Senatorul PNL Sorin
Roşca Stănescu se plânge că i-a fost interzis, printr-un SMS primit de la
conducerea partidului, să depună amendamente la proiectul de buget pe 2013,
lucru contrazis de Puiu Hașoti, liderul grupului parlamentar al PNL, care pretinde că a
depus chiar el unul. Nu se știe cine a dat SMS-ul, dar am să presupun, ca într-o piesa
lui T.S. Eliot dragă mie, ca oaspetele de la cocktail pe care nu îl cunoaște
nimeni, dar trece netulburat de la unul la altul dînd avertismente prețioase,
este Dumnezeu tatăl însuși.
SMS-ul vine din ceruri și cere oamenilor să se poarte cum
trebuie, sau o să-i ia dracul. Sper să nu se ducă în vînt avertismentul pentru
domnii Roșca
Stănescu și Hașoti,
care mai au timp să își ia amendamentele înapoi. La fel, toți
parlamentarii majorității, care aveau acces la guvern și puteau transmite acolo ideile lor
bune și nu să
le introducă în Parlament, spre deosebire de opoziție, ale cărei amendamente oricum nu
vor trece.
Vă reamintesc că în ultimii cinci ani am propus aici două soluții
practicate de țări care
au avut probleme similare cu noi în trecut și le-au rezolvat. Prima, în ordine
temporală, este limitarea deficitului bugetar prin Constituție. Nu
am pretenția, ca
în exemplul originar dat de mine, Noua Zeelandă, să îl punem la zero, și nici
nu e nevoie, că noi avem criteriile de la Maastricht la care ne-am angajat,
deci asta trebuie să devină mai clar și mai explicit lege fundamentală. A doua a
fost interzicerea depunerii de către parlamentari a orice amendamente bugetare
care implică vreo cheltuială, după modelul practicat cîndva de Chile, cea mai
dezvoltată țară din
America Latină, și
adoptat mai nou de Brazilia, tot ca soluție la clientelismul politic.
Fără
alocări individuale, fără idei de biserici, terenuri de fotbal, săli de
spectacol și alte
asemenea, dezbaterea pe buget, care trebuia să înceapă de la consultări, nu
după ce există deja o propunere consolidată, trebuie să discute categorii și nu
alocări individuale, astea sînt treaba guvernului sau a administrației
locale, după caz.
Amendamentele inviduale sînt, cu excepția
rarelor situații cînd
au menirea să îndrepte vreo greșeală, numai alocări neplanificate, care adaugă, că nimeni nu
propune vreodată scăderi și deci contribuie direct la deficit. Or, noi încercăm să raționalizăm
bugetul. Dacă nu e încă ilegal sau neconstituțional, nu e corect și nici
bună procedură să propui nici un amendament la buget dacă faci parte din coaliția de
guvernare, chiar dacă asta vine ca o surpriză pentru domnii Hașoti și SRS,
dar cererea premierului să nu se adauge cheltuieli în Parlament este
întemeiată.
Datorăm trei sute de miliarde pentru pensii, și cînd
nu împrunută statul de la FMI sau de la noi cu dobîndă (nu trece lună să nu
găsesc în email avertismente de la bancherii mei să ne grăbim dacă vrem să
împrumutăm statul, că e cerere mare), de unde să vină banii ? Și
pensionarii v-au votat pe voi, să nu uitați. S i cum, nu sîntem noi la putere, cine
ne poate interzice, etc, etc? Nu vă interzice nimeni, decît SMS-ul din
ceruri, care vă amintește că pentru cine nu se controlează singur iadul e mai
încolo.
Nu o fi o întîmplare că un coleg de la Harvard a descoperit că țările bine
guvernate și
prospere cred mai mult în iad decît celelalte. E o metaforă pentru autocontrol.
Discuția în
jurul bugetului va lămuri cine din noi are dreptate. Opoziția și mulți
comentatori ai ei susțin că o majoritate mare e necesarmente și rea,
că limitează opoziția,
poate face ce vrea etc. S-a văzut că au argumente la dezbaterea cu statutul
parlamentarilor, cînd liderii majorității s-au dovedit iarăși niște
tovarăși de la
UNPR a căror agendă este să nu dea ei niciodată socoteală la nimeni, și pînă
acum au reușit cu
succes. Dar bugetul e mai important. Cine nu mă crede să se uite la Dan
Voiculescu și cum își bate
el joc de justiție pe
orice statut, profitînd de statutul special al unui membru în parlament, ca să
se apere, culmea, într-un proces în care exact de asta e acuzat, că a abuzat de
influența și
politică. Mai e nevoie să știm ce e în dosar, sau ne-a dovedit singur cum poate abuza
de influența lui
politică chiar în felul cum a fugit de acest proces?
Dacă la buget nu se
vede marele avantaj al majorității, disciplina, faptul că nu mai trebuie cumpărat votul
nimănui, că SRS nu o să se ducă la PDL dacă nu îi e luat în considerare
amendamentul bugetar, și nici Puiu înapoi la Ministerul Culturii, atunci o să dau
dreptate celor sceptici și o să recunosc că am greșit, majoritatea e toxică și
periculoasă. Dar trag nădejde că dnii Ponta și Antonescu s-au mai întărit de pe
vremea cînd i-am descris ca doi lupi care fug în fața haitei că dacă i-ar ajunge ceilalți din
urmă i-ar devora.
Deja numărul de amendamente e mult mai mic ca în anii
precedenți (cînd
1500 propuneau doar cheltuieli cu bisericile). Aș vrea să institui un premiu de conștiință
fiscală și civică
pentru cine nu depune amendamente la buget. Dnul Ponta a fost pe aproape la
finalul întâlnirii cu parlamentarii USL pe tema bugetului. Cînd a lăudat pe
colegii parlamentari că ”au fost foarte solidari şi au înţeles că e
momentul în care facem treabă”. Hai, e momentul să meritați recunoștința
noastră.
De altfel, mai sînt
multe alte lucruri care pot fi raționalizate, și au fost idei excelente pe Romaniacurata.ro în ultima
vreme. De exemplu, ideea lui Emil Stoica de a pune RAAPPS pe bursă, iar
actiunile si sumele din vanzarea de actiuni sa intre intr-un fond suveran de
pensii. Să lăsăm doar Cotroceniul, Scroviștea și palatul Victoria la protocol. Sau
ideea lui Dollores Benezic de a nu mai tăia găurile negre doar de la spitale și căi
ferate, ci și de la
monopolul privat numit BOR, care a avut
în 2011 și un
profit mai mare decât McDonalds sau băieții deștepți din energie, și cu
toate astea cere fiecărei primării în 2013 donații pentru Catedrala Neamului de un
million de euro și
acordarea unui monopol al cimiterelor (nu mai comentăm cu incinerarea), asta
după ce am cheltuit pe salariile lor în 2012 246.680.000 lei (peste 57 de
milioane de euro), în ciuda faptului că serviciile directe (nunți,
botezuri etc) oricum se plătesc separat, iar la activitatea voluntară de a
apăra drepturile omului, inclusiv de corupție, nu am observat să ne fi întins
vreun degețel?
Sau ideea simplă de a executa silit Romsilva, Poșta Română, Regia Națională a
Huilei și cei
zece top datornici de stat ai bugetului de sănătate, care împreună datorează
mai mult decît bugetul programului național de oncologie care a lăsat bolnavii în
aer zilele astea? Ce reformă sanitară poți face dacă aceste companii continuă
să nu plătească? Să închidem cilinicile de oncologie? Să desființăm
cancerul? Orice privatizare, presimt, va să zică preluarea la buget a
datoriei, nu?
Raționalizarea
cheltuielilor publice nu înseamnă numai și neapărat reducerea lor, și e după
părerea mea marea încercare a politicianului Ponta și tehnocratului Voinea. Nu e vorba
doar să tai, ci și cum
planifici. Deja ei au făcut un bun pas înainte anunțînd un instrument de raționalizare,
cheltuiala doar pe acele programe care nu sînt eligibile penru finanțarea
europeană. În sine, e un instrument excelent, care poate elimina parcul de pe
pășune și
patinoarele în exces. Dar pe ce vom cheltui fondurile europene viitoare
stabilim tot azi, într-un comitet ad-hoc foarte slab și complet opac ( CIAP), de care majoritatea românilor
nu au auzit deloc ș i unde cei care stau în jurul
mesei au agenda lor proprie (citiț i pe Raluca Pop, dacă vreț i
să ș tiț i
mai multe).
Ciclul bugetar trecut planificarea a fost foarte slabă (un motiv
pentru care absorbț ia fost scăzută), ș i la fel va fi ș i acum dacă nu se intervine în
forț ă ș i
nu se deschide discuț ia public: comisionarea către o
firmă italiena nu serveș te la nimic, de abia acum
încolo vor începe să ne caute ăia tot pe noi românii să ne întrebe ce ș i cum, că ei de unde să aibă date, strînse prost sau deloc (nu vă imaginaț i ce orb e statul român, guvernat pe statistici adesea irelevante).
Planificarea
pentru fondurile europene, ca ș i cheltuirea lor, trebuie raț ionalizate dacă vrem să mărim absorbț iaș i să creș tem impactul acestor bani
(existent pe moment doar în reclame TV). Asta însă va fi greu de făcut, ș i aici din nou orice
ajutor e binevenit, chiar ș i un SMS din ceruri.
Ieri , astazi si maine noi platim salar la magistrati si politisti sa incalce legea si sa acceptam sa devina interlopi cu legitimatie de la stat ,unde este respectul cuvenit fata de ceteanul civil si corect si drept si onest ? Cand Guvernul Roman va trage la raspundere pe magistratii romani care au pedepsit Romania la CEDO vom avea o justitie dreapta si corecta !
Foarte bun text. Sper ca dl Pota tot va mai citeste, si dupa MCV…
Propuneri salutare, de bun simt. Ar trebui adaugate alte doua masuri: 1.ridicarea nivelului redeventelor platite de firmele ce extrag bogatiile minerale, macar la nivel mondial (inclusiv Africa): 45-55%. Cei 3% negociati de PSD si Nastase (oare de ce doar 3%?) sunt ridicoli si ne provoaca grave probleme. 2.legalizarea prostitutiei si introducerea taxei forfetare…pentru “fete” si taxiuri, doar…
Felicitari pentru schimbarea atitudinii fata de partidele de guvernamint!
Ce parere aveti despre raportul despre Romania?
Aş vrea foarte mult să vă pot citi şi peste un an. Voi vedea atunci cu ce UN SMS DIN CERURI veţi veni.
Dar dublarea/triplarea salariilor celor de la ANI la ce se incadreaza? La planificare sau la mita de stat? Parlamentarii nu au voie sa raspunda la SMS, dar guvernul poate mari capitole bugetare pe sest, unde ii tuna. Se pare ca salariile bugetarilor se dezgheata acolo unde e nevoie.
Poate nu am fost clara, parlamentarii pot sa taie ce vor, pot trinti tot bugetul, dar nu pot sa adauge. Asta e amendamentul meu-locul unde trebuie sa se petreaca toate astea, normal, e in comisia de buget finante insa, NU IN PLEN
TOT printr-un SMS Rosca Stanescu poate fi chemat sau timis la JLAVA ori RAHOVA? Omul e nerabdator si poate grabim elaborarea unei proceduri in regim de urgenta ca acest IMPOSTOR a contaminat tot cu ce a venit in contac in ultimii 23 de ani. Este un STRIGOI care umbla pe unde vrea….