Cristian Ghingheș

Cum a fost căpușat în familie patrimoniul UTC Constanța, fără să fie pus la dispoziția tinerilor

Dacă în articolele precedente am arătat de ce credem noi că patrimoniul UTC din București este devalizat, tocmai pentru a arăta că nu este un caz izolat, în acest material vom prezenta situația patrimoniului UTC din județul Constanța. 

Acest articol pleacă de la informațiile care sunt deja publicate în mass-media, precum și cercetările realizate de editorii și voluntarii locali ai României Curate. Astfel, își propune să fie unul cât se poate de complet despre activitatea Fundației Județene pentru Tineret Constanța (Fundația), deși admitem că nu cunoaștem absolut toate detaliile activității acestei fundații. Nici nu am avea cum după 30 de ani în care nimeni, în afară de cei implicați acolo, nu a avut acces la bucătăria internă a Fundației din cauza neaplicării legii (arătând încă o dată de ce este atât de  important regulamentul scos în dezbatere de ministrul Stroe).

Patrimoniul FJT Constanța

Cel mai reprezentativ activ al Fundației este Casa Tineretului din Mangalia. În prezent, aceasta este mai degrabă un imobil de închiriat decât un spațiu dedicat tinerilor. Astfel, spațiile au fost închiriate unei societăți din domeniul telecom, unei școli de șoferi și unui cabinet notarial. Cum folosesc acestea tinerilor, ne putem închipui cu toții.

În anul 2017, spațiul a fost închiriat unei societăți care urma să deschidă o sală de păcănele. Ca urmare a intervențiilor unor politicieni locali și a relatărilor mass-media, acest proiect a fost abandonat.

Un alt activ reprezentativ aflat în proprietatea Fundației este Monumentul Tineretului de la Straja. În 2012, presa relata că monumentul Tineretului de la Straja este demontat bucată cu bucată.

 

Ideea de a construi acolo un monument a fost a conducerii Uniunii Tineretului Comunist din vremea aceea. UTC-ul a plătit din fondurile sale 10 kilometri din lucrările la Canalul Dunărea-Marea Neagră. Au dorit să lase generaţiilor viitoare un simbol al întregului Canal“, povesteşte sculptorul Pavel Bucur, citat de Adevărul

În același articol se arată că după Revoluţia din 1989, Monumentul Tineretului a intrat în uitare. Abia în 2000 a revenit în atenţie când o bandă de hoţi întreprinzători s-au înarmat cu utilaje şi au demontat bucată cu bucată cele trei basoreliefuri. Fiecare dintre plăcile de bronz cântărea între 14-19 tone, conform artistului plastic. Cu toate acestea, în raportul Poliţiei s-a consemnat că plăcile cântăreau 5 tone. Doar o parte dintre acestea au fost recuperate de la un centru de colectare din judeţul Călăraşi. Între timp, hoţii au mai devalizat ce au putut: plăcile de inox de la baza monumentului, dar şi literele din bronz de pe soclu, care adresau următorul mesaj: „Generaţiile viitoare să ştie că ne-am sacrificat pentru înălţarea Patriei“. Nimeni nu mai ştie când au fost furate.

În 2019, senatorul Ștefan Mihu îi atrăgea atenția ministrului Culturii despre situația monumentului:

Este suficient să menționăm aici, trecerea, în ultimii ani, a acestui monument în gestionarea – absolut defectuoasă, de altfel -; a unei obscure și foarte controversate Fundații Județene pentru Tineret Constanța, administrată de o persoană nu mai puțin controversată; care și-a nesocotit în mod flagrant obligațiile care îi reveneau prin lege și, cu o <<consecvență>> demnă de o cauză mai bună, a lăsat edificiul în neîngrijire și paragină, la cheremul hoților și a altor infractori de drept comun, <<interesați>> de <<subtilizarea>> cu tonele a bronzului și părților metalice ale întregului edificiu (tot ce se poate demonta și <<valorifica>> pe piața neagră). Față de cele de mai sus, vă rog să precizați, stimate domnule Ministru, ce loc ocupă <<Monumentul Tineretului de la Straja>> în preocupările Ministerului Culturii și Identității Naționale privind valorificarea patrimoniului artistic și turistic al Județului Constanța, precum și măsurile concrete avute în vedere privind reincluderea acestui edificiu în grija și atenția directă a statului și, nu în ultimul rând, în circuitul turistic național.

Drept răspuns, Ministerul Culturii și Identității Naționale s-a rezumat la a arăta că a făcut niște demersuri, fără vreun rezultat concret:

anexele răspunsului: https://www.senat.ro/PDFIntrebari/bBB%20r%2018%2002%20mihu%202375%20a.pdf

Luptele anilor 2000

În 2002, a existat un conflict între Valeriu Mîtîcă, președintele Fundației Județene pentru Tineret Constanța, și Nicolae Mavrodin, un alt personaj despre care vom vorbi într-un alt material, respectiv Sorin Chiriță, actualul administrator public al municipiului București. Conflictul pare să fie legat de modul de gestionare a fondurilor fundației, dar și o contestare a legalității conducerii. 

Tot în 2002, ar fi avut loc un asalt la Casa Tineretului din Mangalia de către Nicolae Mavrodin și aliații lui. Tot presa vremii relatează că “cei patru viteji – Nicolae Mavrodin, Sorin Chirita, Adrian Segher si Iorgu Constantin – dirijati de catre consilierul -onorific pentru probleme de tineret- al prefectului, Gheorghe Martin, au vrut sa-i scoata cu forta pe reprezentantii FJT Constanta aflati in Casa Tineretului din Mangalia. Asediul a fost asistat de cativa politisti, despre care se spune ca au fost mobilizati de prefect si de generalul Traian Jipa, seful Inspectoratului Judetean de Politie Constanta. Miza descinderii este patrimoniul fostei UTC din judetul Constanta, care, potrivit Legii 146/2002, va fi preluat de catre Fundatia Nationala pentru Tinefret Constanta. Aceasta fundatie trebuia sa se infiinteze dupa aparitia normelor metodologice ale Legii 146/2002, din organizatii si asociatii de tineret de nivel judetean, reorganizate dupa noi prevederi legislative. Insa, la ora actuala, normele metodologice ale Legii 146/2002 nu au fost elaborate de catre Ministerul Tineretului si Sportului”.

Într-un alt material de presă din 2005, Sorin Chiriță este acuzat că l-ar fi ajutat pe Felix Stroe să dobândească în mod ilicit Hotelul Tineretului din Constanța prin inducerea în eroare a instanței cu privire la calitatea de reprezentant a lui Valeriu Mîtîcă.

Cine conduce Fundația

Fundația a fost condusă mai bine de 20 de ani de Valeriu Mîtîcă. În prezent, Fundația este condusă de Carmen Drăghici (fostă Mîtîcă, soția/fosta soție a lui Valeriu Mîtîcă).

Conform site-ului DNA, șefa FJT Constanța a fost condamnată la pedeapsa de 3 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pe un termen de încercare de 5 ani, pentru săvârşirea infracţiunilor de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată şi de participaţie improprie la infracţiunea de folosire sau prezentare de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete care a avut ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene.

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reţinut următoarea stare de fapt:

“În perioada martie – octombrie 2005, inculpata Mîtîcă Carmen, în calitate de secretar şi coordonator seminarii în cadrul Proiectului finanţat cu fonduri PHARE „Unitate în diversitate prin comunicarea interculturală transfrontalieră”, implementat de Asociaţia Tineretului Liber – Filiala Constanţa, cu ocazia derulării procedurilor de achiziţii necesare proiectului, a întocmit în fals şi a semnat în locul evaluatorilor ofertele, procesele – verbale ale şedinţelor de deschidere a ofertelor, hotărârile de acceptare a ofertelor corespondente precum şi tabelul cu participanţii la seminarii şi schimburile interculturale. În vederea justificării cheltuirii avansului şi a obţinerii plăţii finale, inculpata a întocmit personal Raportul tehnic final la care a ataşat documentele falsificate precizate anterior, raport care a fost depus la Autoritatea Contractantă.”

Nu sunt cunoscute public alte persoane din conducerea Fundației, lucru care va fi în schimb posibil dacă este aprobat regulamentul ce se află în dezbatere publică la nivelul Ministerului Tineretului și Sportului. Conform Legii 146/2002 privind fundațiile de tineret, fundațiile erau obligate să comunice de îndată orice modificări survenite în organizarea, funcționarea și activitatea lor dacă regulamentul de aplicare a legii ar fi fost adoptat în acești 18 ani. Cum nu s-a întâmplat, e destul de clar pentru toată lumea de ce fundațiile și -ne pare rău să spunem- acoliții lor trag tare ca inițiativa ministrului Stroe să nu aibă finalitate. În clipa respectivă s-ar aprinde lumina la aceste structuri de utilitate publică, înființate prin lege specială, și am vedea cu toții cine, ce patrimoniu mai gestionează și ce se întâmplă cu banii realizați în urma exploatării lui.

Reintrarea fundației în atenția publică

Începând cu anul 2017, Federația Tinerilor din Constanța a investigat activitatea Fundației. Concluzia tinerilor din Constanța (document pdf) este clară, și anume că Fundația este delapidată de conducerea acesteia prin diferite scheme și societăți:

Art. 26 din Lege permite fundațiilor județene pentru tineret să înființeze societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, însă aceste societăți nu trebuie să implice patrimoniul UTC. De asemenea, fundațiile pot avea activitate economică, dar aceasta trebuie să fie una cu caracter accesoriu activității pentru tineret.

Fundația Județeană pentru Tineret Constanța nu și-a administrat în conformitate cu legea patrimoniul în sensul în care în ultimii 5 ani nu a desfășurat activități pentru tineret. Sediul Fundației a fost închiriat în mod nelegal către diverse entități cum ar fi cabinet notarial, școală de șoferi, magazin UPC și așa mai departe. Mai mult, în primăvara anului 2017, opinia publică a fost revoltată de faptul că în imobilul care aparține Fundației ar urma să se deschisă o sală de jocuri și un bar.

Cu excepția situației anului 2016, avem toate elementele să credem că Fundația a avut o activitate neconformă cu prevederile legale, în sensul că în anii 2011-2013 aceasta avut numai activitate economică iar în anii 2014-2015 nu a avut niciun fel de activitate.

Cu privire la anul 2016, nu cunoaștem de unde rezultă veniturile și cheltuielile fără scop lucrativ, Fundația neavând un site web și nici nu și-a prezentat vreun raport de activitate prin intermediul mass-media sau prin publicarea în Monitorul Oficial al României, conform art. 41 alin. (2) lit. c) din O.G. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile care stabilește obligația fundațiilor de utilitate publică de a publică anual raportul de activitate. 

Scopul fundațiilor județene pentru tineret prevăzut de Decretul-Lege, conform art. 3 alin. (1), este administrarea patrimoniului propriu în folosul tuturor tinerilor şi al organizaţiilor de tineret, cu excepţia organizaţiilor ce aparţin partidelor şi formațiunilor politice. Articolul 3 alin. (1) din Lege dezvoltă acest scop cu elaborarea, organizarea şi finanţarea de programe specifice şi instruirea, educarea şi formarea tineretului în spiritul tradiţiilor umaniste, al valorilor democraţiei şi aspiraţiilor societăţii româneşti.

În raport cu aceste prevederi, activitatea Fundației Județene pentru Tineret Constanța nu a fost în concordanță cu scopul pe care aceasta trebuia să îl respecte prin lege.

În realitate, Fundația a urmărit, prin organele sale, realizarea de profit sau venituri personale. În acest sens, în anul 2010 a fost înregistrată societatea Building Administration SRL de către Mîtîcă Valeriu, reprezentat prin Mîtîcă Carmen. Mîtîcă Valeriu a deținut la acel moment calitatea de administrator și asociat unic. În 2012, în cadrul societății Fundația Județeană pentru Tineret Constanța cu o cotă la beneficii și pierderi de 80%. În 2013, Mîtîcă Valeriu, prin Dumitru Pătru, și-a transmis părțile sociale Fundației Județene pentru Tineret Constanța, dar și-a menținut calitatea de administrator al societății. În data de 19.06.2017, Building Administration SRL și-a întrerupt activitatea.

După cum puteți vedea în schema de mai jos, mai multe firme ale soților Mitică au avut sediul în cadrul clădirilor aflate în patrimoniului Fundației Județene pentru Tineret Constanța.

schemă realizată cu ajutorul datelor din Confidas.ro

Cifra de afaceri și profitul ale Building Administration SRL, firma fundației:

  • 2017: 95 mii lei (27 mii profit)
  • 2016: 296 mii lei (172 mii profit)
  • 2015: 249 mii lei (85 mii profit)
  • 2014: 257 mii lei (144 mii profit)
  • 2013: 243 mii lei (94 mii profit)
  • 2012: 213 mii lei (4,7 mii profit)
  • 2011: 53 mii lei (9,3 mii profit)
  • 2010: 51 mii lei (5,1 mii profit)

Așadar, se poate constata că în timp ce Fundația Județeană pentru Tineret Constanța a avut venituri infime, societatea Building Administration SRL a prosperat, această prosperitate neregăsindu-se în bilanțul Fundației.

Toți acești bani trebuiau să se regăsească în activități de tineret și în proiecte pentru tineret, potrivit legii, lucru care nu s-a întâmplat, iar tinerii din Constanța, cei care nu caută sinecuri asemănătoare, au tot dreptul să fie supărați și să ceară să se facă dreptate. 

La finalul anului 2016, a fost înființată o altă societate: Clubul Tineretului Mangalia SRL. De această dată, asociat și administrator unic este Dumitru Pătru, cifra de afaceri raportată pe anul 2017 fiind de 59 mii lei (profit de 7,9 mii lei). 

Odată cu înființarea Building Administration SRL, activitatea Fundației poate fi considerată suspicioasă întrucât unul dintre bunurile imobile aflate în patrimoniul Fundației Județene pentru Tineret Constanța a fost supus unor operațiuni speculative prin intermediul cărora Carmen Drăghici (fostă Mîtîcă) și Valeriu Mîtîcă au urmărit obținerea și însușirea profitului realizat în urma valorificării acestuia. Imobilul la care ne referim este situat pe Șos. Constanței, nr. 43, acesta având destinația, cel puțin declarativă, de centru pentru tineret. 

Prin transmiterea folosinței imobilului menționat anterior către această societate administrată de către Valeriu Mîtîcă, au fost obținute sume din chirii ale spațiilor disponibile în acel imobil de către Building Administration SRL, cu toate că fundația ar fi putut să încheie în mod direct contracte de locațiune cu terții.

Referitor la contractul de locațiune nr. 74 din data de 09.01.2010, ce a fost încheiat între Fundația Județeană pentru Tineret și Building Administration SRL pe o durată de 4 ani și 10 luni, respectiv până pe 09.11.2014, tinerii de la FTC susțin că este unul simulat, cel puțin pe parcursul executării acestuia, în sensul că acesta ar reprezenta în realitate un contract de comodat. Această apreciere are la bază faptul că în anii 2013-2016 Fundația a înregistrat 0 venituri din activitățile economice. 

Mai mult, între Fundația Județeană pentru Tineret Constanța și Clubul Tineretului Mangalia SRL a fost încheiat în mod expres un contract de comodat. Astfel, folosința bunurilor Fundației a fost înstrăinată fără nicio contraprestație, acțiune ce aduce a delapidare a patrimoniului fundației de utilitate publică.

În plus, conform datelor existente în lista ONG-urilor de pe site-ul Camerei Deputaților, administratorul Fundației Județene pentru Tineret Constanța este chiar Valeriu Mîtîcă, iar în lipsa unui registru național al fundațiilor județene pentru tineret sau a unui site funcțional, prezumăm faptul că acesta se află în conflict de interese, reprezentând simultan atât Fundația Județeană pentru Tineret Constanța și Building Administration SRL la încheierea contractului de locațiune executând astfel o dublă reprezentare.

Complicitatea și delăsarea factorilor politici

Deși Federația Tinerilor din Constanța a sesizat autoritățile cu rol de control, acestea nu au înțeles să își facă datoria legală. Instituția care a blocat funcționarea comisiei este Instituția Prefectului județului Constanța, care a invocat lipsa Regulamentului de aplicare a legii, pus acum în consultare publică de Ionuț Stroe. Iată încă un argument pentru care regulamentul este necesar.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *