Adriana Zehan

Cifrele educației… Căutăm aliați pentru o finanțare adecvată a educației

Acest articol va avea în vedere subfinanțarea educației pe aria județului Cluj și câteva dintre soluțiile acestei probleme majore la nivel național. În urma răspunsurilor venite dinspre primării în cadrul proiectului “Școli Curate” ce se află în plină desfășurare, am constatat că un număr de 11 primării din județul Cluj nu alocă niciun leu din bugetul local, burselor școlare.

Este un număr îngrijorător de mare în condițiile în care legea le obligă să facă acest lucru. Din nou se dovedește lipsa de profesionalism din domeniu și indolența unor instituții publice. Sunt și cazuri în care au fost trecute câteva cifre acolo, doar să nu se concluzioneze că sunt inexistente, însă sumele sunt extrem de mici și insuficiente, bineînteles.

De asemenea, sunt primării în județul Cluj care nu au documentul necesar ce atestă cuantumul și numărul burselor alocate, și anume o hotărâre de Consiliu Local în acest sens. Când vine vorba de bugetul acordat investițiilor, sumele sunt din nou dezastruoase în majoritatea cazurilor. Sumele exacte și primăriile aflate în aceste situații le veți afla din prezentarea raportului realizat pe raza județului Cluj, de mine împreună cu echipa mea și coordonatorul județean, pe 23 septembrie, la evenimentul de lansare a raportului pe care îl vom găzdui la Biblioteca Județeană.

Sunt de părere ca finanțarea educației trebuie să devină o prioritate a tuturor. În lipsa burselor școlare pot fi generate o serie de efecte sociale negative, altfel spus consecințe sociale mult mai costisitoare la nivelul societății, precum abandonul școlar, fenomen întâlnit la scară largă în România sau performanța educațională scăzută. Tocmai de aceea această nerespectare a legii reprezintă o gravă încălcare a drepturilor elevilor și perpetuare a unui cerc vicios al sărăciei și injustiției sociale.

În schimbarea acestei probleme nu e de ajuns să intervină doar elevii, ci e nevoie ca directorii, profesorii instituțiilor școlare și părinții să se implice constant. În acest sens, voi prezenta mai jos o mică parte dintre soluțiile la care m-am gândit eu și felul în care trebuie sa luăm atitudine indiferent de poziția în care ne aflăm ca actori din sistemul educațional românesc.

E nevoie de o schimbare radicală în ceea ce privește finanțarea educației, e nevoie de o finanțare așa cum este ea precizată în legislație. Dar mai este mult de luptă până acolo, întâi trebuie ca fiecare să înțeleagă de ce și pentru ce să lupte. Până ce o persoană nu înțelege cu ce scop trebuie să facă un anumit lucru, nu îl va face după așteptările celorlalți. Asta este cert, fapt ce s-a demonstrat și în urma unor studii. Schimbarea nu vine de la sine dacă nu există determinare. Această schimbare se produce în urma unui proces îndelungat în care trebuie să se investească timp și resurse în special în actorii implicați în acea schimbare. Tot timpul, obiectul principal trebuie să fie resursele umane și mai apoi cifrele, rezultatele ce se vor obține. Oamenii de calitate vor fi capabili să ajungă la standarde înalte, iar mai apoi se vor obține și rezultatele dorite.

Revenind puțin la banii ce nu sunt alocați educației (burselor școlare, investițiilor ce țin de infrastructura unităților școlare) în județul Cluj, sunt de părere că directorii școlilor din localitățile respective ar putea lua atitudine, bineînțeles, doar dacă le pasă cu adevarat. Dacă aceștia ar fi interesați ca școala lor să crească oameni de calitate, viitori cetățeni responsabili, ar face tot posibilul să lupte pentru a-și primi fondurile necesare. Orice manager bun reușește să găsească soluții, să se implice în proiecte, dar da, sunt de acord că nu toți au aceleași șanse, însă e nevoie să existe dorința spre mai bine și nu delăsare. Însă îmi displac complet situațiile în care toată lumea se complace și exclamă “Asta este!”… Nu, nu trebuie să gândești așa. Ca director al unei instituții școlare trebuie să știi să iei atitudine, să-ți creezi propriile proiecte sau, dacă nu există putere, să te aliezi cu alții care sunt interesați să lupte alături de tine pentru un scop bine determinat și esențial: o educație pe termen lung a elevilor din școlile românești. Să zicem că, director fiind, ai un proiect bine stabilit însă nu ai resursele financiare necesare. În acest caz ai putea să-ți prezinți perspectiva în fața unor oameni deschiși, să-i familiarizezi cu ceea ce vrei să faci.

Totul pleacă de la fiecare dintre noi, daca îți dorești ceva și ești determinat, faci orice să ajungi la ceea ce ți-ai propus. Bun, poate banii nu vin dinspre primărie în sprijinul școlii tale sau a proiectelor pe care vrei să le demarezi. Pune-ți cele 5 întrbări “de ce?” de fiecare dată când situația nu ți-e clară și află cauzele pentru care nu ajunge la bun sfârșit o acțiune de-a ta. Gândește-te că cei de la care ai solicitat acele fonduri nu înțeleg rostul acelei sume de bani și utilitatea lor în educație, gândește-te că acelor oameni le lipsește acea viziune a educației pe termen lung…aici intervine lipsa investiției în resursele umane ce reprezintă o problemă majoră cu care ne confruntăm.

De aici pleacă și celelalte probleme mai ample precum subfinanțarea educației, capacitatea slabă de adaptabilitate la schimbare a unora. Din acest motiv e nevoie de oameni care să ia atitudine, să pună presiune pe autoritățile locale în condițiile în care văd că le sunt încălcate drepturile. Totul pornește de la tine ca persoană până la urmă. E important să găsești soluții problemelor, ci nu să cauți vinovați, canalizează-te întotdeuna pe energia pozitivă din jurul tău și pe oamenii care degajă această energie.

Așadar, eu mi-am găsit aliații în acest proiect, alături de care lupt pentru o educație cât mai aproapiată de nevoile elevilor! Cu toții ne dorim transparența instituțiilor de învățământ și o mai bună guvernare în ceea ce privește educația și procesele ei. Susțineți-ne și voi fiindcă parcursul e lung și destul de anevoios, însă când este făcut cu determinare, totul va căpăta contur, iar rezultatele vor fi un prilej care să ne aducă zâmbetul pe buze…să ne convingă că și la noi se poate când se vrea, că mai exista oameni care prosperă spre normalitate!

Eu sunt optimistă în ceea ce privește evoluția proiectului și vreau să cred că vor apărea, și rezultatele în urma muncii depuse, atât de coordonatori, cât și de ambasadori. Ne propunem ca în urma demersurilor să crească semnificativ procentele acordării burselor școlare din bugetul local pentru a ne apropia ușor de normalitate. Acest proces al îndreptării spre normalitate ia timp și se realizează în pași mărunți, însă pentru noi contează orice schimbare în bine pentru că investim timp și resurse în aceasta.

Ne vedem joia viitoare la lansare!

Adriana Zehan este ambasador Școli curate în județul Cluj, activează în cadrul unui club de debate și se descrie ca o persoană dornică de a schimba ceva în intituțiile școlare, începând de la baza materială, la relația dintre elevi și profesori.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *