Ariana Dudună

Ce schimbări sunt aduse transportului gratuit al elevilor în proiectul legii învățământului preuniversitar?

Subiectul transportului gratuit al elevilor se află în discuții de peste 9 ani, legislația suferind multiple modificări care din păcate niciodată nu s-au dovedit a fi eficiente. Proiectul de lege al învățământului preuniversitar poate reprezenta o oportunitate pentru a pune capăt odată pentru totdeauna acestui haos legislativ și executiv, pentru a ne asigura într-un final că elevii pot să ajungă la școală. Pot prevederile propuse de Ministerul Educației în proiect să clarifice această situație?

La nivelul României, transportul public de persoane este asigurat în 2 moduri:

 

  • În regim de serviciu public- operatorii de transport încheie contracte de serviciu public cu autoritățile publice competente (ex: Consiliul Județean în cazul transportului județean), existând astfel posibilitatea asigurării unor compensații (autoritățile oferă operatorilor de transport o anumită sumă de bani pentru ca aceștia să asigure reduceri/gratuități unor anumite categorii sociale de călători)
  • În regim concurențial- acesta este strict cazul transportului interjudețean, unde operatorii de transport nu încheie contracte cu autoritățile publice, neexistând posibilitatea asigurării compensațiilor

 

În anul 2020, în urma cazului Caracal și a presiunii electorale, Parlamentul României și-a asumat asigurarea transportului gratuit al elevilor prin Legea nr. 226/2020. Prin această lege, au fost prevăzute 2 cazuri de asigurare a transportului gratuit al elevilor, în concordanță cu cele 2 metode prin care se desfășoară transportul public de persoane. Astfel, legea a prevăzut următoarele:

  • În cazul serviciilor publice, gratuitatea este asigurată prin subvenționarea operatorilor de transport de către autoritățile publice locale, conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007. Banii vin de la bugetul de stat, prin transfer către unitățile administrativ teritoriale.
  • În cazul transportului care nu se desfășoară în regim de serviciu public, elevii beneficiază de un decont integral de la unitatea de învățământ. Sursa de finanțare este finanțarea de bază.

Totuși, ce s-a întâmplat în realitate cu această lege? 

Deși Legea nr. 226/2020 a creat premisele asigurării transportului județean gratuit al elevilor, ea nu s-a aplicat niciodată. Astfel, Guvernul nu a asigurat sume de la bugetul de stat pentru transportul gratuit al elevilor. Majoritatea consiliilor locale din țară au asigurat transportul gratuit din bugetul propriu, o parte dintre ele acționând ulterior în instanță Guvernul pentru a-și recupera înapoi banii. 

La nivelul consiliilor județene însă, situația a fost mult mai neagră. Acestora li s-a dat “semnal de sus” să nu pună în aplicare legea, pentru că aceasta va fi oricum modificată prin OUG. Astfel, doar 3 dintre Consiliile Județene din țară au asigurat transportul județean gratuit al elevilor, elevii navetiști fiind lăsați de izbeliște. 

Cum arată transportul elevilor acum?

În ciuda protestelor elevilor, Guvernul României a emis în iunie 2021 OUG nr. 50/2021, prin care a modificat Legea nr. 226/2020 astfel:

  • Elevii în continuare beneficiază la gratuitate la serviciile publice de transport, prin același mecanism ca în legea anterioară
  • Elevii ce nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu (navetiști) beneficiază de un decont plafonat, fiind astfel decontată o sumă de 30 de lei pentru distanțele de 3 km, suplimentându-se cu 3 lei/km ceea ce depășește, dar nu mai mult de 50 de km. Distanțele ce depășesc 50 de km se suplimentează cu 1 leu/km.

Ce s-a întâmplat în realitate cu OUG nr. 50/2021?

Ordonanța prevede faptul că elevii navetiști beneficiază de acel decont plafonat oferit de școală, însă nu specifică dacă decontul se asigură și în cazul transportului județean sau nu, acesta lăsând elevii și autoritățile cu mai multeîntrebări: Dacă transportul județean este gratuit, cum se poate el deconta? Se aplică prevederile OUG 50/2021 transportului județean sau nu? Mai este transportul județean gratuit sau nu?

Astfel, consiliile județene au decis să interpreteze legea în avantajul lor, doar 3 consilii județene din țară asigurând gratuitatea transportului, elevii fiind victimele acestor confuzii. Mai mult, decontul asigurat de către inspectoratele școlare nu a acoperit nici măcar 30% din costul real al abonamentelor.

Ce schimbări se propun în proiectul noii legi?

La nivelul proiectului noii legi, noțiunea de decont dispare complet, fiind păstrată însă gratuitatea la servicii publice introdusă de Legea nr. 226/2020, fiind specificat și transportul interjudețean.  Finanțarea cheltuielilor este asigurată de către consiliile județene de pe raza cărora se află unitatea de învățământ la care studiază elevul, din sume defalcate din TVA, exceptând cazul transportului feroviar, unde se asigură din bugetul Ministerului Finanțelor.

Care este problema?

Deși la nivelul proiectul se specifică dreptul la gratuitate și sursa de finanțare pentru acesta, nu este specificat exact modul în care aceasta va fi asigurată. Dacă în Legea nr. 226/2020 este detaliat mecanismul, specificându-se că vor fi subvenționați operatorii conform Legii nr. 92/2007, în proiectul noii legi aceste detalii dispar complet.

Mai mult, proiectul specifică dreptul elevilor la servicii publice de transport interjudețean, în ciuda faptului că transportul interjudețean nu este serviciu public. Mecanismul financiar este unul haotic, consiliile județene fiind înzestrate și cu finanțarea transportului local, lucru imposibil, deoarece în cazul transportului local autoritatea contractantă este Consiliul Local. 

În final, consider important ca în orice dezbatere cu privire la noua lege a educației să punem în prim plan execuția legii și modul în care ea va fi aplicată. Putem adopta 100 de legi noi ale educației și să schimbăm învățământul radical la nivel legislativ, însă dacă aceste schimbări nu sunt aplicate, finanțate, sau sunt prorogate prin OUG de către Guvern, nimic nu se va schimba. În acest sens, în contextul discuției cu privire la transportul gratuit al elevilor, este necesar să ne întrebăm de ce până acum nu s-a finanțat.

Din proiectul noii legi, singura “piedică” pe care Ministerul Educației pare să o semnaleze în Legea nr. 226/2020 este faptul că sumele trebuiau date prin transfer către UAT-uri, nu din sume defalcate din TVA, atunci de ce nu au schimbat legea în acest sens în 2021, când au dat un OUG, și au preferat să creeze o confuzie timp de un an? Dacă timp de 2 ani, elevii nu au beneficiat de transport gratuit strict din vina Guvernului, care nu a bugetat această cheltuială, încălcând legea timp de 2 ani, ce ne face să credem că nu se va întâmpla același lucru și cu noua lege?


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *