Horațiu Pepine

România ratează din nou…

Președintele, Klaus Iohannis, are în linii mari dreptate cât privește formele, dar se înșală cu privire la conținut.

Președintele, Klaus Iohannis, a cerut astăzi demisia prim-ministrului Viorica Dăncilă. Întâlnirea dintre cei doi, care ar fi trebuit să aibă loc înaintea acestui anunț, fusese anulată, dar președintele a recunoscut că avea decizia pregătită indiferent cum ar fi decurs întrevederea. Într-o scurtă intervenție, cu o voce vizibil marcată de emoție, președintele Iohannis a spus, după ce a trecut în revistă evenimentele ultimelor zile privitoare la mutarea ambasadei la Ierusalim și la vizita guvernamentală în Israel: ”Doamna Dăncilă nu face față poziției de prim-ministru și transformă Guvernul într-o vulnerabilitate pentru România.” Și apoi a încheiat: ”Solicit public demisia doamnei Dăncilă din funcția de prim-ministru al României”.

Fie că are, fie că nu are dreptate, președintele nu îl poate demite pe primul-ministru. E o veche poveste, ba chiar cea mai importantă problemă constituțională a României. În 1991 Constituanta a preluat formula semi-prezidențială din Franța, dar a preluat-o prost, căci, aducându-i modificări, i-a stricat funcționalitatea. În Franța, președintele este șeful executivului, dar în România nu.

Joi, într-o declarație nepregătită, președintele spusese că nu a fost înștiințat de către prim-ministru de intenția deplasării sale în Israel și că a plecat ”fără mandat din partea șefului statului”. Atâta doar că, în arhitectura constituțională românească, nu șeful statului oferă mandat premierului, ci parlamentul. Prim-ministrul nu are nevoie de mandat de la președinte atunci când face o vizită oficială în străinătate și, evident, nici măcar de la Parlament, mandatul fiind unul general, inclus în votul de investitură. Pot apărea situații excepționale (negocieri internaționale) în care Guvernul să ceară un mandat din partea Parlamentului pentru a conferi mai multă greutate poziției sale, dar nu există încă un precedent în România. E adevărat, spiritul de cooperare (necesar în buna funcționare a statului) ar fi pretins premierului să se consulte cu președintele, dar nu există nicio obligație constituțională.

Prin urmare președintele a făcut astăzi un gest riscant, și cu siguranță că era conștient de acest fapt, ceea ce explică și emoția din voce. Dacă ar fi tăcut, ar fi acceptat, practic, să fie destituit de facto din prerogativele sale. Dar cerând premierului demisia, președintele provoacă o situație fără ieșire. Dacă până acum nu a existat colaborare loială, de aici înainte cu atât mai puțin, căci ne putem aștepta ca premierul Viorica Dăncilă să nu demisioneze. Cu alte cuvinte va urma un război permanent, unul nedisimulat și fără menajamente. Președintele știe, chiar dacă nu va recunoaște, că, din acest moment, contribuie la instaurarea unui climat de criză și de instabilitate politică.

Cu toate acestea trebuie să ne întrebăm cine are dreptate. Și nu este ușor de răspuns. PSD (căci nu e vorba de o acțiune individuală a Vioricăi Dăncilă sau Liviu Dragnea) a inițiat un act major de politică externă căutând, în mod evident, să-l lase deoparte pe președintele Iohannis, titularul politicii externe conform prerogativelor constituționale. Să trecem rapid peste faptul că inactivitatea sa devenită proverbială i-a stimulat mult pe adversarii politici. Căci, în ciuda conduitei sale aproape demisionare, el rămâne actorul constituțional care ar fi trebuit să fie invitat la ședința de guvern în care s-a discutat mutarea ambasadei la Ierusalim.

Un matematician celebru avea o vorbă pe care o repeta studenților săi la cursul de geometrie: o problemă poate fi gândită corect pe figuri greșite, după cum poate fi gândită greșit pe figuri corecte. În cazul de față, președintele Iohannis are dreptate să considere că s-a adus atingere prerogativelor sale, dar, în virtutea acelorași prerogative, s-a exprimat grăbit împotriva unei inițiative valoroase de politică externă. Mutarea ambasadei României la Ierusalim ar fi un act care ar da mai multă greutate unei politici externe fondate în ultimele decenii pe simplă și nereflectată conformitate. Ba mai mult, împotrivirea prea rigidă a președintelui Iohannis a lăsat impresia neplăcută că la București nu există, de fapt, un spațiu real de deliberare.

În schimb PSD, dacă păstrăm analogia, a gândit bine pe forme greșite. Spre deosebire însă de matematici, care evoluează într-o sferă imaterială, în politică, eroarea de formă lasă urme. Nesocotirea procedurilor se plătește acum prin impresia de nesiguranță pe care o lasă din nou politica românească.

Situația este, într-adevăr, încurcată și apăsătoare. Dar dacă ne raportăm la esențial, e regretabil că România, din motive pe care încă nu le-am expus suficient, ratează șansa de a adopta în văzul lumii o decizie, minoritară astăzi, dar pe care viitorul o va confirma glorios.

Deutsche Welle


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

13 thoughts on “România ratează din nou…

  1. Alexandru Lazarescu

    Exista o mare vulnerabilitate atunci cand presedintele CSAT nu mai are incredere, pe buna dreptate, in vicepresedintele CSAT!!!

    Reply
    • CMC

      Cel mai simplu:
      – opozitia depune motiune e cenzura, Parlamentul voteaza;
      – Puterea cere suspendarea Presedintelui, poporul voteaza.

      Altfel, o tinem asa la infinit!

      Reply
    • Florin Neamtu

      Evident, eu unul astept chiar investigatia penala pentru tradare, pentru cum s-a ajuns sa nu se respecte protocoalele (daca va fi si acuzata cu atata mai bine). Altfel suntem de-a dreptul penibili. Cand va vedea la ce se expune urmatorul premier probabil fie nu va mai asculta de dragnea (un lucru de dorit) fie dragnea va propune din nou cateva proaste ale satului, pe care presedintele le va refuza de data asta, si ajungem la doritele anticipate!

      Reply
  2. Vlad Slăvoiu

    @Alexandru Lazarescu: Nu, nu există nicio vulnerabilitate, fiți serios. Și mai cu seamă fiți sincer cu dumneavoastră înșivă și răspundeți-vă ce ați fi gândit dacă Președintele României, dl Victor Ponta, ar fi declarat – în contextul în care prim-ministrul Guvernului, dl Mihai Goțiu, ar fi făcut o vizită la Ulan Bator de care nu l-ar fi înștiințat pe Președinte – că nu mai are încredere în șeful Guvernului și că îi solicită demisia. Și mai întrebați-vă cum ați fi tratat afirmațiile dlui Mihai Gâdea, realizator Antena3, care ar fi susținut că “există o mare vulnerabilitate când președintele CSAT nu mai are încredere în vicepreședintele CSAT”.

    Reply
  3. Comanescu

    Initiativele a doi oameni care se lupta cu “statul paralel” si cu Soros au valoare zero. La lada de gunoi a istoriei vor ajunge in final.

    Reply
  4. CMC

    Ne poate mentiona cineva o actiune pozitiva a Presedintelui?
    Are un Program de tara?
    Nu cumva are nevoie stringenta de alta echipa de consilieri?

    Reply
  5. Adrian

    „din motive pe care încă nu le-am expus suficient“. De ce?

    Ziariștii ar fi cazul să expună faptele. Altfel ce pot înțelege cititorii? De exemplu, privind localizarea ambasadei, de ce nu e în Haifa ambasada, de pildă, cred c-ar fi fost de interes. Că vreo documentare de pe situl mae e exclusă.

    Reply
    • Cinicul

      Da, la Haifa este mai frumos decat la Ierusalim. Ierusalimul este un oras pietros, care fara arhitectura otomana a lui Soliman Magnificul ar fi de-a dreptul urat. Nu degeaba Pilat venea doar in vizita la Ierusalim.

      Reply
  6. Florin Neamtu

    Presedintele actioneaza corect si foarte curajos! Este irelevanta problematica ambasadei in sine, proasta satului s-a dus sa discute politica externa fara mandatul presedintelui – de care AVEA NEVOIE. Nu avea nevoie daca se ducea sa discute pretul la castraveti (adica economie), dar pentru politica externa avea nevoie de mandatul presedintelui si evident inclusiv de discutiile preliminare. Si aici nu este vorba despre faptul ca doar discuta si nu se iau decizii, ci despre protocoale. Ultima fraza este de-a dreptul penibila, nu are rost sa mai comentam la domn Pepine, atata se poate …

    Reply
  7. gabriel radeanu

    Nu inteleg de ce atata zarva,intr-un context politic suprapus perfect peste manifestarea duala,de joc la doua capete,a politicii internationale a Uniunii Europene,cu Macron care sacrifica Damasc-ul pentru al zapaci pe Trump si Merchel care da din umeri a neputinta, compatimindu-l pe Putin.Nu suntem deloc impredictibili,dimpotriva suntem ingrozitor de conformi…asta ca sa nu mai spunem,ca jocul acesta cu doua fete,ni se cam potriveste!Amuzant este,ca personajele in opozitie,din telenovela asta damboviteana,traiesc …nu joaca rolul,aspect deloc magulitor pentru inteligenta lor.Oricum,de orgolii stupide si lamentabile, nu ducem lipsa!

    Reply
  8. CMC

    Nu e ciudat ca zarva asta apare cand se pune problema schimbarii legilor serviciilor secrete? De la care dintre ele or fi consilierii Presedintelui?
    Ce frumos se joaca astia de-a politica pe seama cursului valutar. De cate ori a inceput sa scada cursul euro/leu a aparut o miscare politica de schimbarea primului ministru. Pe doi se zice ca i-a manipulat SPP chiar din palatul Victoria. La al treilea nu mai e SPP in Palatul Victoria. Dar e la Cotroceni…
    Si se simte cam amenintat de posibila schimbare a legilor sigurantei nationale.
    Asta pentru cei care vor sa citeasca printre randuri…

    Reply
  9. Nelu Stiuca

    In Romania BALCANICA salbatica, dupa 1989, avem presedinti de tara, prim-ministri, ministri, parlamentari, presedinti de consilu judetene, prefecti, primari, judecatori, procurori, politisti, membri ai Curtii de conturi, ai Curtii Constitutionale, inspectori financiari, academicieni, ofiteri; MApN, SRI, SIE, STS, SPP, PREOTI in exercitiul functiunii cu AVERI ilicite FABULOASE, cu dosare penale in lucru in faze diferite de invastigare sau judecata. Este fireasca intrebarea, ce statut au cetatenii romani aflati sub acesti POLITRUCI IMPOSTORI , MAFIOTI conducatori si de ce suporta POPORUL asemenea autoritati publice, COMPROMISE, IMORALE, INCOMPETENTE populate de din belsug cu puscariabili si ticalosi ? Acesti penali si puscariabili au emis si emit de 28 de ani legi pentru protejarea libertatii si averilor proprii dobandite prin HOTIE si ca sa execute pedeapsa cu inchisoarea in petreceri si chefuri la domiciliile lor luxoase din tara si strainatate, FARA CONFISCAREA AVERILOR ILICITE. Unde in lume mai exista asemenea POPOR , JUSTITIE sau DREPTATE . In RO JUSTITIE SRL permite ca hotii si banditii FARAONI sa CONDUCA si sa ADMINISTREZE OBSTEA aparati de legile IMORALE facute de ei NAROZII si ticalosi???
    UNDE IN LUME MAI EXISTA PESTE 2.000 DE LEGI NECONSTITUTIONALE elaborate DE HOTI PENTRU HOTI si C.C.R. sau AVOCATUL POPORULUI sa taca ca porcii in papusoi….???
    În ultimii 28 de ani ECONOMIA TARII A FOST DISTRUSA si AVUTIA NATIONALA INSTRAINATA si insusita de MAFIOTI TRADATORI. Datoria țării a crescut de la PLUS 5 miliarde de dolari existenta IN 1990 la peste 100 de miliarde de euro in prezent , in conditiile in care taoate componentele sistemului social romanesc sunt pe ultimele locuri din lume (sanatate, invatamant, aparare, infrastructura, etc. )
    BOGATASII fraudisti ai ROMANIEI SUNT POLITICIENII SEMIDOCTI MAFIOTI SI TICALOSI PRECUM SI REPREZENTANTII PUTERII REZERVATE A STATULUI (din JUSTITIE, SECURITATE, ARMATA, etc). Ro este o tara bananiera. Peste 5 milioane de romani au emigrat, (9 romani pe ora emigreaza) suntem a doua tara din lume la emigratie dupa SIRIA.
    De ce si CUM s-a ajuns aici?
    Este OARE poporul roman un popor de sinucigasi…???
    Numai o REVOLTA POPULARA GENERALA ca in Coreea de Sud intreprinsa in anii ’90 mai poate NORMALIZA viata publica si cea sociala din Ro.
    Atunci sud – coreenii au optat, luptat si infaptuit o republica prezidentiala.
    I-au condamnat prin JUDECARE PUBLICA pe POLITICIENII, GUVERNANTII, DEMNITARII si pe cei cu FUNCTII PUBLICE vinovati de MAREA CORUPTIE intretinuta de acestia cateva decenii. Totodata au dispus si confiscarea averii acestora pana la rude de gradul doi.
    De atunci gradul de fericire al poporului sud-coreean creste constant. HAIDETI ROMANI la REVOLTA POPULARA GENERALA cat mai avem oportunitatea necesara, adica cat mai avem si noi romanii TARA, sa inlocuim HAZNAUA sau TROACA POLITICA din Ro PLINA de ZOI, LATURI , GUNOAIE si REZIDUURI UMANE cu ELITE adevarate ,progresiste, NATURALE si DEMNITATI umane de CARACTER si cu HAR DUMNEZEESC si de VOLUNTARIAT care sa aduca fericirea mult asteptata de secole si BINE meritata poporului roman.
    Ro din 1990 este capturata de MAFIOTI, BANDITI, TALHARI, DERBEDEI, etc si trebuie recuperata daca mai putem si cat mai avem ce.
    Numai o diagnosticare profunda si riguroasa a cauzelor nocive, toxice existente in calea PROGRESULUI NATIEI ROMANE ne va conduce la ELABORAREA unor STRATEGII si PROGRAME eficiente DE DEZVOLTARE in interes general-national.
    UNDE SUNTETI VOI ADEVAR si DREPTATE PODOABE SFINTE ALE EXISTENTEI UMANITATII PENTRU CA OCHII ROMANILOR PLANSI si TRISTI DE VECURI VOR SA VA VADA…???…

    Reply
  10. somoila

    Cred ca Vadim a avut dreptate,cand spunea ca va face ordine cu mitraliera….Haosul din tara se adanceste pe zi ce trece…….Toti pensionarii-5 milioane!,il voteaza pe Dragnea…..Cum,necum,Dragnea le-a rotunjit la multi pensionari binisor pensiile.asa ca are asigurata alegerea si ca prim ministru,si, dece nu? ca presedinte.Ce va iesi pana la urma,cred ca nici Dumnezeu nu stie….

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *