Aura-Maria Badiu

Angoasa comunicării cu autoritățile în oferirea burselor de performanță – De-a râsul-plânsul!

În data de 21 mai 2020, a apărut în spațiul public Ordinul 4304/21.05.2020 pentru anularea competițiilor școlare internaționale, naționale și regionale, a activităților educative naționale, regionale și interjudețene și a competițiilor sportive școlare internaționale, naționale și regionale, organizate în anul școlar 2019-2020, la care participă elevii români.

În funcție de titlul acestui ordin, conținutul documentului în cauză poate (sau ar trebui) să fie anticipat de către cititori. Însă, pe măsură ce înaintăm în articolele acestuia, se remarcă o discrepanță clară: 

  • Prin intermediul primului paragraf, se anulează desfășurarea competițiilor școlare internaționale organizate în țara noastră, programate pentru anul școlar 2019-2020;
  • Însă, în cel de-al doilea paragraf, se anulează desfășurarea etapelor naționale, regionale, județene și ale sectoarelor municipiului București ale competițiilor școlare, din anul școlar 2019 – 2020, care nu s-au desfășurat până la data suspendării cursurilor școlare;

Iar în paragrafele ce urmează, informația cumva se repetă, cu mențiunea că lista activităților școlare (în funcție de domeniul vizat de acestea) publicată la începutul fiecărui an școlar, se abrogă pentru anul școlar 2019-2020.

Odată parcurs, ordinul ridică următoarea întrebare: „Cum poate un ordin emis la finalul lunii mai să anuleze desfășurarea unor competiții școlare care, de fapt, au avut loc înainte de emiterea sa?”.

Însă, problema începe odată cu încercările de depunere a dosarelor pentru bursele de performanță de către elevii din Municipiul Galați. „Dosare care conțin ce?”, ar putea întreba persoanele care cred că odată cu emiterea Ordinului menționat, concursurile și olimpiadele școlare au fost anulate. Doar că, de fapt, ele s-au desfășurat în continuare.

Elevii Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin” au obținut rezultate la concursuri naționale, atât înainte de emiterea documentului, cât și după, pentru că ele au fost susținute în continuare. Pe diplomele acestora, se află semnăturile reprezentanților din Inspectoratul Școlar Județean și Ministerul Educației. Cum semnează totuși, un reprezentant al Ministerului Educației, o diplomă obținută din cadrul unui concurs care era anulat, printr-un ordin al organismului pe care îl reprezintă? 

Concursurile s-au desfășurat. Diplomele au ajuns la elevii ce trebuiau să beneficieze de acestea. Ei și-au depus dosarul pentru bursa de performanță. Acestea au fost aprobate, sau nu, la nivelul unității de învățământ, în funcție de decizia Consiliului de Administrație din cadrul acesteia.

În cadrul Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin”, există 74 de elevi care și-au depus dosarul și pentru care acesta a fost și aprobat. În data de 10 mai, sumele pentru primul semestru al anului școlar, au fost și virate în conturile acestora (Pentru că, în ședința de Consiliu Local, a fost votat numărul de burse de performanță transmis de către Inspectoratul Școlar Județean către Primărie), însă, la puțin timp, au fost cerute înapoi, pentru că, subit, toți cei implicați au conștientizat că nu s-a ținut cont de existența Ordinului menționat anterior. 

Domeniul artistic este unul marginalizat la nivelul țării noastre, pentru că aprecierea față de acesta se rezumă la un nivel cu totul teoretic. În practică, arta este apreciată, dar nu susținută.

74 de elevi, doar într-o unitate de învățământ, sunt ținta unor greșeli, pe care nici nu le-ar fi putut anticipa. Pentru aceștia, a beneficia de stimulentele educaționale de performanță nu este doar un drept, ci o necesitate, pentru că în lipsa acestora, participarea lor la concursuri ar fi imposibilă, iar evoluția față de pasiunea pe care o au, ar fi inexistentă. 

Costurile din spatele realizării unei lucrări, din punct de vedere al materialelor, sunt suportate de aceștia. Deplasările pentru competițiile din cadrul concursurilor din domeniul muzical sau teatral sunt, de cele mai multe ori, suportate de aceștia.

Prin intermediul bursei de performanță, mi-aș putea achiziționa un laptop pe care l-aș putea folosi atât la orele online, cât și în dezvoltarea pasiunii mele pentru desenul digital. Astfel, aș putea începe să lucrez la noi proiecte, unele mult mai mari decât cele de până acum, care implică animații, benzi desenate și modelare 3D.” – Mara Tofan, elevă a Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin”, Galați, care a obținut premiul I la secțiunea de grafică a Concursului Național „Primăvara Artelor”;

„Bursa de performanță m-ar ajuta foarte mult în următorul meu proiect muzical. Costurile necesare pentru proiect depășesc valoarea alocației sau a bursei de merit, dar bursa de performanță le acoperă în întregime. De asemenea, pentru viitoarele concursuri la care o sa reprezint orașul Galați la nivel național și internațional, am nevoie de o sumă destul de mare de bani (pentru taxele de înscriere, cazare, mancare, benzina etc.).” – Lorena Enache, elevă a Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin”, Galați, care a obținut premiul II la Simpozionul şi Concursul Internaţional „Copilăria – un poem”;

,,Bursa de performanță, la început, a fost din curiozitate, spre a-mi cunoaște adevărata capacitate, dar și ca o competiție cu mine, spre a-mi descoperi anumite calități ascunse, nedescoperite. 

An de an, a fost ca o promisiune pentru mai mult, mai corect. Ceream de la mine perfecțiune, perseverență și ambiție. Trebuie să recunosc că uneori a fost sursa de venit pentru anumite materiale de lucru, “pușculița mea ascunsă”, ceea ce prețuiam mai mult ca orice, pentru că aceasta arăta răsplata muncii mele de până atunci.” – Alexandra Ioan, elevă a Liceului de Arte ,,Dimitrie Cuclin” care a obținut premiul I la secția de arhitectură a Concursului Național ,,Primăvara Artelor”. 

În urma unui astfel de incident, autoritățile responsabile ar trebui să-și asume clar vina și să încerce să soluționeze problema creată. Niciun „principal” beneficiar al mediului educațional nu trebuie să sufere în urma unor documente scrise pe genunchi, lipsite de coerență și aplicabilitate, care pot pune în pericol evoluția pe plan personal și profesional a elevului în cauză. 

Iar performanța trebuie să fie încurajată și sprijinită, nu condamnată la un șir de nereguli ale sistemului de învățământ, care, doar la nivel teoretic, este centrat pe nevoile tânărului dornic să-și concretizeze pasiunea într-o viitoare profesie. 

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *