Antonia Pup

Dreptul la neînvățat

Astăzi, elevii de clasa a VIII-a și a XII-a se întorc în bănci, indiferent de scenariul localității unde învață; o decizie salutară a Ministerului Educației, care a tratat cu reponsabilitate și discernământ nevoia elevilor de a se pregăti pentru examenele naționale. Ministrul Educației este hulit, iar în dezbaterea politicilor educaționale apare întrebarea: De ce să supunem elevii unui risc în plus, mergând la școală pentru a participa la materiile inutile, pe care sistemul nu le evaluează? În dezbaterea din educație de astăzi, se promovează cea mai toxică narațiune din istoria învățământului românesc: încurajarea neînvățării pe refrenul „De ce să mă duc la școală pentru toate materiile, când la bac îmi trebuie doar 3-4?”. Că azi refrenului i se adaugă contextul pandemic, irelevant, narațiunea asta e deja permanentizată, cu alte cuvinte refrenul a fost intonat înainte de pandemie și va fi intonat și după ea.

Fără să am pretenția de autoritate morală pe problema în cauză, vreau să vă spun o întâmplare personală din care fiecare e liber să tragă ce învățăminte vrea. În clasa a XII-a, semestrul I, când pandemia nu exista, școlile erau deschise și activitatea în mișcarea de reprezentare a elevilor se desfășura peste tot prin țară, profa de științe socio-umane m-a ascultat la filosofie din lecția „Stoicismul” și mi-a plesnit un 4 (patru) pentru că nu am știut nimic, așa mi-am stricat toată media generală din toți anii de liceu. După cum vă puteți imagina, nu învățasem pentru că eu dădeam bacul la logică, nu la filosofie. Cu mintea de astăzi, vreau să îi mulțumesc profesoarei că nu i-a păsat nici că nu dădeam bacul la filosofie, nici că eram „șefa elevilor” și mi-a dat atât cât meritam. Pe moment, am simțit o nedreptate, pe fondul „inspitei” de a îmi spune „Da, dar nimeni nu învățase lecția, toți meritam 4, eu sunt o victimă și eu timpul să-mi cer drepturile, să atac” (colega mea de bancă știe prea bine că de la cea mai minusculă chestie mă aprindeam ca un fitil). N-am protestat pentru că știam că dreptul de a nu învăța și de a fenta nu era prevăzut în Statutul Elevului, și asta cred că ar trebui să ne reamintim în fiecare zi când trecem prin școală, eventual să le aducem aminte și părinților noștri; deci mi-am văzut de treabă. Acel patru m-a ambiționat să citesc filosofie, să încerc să o înțeleg, mi-am dat seama că e necesară – în viață și la facultate. Pe domeniul meu de studiu, să învăț lecția „Stoicismul” ar fi fost o pârghie în plus să înțeleg principiile guvernării Imperiului Roman, despre care știți deja cât ne-a influențat identitatea și civilizația. Tot ce învățăm la școală ne oferă pârghii importante ca să devenim cetățeni „compleți”, am convingerea că este așa. De aceea, eu cred că cel mai înțelept lucru pe care îl poate face un părinte, în vremuri de pandemie sau nu, este să își încurajeze copilul să învețe pentru toate disciplinele, să meargă la toate orele, nu doar pentru cele la care dă bacul și să nu îi caute scuze atunci când nu învață o lecție, neînvățatul nu este un drept. Și sper că cei care conduc astăzi sistemul să aibă înțelepciunea să nu-l transforme într-unul.

Să ne folosim, așadar, energia care ne-a mai rămas să facem ceea ce trebuie făcut: în virtutea bunei guvernări locale pentru educație, să solicităm primarilor să asigure toate materialele igienico-sanitare de care elevii au nevoie pentru a studia în siguranță, să solicităm miniștrilor Educației și Sănătății să renunțe la morbidul model hibrid de învățare, prin extinderea spațiilor din școli, să solicităm ministrului Lucian Bode să se trezească de pe bancheta din spate și să capaciteze instituțiile statului pentru a monitoriza respectarea regulilor privind combaterea pandemiei în afara școlilor, acolo unde sunt adevăratele focare. Mai important: să nu lăsăm focarul nepăsării față de educația copiilor să ne infecteze societatea – pentru că nu am convingerea că pentru aceasta se sinchisește cineva să aplice un vaccin prea curând.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Dreptul la neînvățat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *