Înţeleg că o conspiraţie a inconştienţilor, superficialilor, mafioţilor şi călcătorilor în gropi s-a hotărît să-i dea România lui Dan Diaconescu. Acuma, cine ştie, decît să fie la ei, poate o fi mai bine. Greu să ai alte sentimente văzînd cum evoluează ţara de prin 2006 încoace, cu momente semnificative de genul dublarea pensiilor intră în plen după ce a căzut la comisii şi guvern şi facem deficitul, vine criza şi tăiem un sfert din salarii şi pensii ca să acoperim deficitul că pentru altă soluţie nu avem capacitate, vin alegerile şi dăm undeva un şut ălora care au acoperit stîngaci deficitul, dar nu avem cu cine vota decît cu ăia care l-au făcut, şi într-un final, obosiţi de discuţii despre mătuşi şi unguente, dăm ţara cui are tupeul să o ceară. Ia, la dracu’ cu partidele astea tradiţionale şi cu tot circul vechi. Vrem Circul Nou.
Nou pentru unii ca mine, care nu s-au uitat niciodată la OTV. Dar, în fond, de ce să fim nedrepţi? Ponta naş la nunta unor mafioţi olteni a fost mai bine? Sau poate combinaţia beton de prinţesa EBA, prinţul Paul şi regele Cioabă e de o calitate mai bună? În separeu or fi fost investment bankers şi policy analysts şi la stradă tripleta regală, ca să voteze prostimea? Aoleo, mă tem că dacă întorci pe dos separeurile la cele două evenimente amintite nu găseşti nimic altceva, poate doar nişte intelectuali pupincurişti strecuraţi prin colţuri, dar nimic salvator. Ce se vinde e ce se vede- şi Circul Vechi e principalul responsabil de ridicarea Circului Nou. Pentru că dacă tot circ este, măcar să fie unul proaspăt.
Cacialmaua care în România poartă numele de guvernare a atins maximul cu privatizarea Oltchim sub guvernul Ponta. Ceea ce s-a întîmplat putea fi plănuit perfect de orice minte mediocră dar dornică de publicitate, de la ratata privatizare a CupruMin, sub guvernul Ungureanu, o demonstraţie publică de incapacitate a statului de a controla un asemenea proces, de a se informa, a croi şi a face respectate regulile jocului. Păi, în clipa în care văd public că unul nu se poate apăra, şi trec lunile fără ca să întreprindă nimic în direcţia asta, de ce să nu-şi facă toţi tîlharii de pe planetă planuri să îi sară în spate să îi ia ce i-a mai rămas? Diaconescu a cîştigat deja partida, că aduce sau nu aduce banii. Din două roluri, unul e totdeauna cel mai fraier, şi acesta a ieşit evident statul. Nu avea dreptate SOV, cînd a zis „Apăraţi-vă statul”, cu implicaţia că e legitim să jefuieşti statul unora incapabili să îl apere?
Nu mi-a scăpat că individul numit Vulpescu (care ar trebui imediat anchetat pentru abuz în serviciu pentru cum a protejat interesele statului în licitaţia asta), ca şi individul numit Boureanu, din tabere cît se poate de opuse, au făcut graţii pe lîngă DD. Evident, eşti tentat să crezi explicaţia raţională: că toată lumea are brusc nevoie de DD, că a ajuns, pe baza sondajelor, king maker al alegerilor viitoare şi că de asta i se fac favoruri. El ar fi cîştigat deja, rămîne să vedem cu ce combinaţie. Vorba e că mă îndoiesc, deşi USL fac ce pot ca să alunge electoratul, tot mai rămîne trendul de a schimba complet regimul Băsescu şi orientarea utilă spre alianţa percepută cu şansele şi capacitatea cea mai bună de a guverna (dovadă dl. Vulpescu). Adesea nici un fel de teorii ale conspiraţiei nu pot explica ce se întâmplă în România mai bine decît purul tembelism izvorît din incompetenţă. Desigur, undeva sînt unii care nu sînt proşti şi care îşi urmează interesele: dar destui cei care ocupă poziţii de decizie nu sînt neapărat în categoria asta. Ei sînt, pur şi simplu, inepţi, hotărăsc totalul votanţilor după ce se încheie votul, vând ţara unora ale căror conturi nu le verifică nimeni, anunţă în gura mare că vor plăti din bani europeni gale de box şi după aia îi scot din buzunarul nostru în văzul lumii, şi aşa mai departe. Poate e greu, poate nu ştiu, săracii, cum să iasă din încurcătură? Să fim serioşi. Fiecare din prostiile publice pe care le vedem, că e mică sau e mare, putea fi evitată dacă nişte minime reguli de siguranţă erau puse în aplicare.
Aceste reguli au fost –doar pe hîrtie- acceptate de principalii actori ai jocului politic sub numele de Carta Albă a Bunei Guvernări în timpul demonstraţiilor de stradă din luna ianuarie. Spre deosebire de vechile mele criterii de integritate, care măsurau abaterea la nivel individual, Carta Albă e un program de guvernare, de o concreteţe şi o practicalitate absolută. O să dau doar două-trei exemple elementare de cum ne-ar fi ocrotit punerea ei în practică de tot felul de necazuri, dacă liderii noştri nu semnau ca primarii, tot aşa cum au semnat, probabil, şi cu dom’ colonel Dogaru. Dar mă refer şi la MRU aici.
Să încep cu Oltchim. Semnatarii Cartei Albe se angajau să introducă ‘liste negre’ pentru firmele care participă la licitaţii de stat, şi o bază de date centrală, astfel încît cine are datorii la stat, nu are bonitatea corespunzătoare, nu a performat anterior corespunzător întîrziind termenele şi depăşind preţul să poate fi eliminat. Toate aceste lucruri se puteau realiza prin hotărîri de guvern, că asta era ideea Cartei, simplu, nu modificări constituţionale, ca să se poată pune in practică imediat. Ce s-a făcut de data asta ? Mai puţin decît nimic, adică s-au deschis larg porţile pentru cine nu are bani, are datorii, e urmărit pentru evaziune fiscală, şantaj şi subminarea economiei naţionale. Eventual se înscrie şi după ora închiderii şi cu o entitate încă nelegalizată. Asta, în condiţiile în care la ONG-uri vă anunţ că se cer n caziere pentru orice licitaţie, şi rapoarte de activitate pe anii precedenţi traduse în engleză. Fapt e, dacă se punea în practică ceea ce s-a semnat, problema nu mai apărea. În acest moment, Vulpescu i-a livrat lui Diaconescu o campanie electorală gata finanţată, de erou hărţuit de justiţie că vrea binele poporului.
Să continui cu RAAPPS/MRU. Secretarul general al guvernului m-a sunat prin martie să îmi spună că MRU îl instruise să facă primii paşi pentru construirea unui sistem de urmărire electronică a cheltuielilor (online expense tracking system), în care să se afişeze imediat orice cheltuieli publice. Sistemul există între timp nu doar în Slovenia, ci şi în Estonia, Slovacia şi Kirghizstan –unde nivelul de e-government nu e superior celui din România, şi e pe cale de a fi introdus în multe alte ţări. Dacă un asemenea sistem exista, şi dacă unul care face cumpărături la RAAPS ştie că o chitanţă electronică procesată de el pentru parfum de lux bărbătesc sau coşuri cadou cu whisky va fi uploadată pe o pagină în văzul tuturor, mai ales al presei tabloide care stă la pîndă, asemenea cheltuieli nu s-ar face. Nu s-ar mai repara nici vile RAAPPS cu marmură de cea mai scumpă, nici luptătorii anticomunişti nu ar mai primi deodorante de la stat în vile de lux, şi la benzină s-ar gîndi de două ori cînd o iau, că presa e rea şi îţi sare în cap. Şi la fel s-ar întîmpla cu toate cheltuielile negîndite, ar deveni gîndite- de frică. Să ne înţelegem, sistemul e automat, nu se pot tăinui chleltuieli decît dacă nu se introduc deloc- şi asta, evident, e infracţiune. Nu ştiu, după MRU, care plăteşte nota de plată protocol cu reputaţia lui, deşi evident el nu a avut timp să implementeze sistemul (vorba bancului însă, ştie el de ce o merită), ce a făcut guvernul Ponta ? Presupun că nimic, deşi România a adoptat între timp un plan de acţiune pe tema Open Government, am dat internaţional cu subsemnatul cum că vom face şi aşa mai departe.
Cu depolitizarea,
foarte dragă premierului Ponta pe vremea cînd nu ajunsese la putere, face să mai recitim Carta Albă? Nu mă refer la ICR, unde numirile se făceau preferenţial dintotdeauna, deci nimic nou. Dar Avocatul Poporului, instituţia neutră prin excelenţă, e la ora asta moartă, nu mai preia nici un fel de plîngeri şi nu mai face nimic. Înţeleg că situaţia se va prelungi pînă la alegeri, iar după ele o să-l instalăm pe dl. Dorneanu ? Nu pot să cred. Că asta ar însemna că instituţia a fost importantă doar pentru a o opri să îşi facă datoria. Şi că e important să controlăm Avocatul Poporului doar pentru că mai avem de trecut ordonanţe şi legi contra poporului, de acelea cum ne-am jurat în Carta Albă că nu mai dăm şi nu mai facem. Că altfel, l-am putea numi imediat pe Eckstein- Kovacs, Bruxelles ar respira liniştit şi viaţa ar merge înainte.
Mai sînt şi alte lucruri practice în Carta Albă, cum era, de exemplu, şi că listele electorale trebuie updatate urgent cu datele de la ultimul referendum, deşi noi nu candidam, nici nu voiam să suspendăm pe careva şi deci nu aveam vreun interes pentru a lista această chestiune de interes public. Cum facem, le citim de fiecare dată după ce se întîmplă vreo catastrofă, sau încercăm să vedem înainte ce se poate face ?
Între timp, regret că nu l-am invitat şi pe dl. Diaconescu să îşi trimită oamenii la şcoala de vară în politici publice a SAR, ca să-i întorc amabilitatea atîtor invitaţii la OTV, tot de atîtea ori refuzate (mulţumesc dlui Neamţu că s-a dus el), că în curînd s-ar putea să aibă nevoie de cunoştinţele astea. Tot aşa cum i-am luat partea cînd CNA a vut să-i închidă postul, că e anormal să laşi alte canale să facă propagandă de partid şi pe TVR să fie abuzat de oricine vine la putere, dar să căşunezi numai pe OTV, mi s-ar părea discriminativ să considerăm că oamenii lui DD sînt singurii care nu pot progresa. Toţi ceilalţi însă…
Mai multe cititi pe romanialibera.ro.
E o placere sa citesc astfel de articole. As mai pune o intrebare, caci este pacat sa ratam subiectul RAPPS. Sa nu uitam ca actualul guvern a fost campionul, doar pentru 1 zi insa, a transparentei totale in RAPPS, deschizand chiar publicului o anumita vila cu piscina intr-o zi de duminca spre a fi vizitata. Pacat ca nu face la fel cu intregul patrimoniu, inclusiv contabil.
Cat despre Oltchim, intrebati pe oricine la Guvern daca stie cat valoreaza de fapt, daca este in stare vreunul sa faca un business plan. Nu este nimeni, caci specialisul este Roibu. Asta este buna noastra guvernare de 22 de ani, unde am avut doar doua privatizari reusite datorita unor accidende cu oameni seriosi: Danila si Stroe.
Nu am timp (si, sincer, nici chef) sa ma uit pe acele e-guvernment transparente a altor tari), dar poate ca dna Alina, sau altii de la ARC, sunt curiosi cam ce se cheltuie si mai ales PE CE la alte RAPPS-uri pt protocol. Sa stim daca numai MRU a aprobat o lista cu parfumuri, papuci de baie si cosuri de whisky. Sa stim si noi: daca un viitor presedinte roman, sa zicem DD sau Crin, se duce in vizita in Franta, isi ia papuci in plasa? Se da cu odicolon (eventual, bulgaresc) din belsug, sa il tina 2-3 zile? Isi ia hirtie igienica in geanta (foarte important!). Si poate se compara lista lui MRU cu cea anuala intocmita de RAPPS din 1990 incoace – eventual si cu cea de anul viitor… Numai nu o comparati cu lista de cheltuieli ale unui roman “obisnuit”. El isi cumpara un tub de pasta de dinti PE AN! Si, decit o sticla de whisky, mai bine goleste cinci sute de peturi cu bere proasta…
Eu ma m-am mai uitat din cand in cand la OTV si am prins niste momente care au compensat pe deplin lipsa Catavencilor din saptamana respectiva:
1. Acum cativa ani aveau celebrul sondaj prin SMS ca raspuns la intrebarea “Doriti sa calatoriti cu pasaport in Harghita si Covasna?” Da: 51%, Nu: 49%. Nu mai imi aduc aminte daca formularea era pasaport sau pasaportul (in al doilea caz e posibil ca cei care au raspuns sa fi crezut ca e un nou tip de tren).
2. Mai recent, pe benzile de sus defila glorios programul electoral in 100 de puncte. Daca aduni toate promisiunile facute de partide/politicieni in ultimii 22 de ani nu reusesti sa egalezi acea lista. Ce e pozitiv in chestia asta? Faptul ca, in conditiile in care nimeni nu poate bate PPDD la promisiuni desantate se vor gandi in sfarsit si politicienii sa renunte la gargara si sa vina cu programe politice.
Cu ce sunt mai bune celelalte Tv-uri decat OTV?
Exista sute de documentare excelente pe net care nu se dau si nici nu se vor da vreodata la nici un tv.
DD e bun daca va face ca usl sa nu ia prea multe voturi.
Iar poporul …sau populatia mai bine, daca vrea sa-si ia soarta in maini, sa vina ei la Oltchim si sa dea jos toti politicienii borfasi, adica…pe toti.