Pentru unii, titlul poate să pară o știre bună, dar nu și pentru cei care ne dorim infrastructură pusă la punct și dezvoltare pe termen lung în România cu fondurile europene limitate pe care le avem la dispoziție. Pentru noi e undeva la mijloc, mai ales că Societatea Academică din România (SAR) este membru în comitetele pentru monitorizarea atât a POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare – POIM de unde se evaporează cele 500 de milioane de euro), cât și a POC (Programul Operațional Competitivitate – POC, suplimentat peste noapte cu jumătatea de miliard tăiată de la infrastructura mare).
Concret, decizia a fost luată săptămâna trecută, printr-un vot online al comitetului POIM, la propunerea Ministerului Fondurilor Europene condus de Marcel Boloș.
Prima întrebare a noastră: cele 500 de milioane de euro propuse a fi transferate la POC de unde mai exact din POIM sunt scoase? Răspuns MFE:
– 450 de mil. euro transferati in cadrul POC 2014 – 2020, din alocarea UE (FEDR) de 1,258 mil. – aferenta POIM, AP 2 Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient, OS 2.1 Cresterea mobilitatii pe reteaua rutiera TEN-T si OS 2.7 Cresterea sustenabilitatii si calitatii transportului feroviar.
– 50 mil. euro transferati din FC in FEDR, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 138/2020 si realocati catre POC, din alocarea UE (FC) de 150 mil. – aferenta POIM, AP 7 Cresterea eficientei energetice la nivelul sistemului centralizat de termoficare in orasele selectate, OS 7.2 Cresterea eficientei energetice in sistemul centralizat de furnizare a energiei termice in Municipiul Bucuresti.
A doua întrebare: Care este destinația exactă a celor 500 de milioane în cadrul POC? Ce măsuri și actiuni vor fi finanțate? Răspunsul vag al MFE:
Daca la momentul deciziei (initiale de mutare a fondurilor n.red.), s-a considerat că Programul Operational Regional (POR 2014-2020) poate răspunde nevoii de finantare a IMM-urilor, totusi, in contextul exceptional generat de actuala criza de sanatate publica ce afectează in mod semnificativ economia României, inclusiv prin deficitele grave de lichiditati cauzate de majorarea brusca a investitiilor publice care sunt necesare in sistemele de sanatate si in alte sectoare economice, s-a constatat, la nivelul Guvernului, ca Programul Operational Competitivitate (POC 2014-2020) poate raspunde necesitatii de a se interveni eficient pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19 prin schemă de grant pentru capitalul de lucru.
Așadar, mai pe șleau, fonduri europene redirecționate de la infrastructura mare către ajutoarele de stat pe care Guvernul urmează să le acorde unor firme. De urmărit care vor fi condițiile și mai ales care vor fi companiile beneficiare.
Cert este un lucru după această mutarea a jumătate de miliard de euro de la POIM către POC: s-a dus toată povestea premierului Ludovic Orban din ultimele săptămâni, care a afirmat în repetate rânduri că “primul pilon al reconstrucţiei economice este pilonul investiţiilor publice”.
Decizia este cu atât mai chestionabilă având în vedere două aspecte.
1. Comitetul de Monitorizare al POIM nu s-a reunit în aceste 7 luni nici măcar online de când liberalii se află la guvernare, în condițiile în care anul trecut am avut 5 comitete de monitorizare, unele dintre ele destul de aprinse. Dar măcar oficialii MFE și toți ceilalți ai instituțiilor publice veneau în fața membrilor și dădeau socoteală pentru una, alta, răspundeau întrebărilor incomode, furnizau situații privind stadiul proiectelor și așa mai departe. Toate deciziile din aceste 7 luni au fost efectuate prin proceduri scrise, fără vreo dezbatere online. Răspunsuri la întrebări am primit, căci majoritatea funcționarilor au fost mereu proactivi și gata să dea totul pentru buna desfășurare a programului, dar politicul stă ascuns să nu cumva să fie tras la răspundere de reprezentanții societății civile.
2. La ultimul comitet POIM din 31 octombrie 2019, care s-a desfășurat la Brașov, cuvântul supracontractare a fost unul dintre cele mai menționate ale întâlnirii. Numai pe transport, supracontractarea era la 113% la acea dată, cu 143 de cereri de finanțare în valoare de aprox. 8,7 mld. euro. La fel și pe termoficare, supracontractare de 120% estimată. Așadar, cu proiecte semnate peste fondurile europene disponibile pentru investiții în infrastructura mare, Guvernul taie 500 de milioane de euro de la acest program și îi duce la competitivitate, de unde vor fi împărțiti la firme, fără să ne spună cum exact, prin ce mecanisme.
A nu se înțelege că avem ceva cu susținerea sectorului privat, să o facă, dar oare nu se găseau alte resurse bugetare? De ce fondurile europene de la infrastructura mare, unde există supracontractare?
Toate Guvernele vor încalca legea și Constituția câtă vreme Justiția este sub talpa infractorilor politici.
Marog, e criza, de unde sa ia bani pentru RELANSARE?
Interesant e cum vor folosi acei bani, care oricum sunt foarte putini pentru o INFRASTRUCTURA asa de mare!
(pentru care sunt necesare sute de miliarde. Oricum, nimeni nu stie cat va mai dura criza si cum va arata in toamna valu2! Si, ciudat, nimeni nu vorbeste de ALEGERI, care determina foarte multe, inclusiv pe plan economic. Unii le dau ca sigure prin noiembrie, altii nu zic nic pisss, cand logic ar fi sa le tina pe ambele prin SEPTEMBRIE, peste vreo 3 luni!
pentru a ascunde slaba calitate a muncii oamenilor de acolo se profita de criza si prin flexibilizarea utilizarii fondurilor, in loc sa le mai pierdem le aruncam in mediul privat teoretic productiv, vom vedea cat de productiv….masura e buna pe criza, strategic defineste falimentul patronat pana acum de politicieni in domeniul infrastructurii
Nu cumva trenurile din China urmau sa fie platite din PIM ?
Au fost cumva scandalurile de coruptie si incompetenta din gestionarea infrastructurii fake news ori impactul lor economic a fost mai mic decat fraudele fiscale ale firmelor care dau de munca in toata tara, si nu doar in zona santierelor de infrastructura ?
Ceea ce gasesc totusi foarte deranjant e ca o decizie atat de importanta nu a fost discutata si clarificata public anterior… insa atunci cand ministerul e condus de omul-orchestra, cu cate 7 joburi simultan si in toate extraordinar, omisiunea e pardonabila.
De ce nu au luat din alte surse – as putea presupune ca au nevoie de banii aia sa cumpere niste drone americane, din cele fara transponder dar cu rachete, care nu au voie in spatiul aerian european, ca doar nu or sa refuze oferta de dragul democratiei. Politica mare nu se face la Bucuresti.
Nope! alea, din pacate, erau finantate de chinezi, nu stiu ce conditii urmau sa puna dar SIGUR stiau ei sa le puna “chinezeste”!
Chinezii practica, de destul de multishor si in mai toata lumea, diverse forme (mai simple sau mai sofisticate) de colonizare economica! Mai bine ca am scapat de ei!
Pai na! La POIM monitorizarea e simpla: CE masori? Km liniari si mc! In plus, daca ceva n-a fost facut cum trebuie, executi garantia sau il pui pe constructor sa refaca lucrarea sau sa achizitioneze alt echipament… samd…!!
La POCA, CE “garantii”? CE monitorizezi? care sunt indicatorii de succes? Daca o firma, totusi, finantata, da faliment dupa ce se termina finantarea, CE ii faci? Pe angajatul (fost “defavorizat”) care e platit din program nu il poti lega cu lanturi, ca nu-i sclav! Daca i se pune pata sa plece, CE ii faci? :P
Samd…!! >:)
NORMAL ca e mai convenabil sa bagi banii in POCA decat in POIM… daca ai in cap doar cum sa tragi niste tzepe mai reusite – si dupa aia sa poti linistit sa te speli pe maini! :P