Horațiu Pepine

Este ministrul Educației un conservator?

O bănuială care merită să fie examinată mai îndeaproape este că asistăm la un fenomen care îl depășește pe ministrul Liviu Marian Pop și care l-a transformat într-un agent al său.

 Ce să fie: o obnubilare completă a inteligenței sau o tehnică abilă de inducere în eroare?

Tot mai multe decizii de la Ministerul Educației provoacă uimire prin caracterul lor greu de calificat, căci nu e limpede dacă asistăm la o obnubilare completă a inteligenței sau la o tehnică abilă de inducere în eroare. De exemplu, sugestia ministrului ca profesorii de la liceele cu vechime (”de peste 150 de ani ”) să fie plătiți mai bine. Sună grozav, ca și cum ministrul Educației ar fi un om care înțelege nevoia unei ierarhii a valorilor și caută să-i ofere o confirmare exterioară de ordin material. De aceea spuneam că e neclar ce se petrece, căci a consolida ierarhia pare un obiectiv scos din programul politic al unei grupări conservatoare, care nici nu există, de altfel, în România.

Am văzut că ideea a fost primită rău în presă, dar totuși nu s-a spus încă tot ce trebuia spus. Dacă ar exista cu adevărat licee de elită, ideea ar fi rațională și s-ar impune de fapt de la sine. Dar ceea ce se ignoră îndeobște este că nu există niciun procedeu prin care să se garanteze că la liceele ”vechi de peste 150 de ani” ar funcționa numai profesorii cei mai buni. Inspectoratele școlare au încă un rol decisiv și lucrează netransparent. Sunt prea mulți profesori ”cu pile” la liceele cu prestigiu, așa zicând, după cum oameni foarte merituoși sunt nevoiți să accepte posturi la școli ”problematice”. Iar acest lucru este rezultatul lipsei de autonomie a administrației școlilor, căci dacă direcțiunea ar avea deplina libertate să-și angajeze profesorii, atunci treptat s-ar crea cu adevărat școli de elită printr-o selecție firească.

Ar trebui totodată să se renunțe la repartizarea computerizată și să se revină la procedeul examenului de admitere. Fiecare liceu ar organiza admitere pentru locurile sale, cu profesorii săi, cu subiectele sale. În acest chip, ar apărea în mod natural o elită școlară autentică. Or, astăzi, singurul lucru care se poate spune despre liceele ”vechi de peste 150 de ani” este că acolo sunt admiși (automat) elevii cu notele cele mai mari la evaluarea națională, dar asta nu are nicio legătură cu calitatea profesorilor de acolo. Iar în cele din urmă, după patru ani de liceu, se va produce o uniformizare în jos, care contribuie, an de an, la scăderea calității învățământului din România, fără ca cineva să se mai poată opune. Sunt difuzate cu mare entuziasm toate știrile despre elevii români care obțin premii la concursurile internaționale, dar se ignoră mereu că acești copii de excepție lucrează ”în afara” sistemului și nu sunt cu adevărat produsele lui.

În fine, dacă ministrul Educației nu este un conservator care caută să restaureze ierarhia școlară în pofida curentului, ce este el?

O bănuială care merită să fie examinată mai îndeaproape este că asistăm la un fenomen care îl depășește pe ministru și care l-a transformat într-un agent al său. Orice sistem social tinde să-și creeze ierarhia sa, elita sa în sens sociologic, așa cum spre oroarea comuniștilor romantici și sistemul sovietic își crease propria sa burghezie. Or, sistemul școlar de la noi, care a scăpat oricărui control public real, dă semne că își produce nomenklatura sa, care firește va continua apoi să se reproducă într-un chip ”endogam”. Liceele cu vechime și renume istoric par să devină sub ochii noștri bastioanele noii nomenclaturi școlare care va acapara apoi firește integral și piața manualelor și auxiliarelor didactice.

Ministrul Educației vorbește ca și cum ar avea nostalgia Școlii Ardelene, a Junimii din Iași, a celor care au întemeiat școlile românești din secolul al XIX-lea, când de fapt el lucrează, conștient sau nu, la consolidarea statutului public a unei pseudo-elite.

Comentariu publicat de Deutsche Welle

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Este ministrul Educației un conservator?

  1. Rău 9.

    La Huși, prin anii 1980, funcționau două fabrici: fabrica de conserve și filatura. Cei care lucrau la fabrica de conserve erau conservatori, iar ceilalți spuneau că lucrează la filarmonică. În acest sens și doar în acest sens se poate face o investigație în cartea de muncă a dlui Pop, chiar dacă nu este originar din Huși.
    Povestea cu 150 de ani vechime cred că este un mișto subtil la adresa universităților românești (care nici ele nu-s mai vechi).
    Așa ziceți: „… când de fapt el lucrează, conștient sau nu, la consolidarea statutului public a unei pseudo-elite”? În cazul dlui Pop SAU NU, în orice face la minister!!!
    Articolul dstră, lăsându-l pe dl ministru (și implicit gluma) deoparte, pune o problemă pe care nu se poate să n-o vedeți din Germania: România este dusă de guvernul actual în Rusia / Orient, sau mai există șanse de orientare spre Occident? Ceea ce este chiar miezul problemei.

    Reply
  2. marius

    cu toate ca ma apuca rasul cand ma uit la el si ascult cum vorbeste, faptul ca e primul om ce s a pus cu mafia editurilor ce coordoneaza incpusiv programa scolara dementa facuta special pentru incarcarea nebuna a materiei cu scopul de tiparire a cat mai multe carti si auxiliare, o crima ce a umplut cabinetele de psihologie cu scolari, jos palaria pentru el.

    Reply
    • MIB

      Nu vad prea clar nobletea demersului de a inlocui mafia curenta cu mafia oficiala, cata vreme problemele acute si cronice ale educatiei nu se rezolva. E bine cumva ca se „elimina materialele auxiliare” si in loc se pune, pe masura incompetentei PSD-ALDE, un Compendiu aiuristic, neasumat de nimeni si de un nivel penibil? Nu va faceti iluzii (de fapt din postarile anterioare sunt pe undeva convins ca nu iluziile va motiveaza) – Liviu Pop nu va ramane in istorie. Doar in folclor.
      Continutul articolului ridica o chestiune ingrijoratoare. In invatamantul universitar procesul de instapanire al pseudo-elitelor este practic finalizat. Si se merge tare in jos, pentru reducerea accelerata al nivelului de educatie. In definitiv asta e vointa poporului, zic ei, consfintita prin vot. Sfanta, cum s-ar zice. Nu eretica, ca referendumul de reorganizare al parlamentului.

      Reply
      • marius

        dvs. va uitati la invatamantul universitar eu la cel primar si general deci nu suntem pe aceeasi unda.
        Pana acum nu s a legat nimeni de criminalii astia care au facut praf programa elevilor prin supraincarcare ca sa vanda cat mai multe manuale si auxiliare.

        p.s. sunt magulit ca-mi urmariti comentariile, faptul ca nu va convine ce scriu nu trebuie sa va duca in zona paranoic- politica!

        Reply
  3. Stefan Bragarea

    Ministrul (să sperăm doar vremelnic) Pop nu este conservator, este doar prost și lipsit de elementară cultură, în schimb convins de valoarea dsale.
    Fără sprijin politic ar fi fost un nimeni.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *