Delia Dobrovăț

Cărțile, o alternativă la profesorii dezinteresați?

Cu speranța că vă găsesc pe toți cei care citiți sub acoperișul casei voastre în condiții de siguranță, vă voi spune câte ceva depre experiența mea cu diferiți profesori și cum am reușit să îmi regăsesc subiectele de interes nesatisfăcute de ei în cărți. Profesorii sunt aceste persoane care ajută la formarea noastră, a elevilor, care ne deschid mințile spre noi orizonturi, ne impulsionează și ne oferă critica lor constructivă. Totuși existența lor în viețile noastre se prelungește și după cei 4 ani ai liceului, înseninându-ne ziua când un gest sau o expresie ne aduce aminte de vreunul dintre ei. În spatele măștilor frumoase și înțelegătoare pe care le afișează la festivități, ședințe și reuniuni se ascund personalități ce ne marchează uneori într-un mod negativ.

În cei zece ani de învățământ civil și militar prin care am trecut, atât în vremuri de pandemie cât și în condiții normale, pot spune că am dat peste multe tipologii de profesori. Este bine știut faptul că personalitatea unui adolescent se formează preponderent prin raportarea la exemple: ori prin imitarea lor, ori printr-o distanțare antipodică de acestea. Astfel, pot afirma, că după acești zece ani, personalitatea mea a fost modelată prin ambele metode. Cu toate acestea, când cadrele din fața mea nu îmi predau îndeajuns de bine și fară să își dea interesul, trebuia să îmi iau informațiile din altă parte. Eu nu sunt adepta filmelor și a cursurilor video online, deci m-am mutat în biblioteca mea, a vecinului învățător de profesie și în biblioteca municipală. Aici am reușit să îmi hrănesc pofta de cunoaștere și să îmi amplific ideile despre lumea în care trăiesc. Acum am ajuns în momentul în care îi îndemn pe prietenii mei să îmi urmeze această evoluție. Nu găsești pe internet informațiile atât de detaliate și de frumos scrise pe care le găsești între coperțile unei cărți.

Delia Dobrovăț, în deschiderea trainingului Școli curate de la Predeal

Delia Dobrovăț, în deschiderea trainingului Școli curate de la Predeal

În clasele primare am avut șansa de a avea una dintre cele mai bune învățătoare ale acelor timpuri, care, după generația mea a părăsit catedra cu mândria că a reușit să ducă micii școlari la olimpiadă și să le insufle dorința de perseverență și de cunoaștere. În anii ce au urmat am ce început să văd și partea cealaltă a atitudinii de profesor bine pregătit: cel care își predă materia fără interes și implicare, cel care își făcea munca, doar pentru a putea spune că a făcut-o, fără că elevii să înțeleagă itemii scriși pe caiet la o dictare fugitivă în ultimele zece minute din oră sau, într-un caz și mai nefericit, ne îndemna să transcriem din manual “pentru că tot ce vă dau la test găsiți acolo”. Eu, ca și elev, singurul lucru pe care îl făceam era să conștientizez situația în care mă aflam: faptul că ceea ce mi se oferea la clasă nu era de ajuns pentru ceea ce doream să fac în viitor. Astfel m-am simțit nevoită să iau ore în particular de la alți profesori mai capabili care mă făceau să înțeleg materia. În acea perioadă, cadrele didactice practicau o metodă în care îi forțau pe copii să meargă la ore acasă la ei, contracost, în speranța că așa îi vor trece clasa.

După ce am întâlnit zeci de profesori în școli, proiecte și diferite tabere, implicați sau nu, am văzut că ei sunt de mai multe tipuri. Sunt cei doritori să îi învețe pe elevi tot ce știu în așa fel încât să le placă acea materie sau cei care doar păstrează o linie monotonă repetitivă de predat, ascultat, notat. Mai sunt cei care implică elevii în activități de dezvoltare personală chiar dacă se întâlnesc doar tangențial cu obiectul de studiu sau cei care îi lasă pe elevi cu întrebări fără răspuns despre viață, viitor, suflet. Cu aceste exemple în față nu ne putem aștepta că în această perioadă de autoizolare, când se încearcă digitalizarea învățământului, aceștia să prezinte interes în continuarea procesului de învățare, să se intereseze, să fie prinși cu documente, teme, activități online, dacă ei, în vremuri normale nu își fac bine datoria și meseria.

În această direcție, atunci când suntem nemulțumiți de comportamentele unui profesor, sugerez să săpăm în biblioteci și să ne alegem o carte.  Într-o carte, pe parcursul ei nu te întâlnești cu astfel de comportamente nedorite, iar dacă nu iți place sau dacă nu regăsești motivul pentru care ai hotărât să o citești în subictul ei, o lași deoparte și iei alta. Ei bine, cu un profesor nu poți proceda la fel. Nu e aceeași situație. Pe el îl asculți așa cum e, iar cu frica de a primi o notă mică faci ceea ce iți cere. Cărțile ne ajută să înțelegem cine suntem și cum ne comportăm. Ne arată ce înseamnă comunitatea și prietenia; ne arată cum să trăim și cum să murim. 

Să fie asta o soluție față de neînțelegerile ce apar în relația profesori – elevi? Cel puțin pentru mine a funcționat, într-o oarecare măsură și totuși continui să mă întreb care este soluția cea mai bună vizavi de această problemă? Poate că ar trebui să îi învățăm noi pe ei să fie mai îngăduitori, mai receptivi cu problemele noastre și să încerce să ne susțină în domeniile în care suntem mai talentați și mai interesați. Iar pe calea asta, vă adresez o scurtă poezie: 

Profesori dragi, voi ne învățați
Poate pentru salariu, pentru prestigiu,
Dar nu mereu sunteți preocupați…
O faceți doar pentru că e “serviciu”!
V-aș vrea mereu mai implicați,
Alături de noi mereu să fiți,
La epidemie, la greu, la ușor,
Să nu mai trăiți că pe un norișor:
“Facem ce putem…
Predăm,
Testăm!”
Dar nu doar la asta se rezumă
Formarea noastră pentru lume,
Ci și la înțelegere, respect, o glumă…
Că să ne putem forma un nume.
Proiecte, activități, deplasări,
Teme, teste și notări,
Asta faceți, știm și noi.
Dar avem și alte nevoi!
Drepturile ni le apărăm,
Nu vrem să le cumpărăm!
Le merităm mereu gratuit
Și nu vrem niciun elev chinuit!
Avem și noi un viitor în față,
O să punem o pâine pe masă
Iar voi nu ne dați și sfaturi
Ca să umplem ale minții rafturi,
Ci vă axați
Doar să ne învățați
Materia voastră,
Dar fără atenția noastră…

Dacă nici așa nu reușim să avem un parcurs plăcut prin anii de școală, putem apela la autorități sau la asociații care să fie de partea noastră și să ia atitudine față de drepturile elevilor cu privire la finanțarea adecvată a educației și transparenta școlilor și liceelor. Personal, am reușit să trec peste toate neplăcerile cauzate de profesori, peste acele momente de tăcere în care ce făceau colegii făceam și eu, și am început să mă ridic în față lor și să îmi exercit drepturile și părerile, iar acum încerc să îi fac și pe ceilalți copii din proiecte de peste tot și grupurile mele sociale să fie deschiși la minte și să nu mai accepte comportamente nepotrivite.

Mai jos găsiți o listă bibliografică cu cărți care m-au ajutat să îmi găsesc răspunsuri.

Lit. apocaliptică- ”Soarele gol” de Isaac Asimov
Lit. cu călătorii în timp- ”Gazda” de Stephenie Meyer
Lit. criminalistică (prea multe ar fi de scris)- ”Închide ochii strâns” de John Verdon
Lit. fantastică- ”Miss Peregrine” de Ransom Riggs
Lit. religioasă- ”Dacă nu erai Tu…” de Măria Prostourmadzis
Lit. în bucătărie- ”Mâncați tort!” de Jeanne Ray

Amintiri din război

  • I mondial- ”Ultima noapte de dragoste, întăia noapte de război” de Camil Petrescu
  • II mondial- ”Se numea Sarah…” de Tatiana de Rosnay

”Gestapo”, ”General SS”, ”Curtea marțială” de Sven Hassel
Din lagăre de concentrare- ”Bibliotecara de la Auschwitz” de Antonio Iturbe

Amintiri din închisori

  • ”Papillon” de Henri Carriere
  • ”Amintiri din mlaștina disperării” de Dumitru Bordeianu

Din perioada ceaușistă- ”Sînt o babă comunistă” de Dan Lungu

Istorie (neplictisitoare)

  • ”Sfârșitul Ceaușeștilor” de Grigore Cartianu
  • ”Roma. O istorie inedită” de Indro Montanelli

Tradiții și obiceiuri din vechime

  • asiatice- ”Shogun” de James Clavell
  • grecești- ”Legendele Olimpului” de Alexandru Mitru
  • românești- ”Moromeții” de Marin Preda
  • africane- ”Winnetou” de Karl May

Psihologie- ”4321” de Paul Auster
Medicină aplicată- ”Îngerul morții” de Mihai Stoian
Artă vizuală- ”Atlasul frumusețîi” de Mihaela Noroc
Culori- ”The Little Book of Colour: How to Ușe the Psychology of Colour to Transform Your Life” de Karen Haller
Arhitectură- ”Gaudi” de Gijs Van Hensbergen
Afaceri- ”Cum să ai succes în afaceri fără să plângi” de Carol Leifer

Filozofie

  • ”Procesul” de Franz Kafka
  • ”Bine că ești tu deștept” de John Fardon
  • ”Rătăciri” de Horațiu Mălăele

Biologie

  • ”Cele 9 trepte” de Daniel Meurois și Anne Givaudan
  • ”Sapiens” de Yuval Noah Harari

Delia Dobrovăț este ambasador Școli curate în județul Cluj, face parte din clubul de debate al orașului și este implicată în organizarea competiției Cluj Open. În același timp este pasionată de conferințele TEDx, ajutând ca voluntar la desfășurarea acestora.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Cărțile, o alternativă la profesorii dezinteresați?

  1. G.

    Moromeții nu sunt chiar așa „din vechime”. Și-ar putea fi trecută și la cărți de filozofie, deși e, din acest punct de vedere, sub Viața ca o pradă. Pe Sapiens, eu aș trece-o la antropologie, deși merge și la alte categorii (este și o filozofie).
    Cărțile sunt bune pentru că, vorba lui Beigbeder, te învață chiar cum să-ți înșeli nevasta. După el, cea mai bună carte ar fi American psycho. Îți dă, în mod paradoxal, speranță și adrenalină. Deși nici tratamentul cu Serotonină de la casa Houellebecq nu-i de lăsat deoparte.
    Cât mai sunt vremuri de citit, pentru că timpul chiar nu mai are nicio picătură de răbdare. Încă o lună și-o să simțim timpul ca vânt iute, ca într-o scriere de Cărtărescu.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *