Va fi vreodată Moldova legată de restul țării? După cum arată lucrurile până acum, răspunsul pare să fie nu. Singura șansă este ca cetățenii să urmărească pas cu pas acțiunile autorităților și să le tragă de mânecă de fiecare dată când greșesc sau se fac că greșesc. Iată mai jos luarea de poziție a Asociației Pro Infrastructură față de cea mai recentă decizie de a nu se face nimic:
Săptămâna trecută, ca răspuns la comunicatul nostru prin care am anunțat rezilierea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Ditrău, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt CNAIR, a declarat: “Este impropriu spus că s-a reziliat contractul. Contractul a încetat de drept.” Este o declarație falsă, mincinoasă, făcută fie din incompetență, fie cu rea-voință și bună-știință cu scopul de a manipula opinia publică.
Ne menținem 100% când am anunțat rezilierea acestui contract. În următoarele paragrafe explicăm pe scurt situația și vă invităm pe pentru a citi explicațiile detaliate astfel încât să puteți înțelege exact cum stau lucrurile.
În adresa de reziliere (document oficial atașat mai jos), Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere își fundamentează decizia pe două clauze contractuale: articolele 31.5 și 36.1. Articolul 31.5 este CORECT invocat, însă articolul 36.1 este GREȘIT invocat!
Articolul 36.1 spune, în esență: “Contractul va înceta AUTOMAT dacă Prestatorul nu a întreprins activitățile generatoare de plată în termen de 12 luni de la data de începere a prestării serviciilor.” Acest articol este GREȘIT invocat ca motiv de reziliere din simplul fapt că acest contract a fost activ O SINGURĂ LUNĂ DE ZILE din momentul emiterii ordinului de începere (20.11.2016) și până la ridicarea suspendării (19.01.2018), iar Prestatorul, conform clauzei, are termen 12 luni (!) să înceapă lucrările.
Prestatorul (Search Corporation) nu poate fi “tras la răspundere” și NU I SE POATE REZILIA CONTRACTUL pe motiv că nu a început lucrările în 12 luni de la ordinul de începere pentru că pur și simplu NU AU CURS 12 LUNI în care PUTEA să le înceapă, contractul fiind activ (fără suspendare) doar O LUNĂ DE ZILE (între 20.11.2016 și 20.12.2016). Mai mult, această greșeală flagrantă creează o portiță pe care proiectantul (Search) o poate folosi pentru a cere despăgubiri în instanță!
Celălalt articol, 35.1, spune că: “În cazul în care perioada de suspendare a Contractului excede 12 luni, Beneficiarul are dreptul de a rezilia Contractul”. Așadar, Beneficiaul (CNAIR), are DREPTUL, dar NU ESTE OBLIGAT să rezilieze. Mai mult, contractul a fost suspendat prima dată timp de aproximativ 14 luni (între iulie 2015 și septembrie 2016) și CNAIR a luat decizia (corectă, în favoarea proiectului) să NU activeze această clauză. Atunci A RIDICAT SUSPENDAREA, chiar dacă avea opțiunea să rezilieze contractul încă din iulie 2016, după 12 luni de suspendare inițială (din lipsă de finanțare).
Simplu spus, directorii CNAIR sunt incompetenti, rău-voitori, manipulează opinia publică și își bat joc de cetățeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică prin DECIZIA DE REZILIERE a acestui contract, sfidând cu nerușinare eforturile societății civile și chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal și contractual) opțiunea SĂ RIDICE suspendarea, așa cum TOT EI au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!
Pentru incompetență, rea-voință, manipulare și sfidarea cetățenilor, cerem dlui Lucian Șova (noul Ministru al Transporturilor) să demită de urgență conducerea CNAIR și să facă demersurile necesare pentru recrutarea unei echipe de management care dorește și poate să implementeze aceste proiecte majore!
Autostrada respectiva NU se va face NICIODATA. Deoarece NU exista resurse si n-are niciun sens, pe linga faptul ca NU are de fapt nicio legatura cu MOLDOVA. Chiatra Neamtz, Tg.MU&neamtz nu inseamna MOLDOVA! Inseamna BUDApesta! si PDL-ul celor din CLUJ.
Ceea ce vedem azi pe harta nu e natura, Geografie pura ci CONJUNCTURA POLITICA, o etapa istorica care va fi depasita pana la urma.
Prin Austria si Elvetia, tari inrudite in buna masura cu Germania, trec principalele rute de transport ale Germaniei catre Mediterana, tot pe acolo se face jonctiunea intre Marile Nordului&Baltica si Mediterana, se faciliteaza schimburile – priviti harta Frantei, ca sa intelegeti mai bine – si se dezvolta in profunzime teritoriul strabatut, caci dupa cum observati toate centrele vor sa ajunga la cea mai apropiata mare ca sa faca comert, sa participe activ la schimburi si sa se imbogateasca. La fel a fost si cazul nostru pana in 1940, cand prinvim la Moldova si Polonia – Romania avand la acea data granita comuna cu Polonia – unde se dezvoltasera pe ruta comerciala respectiva orase ca Varsovia, Liov, Cernauti, Chisinau, Galati, Gdansk, si chiar Cracovia. De alfel Cantemir a devenit Academician la Berlin, NU la Moscova, iar Nicolae Milescu Spataru, zis carnu, si-a inceput cariera prin Suedia, in vremea lui Carlo al XII-lea, iar CENTRUL economic, ca numar de consumatori, putere de cumparare, al UE, se afla in N-V continentului european NU in centrul sau!
Intr-adevar, ministrii slab pregatiti pot face mult rau, cum a facut pushcariashul Fenechiu, insa nimeni si nimic nu face mai mult rau decat universitari, chhipurile oameni de shtiinta, care fac PROPAGANDA in favoare unor state straine. Incaltea noul Ministru al Educatiei e un bun ADMINISTRATOR, dovedit!, iar Universitatea din Cernautzi a fost definitiv desfiintata de catre sovietici si nu va mai fi niciodata reinfiintata ca cea din cluj.