Vlad Slăvoiu

Despre transportul public din București (comentariul săptămânii)

După părerea mea, problema transportului în comun din București e că este prea ieftin (1,3 lei călătoria; 50 de lei abonamentul lunar pe toate liniile), ceea ce duce la subvenționarea lui din belșug. Nu e foarte popular, dar eu m-aș gândi la mărirea tarifelor, astfel încât bugetul STB să devină ceva mai echilibrat, poate chiar până la a nu mai avea nevoie de subvenție.

De asemenea, ar trebui estimat în ce măsură este o problemă neplata călătoriilor, iar STB ar trebui să-și folosească mai mult controlorii (eventual chiar în parteneriat cu o poliție sau alta) și, uneori, să mai dea și amenzi.

În sfârșit, e de analizat justificarea politicilor de reduceri/gratuități și în ce măsură ar putea fi ele regândite.

Sigur că principalul reproș care s-ar putea aduce ideii de a mări prețurile este că ea ar putea genera scăderea numărului de călători și, subsecvent, creșterea traficului auto – ceea ce, într-o lume pe drept cuvânt preocupată de reducerea emisiilor cu efect de seră, ar fi un lucru rău -, dar cred că, dacă s-ar pune problema unor măriri realiste (pornind, de exemplu, de la comparația cu prețurile practicate de orașele reședință de județ: oare există transport în comun mai ieftin ca în București?), impactul negativ asupra numărului călătorilor ar fi minim.

În plus, dacă am ajuns la gazele cu efect de seră, o bună idee de a le combate ar fi creșterea consumului lor, adică în primul rând plantarea masivă de arbori (Ia să mă arunc: cum sună triplarea populației arborifere a orașului?) și, pe un plan mai general, modificarea stilului nostru de viață. De exemplu, dacă ne-am obișnui noi să consumăm ceva mai puțină carne? Dacă am încuraja mai mult agricultura producătoare de legume și fructe? Ideea dlui Daea cu „casele de comerț Unirea” (o idee foarte bună, după părerea mea) ar merita exploatată și din acest punct de vedere, nu doar din cel evidențiat acum vreo două săptămâni în „The Economist”, anume scoaterea unei economii estimate la miliarde de dolari din zona gri și, deci, taxarea ei (plus evidentele efecte benefice asupra micului horticultor, care azi se pare că trăiește într-un no man’s land care în primul rând lui nu-i face bine).

Lumea a devenit foarte preocupată de sănătatea planetei și de poluare, ceea ce este evident că, nu de puține ori, este o ipocrizie și o aflare în treabă, dar, așa cum corect sugera Frédéric Lordon („Le Monde diplomatique”, octombrie 2019), stânga ar putea fi realistă folosind acest val în favoarea ei și a ideilor sale – mai cu seamă că problema planetei noastre (de grija căreia e la modă să moară orice fraier) nu este, în esență, o falsă problemă. În fond, până și bogații lumii (Jeremy Cliffe, Solving global inequality through vacous buzzwords: welcome to the new woke Davos, „The New Statesman”, 24 ianuarie 2020) s-au „trezit”, așa că social-democrații ce mai așteaptă?

Cât îl privește pe dl Orban, omul are dreptate: „care trebuie să dăm jos aceste garduri” – în fond, politica e despre construit poduri, nu ziduri.

România Curată este un site scris de voluntari, deschis oricărei colaborări pe teme de bună guvernare și implicare civică. Trimite-ne reportaje din viața ta de cetățean, anchete, comentarii, relatări, înregistrări video sau fotografii pe adresa contact@romaniacurata.ro


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

7 thoughts on “Despre transportul public din București (comentariul săptămânii)

  1. Dumitru

    Interesant comentariu, dar nu inteleg doua lucruri :
    1. De ce numai transporturile sa fie platite la pret real ? Poate si sanatatea ar trebui platita de fiecare la pretul ei real. Nu ? Daca nu, care e diferenta intre serviciul public „sanatate” si cel „transport”, mai ales intr-o aglomeratie ca Bucurestiul ? Nu isi justifica amandoua existenta printr-o mai buna functionare a societatii in ansamblu (inclusiv economic) ?
    2. De ce autorul propune ca stanga sa faca stupiditatea asta de inspiratie neo-malthusiana si de descrestere ? Astea au fost intotdeauna idei de dreapta, si erau la moda prin secolul 19…

    Reply
  2. MAKE

    De ce imi cere stanga sa imi restrang drepturile si libertatile? Daca vreau sa mananc carne, voi manca. Ascultati voi cei din stanga ecologista. Ia incepeti sa promovati adevaratul mesaj care ar modifica semnificativ in mai bine viata. ONE CHILD POLICY. Daca planeta trebuie depopulata, nu cu vegetarianismul o salvezi. Ci cu reducerea populatiei. Si prima masura este cea de incetare a sprijinirii natalitatii, a favorizarii femeilor in activitatea procreativa. Dupa primul copil, s-au terminat toate concediile de natalitate, toti banii de la stat si toate alte beneficii, al doilea copil va manca din alocatia primului. Asta este ceea ce trebuie facut.

    Reply
  3. Vlad Slăvoiu

    @Dumitru:
    1. Sănătatea chiar e plătită la prețul ei real, printr-un sistem numit asigurare, eu nu știu de ce oamenii au în continuare impresia că e „pe gratis”. Cât privește transportul public, am pornit de la realitatea că PGMB își folosește o parte a bugetului său pentru a subvenționa STB, în condițiile în care prețurile plătite pentru utilizarea transportului public sunt relativ mici și o creștere realistă a lor ar fi suportabilă. Ce s-ar obține astfel, prin reducerea subvenției, s-ar putea folosi, de exemplu, pentru rezolvarea, fie și parțială, a problemei parcărilor&mașinilor pe trotuar – care cel puțin în unele zone din București este complet ridicolă. Luați, de exemplu, suprafața mărginită de Națiunile Unite-Libertății-Splaiul Independenței: ai mașini parcate pe trotuar pe Națiunile Unite, dar spațiul din interior e vraiște, iar problema s-ar putea rezolva prin exproprieri și demolări. Eu nu zic acuma să demolezi Mihai Vodă, mai cu seamă după cât s-au chinuit ăia s-o salveze translatând-o, dar nici n-ar fi nevoie: amenajat corect, spațiul de acolo e suficient pentru a rezolva problema locului și a și păstra, pe deasupra, toate construcțiile care merită cu adevărat păstrate din el.
    De ce e sănătatea mai importantă decât transportul public? Nu știu, de exemplu pentru că una e să pierzi tramvaiul și alta e să-ți pierzi piciorul? Altfel, sigur că nu e o bucurie, ca politician, să mărești o taxă sau să anulezi un beneficiu – numai psihopații politici se bucură când fac de-astea – și evident că nu-ți convine, călător fiind, să ți se scumpeasca transportul public – ai prefera (și te-ai bucura) să fie gratis, și cu siguranța nu ți-ar trece prin cap să scrii scrisori în care să te plângi (rețineți verbul: să te plângi) că ai primit o gratuitate (e de Ionescu asta) -, dar resursele fiind limitate…facem alegeri de alocări.
    2. Anume unde exact e descreșterea? În triplarea numărului de copaci din București? În dezvoltarea și integrarea unei ramuri a agriculturii? În încercarea de a folosi o situație de viață în avantajul tău?

    @Make:
    Stați, domnule, nu vă inflamați, că nu vă ia nimeni sfintele drepturi și libertăți, mâncați liniștit carne – carnea e bună, eu cel puțin sunt un mare consumator. :) Mă gândeam doar că ar fi interesant, și poate util, să explorăm diferite scenarii…
    Cât despre faza cu „one child policy” … adevăru’ că e fix ce-i trebuie României azi. De unde-ați dat-o pe-asta: din ferma de pui? Încercați niște spanac, poate se văd altfel lucrurile. :-p

    Reply
    • MAKE

      Romania are nevoie de 1-2 milioane de imigranti. Aveti o problema cu aceasta abordare? Oamenii sunt disponibili, asteapta la usa un semnal. UN Compact for Migration nu a fost semnat de catre Romania desi asa intentiona. Probabil o mica problema cu Constitutia.

      Reply
    • Dumitru

      Addendum : cat de fara rusine sa fii ca sa-ncerci sa rezolvi problemele tale de om (relativ) bogat, cu masina, luand de la nefericitii care trebuie sa ia transporturile in comun. Da-te sarace la o parte ca eu vreau bani de parcari !

      Reply
  4. Vlad Slăvoiu

    @Dumitru: Nu, transportul nu e plătit la prețul lui real prin taxe, că de aia trebuie subvenționat prin impozite.

    În rest, o fi și cum spuneți dumneavoastră, nu zic nu, dar eu știu ce știu eu: taxele pentru serviciul de transport oferit de STB trebuie mărite, controalele sporite și politica de reduceri&gratuități analizată pentru a vedea în ce măsură poate fi regândită. Altminteri, transportul în comun în București s-a îmbunătățit vizibil în acești patru ani, dar asta nu e o scuză – ba dimpotrivă, ar putea fi chiar un motiv.

    Pe de altă parte, adevărul e că și a-l oferi complet gratuit e o cale la fel de legitimă: e, până la urmă, vorba de ce ne dorim. Eu unul, ca utilizator al acestui serviciu, cu siguranță că n-am să mă plâng dacă mi se va da gratis.

    De asemenea, exemplul meu cu Națiunile Unite-Libertății-Splaiul Independenței e foarte bun. Toată zona aia, de fapt, nu doar bucata asta la care m-am referit eu, e o vraiște cu care stăm neterminați de 30 de ani dintr-un, presupun, fel de complex prostesc. Pe care cred că a venit vremea să-l depășim.

    Mai mult, acuma că stau să mă gândesc la exemplul meu, aș face chiar o aroganță și-așa translata încă o dată Mihai Vodă, până în centrul locului respectiv – ca să facem așa … ca o simetrie. :)

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *