Horațiu Pepine

Ce înseamnă o ”Românie puternică”?

Președintele Klaus Iohannis a prezentat noua Strategia Națională de Apărare și a oferit pe scurt câteva explicații care nu ne lasă indiferenți.

După ședința CSAȚ de marți seara președintele a spus lucruri care au rămas în penumbră din cauza scandalului politic. Nu e de mirare că lupta care ațâță simțurile e pusă mereu pe primul plan, mai uimitor este că, în ciuda conflictului redeschis dintre președinte și premier, ședința CSAȚ a avut loc în condiții normale.

Primul lucru care ar merita să fie semnalat este că mesajul protestelor publice în privința defrișărilor nemăsurate a fost auzit: ”Consiliul a hotărât ca Ministerul Mediului (…) să întreprindă acțiunile necesare pentru identificarea terenurilor agricole degradate şi potenţial poluate, care pot face obiectul împăduririlor şi să stabilească măsuri complete pentru monitorizarea şi controlul activităţilor de amenajament, împădurire şi exploatare a fondului forestier, precum şi pentru stimularea producţiei interne de produse finite.” Aici se află un întreg program, numai să existe voință politică. Președintele a evitat să spună ceva despre noul Cod Silvic (între timp promulgat), solicitând, în schimb, guvernului să schimbe ”actualul cadru legislativ”, dar, după cum se vede, într-un spirit diferit de solicitările sale anterioare.

Totuși în centrul reuniunii a stat Strategia Națională de Apărare, pe care președintele a intitulat-o ”O Românie puternică în Europa și în lume”. De reținut sunt însă abia comentariile ulterioare. Ce înseamnă o ”Românie puternică”? Președintele a explicat , printre altele, că ar fi vorba de un stat ”care își apără cetățenii oriunde s-ar afla ei”.

Sună bine și liniștitor, dar afirmația nu are acoperire deplină. În sens riguros a-ți apăra cetățenii oriunde s-ar afla ei înseamnă să-i poți proteja de jurisdicția țărilor în care se află. Cum au făcut de exemplu Statele Unite cu autorul accidentului de mașină de la București în care a murit muzicianul Teo Peter. Sau înseamnă să declanșezi operațiuni militare de salvare în cazul unor răpiri. România s-a distins, în schimb, prin exemple contrare. În 2008, un român închis pentru furt în Cracovia a murit de pneumonie, gardienii polonezi neglijând starea în care se găsea și care fusese agravată de o prelungită grevă a foamei. În ciuda eforturilor disperate ale bietului tânăr de a atrage atenția asupra lui, autoritățile românești au aflat despre el când era prea târziu. Nu s-a făcut mare tam-tam, cazul fiind mușamalizat la nivel diplomatic. Iar în episodul ziariștilor răpiți în Irak sunt prea multe necunoscute ca să vorbim de un succes fără umbre. De altfel, în mod curios, dintre cei trei ziariști, doi s-au retras complet din viața publică, iar al treilea a devenit un contestatar hotărât al președintelui Băsescu și al serviciilor de informații. Nici astăzi nu știm ce s-a întâmplat cu adevărat.

A-ți proteja cetățenii înseamnă, desigur, și lucruri mai putin dramatice și de care se ocupă consulatele. Cu toate acestea pentru omul care s-a trezit fără slujbă și fără locuință și care nici în țară nu se mai poate întoarce după o îndelungată absență, consulatul e inutil. Iar dacă ne gândim că numai în țările Europei occidentale trăiesc vreo 2 milioane de cetățeni români atunci problema dobândește o amploare neobișnuită. E adevărat că Italia sau Spania nu sunt un no man’s land și că pe lângă legile unor țări civilizate există și protecția regulilor europene. Și cu toate acestea s-a întâmplat de multe ori (inclusiv în Germania) ca muncitorii să fie înșelați și privați de drepturile lor atunci când au acceptat să lucreze fără acte în regulă. Ce poate face statul român pentru ei? Când ai o migrație de aproape 3 milioane de oameni problema protejării propriilor cetățeni dobândește o dimensiune fără precedent.

O problemă foarte greu de rezolvat este aceea a votului prin corespondență. Dar nu pentru că ar fi ceva insurmontabil din punct de vedere tehnic, ci pentru că acest tip de vot se adresează persoanelor cu situații și domicilii stabile și nu celorlalți. Liberalii au recunoscut, cu jumătate de gură, că votul prin corespondență, nu rezolvă problema românilor din străinătate (v Mihai Voicu, Hotnews) E adevărat și faptul că irlandezii, englezii, grecii și alții se întorc acasă în ziua votului, ceea ce ar putea face și românii, dar s-au creat așteptări mari și nimeni nu pare dispus să renunțe la exigențele sale. Iar un discurs de tipul celui asumat de președinte despre ”România puternică” nu face decât să încurajeze așteptări și mai mari care nu pot fi îndeplinite ușor, căci nu poți extinde pur și simplu jurisdicția statului național asupra românilor din emigrație.

S-ar cuveni de aceea ca președintele și ceilalți reponsabili politici implicați să dea mai multe explicații despre acest gen de proiecte. Sau poate să nu creeze așteptări exagerate.

 

sursa: dw.de


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Ce înseamnă o ”Românie puternică”?

  1. Octavian Berceanu

    https://www.facebook.com/events/123358784662983/

    Mergem in padurea Bolintin, fostii Codrii Vlasiei ca sa ne plimbam in natura si sa invatam despre silvicultura. Inginerii din cadrul Romsilva ne vor prezenta cum este ingrijita padurea, ce putem noi oferi acesteia si cate lucruri esentiale ne ofera aceasta noua. Pe langa aspectele ecologice vom intelege ce inseamna tratamente silvice, marcarea si selectarea arborilor, inventarierea si clasificarea padurilor. Pentru cunoasterea realitatilor si particularitatilor forestiere vom participa la o punere in valoare a arboretelor, la marcare cu ciocanul ca exercitiu de identificare si diferentiere a taierilor ilegale de cele ilegale. Va asteptam cu drag. Transportul este gratuit in limita a 15 locuri dar toti ceilalti pot merge cu autoturismele personale. Padurea se afla la 30 km pe autostrada Bucuresti – Pitesti.
    Locul de intalnire este parcarea magazinului Cora Militari, vis-a-vis de statia de metrou Lujerului.
    Pentru inscriere si contact folositi adresa de email taviberceanu@yahoo.com
    Persoana de contact Octavian Aexandru Berceanu

    Deplasarea si consilierea tehnica sunt oferite de catre Romsilva, pentru o mai buna informare si intelegere a aspectelor tehnice legate de ingrijirea si administrarea padurilor.

    Reply
  2. Nicolae Dorobantu

    salarii mizerabile, profituri uriase si monopol corporatist egal reteta unei Romanii „puternice si de succes” pentru toti politicienii, corporatistii si securistii dar nu si pentru sclavi (adica populatia tarii)

    Reply
  3. Laura

    La prima lectura, mi se pare destul de slaba (si mai ales inconsistenta) noua strategie de aparare…

    Sunt obiective listate la inceputul strategiei, care nu sunt dezvoltate deloc pe parcursul documentului (pana la urma, strategia trebuie sa explice cum atingi obictivul X. Daca ai doar un obiectiv, asta nu e strategie).

    In plus, unele obiective sunt de-a dreptul rizibile: „valorificarea resurselor şi a poziţionării geo‐strategice ale ţării noastre în vederea atingerii nivelului de bunăstare la care cetăţenii sunt îndreptăţiţi” ?????????? Cine a scris aberatia asta ??

    Mai mult, si aici sunt curioasa sa vad varianta oficiala in engleza a strategiei, pentru ca este o formulare foarte periculoasa, strategia este explicit expansionista la un moment dat: „extinderea graduală a spaţiului european de libertate, prosperitate, securitate şi justiţie.” Dar fara nici un fel de comentariu legat de cum gestionam riscurile de conflict ce provin dintr-o astfel de abordare, pentru ca asta e problema pe care o avem acum cu Rusia ….

    Reply
  4. Ioan Puscasu

    O ROMANIE PUTERNICA presupune in mod obligatoriu valorificarea experientei si a potentialului uman inventiv precum si a stiintei sau iscusintei poporului roman in folosul sau, in scopul realizarii progresului national ori a obiectivelor de interes general se poate materializa in actul politic sau al administratiei publice, in reducerea riscurilor economici si ai instabilitatii sociale numai daca exista in evolutia fireasca a societatii romanesti ca piatra de capatai STRATEGII viabile necesare elaborarii de politici macro si micro economice.
    – STRATEGIA GLOBALA NATIONALA – reprezintă un ansamblu de, analize, previziuni (prognoze) la nivel „macro-sistem”, decizii şi acţiuni strategice cu privire la; alegerea metodelor si mijloacelor optime utilizate, stabilirea si folosirea judicioasa, oportuna si legitima a resurselor si energiilor interne si externe aflate la dispozitia tarii, in scopul realizarii, in sistem integrat, a obiectivelor nationale ce vizeaza progresul general, pe termen mediu si lung si obţinerea avantajului competitiv potrivit misiunii sale, avand in vedere evolutiile similare pe plan mondial.
    – STRATEGIILE SECTORIALE NATIONALE – (din dom. sanatatii, invatamantului, industriei, agriculturii, protectie sociale, apararii nationale, ordini publice, justitiei, administratiei publice, etc. ) – reprezintă un ansamblu de analize, previziuni (prognoze) la nivel „de subsisteme”, decizii şi acţiuni strategice privitoare la domeniile in cauza, referitoare la; dispunerea metodelor si mijloacelor eficiente utilizate, stabilirea folosirii judicioase, oportune si legitime a resurselor alocate, in vederea realizarii obiectivelor tinta la nivel national, specifice, pe termen scurt si mediu tinand cont de obligativitatea corelatiilor sectoriale si respectarii parametrilor cuprinsi in traiectoriile evolutive prevazute in Strategia Globala Nationala.
    Numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate vor putea genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa, asa cum se intampla de 25 de ani, pompieristic din esec in esec pana la stadiul de FALIMENT NATIONAL.
    – Pentru eficientizarea sistemului politic, care in 25 de ani nu a dovedit ca detine macar un singur plan pentru interes national, indiferent de ideologie (oricum aceasta există numai la nivel declarativ deoarece în realitate lipseşte cu desăvârşire) SISTEMUL POLITIC LEGISLATIV trebuie separat de managementul ECONOMIC (neamestecul politicienilor in numirea de persoane pe diferite functii de conducere sau executie) si cel ADMINISTRATIV (alegerile consilierilor locali si primarilor sa nu se mai faca pe liste de partid si numai in baza unor criterii de integritate, pregatire-instruire si competente dovedite in practica).
    – Pentru consolidarea DEMOCRATIEI IN ROMANIA, care in 25 de ani s-a demonstrat ca functioneaza doar prin mima trebuie adoptate STRATEGII de dezvoltare a CLASEI DE MIJLOC ca pilon de bază al unei stabilităţi sociale, fiind cea mai acuta necesitate pentru asigurarea viitorului optimist al poporului roman, drept pentru care se impune:
    a). – REDUCEREA SĂRĂCIEI inclusiv prin valorificarea eficientă în folosul fiecărui român a bogăţiilor solului şi subsolului (respectarea algoritmului dictat de cota indiviză dispusă de Dumnezeu pentru fiecare român) sau a utilizării factorilor geografici naturali de producţie şi servicii. Revizuirea sistemului de redevenţe care de 25 de ani favorizează discreţionar numai pe OLIGARHI. Impunerea realizării algoritmului de salarizare minimă astfel ca, în România după aderare la U.E să se respecte limita minimă de 65% din salariu mediu existent în comunitatea europeană de 800 de euro.
    Redarea sperantei si optimismului cetatenilor romani este posibila prin adoptarea de srtrategii nationale si sectoriale (de dezvoltare a productiei si cresterea productivitatii muncii) care sa apropie PUTEREA DE CUMPARARE a romanilor de cea a cetatenilor din UE prin eliminarea sclavagismului modern caracterizat prin costuri ale vietii la preturi (tarife) europene si venituri sau castiguri salariale de tip african sau asiatic.Comparativ cu anul 1989 puterea de cumparare a romanilor a scazut enorm, sindicatele simt oroare cand analizeaza acest indicator de baza al vietii, iar INS nu-l publica din motive politice.
    b). – COMBATEREA ANARHIEI prin impunerea respectării de către toţi cetăţenii români fără nici o discriminare, a (moralităţii) bunelor practici sau obiceiuri, a principiilor dictate de civismul modern şi a reglementarilor elaborate şi ierarhizate pe baza elementelor de raţionalitate progresiste care să vizeze interesul general (colectiv).
    Pentru dezvoltarea spiritului civic in Romania, trimestrial trebuie făcute publice de către Guvern si presa (de buna credinta) statisticile referitoare la stadiul imoralităţii şi incompetenţei pe niveluri de putere publică, pe ministere sau domenii ale administraţiei locale sau centrale, folosind în cazurile existente la investigarea acestora, culegerea de date voluntari din toate domeniile, învăţământ, sănătate, administraţie, justiţie, ordine publică şi apărare, finanţe, etc.
    c). – DIMINUAREA LA MAXIMUM A OLIGARHIEI prin limitarea accesului la putere publică a celor care sunt îmbogăţiţi pe căi oneroase.Trebuie să se facă stiut public si cu sprijinul SOCIETATII CIVILE ce are simtul responsabilitatii topul pe ultimii 25 de ani a îmbogăţiţilor prin intermediul funcţiei publice (politice) sau prin metode frauduloase ori care au intrat în politică pentru a fi protejaţi de legea penala, precum şi a celor ce fac afaceri oneroase prin intermediul rudelor sau diverşilor interpuşi. Astfel vor fi facute publice listele cu persoanele indezirabile pentru politica României şi cu cele declarate “non grata” pentru viaţa publică din România.
    Numai consolidand instituţiile statului de drept si limitând puterea economică si politica a oligarhilor si impostorilor este posibilă schimbarea in bine a istoriei neamului si a dezvoltarii economice in interesul progresului general al Romaniei. Doar, diminuarea SARACIEI, eliminarea ANARHIEI (a comportamentului discretionar a unor farisei fata de norme) si limitarea PUTERII OLIGARHILOR va face posibila, garantarea diferenţei de opinie şi va asigura in acelasi timp capacitate adevărului de a combate pacatul, greşeala si minciuna precum si conditiile necesare eliminarii riscului de activare a oricarui tip de dictatura.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *