Lucian Davidescu

Al cui e metroul din București? Doar sindicatul îl vrea cu adevărat!

Ce veste minunată – bazaconia cu metroul pe sub Pădurea Băneasa până la Otopeni s-a dezumflat definitiv după ce însuși ministrul Transporturilor și-a asumat să spună că era o bazaconie și că prioritățile (a se citi volume de transportat de zece ori mai mari) sunt în cu totul alte zone din București. Și cu un bonus pentru ministrul Drulă pentru că a avut curajul să atace frontal captura sindicală asupra Metrorex.

E un început bun, dar finalizarea încă nu prea se vede. Se va extinde vreodată metroul bucureștean cât să devină o rețea funcțională? Guvernul cu greu găsește banii sau motivația politică de a face ceva. Primăria își face calculele că are destule găuri de astupat dar nici nu pare să aibă curajul de a negocia politic cu cuțitele pe masă.

Cătălin Drulă:
„Dacă domnul Nicușor Dan dorește să preia metroul împreună cu subvenția care este necesară operării, cred că este o variantă viabilă, dar, din câte știu, bugetul Bucureștiului în momentul de față nu ar suporta sub nicio formă. Sunt și probleme de legalitate, în care subvenția să rămână la nivel național, iar toți românii să plătească și metroul să fie administrat de primarie. Acelea cred ca erau declarații pur politice. Nu poți să iei doar instituția și subvenția să o plătească altcineva. Subvenția este normal să o platească instituția în a cărei administrare se află”

Nicușor Dan, candidat la primărie:

„Este o idee bună. E logic să fie așa, pentru că așa se poate unifica RATB cu metroul. Noi am spus lucrul ăsta încă din 2008, de cand am facut Pactul pentru București”

Nicușor Dan, primar ales:

„În acest moment, Bucureştiul plăteşte o subvenţie consistentă către transportul public de suprafaţă, plăteşte o subvenţie consistentă către sistemul de încălzire, nu îşi permite să mai plătească o subvenţie pentru metrou. Ăsta este motivul pentru care nu doresc în acest moment ca metroul să vină la Primăria Capitalei.”

Nicușor Dan, primar în funcție:

„Nu au existat discuții oficiale asupra acestui aspect. Nu vreau să mă hazardez în a da un răspuns la această chestiune. Pentru moment, Metrorex este la Ministerul Transporturilor și nu au existat solicitări oficiale nici din partea Ministerului catre Primărie, nici din partea Primăriei catre Minister”

Radu Mihaiu, primar de sector:

„Pentru Sectorul 2 avem nevoie ca de aer de linia M5 (mai degrabă decât M6 până la aeroport, dacă mă întrebaţi pe mine). Avem nevoie de nod intermodal la Obor şi la Pipera, de prelungirea M2 plus staţiile aferente, de poduri/pasaje acolo unde drumul se intersectează cu calea ferată (Baicului, Andronache şi Petricani). Am discutat şi de M7, linia de metrou care va străbate cartierul Colentina, dar care deocamdată e doar un plan incipient. Lista de nevoi de pe masa ministrului Transporturilor e lungă şi foarte costisitoare. Misiunea lui Cătălin Drulă va fi să prioritizeze aceste investiţii masive în funcţie de impactul lor”

…fără comentarii!

După cum arată lucrurile, situația e fără ieșire. Chiar dacă se poate presupune că există o oarecare bunăvoință și o vagă determinare, scapă din calcul exact ce este mai important, adică:

1. Bucureștiul trebuie să cheltuiască bani pentru Metrou, iar faptul că „nu-i are” este o scuză nesatisfăcătoare. Câtă vreme jumătate din buget merge la subvenția pentru încălzire și pentru transportul de suprafață, se poate ori reduce de la primul capitol ori realoca de la al doilea. Cât timp parcarea este aproape gratis dar cu potențial de încasări de ordinul sutelor de milioane de euro pe an, surse neexploatate încă există…

2. Decizia strategică este dacă păstrăm Metrorex pe post de mică gaură neagră care trebuie astupată în fiecare an cu câteva sute de milioane de lei sau dacă ne asumăm un plan suplimentar de investiții în finalizarea rețelei, care înseamnă extinderea numărului de kilometri cu cel puțin 50% față de cei 76 existenți acum.

3. Pe ce canale vine subvenția din punct de vedere legal și contabil este op decizie exclusiv politică. Sub o formă sau alta, fie că este vorba de subvenție fie de necesarul de investiții, o parte din ban va trebui să vină de la bugetul general iar o altă parte de la bugetul municipalității. Dacă bugetul de stat își asumă costurile extinderii rețelei, atunci asumarea subvenției de către municipalitate este o afacere foarte bună.

4. Aparenta cheltuială are șanse mari să se atenueze, măcar parțial, în timp. Întâi pentru că necesarul de subvenție pentru transportul de suprafață scade. Apoi pentru că o rețea mai cuprinzătoare va fi substanțial mai eficientă, așa că și pierderile au șanse să scadă. Și, poate cel mai important, odată cu rezolvarea celei mai importante probleme a transportului urban, apar beneficiile economice și sociale indirecte, care să compenseze restul de efort bugetar.

5. Orice întârziere acum se decontează în viitor, iar o întârziere mică la început de mandat politic se poate transforma într-o întârziere de patru ani la decontul final. Din acest motiv, singura șansă să se întâmple ceva este asumarea la nivel politic a intențiilor, în termeni curajoși și fără echivoc.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Al cui e metroul din București? Doar sindicatul îl vrea cu adevărat!

  1. Visan Ion

    Nu stiu daca nu spun o prostie ,da nu se poate face o interconectare cu linia de cale ferata care merge la Otopeni ?De la Statia de metrou Straulesti pina la acea cale ferata cred ca sint 3-4 km.Cu niste rame mixte care atunci cind ies la suprafata sa treaca de pe electicitate pe motorina ! Nu stiu daca permite ecartamentul aceata interconectare dar ar fi cea mai ieftina solutie

    Reply
  2. Alexander leg. lg. a V a Macedonica

    METROREX trebuie preluat / administrat de catre Primaria Generala a Bucuresti-lor , ei sunt reprezentanti ai populatiei -utilizatoare a acestui mijloc de transport !

    Reply
  3. ionas

    Daca Metroul va trece in gestiunea Bucurestiului cum de altfel este normal, eventualele subventii sa fie facute doar de bucuresteni .
    Metroul oricum a ajuns dezgustator in comparatie cu alte orase – Budapesta, Praga samd

    Reply
  4. Cristi C

    Mie mi se pare de bun-simt sa evaluezi faptul ca nu exista suficient trafic pe ruta nord (Otopeni) ca sa justifici metroul. Chiar si in Dr Taberei, traficul este doar o treime din cel de pe artera Militari – Eroilor. In cazul Otopeni ar fi 1/10 din cel normal.
    Insa am fost dezgustat rau de tot de coruptia din mintea lui Manastire (de la B1) si a unor liberali din studio. Coruptia unor dezvoltatori imobiliari din Otopeni. Coruptia de presa. Sa iti fie rusine, B1 si Manastire. Sunteti niste penibili corupti.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *