să fim conștienți, dacă vrem să privim educația românească în profunzimea ei, că un 8,5 obținut la o școală dărăpănată dintr-o comună amărâtă, de către un elev care învață din răsputeri când termină muncile câmpului, este mai valoros decât un 9,5 obținut în mijlocul Bucureștiului, unde toți din acea clasă au medii generale între 9 și 10.

Schimbarea făcută de Minister nu modifică în mod structural absolut nimic. Doar își bate joc de elevi. Dacă voia să facă cu adevărat ceva, cu sens, Ministerul Educației ar fi raportat bursele de merit la progresul real al elevilor. Din punctul meu de vedere, un copil care se ridică într-un an de la 7 la 8 merită bură de merit mai mult decât unul care s-a menținut constant la 9,5.

Sau, o altă soluție decentă la care putea recurge Ministerul Educației ar fi fost permiterea raportării burselor de merit la contextul real dintr-o clasă (la gimnaziu) sau de la o anumită specializare (la liceu), din fiecare unitate de învățământ în parte. Spre exemplu, beneficiarii bursei de merit să fie primii 25% dintre elevi, pe baza mediei generale din anul anterior.

  1. Meritocrație înțeleasă profund greșit

Senzația asta mi-o lasă atitudinea lui Sorin Cîmpeanu. Ministrul a declarat puțin mai devreme că „bursele de merit sunt pentru cei mai buni”. Cum ziceam și mai sus, pentru mine un elev care a progresat într-un an de la 7 la 8,5 este mult mai valoros decât unul care în 2021 a avut media 10, iar 2022 a avut media 9,50. Pentru ministrul Cîmpeanu, cel din urmă este mai bun decât primul. Pentru mine, cel din urmă are un merit considerabil – și-a remediat lacunele și a progresat.

Cine are impresia că merituoși sunt doar cei cu media peste 9,5 nu înțelege învățământul românesc în profunzimea sa. Să pui semnul egal între condițiile în care învață un elev de la Sava și condițiile unuia de la marginea Bucureștiului, dintr-un liceu uitat de lume, înseamnă să fii profund deconectat de realitate.

  1. Atenție la neatenție, nu vă atingeți de bursele elevilor

Defect profesional, închei cu o observație juridică. Bursele aprobate în toamnă pentru elevii din clasele VI-VIII și X-XII au fost aprobate pe întreg anul. Legea educației vorbește despre o aprobare anuală a numărului de burse, pe baza situației școlare din anul anterior. Deci, dreptul elevilor la bursă s-a născut în septembrie pentru tot anul școlar 2021-2022, iar acum se află în plată.

În mijlocul executării obligației, Ministerul nu poate veni să schimbe regulile jocului. S-a dat un nou ordin, în regulă, dar nu se aplică burselor deja aprobate. Elevii, reprezentanții lor și părinții elevilor trebuie să fie atenți aici, pentru că am o vagă impresie că excesul de zel al primăriilor va duce la o altă interpretare.

Asociațiile de elevi au anunțat că vor ataca ordinul în instanță și bravo lor, e o bătaie de joc din multe perspective, mai ales modul în care a fost adoptat, fără pic de consultare publică. Felicitări reprezentanților elevilor pentru poziționări și stomac tare!

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Fără cap, fără coadă, fără sens – bătaia de joc continuă. Episodul burselor elevilor

  1. Civis al Dreacu

    .. ba exista diferenta intre 8.5 si 9.5, tovarase elev. Dupa cum exista diferenta intre 8.5 si 8.51, sau mai pe intelesul dvs, intre nota 4.99 si nota 5. Lipsa de claritate a criteriilor insa – cel putin in forma in care ajung ele la elevi, e responsabilitatea Ministerului, cel care trebuie sa gestioneze sistemul de o maniera „bazata pe elev / student” – ca sa ingan putin Legea Educatiei. Recunoasterea incompetentei ministerului de catre ministru prin circul cu bursele ar trebui logic sa fie urmata de o demisie nu doar din fruntea ministerului si din politica, ci cu totul, din invatamant, ca sa nu spun din societate. Doi ani de pandemie nu scuza prestatia unuia care la al en-spe-lea mandat de ministru admite verde-n fata ca e incapabil sa ofere daca nu competenta si rezultate in sistem, cel putin echitate pentru beneficiarii lui directi… Ce face Avocatul Poporului in fata unei asemenea nedreptati ? Ce face Consiliul de Aparare a Tarii in fata catastrofei sacrificarii atatora generatii de ingineri, medici, securisti, ofiteri, functionari publici… sub blanda obladuire a capeteniei Consiliului National al Rectorilor ?!!
    Jenanta tara copii… punei dracu mana si invatati limbi straine !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *