De ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate cotidiană

Astă vară, cand generalul ajunsese prim ministru, mi-am permis să mă disociez de corul celor îl mângâiau pe cap ca să ni se alăture nouă (aici  și aici) . Acum că ne-am convins cu toții că ortacul minor al lui Cozma nu e chiar adecvat să ne reprezinte la Consiliul JAI la Bruxelles, o să fac câteva disocieri de la corul comun, că adesea în România esențialul se pierde pentru că lumea, începând cu conducătorii, nu prea știe ce e normal într-o democrație sau un stat de drept.

  1. E anormal să se circule în coloană oficială în fiecare zi, de miniștri, PM, Președinte și Patriarh, coloana oficială trebuie să fie excepția (atunci când ai summit NATO) și nu regula, or, numai Oprea de câte ori se ducea undeva folosea coloana oficială. Avem mii de coloane, care opresc circulația de câteva ori pe zi în București.
  2. Orice demnitar în orice coloană ar fi trebuie să circule cu viteza legală sau cu o viteză adaptată condițiilor de trafic sau meteo, altfel crește riscul tuturor. Numai în existența mea românească am auzit de nenumărate ori despre viteza patologică și nelegală a coloanelor oficiale. Ca director TVR în 1997 a trebuit să cumpăr mașini capabile de viteză că altfel șoferii TVR rămâneau în urma coloanelor (noroc că am găsit un sponsor pentru meteo și am luat mașini ieftine sud coreene de la el), iar ca tânără corespondentă pentru Le Monde în 1992 am dat peste cap o mașină a SRI în coloana oficială (de trei ori) pur și simplu pentru că au vrut să sară peste mașina noastră, și șoferul France Press nu s-a dat la o parte. Au scăpat toți, dar la Putna strigau la mine că am vrut să-i omorâm că urâm SRI, nu că ei erau nebuni să facă manevre din astea în ARO cu 130 de km pe oră (noi eram în Dacia Break). Dacă ar face cineva un istoric al incidentelor legate de goana coloanelor oficiale ar ieși multe accidente la iveală.
  3. Ce i s-a întâmplat lui Oprea i se putea întâmpla oricăruia dintre cei care folosesc coloane.
  4. Problema este aceea că a murit un om din cauza unei rutine imorale și ilegale, din cauză că transportul demnitarilor nu e văzut ca o problemă de funcționalitate a sectorului public, supus regulilor de cost-eficiență, ci ca un privilegiu, deplasarea unui demnitar e deasupra legii la noi și trebuia să vină decontul. Acuma, că a venit la Oprea, să îl plătească Oprea, dar să se schimbe și regulile, să dispară abuzul.
  5. Țările în care demnitarii se deplasează cu mari escorte și mult peste viteza traficului au totdeauna probleme de trafic, pe care nu reușesc să le rezolve niciodată. Cheia dezvoltării e asta: țările rezolvă acele probleme pe care le au în comun cu conducătorii lor, și nu altele. Dacă șefii nu au probleme de trafic, că trag lumea pe dreapta și gonesc prin oraș, sau își trimit copiii la școli străine, sau se operează în alte țări, nu se va rezolva niciodată cu traficul, școlile sau spitalele, că efortul lor se va duce la problemele lor, oricare ar fi acelea. Nu astea.
  6. Această problemă de modernizare neîncheiată, de societate, de statut, nu e o problemă politică și nici de gestionarea comunicării, cum neinspirat s-a exprimat șeful statului, neprofesionist sfătuit și de această dată și mai ales suprinzător de neperceptiv la ce a supărat lumea ”emoțională” la care a făcut aluzie.
  7. Și pentru că e o problemă de abuz de putere, și de stat de drept și de democratizare neîncheiată, pentru că demnitarii au încă privilegii și altor demnitari li se pare normal, era firesc și constituțional să se pronunțe șeful statului, dar nu ca să ne spună că sunt probleme politice și de comunicare.

Recomandări

32 thoughts on “De ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate cotidiană

  1. Pingback: Gabriel Oprea: manual de impostură în societatea românească. Cum a ajuns aghiotantul lui Cozma la masa Puterii | România curată

  2. dan maracinaru

    Cainii latra ,ursul merge!!!
    Eu cred ca nu se gasesc nici 20% cetateni Romani,rezidenti in Romania, care pot intelege valorile occidentale.Nici macar printre cei din Diaspora Romana nu se vede a fi un procent majoritar de oameni care sa inteleaga si doreasca sa actioneze pentru ca in Romania sa se creeze premisele unei societati civice.

    Reply
    • Mihai Gotiu Post author

      @ dan maracinaru: pentru a avea o masă critică de schimbare e suficient și 10% ;) ; ca schimbarea să se producă este nevoie însă de implicarea acelui procent de 10% și de… timp

      Reply
  3. Marian Bastiurea

    Am citit un articol scris de dumneavoastra acum cateva luni in care scriati ca va era jena sa va intalniti cu studentii romani de la Oxford/ Cambridge, care asteptau un semnal de la presedinte. Banuiesc ca il asteapta si azi ca si noi restul societatii. Ideea este sa pregatim candidati care sa isi inteleaga rostul si sa incepem schimbarea de jos, intai din orasele mari. Astept in Galati un candidat la primarie care sa mearga cu bicicleta, sa stea de vorba cu oamenii si sa atraga investitii in zona noastra. Nu vad rostul coloanelor oficiale in activitatea zilnica. Sa vedem ce va face DNA in cercetarea abuzului de putere.

    Reply
  4. Laura

    De ce il criticam asa de mult pe Domnul Vice-Prim-Ministru General de Armata Profesor Universitar Doctor in Drept Gabriel Oprea ? In Zambia, de exemplu, orice amarat de brigadier general, cu o singura stea, chiar si cei fara doctorat, au dreptul la coloana oficiala, si coloana oficiala serioasa, cu Jeepuri cu mitraliera instalata. In Sri Lanka acum 10 ani, lista celor care aveau dreptul la coloana oficiala se intindea pe 13 pagini, si asta era acum 10 ani … Adica vrem ca un General de 4 stele, Doctor in Drept, sa fie mai putin protejat decat un simplu generalus de o stea din Zambia ? Pai se poate asa ceva, unde suntem noi, intr-un sat fara caini, ca, stiu eu, Olanda sau Norvegia ?

    Reply
    • George Petrineanu

      @Laura
      E simptomatic pentru un militian, ca sa poata avea un doctorat in drept îi trebuie mai intîi dreptul la FF.
      In anii ’80 eram dezgustat ca toti “stelatii” isi faceau rost de o diploma in drept. Am ramas cam tot acolo pe unele paliere.
      Dar sa nu uitam, ca sa avem un Cult al Personalitatii functional, ne trebuie pe linga lingusiti, o societate de lingusitori. Un fel de sindrom Stockholm asezat pe orizontala. Lingusitorii fiind cu mult mai multi decit obiectele adulatiei lor, e limpede ca acestia, deci aceasta parte a societatii, mentin anomalia. Dupa parerea mea fenomenul este mai important si mai grav decit chiar abuzurile comise de niste ofiteri superiori zburdalnici. Probabil, peste decenii, cineva (un ofiter?) fa face o teza de doctorat pe tema asta.

      Reply
  5. Laura

    Lasand sarcasmul la oparte, cred ca este o corelatie foarte puternica intre nivelul de dezvoltare al unei tari/regiuni si numarul de oficiali care au dreptul la “masina de servici” si / sau coloana oficiala. Este un indicator foarte puternic, care este valabil si in Romania, si in Bangladesh, si in Canada, si in Brazilia, si in Louisiana … In urma cu 12-13 ani, FMI-ul a impus Bangladesh-ului sa reduca numarul de masini oficiale, parte a unui program de ajustare structurala. Nu a mers, au redus masinile oficiale din inventarul ministerelor (care cel putin erau transparente), si imediat au crescut numarul de masini “pentru misiuni speciale” din dotarea armatei, care nu mai apreau in nici o statistica publica …

    Reply
    • George Petrineanu

      @Laura
      Ati spus-o si m-ati scutit sa-mi mai caut cuvintele.
      Cultul Personalitatii e-n toate.

      PS. Ati uitat Bielorusia (Belarus, cum o numesc mai nou ,,tinerii”).

      Reply
  6. Pingback: Alina Mungiu-Pippidi: De ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate cotidiană | Romania Evanghelica

  7. Ela

    Mi-a placut articolul cu exceptiia affirmatiei ca “exceptiia e summitul NATO” . Dupa ce ca in loc sa se ocupe de pace aduc numai Razboi si Moarte, sa le Mai dam si prioritate in Mers.

    Reply
  8. Gi-ku contra

    Ce e absolut tragic in toata povestea asta ar fi faptul ca doar cam 10% din populatia regiunii noastre, ca o tara presupune anumite standarde, realizeaza ca e un abuz evident si curata nesimtire comportamentul acestei clici de veleitari, majoritatea lor fiind niste taranoi destul de rudimentari, hrapareti si inculti. semidocti ahtiati dupa titluri ridicole, in contrast flagrant cu expromarea lor paupera si de multe ori agramata. Cam asta e pletora de promovati ai ,,epocii”, turnatori sau fii de turnatori ai sistemului deloc defunct.

    Reply
  9. PAFI

    Cred ca mai exista niste vinovati. Cei care nu au respectat legea sunt si cei care organizeaza aceste coloane. Inteleg ca ei primesc niste solicitari, daca le aproba pe langa lege, sunt vinovati. Daca aceste coloane circula cu viteze mai mari decat viteza legala fara justificare, cei care deschid drumul sau insotesc/ protejeaza coloana, sunt vinovati. Nu-mi place faptul ca, in Romania, se arunca toata vina pe conducatori. Conducatorii, astazi, sunt alesi si apoi sunt sustinuti (macar prin pasivitate!) de noi toti. Si justificari de genul “mi-a spus seful sa incalc legea” nu sunt valabile.

    Reply
    • Bianca

      vinovatul principal e groapa…hai sa o demitem , pe ea si pe toate celelalte .Vreo 3-4 ani de puscarie pentru cei responsabili de drumuri…si apoi vedem si ce e cu abuzul in serviciu

      Reply
  10. vlad ionescu

    buna seara.dna mungiu va citesc articolele de pe vremea opiniei studentesti.in ultima vreme sint din ce in ce mai mult in dezacord cu dumneavoastra.cu toate acestea cred ca orice punct de vedere exprimat decent are dreptul la un loc sub soare. in problema pe care o pune articolul de fata am sa va povestesc o mica istorioara.mai acu vreo cinspe ani aveam o colega de slujba a carei frate medic cardiolog trata tot felul de demnitari si bogatani din romania.la un moment dat doctorul a fost invitat sa faca o vizita in romania.invitat fiind sa vina cu familia doctorul a luat-o si pe sor-sa. dupa intoarcere am avut parte de multe povesti in care romania era asa cum as fi vrut eu s-o vada toata lumea frumoasa si ospitaliera.doar ca povestea incepea cam asa la aeroport ne-au asteptat citeva masini sa ne duca la casa unde urma sa locuim care au pornit in tromba fiind conduse de doua masini cu girofar.si voi vorbiti de prim ministri

    Reply
  11. George Petrineanu

    In Stockholm nu vad niciodată coloane oficiale, cu exceptia cortegiului la nuntile printeselor. Dar atunci se circula cu 5 km/h in caleasca iar insotitorii calare. Asta se intimpla de citeva ori intr-un secol.

    Reply
  12. Petra

    A fost o vreme cand d-na Mungiu nu putea citi comentariile noastre care-i erau potrivnice – in ciuda
    elevatiei, informatiei din articole. Odata cu venirea presedintelui Johannis scrie lucruri de bun simt,
    avem ce invata de la domnia sa, acum, recunoastem.Numai ca, traind departe de Romania, nu mai poate lua
    pulsul real al evenimentelor de la noi. Mai de folos pentru Romania curata ar fi fost consilierea de aproape a Presedintelui in functie, sa se sacrifice, adica, o vreme, mutandu-si catedra la Cotroceni. Cred ca ar fi ascultata de prea incapatanatul si izolatul nostru presedinte, care se dovedeste total nepregatit pentru aceasta inalta functie – mai ales la capitolul comunicare.

    Reply
      • Mihai Popa

        Absolut de acord cu dvs, dar din pacate, din ce în ce mai putina lume îsi aminteste sau are cunostiinta
        despre otrava comunista. Se uita repede cozile de o noapte pentru niste labe de gaina sau zece oua.

        Reply
  13. AMERICANUL

    UNPR (uniunea nulitatilor politice din Ro) este o organiztie infractionala de crima organizata cu multi mai multi infractori DECAT ALTE PARTIDE. Aceasta adunatura de IMPOSTORI, SEMIDOCTI, MAFIOTI, TALHARI, BANDITI, TICALOSI, etc s-au adunat in jurul GENERALULUI DE PAIE SAU DE TINICHEA pt ca au fost IMPRESIONATI de TARIA MAFIEI IZMENARULUI PRETINS ACADEMICIAN, care le-a creeat impresia ca le poate asigura libertatea in conditiile in care EI au dosare penale , deoarece IZMENARUL parvenit a lasat sa se inteleaga ca el controleaza serviciile de informatii, parchetul, justitia si politia.

    Reply
  14. gheorghe banzea

    revin(am comentat deja ieri,am postat,insa fara succes):
    dupa 16 noiembrie 2014 am crezut ca,in sfarsit,avand un presedinte care este sas si protestant,om fi condusi de un om normal,cu alta atitudine si cu principii pe care le respecta,si eram convins ca nu voi mai fi dezamagit.
    n-a trecut prea mult timp si au reaparut intrebari deja puse in 2005.
    e suficient sa te uiti la ce consilieri si-a adus presedintele in palat si,mai grav,cum il consiliaza.
    poate e un virus pe langa dambovita caruia nu-i scapa nimeni.
    cat timp 9 din 10 pozitii de conducere din institutii,daca nu mai mult,sunt ocupate de talhari care de-abia cunosc alfabetul,sansa noastra de fi o romanie normala nu exista.

    d-na alina mungiu-pippidi,VA ROG,INSIST,DACA AVETI ACEASTA DISPONIBILITATE SI DACA VA FI POSIBIL,DISCUTATI INTRE PATRU OCHI CU D-NUL JOHANNIS SI INCERCATI SA-L READUCETI IN LUMEA AIA CARE SI-A PUS INCREDEREA IN DANSUL.

    Reply
  15. Kinga

    Asta ma enerva cand invatam codul legislatiei rutiere romanesti: trebuie IMEDIAT sa te retragi pe margine cand trec potentati prin trafic.

    Reply
    • George Petrineanu

      Si mai enervant este ca aceste fasoane lipsesc in alte tari super performante, cum ar fi cele scandinave.
      Societatea româneasca ramine tot atipica si originala

      Reply
  16. IORGU

    GABI TATA ,NU DIMISIONA CA FUNCTIE CA ASTA N-A AVUT NEAM DE NEAMU TAU ,DE LA MAIMUTA-NCOACE,LASA LUMEA SA VORBEASCA ,GABI OPREA SA TRAIASCA , (CUM TRAIM SI NOI )

    Reply
  17. Danbrudariu

    Petre Groza se plimba liber, fara convoi pe cal. Victoriei. Doar banditii si talharii (PC, CC etc) care se temeau pentru faradelegile loe mergeau in convoi si masini blindate. Cine e curat azi, nu are nevoie de convoi nici de masini blindate. Convoi ? Si Kennedy a murit in convoi.
    Conviul se justifica la primiri oficiale de sefi de stat. Ex. Nixon. In masina deschisa.
    Vreau sa vad pe sefii de azi in masina deschisa. Ori se tem ca vor fi huiduiti ? De ce nu ?
    Terminati cu circul !

    Reply
  18. Mihai Popa

    Nimeni nu ridica problema ca motociclistul în chestiune era un tip incompetent.
    Un motociclist acompaniator de coloana, super-profesionist, nu are voie sa cada
    într-o groapa, mai ales ca traseul era iluminat si daca am înteles bine, erau si
    parapete metalice.
    Departe de mine de-al apara pe Oprea în aceasta problema, dar cred ca se exagereaza.

    Reply
  19. marian

    De ce va mirati ca domn’ doctor Oprea se duce acasa cu coloana oficiala? Pai in toata tara toti sefuletii
    au coloane sau masini cu girofar in functie. Sa va dau un exemplu: la Braila exista o sefuta la Salvare care
    vine la servici si pleaca acasa cu o masina de salvare cu girofarul in functie, zilnic, cu toate zgomotele adiacente date la maxim, si bineinteles cu viteza mare prin localitatea Marasu.
    Si atentie, locuieste la Romanu, o localitate aflata aproximativ la 15km de Braila.
    Si voi va scandalizati ca un doctor umbla cu coloana oficiala neoficiala si cu viteza mare!
    P.S. Propun tuturor sa scrie despre orice astfel de abuz de care stiu.
    Sa vedeti ce surprize vor fi!

    Reply
  20. Gheorghe Popescu

    In sfirsit un punct de vedere al doamnei Pipiddi cu care sint de acord. Nu mi se intimpla prea des, asa ca la mai multe.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *