Lucian Davidescu

Demolați Podul Ciurel și Pasajul Basarab!

E o exagerare stilistică, desigur, dar măcare de o dărâmare simbolică tot ar merita să aibă parte… Măcar să ne învățăm minte să nu mai facem alte asemenea enormități!

Iată că se deschide Podul Ciurel – cam tot ce a mai rămas din „autostrada suspendată” și ratată a lui Oprescu – și preia pe bună dreptate titlul de cea mai inutilă investiție de infrastructură. Motivul este că nu duce nicăieri, doar facilitează un foarte scump viraj la stânga de pe Splaiul Dâmboviței spre Sud-Vestul Bucureștiului. Viraj care se putea rezolva cu un pod simplu peste râu, de cel puțin 10 ori mai ieftin, și care de altfel s-a și construit ca parte a proiectului. Șoseaua care trebuia să continue către Autostrada București-Pitești n-a fost nici măcar începută, ar dura ani mulți, ar fi groaznic de scumpă și teribil de complicată.

Problema e însă de concepție urbanistică: încercarea de a rezolva problemele de trafic prin construirea de poduri și pasaje monumentale este sortită pierzaniei. Sumele înghițite sunt uriașe iar rezultatele cel mult modeste. Da, este soluția intuitivă și eficace (adică rezolvă câte ceva indiferent de cost) dar în nici un caz inteligentă și eficientă (adică nu obține maximum de rezultate cu minimum de efort).

Podul a costat 50 de milioane de euro. Drumul expres ar fi trebuit să coste acum 10 ani alte 50 de milioane, acum cine știe la cât ajunge. Chiar și când va fi gata, poate peste alți zece ani, nu este clar dacă va rezolva mare lucru. Dacă doar se mută dopul în trafic un kilometru mai la vale, n-am făcut nimic, decât să căutăm loc pentru încă vreun „hobanat”, dacă vor mai fi bani și entuziasm pentru așa piramidă.

La fel au stat lucrurile și cu Pasajul Basarab, deși nu este la fel de evident, că acolo o oarecare îmbunătățire s-a văzut – ambuteiajele s-au mutat deja cu vreun kilometru mai spre centru. Plus că orice comparație este teoretică și contrafactuală. Dar totuși, ea există!

Monstrul hobanat, ușor caraghios – că cine îl vede prima dată ar putea crede că trece vreun fluviu pe sub el – are doi kilometri lungime și a costat un sfert de miliard de euro. Ce problemă rezolvă el? Păi supratraversează un mănunchi de linii de cale ferată cu o lățime de 50 de metri în total și care mai continuă doar 500 de metri până să se înfunde în punctul terminus Gara de Nord.

Alternativa era construirea unei gări noi la 500 de metri de cea de acum, construirea șoselei la nivelul solului și un spațiu uriaș de parcare bonus. Avantajul? Costuri pe sfert! Dezavantajul? Costuri pe sfert!

De gară oricum va fi nevoie în nu foarte mulți ani, iar ironia maximă ar fi să se facă oricum înainte de pod, așa cum propun alți urbaniști cu viziuni mărețe https://www.economica.net/propunerea-arhitectilor-pentru-gara-de-nord-din-bucuresti-un-proiect-de-2-4-miliarde-de-euro_125096.html
Caz în care Pasajul Basarab se va dezgoli drept ceea ce ar fi trebuit să fie mereu evident: un pod psete nimic. După calea ferată este deja evident – o plimbare la pas e de ajuns să vedem cum spațiul câștigat în aer nu-i mai mult ca cel pierdut la sol iar la Dambovița devine deja comic. Podul cel nou trece peste patru benzi devenite inutile ale celui vechi.

Ce-i de făcut cu ele? În cazul pasajului Basarab, în caz că se va muta gara oricum, prăbușirea la vreun cutremur n-ar face decât să scutească orașul de ridicol.

La podul Ciurel e mult mai complicat. Economic nu are sens să arunci bani buni după banii răi, dar politic și social nu se poate altfel. Așa că prelungirea până la autostradă, indiferent de coturi și beneficii, rămâne scenariul A, de bază.

Scenariul B este ca lucrurile să se opreasă aici, ca podul inutil să rămână pentru totdeauna așa cum e acum, ca monument al neputinței grandomane. O bună învățătură de minte pentru cine ar mai vrea vreodată să facă bazaconii, dar dezastruos pentru moral.

Așa că rămâne și scenariul C: dacă tot n-avem de gând să-l terminăm, hai să-l demolăm, într-un soi de distrugere creatoare care să pună planificarea urbană pe baze mai sănătoase la cap.

Urbanist 1: „În alte ţări o structură agresivă cu oraşul se demontează”

Urbanist 2: „Aţi făcut pod în oraş? Felicitări, veţi avea mai mult trafic!”

Urbanist 3: „Bucureştiul a ajuns să semene cu o mare colivă în care se tot înfig lumânări”


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

8 thoughts on “Demolați Podul Ciurel și Pasajul Basarab!

  1. Marius

    Articolul ese tendentios!
    Se pare ca autorul nu s-a pus in pielea unui sofer, si nu a trecut cu automobilul prin zonele deservide de cele doua poduri sau de podul Grant.
    Poza cu podul de la Gorzavesti ese facuta intr-o sambata sau duminica dimineata! Podul de dedesupt in cea mai mare parte a tmipului este circulat de autoturisme si tranvaie (a se vedea Street View).
    Nu inteleg ce are cu gara!!! Aceasta este un monument istoric, comparabila cu alte gari din alte capitale. Este condectata destul de bine cu orasul. Ar trebui reniovata si adusa toate facilitatile la zi, sperand ca intr-o zi CFR va fi o alternaiva la transportul interurban. Daca un tren pana Ploiesti ar face 30 de minute, sau 1 ora pana la Pitesti sau Buzau, gara ar fi plina!!!

    Reply
    • Lucian Davidescu Post author

      SIgur că este circulat, am ales o poză fără trafic doar ca să arăt cum cele patru benzi construite sus nu fac altceva decât să înlocuiască alte patru benzi blocate jos – unde sunt puse ghivecele cu pomișori (evident că fluiditatea sus e cu totul alta, doar că nici pe departe câștigul nu-i așa de mare pe cât ar putea părea).
      Problema cu soluțiile maximaliste e că dacă vrem să rezolvăm totul complet și definitiv ar trebui să facem un tunel sau pasaj la fiecare intersecție, și ne trezim că n-avem nici măcar o fracție din banii necesari pentru toate. Pe când alte rezolvări mult mai simple, mai ieftine și aproape la fel de bune (ba în unele cazuri chiar mai bune) sunt neglijate complet.

      Reply
      • Stefana

        Eu nu-mi pot imagina cum ar fi circulatia in intersectia Splai-Grozavesti fara podul care trece pe deasupra. Dumneavoastra puteti? Toate masinile care urca la Apaca+masinile care merg spre Panduri ar alcatui un covor multicolor superb, vizibil din blocurile de pe langa Carrefour.

        Reply
        • Lucian Davidescu Post author

          Ar fi arătat… cu un sfert de miliard de euro mai ieftin. Bani cu care se puteau face mai multe lucruri mai mici și mai eficiente, în alte locuri, care să rezolve mai multe probleme direct și indirect… inclusiv pe asta.

          Reply
  2. marius

    – podul Basarab: costurile pentru construirea unei noi gari, demolarii Gariibde Nord (care este totusi un monument istoric), mutarii utilitatilor, construirii unei noi statii de metrou precum si reconstructia pe terenul degajat erau de circa trei, patru ori mai mari decit construirea acestui pasaj care are un rol bine definit de preluare a traficului din Militari si Drumul Taberei, cartiere mult supraaglomerate si ajunse la sufocare aproape totala.
    Acestea fiind spuse costurile podului sint absolut exagerate dar furturile sint acoperite si acum cu buna stiinta de DNA si sistemul „anticoruptie” sustinut de occident…
    – podul Ciurel: trebuia sa faca legatura cu Uverturii si sa decongestioneze peste 40% din traficul de pe Iuliu Maniu si Uverturii. Cartierul Militari este sufocat din cauza suprapopularii ultimilor zece ani. De ce nu s-a facut legatura nu am habar, probabil interesele mafiilor din imobiliare sint uriase.
    Daca tot sintem in campanie electorala haideti totusi sa nu incepem fanatismul politic sa ne ia mintile de tot!!!
    La dumneavoastea chiar am pretentii de luciditate in aceasta hazna politic-electorala.

    Reply
    • Lucian Davidescu Post author

      „costurile pentru construirea unei noi gari” sunt inevitabile mai devreme sau mai târziu (iar renovarea gdn costă sume de același ordin)
      „demolarii Garii de Nord” nu a pus nimeni niciodată problema să se demoleze. bine, ziceau să o facă ceva gen Mall, s-ar fi potrivit mai degrabă centru cultural, expoziții, săli de spectacole
      „construirii unei noi statii de metrou” – nu e cazul, stația există de mulți ani și are patru peroane
      „reconstructia pe terenul degajat” amenajarea unei parcări era mult mai ieftină decât cea subterană din parcul de la min. transporturilor, plănuită la momentul respectiv
      La momentul 2002, estimarea era 80 de milioane euro pasajul Basarab + încă 20 milioane parcare pe când gara nouă era estimată la 40 de milioane de euro cu parcarea practic bonus.
      Noi am ales soluția scumpă, care până la urmă s-a mai și triplat.
      Adică na – e o etapă prin care trece toată lumea când dă de bani, fie că e vorba de o persoană sau o familie, de un oraș sau de o țară… Și prin Vest s-au aruncat să facă lucrări de infrastructură monumentale prin anii ’70-’80. Acum au început să le dărâme. Trist e că noi, dacă suntem cu 50 de ani în urmă, aveam barem oportunitatea să învățăm din experiența lor dar insistăm să învățăm pe banii noștri.

      Reply
  3. Dumitru

    Hm, dupa ce podul a fost facut am intrebat mai multi taximetristi ce cred despre el. Si spuneau ca ii ajuta. Am tendinta sa ii cred, ca n-aveau de ce sa minta. Despre podul Ciurel, inca n-am intrebat, nu stiu.

    Reply
    • Lucian Davidescu Post author

      Desigur că-i ajută, ar fi chiar culmea să-i mai și încurce. Problema e că se putea face altceva mult mai ieftin care să-i ajute aproape la fel de mult, iar de restul de bani încă niște lucruri care să-i ajute prin alte părți

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *