Alina Mungiu-Pippidi

De ce nu va ajunge Gabriela Firea președinta României

S-a întîmplat ceva cu PSD. Ceva, probabil, inevitabil, adică pierzînd aripa Meleșcanu, aripa Geoană-Diaconescu și aripa Ponta, nici nu mai vorbesc de tehnocrații lui Roman care au rămas pînă în zilele noastre cei mai buni oricîte grade la SIE aveau, s-au golit de expertiză, că țara o fi ea mare, dar resursele umane sunt pe sponci. Urmarea, prostii la Codul Fiscal, prostii la politica medicamentelor și iată, prostii enorme la capitală.

Dar astea au miză politică mare. Pentru că dacă te mai poți scuza cu gafele la legislație, cu lucrurile bune făcute la mărit salarii la capitală, unde sunt bani destui, nu ai nici o scuză. Și cele cîteva luni de amatorism ale Gabrielei Firea, care s-ar fi pierdut în agresivitatea exagerată a useriștilor ale căror strategii sunt spectaculos de neconstructive, oricît de bine intenționate, culminează acum într-o gafă de natură a submina o viitoare candidatură a Gabrielei la președinție.

Pentru că aceasta e mai mult decît o ficțiune, e o probabilitate, prima femeie cu șanse reale la președinție din România este Gabriela Firea, tot așa cum și gafa benzii unice e mai mult decît o gafă, e culminarea unui stil de management care nu are analize de opțiuni profesionale și nu face consultări reale, deci nu are cum primi avertismentele obișnuite asupra riscurilor unei decizii. Și deci greșește catastrofal și în direct.

Decizia de a face o bandă unică nu din întîmplare a provocat haos. La fel ar fi provocat și ridicarea mașinilor de pe trotuar, și  orice altă măsură luată în izolare, fără o analiză de opțiuni care să cuprindă toată problematica și să rezulte cît la sută ar rezolva fiecare măsură, care sunt interacțiunile și ce combinații și priorități se impun.

Gabriela a zis că măsura ar crește viteza de deplasare a autobuzelor cu 20% si ar scade cu pîna la 25% timpii de așteptare în stații. Or, nici asta nu e corect, pentru că măsura ar bloca traficul, și autobuzul nu ar mai ajunge nicăieri, numai la mine în Romană cînd mai mult de cinci mașini se plasează pentru a o lua la stînga intersecția se blochează, nu mai au importanță benzile dedicate, presupunînd că sunt apărate de poliția călare înarmată cu sulițe. Beneficiile măsurii nu pot fi realizate deloc, cu nici un fel de implementare, în vreme de consecințele nedorite, care trebuiau să fie în studiul de impact, s-au văzut. Decizia nu trebuia niciodată luată, ce e asta, test pe viu, așa o să faceți și cu Codul Fiscal? Problemele de trafic ale Bucureștiului au aceste cauze, în ordinea ponderii:

1.      O suprapopulație a parcului de mașini, circulă cel puțin de două ori mai multe mașini decît ar avea loc (cifra exacta ar trebui să existe undeva) și cît ar fi admisibil privind normele europene de poluare (cost politic de reducere a sa, dar cost material mic).

2.      Absența unei centuri externe corespunzător legată (nu una cu 2,3 intrări, nu o va folosi nimeni) care să facă legătura nu doar Sud-Nord, ci cu toate periferiile (cost material mare, costuri de tranzacție, perspectivă îndepărtată).

3.      Absența unui sistem integrat de parcare combinat cu o penalizare a parcării ilegale, care să degajeze carosabilul și trotuarele, făcîndu-le accesibile traficului (costuri moderate, politic și material).

4.      Insuficiența liniilor de transport public, care nu acoperă suficient zonele de navetă, bazîndu-se că lumea își folosește mașina, lumea chiar așa face, dar blochează traficul, poluează, crează timpi ineficienți, etc.

Dacă aș da problema asta unui student la clasa mea de analiză de politici publice ar face o treabă mai bună decît ce fac partidele și administrația. Eu nu am vreme să o fac (studii există individuale, e doar nevoie de un expert în opțiuni să le agrege într-o analiză cost eficiență completă, incluzînd consultări cu stakeholders, se poate face în două luni cu costuri minime și folosind stafful instituțiilor subordonate în majoritate) așa că ce scriu aici e doar provizoriu unde se împiedică strategiile actuale.

Unu: trebuie prioritizat doar ce se poate face imediat și cu costuri materiale onorabile, orașul fusese deja îndatorat de Oprescu și are bani destui, ei trebuie reorganizați, prin fonduri europene inteligente, nu ceruți alții pe care îi vom plăti în viitor. În categoria asta însă intră parcările, de exemplu unele mari periferice la metrouri sau gări sau capete de autobuz și suplimentarea liniilor de transport public, trenurilor de metrou sau tramvai în particular, mai ales la orele de congestie.

Doi: trebuie redusă populația de mașini care circulă. Asta e alfa și omega poveștii, fără asta nu se poate. Opțiunile nu sunt multe, taxă de centru, introducerea imposibilității de a parca fără să plătești, taxe suplimentare la persoanele sau firmele care au mai mult de o mașină, etc, trebuie să construim momentul cînd oamenii vor concepe mașina ca o alternativă inferioară economic tramvaiului sau metroului și numai cine are musai nevoie va plăti costurile unei mașini în București. Evident, trebuie să le dăm alternativă.

Trei: parcarea e o mare prioritate, pentru că reglementarea ei ne va reduce populația de mașini și va crea venituri (deci va fi sustenabilă), trebuie combinat între un sistem pe bază de rezidență pe zone și plată permanentă, unde e aglomerație mare, trebuie regîndite străzile foarte aglomerate ca să ocupe mașinile rezidenților un spațiu mai mic, și introdusă plata, cu excepția rezidenților noaptea. Asta presupune însă ca tot orașul să fie luat la mînă și văzut cărei zone i se potrivește ce model.

Patru: guvernul și dna primar general în loc să încurajeze planurile fanteziste de canal Dunărea Marea Neagră, sau și metrou și tren la aeroport, să investească în trenuri suburbane, mai ales pe artera Nord-Sud, care să ofere o alternativă civilizată oamenilor din suburbii. Cine ar mai sta o oră în trafic dacă ar putea fi la Gara de Nord (sau altă gară, care ar putea fi dezvoltată) cu metroul în cinsprezece minute maxim și de acolo în alte cinsprezece cu tramvaiul sau autobuzul unde are de mers.

Cinci: evident, faceți centură dar ca să fie eficientă va trebui să o legați ca în Vest, practic de orice stradă mare, și nu o văd prea aproape, deci cred că se înșela prietenul meu Nicușor Dan să pună asta ca mare prioritate, dat fiind costurile de tot felul și intervalul de timp pînă va fi gata, asta se va rezolva ultima. Cheia e de fapt în 1-3, care trebuie gîndite integrat.

De asemenea, urbaniștii locali să bage capul în nisip și să studieze de ce marea lor soluție cu integrala Buzești pentru care ne-au dărîmat juma de oraș nu a adus nici o ușurare, iar eu cînd mă trag pe ea de cinci ori pe an e goală, inclusiv de bicicliști (ridică și vîntul praful de pe terenurile virane lăsate în urmă de administrația Oprescu, așa că nu e locul ideal să biciclești).

Și nu, nu doar chestia asta o va împiedica pe Gabi să își valorifice șansa, ci pentru că gafa asta e expresia unui stil și amator și arogant de a experimenta pe viu cu care și ea și PSD vor pierde multe voturi. Dar mai ales la ea se va vedea repede cît de multe.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

12 thoughts on “De ce nu va ajunge Gabriela Firea președinta României

  1. Adrian

    Lărgirea dn1 s-a realizat cu multe costuri, a veni acum și a îngusta calea de rulare echivalează cu repudierea proiectului inițial de lărgire, în particular

    Reply
  2. marinel

    Eu cred ca Stirea chiar are sanse. Nu, nu ca ar fi foarte desteapta, ci din cauza ca romanul e din fire putin masochist, generatiile de sacrificiu s-au obisnuit cu supliciul (neo)comubistilor ca magarul cu ciomagul si nu mai stiu ce este bun in viata…

    Reply
  3. Octavian

    O mare parte din angajatii din Bucuresti fac naveta din sectoarele de domiciliu (de exemplu 3) spre locurile de munca din alte sectoare. Cu un plan bun si cu rabdare s-ar putea crea locuri de munca in cadrul sectorului (de exemplu in zona de inceput a autostrazii A2, pe sos Giurgiului, samd) si s-ar tinde (in timp, bineinteles si luand si alte masuri similare) la o „descentralizare/localizare multipla” a zonelor de interes pentru locuitorii orasului.

    Reply
  4. florin

    Dna Pippidi, studiul ăla pe care îl invocați există deja și se cheamă PMUD. Doar că domnii și doamnele consilieri l-au adoptat pe șest, fără dezbatere și fără să înțeleagă ceva din el. Și acum s-au apucat să facă lucururile pe genunchi, Voluntari-style.

    Reply
  5. AVE

    La punctul TREI:
    Chiar as fi interesat cum va ganditi sa rezolvati acest aspect cand avem pe toate strazile, pe ambele parti, cate un parapet de blocuri (in general P+10 – mai ales in centru); cum veti putea fizic parca masinile la cateva mii de oameni de pe fiecare artera.
    Tin sa va reamintesc ca daca oamenii pot fi parcati supraetajat masinile nu prea pot avand in vedere ca nu mai e spatiu intre amaratele de blocuri.

    Iar daca toti pleaca la lucru pe jos sau transportul in comun – lasa masina acasa – deci parcari 000 in centru.

    Oricum sa felicitam urbanisti comunisti ca au reusit sa inghesuie atata populatie pe metru patrat.
    Ca spatii verzi, parcari si alei mai vedem pe urma; poate in alta dimensiune.

    Reply
    • Ludditus

      Lăsați-i pe „urbaniștii comuniști” în pace, că dacă nu erau blocurile alea, unde ați fi locuit? La Mogoșoaia? La Buftea? Cum să încapă atâta amar de popor în Capitală dacă nu înghesuiți? Dvs. ați văzut cum arată Hong Kong-ul?

      Pe de altă parte, imbecili sunt cei care-și cumpără mașină deși nu au unde s-o parcheze. Dvs. vă cumpărați mega-șifoniere și cinci mașini de spălat dacă nu aveți loc de ele în apartament? Firește că nu! Dar mașină vă cumpărați, iar mai apoi de vină sunt Primăria și „urbaniștii comuniști” că nu aveți loc de ea niciunde: nici s-o parcați, nici să circulați cu ea.

      Ar trebui ca achiziția unui autovehicul să fie condiționată de dovada posesiei unui loc de parcare (garaj, etc.). Dar asta nu au făcut-o nici comuniștii, plus că ar afecta „piața liberă” și ar sări în sus Dacia Renault că e sabotaj…

      Reply
  6. Dan

    Articolul mi se pare atat „politically correct”, cat si la obiect, analitic si realist.
    Doamna Firea a gafat considerabil, ne-a mai demonstrat inca odata, daca mai era nevoie, ca habarnismul si amatorismul nu au ce cauta in Administratia fie ea si Locala; efestele pe cobaii care suntem noi sunt devastatoare.
    Ma simt in anii ’50 cand erau „promovati”, pe baza de carnet de partid si de „atasament fata de cauza” toti trogloditii in functii de directori; cu ce pacatuiram Doamne de fac astia ca istoria sa se repete si experimentele pe viu sa prolifereze?
    Madama vorbeste despre reducerea poluarii; gresit, noi nu analizam poluarea mijloacelor in comun ci poluarea la nivel municipal care, cu aglomeratia produsa, cu lipsa de solutie de evitare, cu pierderea de timp asociata cu consumul suplimentar si inutil de combustibil (avem si un consum orar, la stationare, nu numai unul de mers, per kilometru) determina un spor de poluare si nu o reducere.
    Cred ca aste util sa avem masuratori de poluare pe firele de circulatie si in cartiere pentru a compara mere cu mere si nu mere cu pere cand facem analizele astea de impact, scoase de doamna Primar General din maneca larga a sacoului si nu din studii si masuratori, de parca ar prezenta un plan de actiune intr-o sedinta de Partid de-a domniei sale.
    Si mai constat o chestiune, ca persista in greseala, adica vede ca schema nu functioneaza dar ne-o amana pana la vacanta copiilor ca si cand problemele s-ar rezolva dupa asta de la sine (probabil ca spera si conteaza pe reducerea traficului cu ocazia vacantelor, doar ca dupa vacanta se reia ciclul, poate mai abitir, cu tot cortegiul de consecinte, doar ca la scara faptului implinit) si nu s-ar repeta povestea.
    Politrucii astia nu au obiceiul sa spuna „sorry, am gresit, n-o sa mai facem”, ei detin suprematia, controlul, butoanele si monopolul adevarului, ei si ai lor; ma si intrebam cine sunt „prietenii” care produc, comercializeaza, instaleaza si intretin toti stalpisorii astia care ne fac viata calvar, cu ce costuri (ca nu le raporteza, nu le publica nimeni, nici chiar doamna Primar).
    Cred ca ar trebui sa fiti croitori adevarati, sa masurati de mai multe ori si sa taiati o singura data; nu ne mai luati de prosti pentru ca chiar de suntem nu ne place sa ne-o spuna unii care pare-se sunt chiar mai prosti decat noi daca ajung, din turnurile lor de fildes, sa actioneze in astfel de moduri incat sa-si puna impotriva chiar pe cei pe care ar trebui sa-i slujeasca.
    Mai intrebati si dincolo de sala de sedinte a partidului; v-ati obisnuit sa fiti doar ascultata, nu sa si ascultati vocea strazii, ceea ce este, daca nu periculos, cel putin grav pentru un functionar public.
    Si, inainte de a va cantari sansele, cantariti-va faptele, ele va distrug fara efort sansele.

    Reply
  7. Romanul

    Articol corect, deși am câteva observații. Familiile cu două sau trei mașini nu trebuie suprataxate, eu am mașină de naveta, mic litraj și consum mic și o mașină mai mare pentru ieșiri in excursii. Nu le pot conduce simultan deci nu merita sa fiu suprataxat. La fel soția care merge diametral opus mie și are și ea mașină, când mergem în familie mergem cu o singura mașină. În ce privește posibilitatea cititoarei de prompter să ajungă Președinte, mă tem că este posibil. Când a candidat la București am scris că nu are șanse și am greșit . Eu am mizat pe bucureșteni dar……mai bine mă abțin. Daca vrea Președinte, votul il dă poporul român care…..dar mai bine mă opresc aici…….

    Reply
  8. Taxe MICI

    – firea….”presedinte” ???? – „bucuresteni” NU mai avem demult, avem….priviti in jur… multe creaturi aidoma lui firea = amatori, aroganti (cum bine s-a mentionat in articol) – nici macar ipotetic NU merita adusa in discutie ideea din titlul articolului

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *