Airbnb și Uber – semnele cutremurului social care ne așteaptă

Hotelierii și agențiile de turism din România par, deocamdată, mai isteți decât taximetriștii – așa că nu protestează pentru interzicerea Airbnb ca să ajungă la consecința nedorită de a-i creea notorietate. Dar îi doare la fel de tare iar prin restul lumii au fost astfel de proteste, așa că să nu ne mirăm dacă o să îi vedem și pe ai noștri în fața Guvernului!

Ambele sunt servicii folosesc tehnologia și comunicațiile pentru a genera câștiguri în economie: reducerea costurilor de tranzacționare, eliminarea asimetriei informaționale și – cel mai important – utilizarea mai eficientă a capitalului.

La primele două, companiile clasice pot să răspundă simetric: îmi fac și eu aplicație de taximetrie, mă înscriu și eu pe booking.com, și serviciile mele pot fi evaluate public de clienți. Problema dureroasă apare la cel din urmă: toate aceste afaceri au o problemă structurală – risipa.

De ce ar fi nevoie de flote de mașini pentru taximetrie când mașinile din uriașul parc auto total își petrec doar 10-20% din timp în mers? Când gradul de uzură se măsoară nu doar în kilometri ci și în ani? Când există o mulțime de șoferi dispuși să le conducă pentru clienți pentru niște bani în plus și care, spre deosebire de companiile de taximetrie, își trec costurile cu amortizarea la zero?

De ce ar fi nevoie de orașe întregi de hoteluri când între 10% și 30% dintre locuințele existente stau goale? Când un proprietar care închiriază pe Airbnb încasează într-o săptămână cât lua într-o lună din închirierea pe termen lung? Și câți mai aleg hotelul când pot avea, cu aceiași bani, o locuință cu două dormitoare și bucătărie la prețul unei camere?

Poate doar dacă vine statul să-i alunge pe concurenții neloiali!

Poate suna tentant pentru beneficiarii direcți și în spiritul justiției sociale pentru publicul larg, dar hai să vedem… nu e tocmai prima oară când se întâmplă lucrurile ăstea.
Internetul și comunicațiile au făcut poșta clasică aproape irelevante când a devenit larg-răspândit e-mailul. Șomaj, taxe mai mici încasate la buget, „concurență neloială” (păi de ce e aproape gratis?). Noroc că nu s-au dezmeticit la timp ca să ceară în stradă interzicerea internetului!
Din păcate, nu s-au dezmeticit la timp nici ca să realizeze că internetul e de fapt o uriașă oportunitate. Sigur, nu mai trimite nimeni scrisori, însă a apărut comerțul online iar comenzile nu pot fi livrate (încă!?) prin fibră optică. S-au dezmeticit companiile de curierat, care au ajuns la volume de afaceri de neimaginat înainte, în timp ce serviciile poștale clasice se zbat în pragul falimentului.

Tot așa, munca voluntară și colaborativă a făcut ca în zona internetului lucrurile să se ducă încă de la început în direcția asta. Așa a apărut Linux, un sistem de operare care a ocupat mai întâi piața serverelor. Azi, peste 80% din internet (inclusiv acest site) funcționează pe baza unui soft care nu costă nimic. Pe piața utilizatorilor finali, Linux părea să nu aibă nici o șansă în fața Windowsului de la Microsoft – însă totul s-a schimbat când tehnologia a migrat spre mobil. Google a simțit trendul, a adoptat copilul nimănui și l-a ramificat în ceea ce cunoaștem azi drept Android. Windows mobil e acum o chestie exotică, pentru care nimeni nu vrea să scrie aplicații (Facebook i-a trollat crunt pe Microsoft, le-a spus „dacă vreți aplicație cu serviciul nostru faceți-o singuri, că noi n-avem chef”).
Noroc că angajații de la Microsoft n-au ieșit să protesteze contra Google. Poate acum făceau ceva contracte cu statul, pe sute de milioane de dolari, pentru Windows-ul de pe telefoanele funcționarilor.

Și cum Airbnb sau Uber n-au fost primele, nu sunt nici ultimele. Probabil cel mai mare șoc va veni când se va maturiza tehnologia blockchain și va face băncile așa cum le știm irelevante!

Vor ieși atunci bancherii în fața guvernului…

(de ce nu, că doar s-a mai văzut!)

…să ceară interzicerea prin lege a furnizorilor de monedă electronică, adică nenorociții ăia care fac concurență neloială cu comisioanele lor nesimțit de mici, își externalizează profiturile și nu plătesc impozite așteaptă ajutor din buzunarele contribuabililor, distrug capitalul „autohton” sau alte minuni.

Va fi cam rușinos când se vor trezi bancherii că n-au parte de susținere publică nici măcar cât taximetriștii! Dar dacă alte bănci măcar încearcă să se pregătească pentru blockchain, ăstea din România nici măcar nu acceptă plata cu cardul, așa cum e obligat orice buticar!

Toate ăstea sunt simptomele unei economii care a atins un vârf de dezvoltare prin consum și își continuă tendința dar în cu totul alt mod – prin simplificare și eficientizare. Tehnologia face lucrul ăsta posibil – accesul mai ușor la informație despre resurse care există deja – în exces – și care pot fi folosite mai bine.

Da, vor fi victime!

În prima linie sunt cei ale căror joburi pot fi înlocuite complet de tehnologie. Ce vor face șoferii profesioniști atunci când mașinile se vor conduce singure? Și tot așa…

Dar nimeni nu poate să stea cu adevărat liniștit, pentru că există și o linie a doua, mult mai numeroasă: cam toți cei care gestionează, direct sau indirect, costurile de securitate și tranzacționare!

O companie online nu va avea nevoie de o mulțime de funcții – de la contabili (rapoartele se generează automat) și juriști (blockchain face posibilă executarea condiționată a tranzacțiilor) la pază (cu excepția securității cibernetice) și curățenie (angajații rămași lucrează de acasă, cu o altă cascadă de efecte în economie). Chiar și zone care păreau eminamente umane, ca marketingul, sunt în pericol, pe măsură ce algoritmii au tot mai multe informații despre preferințele individuale. Sau crezi că dacă ești programator ai viitorul asigurat? Așa ziceau acum 20 de ani și cei care știau să deschidă un computer, acum e redundant și s-o mai treci în CV!

Tot din cauza dezvoltării unilaterale de până acum (să-i zicem „societate de consum”) aceste costuri au escaladat până la punctul în care depășesc jumătate din valoarea adăugată totală. Asta înseamnă, matematic, că jumătate din oameni pot face aceleași lucruri ca până acum și pot să câștige mai bine practicând prețuri mai competitive. Pentru cealaltă jumătate rămân firimiturile!

De-aia zbaterile sunt de înțeles – o tranziție socială atât de bruscă nu s-a mai întâmplat de la revoluția industrială încoace – și măcar atunci a existat un imperiu colonial care să atenueze șocul.

Nici măcar companiile care par acum să călărească valul nu sunt altceva decât instrumente de tranziție. Deocamdată, Uber și Airbnb suportă costurile de marketing ale unor sisteme complet noi, dar când toată lumea va știi despre servicii – cum își vor mai justifica comisioanele.

Furnizorii efectivi ai serviciilor își vor putea alege liber platforma, care va fi la rândul ei open-source: gratis sau aproape gratis!

Iar pentru state este o lovitură teribilă, dar nu fatală! Vor fi în sfârșit în situația de a schimba sistemul semi-sclavagist, în care își impozitează cetățenii cu o parte din venituri, cu unul bazat pe impozitarea preponderentă a proprietății și pe contribuție voluntară. Îți place la noi? Vezi ce servicii publice bune și ce viață plăcută oferim? Vino să stai aici și vei plăti doar… cu cât mai bine, cu atât mai mult!

Cine sunt câștigătorii? În orice caz, puțini – preponderent dintre cei care sunt în stare să vină cu idei noi sau aproape noi și să le scaleze. Pentru o întreagă generație (și parțial chiar și pentru următoarea) o astfel de schimbare este, inevitabil, traumatizantă. Dar așa merg lucrurile, nepoții noștri probabil că vor trăi într-o lume mai bună și sigur nu ne vor plânge de milă!

riscograma.ro


Recomandări

17 thoughts on “Airbnb și Uber – semnele cutremurului social care ne așteaptă

  1. Andrei Mocearov

    Creșterea plăcintei este binevenită. Dar, cum se distribuie ea? Daca se face ca acum, nepoții noștri vor trăi în tehno-feudalism.
    Nu calitatea serviciilor Uber intriga, ci tupeul de a pretinde că nu sunt ceea ce sunt de fapt: o firmă de taxi. Viitorul prosper al nepoților depinde oare de cat de tare ne mințim unii pe alții?

    Reply
  2. Bucur G

    Bun articol, dar concluzia de la sfarsit e o fractura logica. Nu rezulta nici ca va fi o lume mai buna, nici mai rea. Doar una care din pricina saltului urias de tehnologie va avea paradigma schimbata. Si daca revolutia industriala a adus apoi si noile relatii sociale capitaliste, probabil ca si noul salt le va face pe acestea expirate, asa cum ele au facut sa apuna feudalismul.

    Reply
    • Andrei Mocearov

      Intr-adevar, revoluția tehnologică actuala poate schimba actualele relatii sociale capitaliste. “Sharing economy” ar trebui sa insemne pana la urma colaborare si nu competitie pentru profit. Dar, concluzia articolului este clara: puțini castigatori (proprietarii roboților i-au tot) si multi perdanți. Adica, revoluție tehnologică fara revoluție sociala. Martin Wolf de la Financial Times numea această opțiune sugestiv: tehno-feudalism. Revoluția tehnologică poate sa ne duca in rai, dar și în iad. Depinde de noi ce cale alegem.

      Reply
    • MIB

      Cand citesti material tehnice, cum se pregatesc vesticii pentru IoT si alte etape ale noii revolutii tehnologice, iti spui ca suntem pe drumul cel bun spre groapa de gunoi a istoriei, dupa ce cu atata grija liderii ne-au decuplat de la cele mai elementare resurse cu care am fi putut progresa.

      Reply
  3. Mihai

    Perdanti: cu duiumul. Daca te uiti in trecut, automatizarea i-a afectat pe cei cu munci fizice grele si/sau repetitive, multi dar cu salarii mici.
    Acum, cei vizati sunt cei cu salarii mari, educati. Pana si medicii sunt afectati.
    Vom trai (cum?) si vom vedea.

    Reply
  4. Munteanu

    Articol plin de (…). Masinile care se conduc singure exista demult inca dinnaintea celor care trebue conduse: sunt vagoanele de cale ferata. In SUA, Germania si multe tari Arabe trenurile au fost sabotate, s-au pus bombe sau s-a aruncat doar cu pietre in pasageri si scopul a fost atins: trenurile au fost distruse si aruncate la fier vechi. Acum shoferii profesionisti in SUA tamponeaza intentionat masinile care se conduc singure si ucid pasagerii asa ca vor pleca si ele dupa trenuri distruse deja. Vor ramane masinile, tramvaiele si trenurile care se conduc automat doar in Japonia nu ca ar fi mai avansati inginerii Japonezi dar acolo guvernul aresteaza vandalii care incearca sa distruga vehihulele autonome. Noul tren Chuo Shinkansen nici nu poate fi condus manual caci la 505 km/h oprtatorul uman nu poate actiona suficient de repede deci doar calculatorul poate conduce trenul care nici nu mai are fereastra in fata caci oricum nu se uita nimeni pe ea.

    Reply
    • Ion

      Plin de (…) este comentariul tau ! Ai niste argumente foarte inteligente si valide, ca si tine de altfel. Sa nu mai vorbim despre limba romana pe care o stapanesti cu lejeritate.

      Reply
      • Munteanu

        Iti multumesc ca imi corectezi greselile de ortografie. Eu traiesc in SUA si cu toate ca incerc sa scriu o Romana corecta anii de vorbit Engleza mi-au afectat ortografia. Cand eram copil in Romania comunista mancam gogosi la orashelul copiilor. Comunistii proiectasera o masina automata de facut gogosi. Masina era transparenta si copiii vedeau fascinati cum ea functioneaza automat. Profesorii de la casa pionierilor ne spuneau: Invatati copiii caci voi veti fi viitorul acestei tari. Noi am facut masina automata de facut gogosi dar voi sigur ne veti intrece si veti proiecta masini automate care sa faca nu doar gogosi ci si avione, calculatore, masini, trenuri, etc. Impresionat de ce ne spuneau profesorii am terminat facultatea de Automatica. Inca de atunci ma gandem ca trenurile, tramvaiele, troley-busele, masinile si mai ales tractorele pe camp ar trebui conduse automat si propulsate de motoare electrice. Pentru trenuri, tramvaie si troley-buse treaba era simpla, pentru masini si tractore mai complicata dar oricum realizabila. La primul loc de munca am proiectat multe automatizari si multi muncitori au devenit inutili. Ei si chiar si directorul mi-au reproshat ca au devenit inutili. Am raspuns: Este meseria mea sa automastizez fabricile. Nimeni nu este concediat in socialism deci muncitorii deveniti inutili pot invata meserii noi si cauta alte locuri de munca mai bune sau pot sa stea degeaba caci fabrica ii va plati oricum. Directorul a aranjat sa fiu luat in armata si la intoarcerea din armata mi-a interzis sa mai intru in fabrica si obligat sa stau doar intr-un birou unde trebuia sa-mi gasesc alt loc de munca. Presupun ca automatizarile construite de mine fusesera deja distruse. Am gasit greu un loc de munca in domeniul calculatorelor dar cand Stolojan, Basescu, Boc, Udrea, etc. au distrus industria electronica Romana mituiti de Microsoft am plecat in SUA ca sa nu fiu shomer in Romania. Alti colegi de-ai mei electronisti care nu au putut pleca au innebunit sau s-au sin-ucis de disperare shomeri.

        Reply
    • MIB

      Si un raspuns pe masura… Deci in SUA si Germania (de arabi n-are rost discutia) s-au sabotat trenurile, si cum aceste tari au guvernari si politie numai de forma s-a renuntat la trenuri si s-a revenit la carute. Sigur scrieti din acelasi univers? La toate trenurile de mare viteza se foloseste telesemnalizarea, din motivele mentionate, iar accidente tot se mai intampla. Iar tren fara conductor gasesti si la metrou la Londra – si circula si la suprafata, la indemana oricarui sabotor care crede in libertatea de exprimare. Probabil insa autoritatile tin secrete miile de victime, ca sa fie conspiratia ca la carte.

      Reply
      • Munteanu

        Traiesc in SUA si chiar pe langa casa mea trece “railway avenue”. Evident nu mai e de mult nici o “railway” care daca ar mai fi ar fi foarte utila. Exista inca si cladirea garii in care acum a fost amenajat un restaurant pizzeria. Ruinele cailor ferate Americane pot fi vazute peste tot. Unele au fost transformate in trotuare pentru biciclisti altele lasate doar in paragina. Si pe cele pe care inca se mai circula viteza e modesta caci doar privind la calea ferata intelegi ca fara reparatii capitale e nesigura chiar si acea viteza modesta. Meroul din New-York a avut si el cateva garnituri automate dar au aparut in statii niste domni politicosi care rugau pasagerii sa nu se urce in trenurile automate. Totusi cum unii totusi se urcau niste huligani aruncau cu pietre doar in trenurile automate acolo unde ele ieseau la suprafata asa ca trenurile automate au fost retrase dupa ce multi pasageri au fost raniti.

        Reply
  5. Pascalau Gheorghe

    Sper ca acest articol sa declanseze dezbateri in spatiul public. Sunt conducatorii nostri capabili sa formuleze o strategie pentru schimbarile dramatice care vor veni ? Categoric nu ! Care ar fi primul pas de facut ca treburile tarii sa fie gestionate de oameni capabili si cinstiti? Votul electronic, alaturi de cel traditional, ar matura partidele anchilozate in blestematii si ar facilita ocuparea functiilor publice de catre specialisti.

    Reply
    • MIB

      Daca votul electronic poate schimba ceva ori nu se va face, ori va fi implementat de vreun Ghita 2.0. Probabil ca mai intai ar fi necesar un grup de oameni capabili si cinstiti – educatie complet reformata si 20 de ani fara schimbari – sau un mic pogrom si riscul unei generatii-doua de haos (cam asta e solutia in desfasurare).

      Reply
      • Munteanu

        Compania IBM a fost creata de un politician American Republican bogat care a pierdut alegerile si a pretins ca Democratii au numarat voturile incorect. Primele masini de numarat voturi au fost cumparate tote de guvern contra unui pret bun deci cel invins in alegeri a avut mare succes in afaceri. Masinile sunt mecanice si functioneaza si azi in statul New York. Neavand componente electronice nu pot fi virusate. Initial voturile erau stocate intr-o memoria mecanica pe care apoi un calculator central tot mecanic o putea citi dupa ce fusese adusa cu caruta la sediul central. Acum masinile au fost modernizate sa transmita rezultatul la centru prin modem dar daca se contesta alegerile se recurge din nou la memoria mecanica transportata cu caruta la centru. De cand se numara voturile automat nimeni nu a mai contestat alegerile in statul New York ci in alte state unde functioneaza masini mai complicate care pot fi virusate totusi Republicanul ala devenit om de afaceri nu a avut dreptate. Masinile ii scot castigatori pe Democrati in New York aproape mereu.

        Reply
  6. Romania Curata

    Dragi comentatori, incercati sa folositi argumente pro sau contra ideilor exprimate in articol. Calificativele jignitoare, invectivele, nu sunt permise pe acest site. Va multumim!

    Reply
  7. Munteanu

    Si eu folosesc Linux dar admit ca batalia nu a fost inca castigata. Microsoft mituieste politicieni ca sa fie folosit doar Windows in tari intregi. In Romania au fost mituiti de Microsoft Stolojan, Basescu, Boc, etc. si efectele se vad: A fost distrusa industria Romana de calculatore. In China unii politicieni au fost condamnati la moarte si executati datorita mitei primita de la Microsoft. Ceea ce nu stiti voi pentru ca nu lucrati in domeniu este ca Windows o data instalat nu mai scapi de el. Te spioneaza chiar si dupa ce l-ai sters de pe hard drive. Toate programele care merg in Windows si iti permit sa proiectezi avione, calculatore, hidrocentrale, etc. platesc o chirie zilnica catre Microsoft deci multi antrepenori au renuntat sa mai proiecteze noi calculatore, avione, masini, etc. caci erau ne-rentabili datorita chiriei zilnice imense pe care trebuiau sa o plateasca Microsoft. KGB a spus pana cand nu vom putea produce propriul nostru sistem de operare vom scrie cu masina de scris caci doae ea nu are virusi, nu ne spioneaza si nici nu pretinde chirie zilnica platibila catre Microsoft.

    Reply
  8. Cinicul

    Inca un articol care eludeaza discutarea unor aspecte ale lui Uber care nu sunt prea Uber. Pacat.
    Uber si Airbnb nu sunt decat vehicole de frauda fiscala.
    Verificati pe internet cam cat plateste Uber taxe in diferite tari. In mai toate tarile, Uber transfera 25% din costul tranzactie la un sediu fantoma, pe unde si-a uitat mutu iapa, si unde taxarea este simbolica. O companie de Taxi nu face asta, ceea ce pune Uber in poziteie privilegiata fata de companiile de taxi.
    De asemenea, cel putin pana anul trecut, in multe tari, Uber nu platea TVA. Ulterior cand s-a introdus, TVA-ul este platit de soferi direct si nu de companie cu sediul pe aiurea. In plus autoritatile fiscale nu pot controla daca soferii Uber platesc taxa pe venit (income tax in new speak, precum trendul autorului de mai sus).
    Mult trambitata investitia in tehnologie a lui Uber este practica nula. Softul Uber poate fi scris si de un absolvent de liceu de informatica din Cluj. Noua tehnologie nu este decat inlocuirea unei centrale telefonice de comenzi cu un program pentru telefon mobil. Mare sfaraiala!
    Asa zisa tehnologie este o smecherie de transferat banii in alta tara cu risc zero. Uber nu trebuie sa cumpere masini, sa le asigure, sa plateasca contributii pe asigurari sociale, asigurari medicale, etc, pentru ca nu are angajati. Povestea cu parcul auto urias este chiar o poveste. Masinile soferilor Uber vor trebuie inlocuite mai repede daca sunt folosite drept taxi. Ca nimeni nu le face o verificare tehnica nu e preocuparea autorului.
    In majoritatea tarilor pe care le-am vizitat tariful la companiile de taxi este stabilit de primarie. Uber nu are tarif fix, la ore de varf tariful Uber este mai mare decat al companiilor de taxi, iar companiile de taxi nu au nici o flexibilitate. Nu ma refer la pietarii din Bucuresti, ci la companii serioase de taxi din tarile occidentale.
    Soferii Uber nu sunt obligati sa aiba un control medical minim, nu e clar ce fel de asigurare are pasagerul in caz de accident.
    Si Airbnb este un vehicol de frauda fiscala. In UK Airbnb a platit doar 314,000 lire in taxe. Si cei care-si inchiriaza spatial locative nu platesc taxe dacat daca sunt fricosi. O parte importanta a veniturilor acestei companie provine din inchiriere in bloc. Adica Airbnb cumpara de la o companie imobiliara un grup mare de apartemente pe care-l pune apoi pe Airnbn drept spatii private. Un hotel fara personal. In multe orase asa ceva este ilegal dar aceste companii au devenit mai puternice decat primarii (la NY Uber a facut un lobby efectiv impotriva unor decizii ale consilului local).
    Sharing economy? Mai nou daca nu ai masina Uber te finanteaza sa-ti iei una in sistem de leasing.
    Revolutia tehnologica este nu este decat lovitura smecherilor. Un individ din California scrie un programel, isi inregisteaza o companie in Delaware, apoi isi creaza o sucursala fantoma in Cayman Islands, una pentru taxare simbolica in Dublin, sedii operative in mai toata lumea si revolutia-i gata. Unii sunt naivi si nu inteleg mecanismul, altii sunt lobbisti.

    Reply
  9. N. C.

    Reducerea asimetriei informaționale și a costurilor tranzacționale pot fi facilitate de tehnologie dar acestea țin în primul rând de relațiile de producție și nu de mijloace. Adică întotdeauna, dacă dorește, furnizorul va găsi mijloacele să ascundă informații relevante față de consumator iar în lipsa încrederii costurile tranzacționale oricât ne-am strădui nu vor putea fi reduse semnificativ.
    Soluția ar fi creșterea ponderii capitalului social în afaceri, adică o economie ceva mai socială decât ceade acum, dominată de capitalul financiar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *