Antonia Pup

Exact aceiași, exact la fel

Să fii premier al României, iar în prima vară în fruntea Guvernului să se fi aflat că, la 27 ani (deci în plină maturitate), ai fost prins băut la volan, cu o alcoolemie nu tocmai mică, încarcerat timp de două nopți, pentru ca în primele zile ale toamnei să mergi în fața celor mai buni elevi din București, să le vorbești despre educație – îți trebuie tupeu mult peste medie! La Colegiul Național Lazăr, căreia Muzeul Național de Istorie a României i-a organizat, anul trecut, o expoziție temporară pentru a încununa 160 de ani de învățământ în această instituție de prestigiu, prim-ministrul Cîțu a dansat cu elevii, care au intrat toți cu medii peste 9,90, pe melodia lui Voltaj – Ca la 20 de ani, însă doar după ce a citit un discurs triumfalist. Oricare elev de la Lazăr cred că îi putea scrie lui Florin Cîțu un discurs mai bun, unul care să probeze fibra culturală a celui care promite că va implementa o adevărată revoluție a sistemului de învățământ, prin punerea în acord a ceea ce se întâmplă în sala de clasă cu viziunea bombastică a Administrației Prezidențiale.

Miza noastră în educație nu este de a face un pic altceva, un pic altfel sau la fel ca până acum, miza noastră strategică este a face altfel, altceva, a declarat premierul Florin Cîțu la deschiderea cursurilor anului școlar 2021-2022. Se referea, probabil, la programul pilot demarat de Colegiul unde a fost astăzi prezent. Programul este, de altfel, prezentat cu foarte mare aplomb, deși nu aduce vreo modificare structurală filosofiei educaționale; singura modificare ,,pilotată” este cea care se practică deja în sute de școli din România: în clasa a XII-a, semestrul I este dedicat finalizării programei, iar în semestrul al II-lea se demarează programe de pregătire în ritm accelerat, făcându-se teste peste teste, subiecte peste subiecte, în vederea dezvoltării reflexului pavlovian la Bacalaureat. Mai mult decât atât, după cum subliniază și cercetătorul Dacian Dolean, pilotarea (de formula unu, dacă analizezi presa abonată la robinetele de partid), proiectul de pilotare demarat de Guvern nu prezintă exact condițiile sine qua non ale oricărei cercetări: instrumentele de evaluare cantitativă, metodologia, eșantionul.

Altfel, altceva în România Educată și Liberală, arată astăzi cam așa:

  1. Românii citesc cele mai puține cărți dintre țările UE, iar bibliotecile comunitare arată cam așa;
  2. Federația Operatorilor Români de Transport anunță că lasă cei 430 de mii de elevi navetiști pe drumuri, pentru că Guvernul nu a bugetat fonduri pentru transport gratuit pentru aceștia;
  3. Biblioteca Școlară Virtuală nu a fost implementată, iar pentru lipsa implementării Catalogului școlar digital, suntem pe cale să pierdem 48 de milioane de euro de la Uniunea Europeană;
  4. Centrele de excelență operează cu profesori voluntari, astfel că performanța unor elevi precum cei de la Lazăr se pierde undeva în neant, în cel mai bun caz în străinătate. În același timp, 8 milioane de lei se duc spre sindicaliștii din educație, care au normele degrevate: iau leafa de cadru didactic, dar nu predau. Altfel, altceva, dar, nu-știm-cum, statisticile se încăpățânează să ne aducă aminte de vremuri la fel, dar în care premier era Viorica Dăncilă, nicidecum un liberal cu pretenții reformiste. Dăncilă voia să amâne începutul anului școlar pentru că așa îi cereau operatorii din turism, Cîțu vrea să sacrifice posibilitatea României de a avea un restart moral în ceea ce privește educația pentru că așa îi cere partidul în fruntea căruia vrea să se instaleze.

În beția Congresului, din catacombele Guvernului României a ieșit și ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății, prin care elevii sunt informați că, dacă unul dintre ei se îmbolnăvește, toți vor trece în învățământul online. Se pot întoarce în a opta zi înapoi în bănci, dar nimic nu le va garanta că nu se vor întoarce din nou la învățământul din vârful patului, dacă un altul prinde virusul. Cu alte cuvinte, ordinul permite această situație cel puțin comică: poți să mergi la școală o zi da – o săptămână nu!, anulând posibilitatea de a folosi inteligent testele non-invazive pentru a controla răspândirea virusului și a permite școlilor să funcționeze în ritm normal. Și pentru a proteja sănătatea mintală a profesorilor, mi-aș permite să adaug. În ce țară, din Uniunea Europeană sau de aiurea, se tratează cu o asemenea iresponsabilitate necesitatea unui proces educațional predictibil și armonios, necesitate în fața cărora guvernanții răspund cu datul din umeri?

Dovada că sunt exact aceiași și fac lucrurile exact la fel? Astăzi, în prima zi a anului școlar, se pune totuși problema închiderii școlilor, invocându-se doct problema epidemiologică. Universităților le este teamă să încalce ordinul ministerial și indicațiile guvernanților, anunțând deja că pentru unele programe de învățământ, porțile vor fi și în acest an închise. Totuși, nu văd pe cineva să pună problema trecerii Congresului PNL/USRPLUS în online, unde vor fi prezenți mii de delegați, încolonați pentru a își alege liderii.

Sursă foto: Inquam Photos


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Exact aceiași, exact la fel

  1. DES

    Pare că trăim într-o piesă de teatru prost scrisă, depresivă, cenușie, în care costumele actorilor de la București lasă să se întrevadă pe la cusăturile albe șalvari, ișlic, caftan … Și turban sub chelia în devenire prim-ministerială…

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *