Mihai Tănase

Cum încearcă Primăria Bacău să se scuze de la plata burselor pentru elevi

În ultimele zile, problema burselor școlare din municipiul Bacău a fost în atenția opiniei publice. Elevii băcăuani au solicitat primarului Municipiului Bacău, încă din luna ianuarie, să plătească bursele elevilor. Recent, aceștia au plasat o pușculiță în fața clădirii primăriei în semn de protest. În acest articol voi analiza argumentele administrației locale, pentru a arăta cum încearcă să se scuze primarul de la plata burselor. 

Pentru început, precizez că art. 82 din Legea educației prevede în mod clar că elevii beneficiază de burse și, mai mult, că autoritățile locale trebuie să le acorde.

Articolul 82

„(1) Elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat beneficiază lunar de burse de performanță, de burse de merit, de burse de studiu și de burse de ajutor social.

(2) Cuantumul unei burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și numărul acestora se stabilesc anual prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului județean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București.”

Începând cu anul 2019, legea prevede obligația Guvernului de a stabili un cuantum minim pentru aceste burse. El a fost stabilit prin HG 1024/2020 la finalul anului 2020, 100 lei.

În Bacău, Consiliul Local a aprobat cu mare întârziere hotărârea de consiliu local pentru stabilirea numărului și cuantumului burselor pentru semestrul I al anului școlar 2020-2021, mai exact cu 2 săptămâni înainte de finalizarea semestrului. Chiar și așa, în HCL nr. 10/2021 s-a strecurat o prevedere aflată în contradicție cu legea:

„Art. 3 Plata burselor prevăzute în prezenta hotărâre va fi condiționată de o sursă de la Guvernul României”

De ce este această prevedere nelegală? 

Ca să înțelegem acest aspect trebuie să plecăm de la finanțarea școlilor. Unul din tipurile de finanțare, din care se acordă și bursele elevilor, este finanțarea complementară, reglementată de art. 105 din Legea educației.

Articolul 105

„(2) Finanțarea complementară se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ preuniversitar și din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație, pentru următoarele categorii de cheltuieli:

… d) cheltuieli cu bursele elevilor;

Se poate observa împărțirea atribuției de finanțare a burselor între bugetul local și bugetul de stat. Ce înseamnă asta? Chiar dacă de la bugetul de stat nu există bani pentru acordarea burselor, autoritățile locale nu pot folosi această scuză pentru a nu își respecta propria obligație de finanțare.

Într-o postare pe Facebook, viceprimarul Bacăului Cristian Ghingheș a făcut câteva afirmații referitoare la acordarea burselor, pe care le vom analiza punctual.

„Adoptând în premieră la nivelul municipiului, în luna ianuarie, HCL 10/2021 privind cuantumul și numărul burselor, am stabilit clar și transparent cadrul necesar astfel încât să respectăm Legea educației și criteriile legale de acordare a burselor. Astfel, numărul beneficiarilor ajunge la peste 10.000, iar efortul bugetar se va ridica la circa 18 milioane de lei.

Având în vedere că acești bani nu erau prevăzuți în bugetul din 2020 și fiind constrânși de prevederile Legii finanțelor publice locale referitoare la această perioadă „tampon” de funcționare pe bugetul de anul trecut (art. 40), este foarte clar că plata burselor aprobate prin HCL 10/2021 se va putea efectua imediat după adoptarea bugetului local pe anul 2021.” – a scris Cristian Ghingheș pe rețeaua de socializare.

Administrația primarului Viziteu a ajuns la conducerea Municipiului Bacău în data de 22 octombrie, după depunerea jurământului. Astfel, în spiritul legalității și interesului față de educație pe care administrația îl proclamă, primul demers pe care decidenții trebuiau să îl facă era să adopte hotărârea de consiliu local privind stabilirea numărului și cuantumului burselor și să realizeze o rectificare bugetară pentru a suplimenta banii fondul de acordare a burselor.

Autoritățile publice locale nu îsi pot invoca propria culpă – “nu avem bani în buget”; “au venit prea târziu datele de la inspectorat” etc. Pe elevii care au dreptul la burse școlare nu îi interesează scuzele autorităților și nici nu trebuie, așa cum afirmă și instanțele judecătorești în spețe similar. Spre exemplu, Decizia civilă nr. 730/CA a Curții de Apel Constanța în dosarul 6954/118/2019 precizează următoarele:

„Împrejurarea că la elaborarea bugetului local anual autoritatea publică locală nu are în vedere alocarea unor sume pentru plata burselor școlare este o împrejurare imputabilă autorității locale şi care nu poate fi pusă beneficiarilor normei.

Contrar susţinerilor recurentului CONSILIUL LOCAL LIPNIŢA Legea nr. 1/2011 nu prevede că bursele elevilor se acordă prin hotărâre emisă de consiliul local, doar din finanţele aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație, ci prevede că finanţarea complementară se asigură din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar şi (s.n.) din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinaţie. Între cheltuielile acoperite de finanţarea complementară se numără şi cele cu bursele şcolare.

În contextul actual, în care finanţarea complementară se face din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar şi din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinaţie, contribuţia autorităților publice locale la finanţarea complementară nu mai este o facultate ci o obligaţie.”

Am dorit să aflu și reacția actualului primar la această problemă. Acesta mi-a răspuns la întrebări contrazicându-se și asumându-și încălcarea legii:

Practicile administrației anterioare legate de burse, care nu erau in linie cu legea, au fost oprite. Vom relua plata burselor imediat ce ne va permite legea, adică la adoptarea noului buget local (așteptăm momentan adoptarea bugetului judetean). Conform directiei economice din cadrul primăriei în anii anteriori bursele au fost plătite în aprilie respectiv decembrie, deci cred ca ne vom încadra. ” – a declaratt Lucian Stanciu-Viziteu pentru România Curată.

Deși primarul afirmă că practicile administrației anterioare au fost oprite, acesta girează o practică nelegală a administrației anterioare, aceea de a nu plăti bursele lunar, așa cum prevede art. 82 alin. (1) din Legea educației naționale. Rațiunea de a plăti lunar bursele elevilor este nu doar un lucru legal, cât și de bun-simț. Pentru a reprezenta un sprijin real pentru acei elevi aflați în risc de abandon școlar, bursele trebuie plătite la timp – atunci când elevii au nevoie de  banii respectivi pentru a ajunge la școală. Altfel, nu vorbim de un sprijin efectiv, ci doar de un populism.

La întrebări ne-a răspuns și Cristian Ghingheș, viceprimarul Municipiului Bacău.

„Fiind conștienți că am preluat de la administrația Necula un mecanism de burse neconform, am inițiat demersurile pentru respectarea drepturilor elevilor încă din primele zile ale mandatului, pe 2 noiembrie 2020. Astfel, adresa către IȘJ Bacău pentru colectarea situațiilor școlare a fost transmisă o zi mai târziu, pe 3 noiembrie. Am primit datele târziu în luna decembrie, astfel încât nu am putut aproba hotărârea Consiliului Local privind aprobarea cuantumului și numărul burselor decât la prima ședință din 2021, pe 10 ianuarie.” – a declarant Ghingheș

Totodată, referitor la plata burselor către elevi cu dobânzile necesare, așa cum se întâmplă când un debitor întârzie executarea datoriei sale față de un creditor, Cristian Ghingheș a precizat următoarele:

„Fosta administrație plătea bursele ce nu respectau criteriile legale de două ori pe ani, în aprilie și în decembrie. Odată cu noul mecanism legal, bursele vor fi plătite la timp și nu va fi cazul să discutăm despre datorii și calcularea unor eventuale dobânzi.”

Așa cum am precizat și mai sus, „la timp” ar fi însemnat încă din lunile octombrie-noiembrie, nicidecum aprilie, cum atât primarul, cât și viceprimarul încearcă să sugereze.

În calitate de fost reprezentant al elevilor, care a luptat cu primăriile din județul Constanța până în instanță pentru a obține acordarea burselor, mă declar dezamăgit de atitudinea evazivă față de susținerea elevilor aflați în dificultăți financiare sau a celor cu performanțe deosebite, mai ales în contextual unei perioade care a lovit elevii din mediul rural puternic prin lipsa accesului la educație.

Având în vedere toate acestea, consider că invocarea „grelei moșteniri” nu ar trebui să fie în apanajul unei administrații publice care se declară interesată de educație. Ne aflăm în luna martie, iar actuala conducere a Primăriei a avut la dispoziție cinci luni pentru acordarea burselor, iar în tot timpul acesta decidenții au ales să caute scuze în loc să rezolve problemele elevilor.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Cum încearcă Primăria Bacău să se scuze de la plata burselor pentru elevi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *