Antonia Pup

Nu mă zgudui, că amețesc! Început de an școlar în republica Absurdistan

O lună ne desparte de începutul celui de-al treilea an școlar sub zodia pandemiei și a deficitului de competență guvernamentală, aș adăuga, de amorul artei. Cetățeanul turmentat, prins în dezbaterile-fumigenă în jurul arhitecturii cărții de identitate și al paradelor, este încă perplex că vacanța s-a terminat. Cum adică se termină vacanța, pe bune? Doi ani școlari, atât ne-a ținut vacanța mare: profesori care nu intră la ore, sub oblăduirea pactului Faust – Mefisto de modă nouă, sindicate – Guvern, deoarece dacă creștere salarială nu e, nimic nu e, părinți prea ocupați să dea vina pe statul român, uneori chiar pentru propriile frustrări și neajunsuri, autorități care au obosit de atâta reformă educațională și stat cu burta la soare. Într-un cuvânt, vacanță mare fără teme pentru acasă: nimeni nu este responsabil în republica absurdului pentru că țara este mai degrabă nepregătită de începutul anului școlar, iar Guvernul, dacă ar fi elev, probabil s-ar ascunde tot după consacrata minciunică ,,câinele mi-a mâncat tema”. Aceasta este fotografia momentului, panaceul tuturor problemelor dizolvându-se atunci când actorii sociali aruncă vina de la unii la alții. În caz că ați uitat, chiar proiectul prezidențial ne aduce aminte, ca într-un refren: Asumpția ontologică a strategiei abductive s-a bazat pe ideea consacrată că realitatea socială este o construcție a actorilor sociali. 

Iată realitatea socială pe care o omite pudic Guvernul sau cum arată începutul de an școlar în republica Absurdistan, ascunsă mult prea bine sub preșul comitetelor, comițiilor, strategiilor și proiectelor de țară:

Excluzând testările naționale care asigură tranziția de la un ciclu de învățământ la altul (Evaluarea Națională, respectiv Bacalaureatul), nu știm nimic despre actuala generație de elevi, din care un număr important a învățat să scrie, să citească și să socotească pe Zoom, 47% dintre aceștia neavând luxul să acceseze platforma de pe laptop, folosind exclusiv telefonul mobil. Unde mai adăugăm că, lăsați singuri acasă de părinți, mulți au preferat să facă orice altceva decât să fie atenți la profesorul chinuit de tranziția la învățământul digital. Dacă mai este loc, îi punem la grămadă (repetenți funcțional) și pe cei care nu au fost lăsați acasă singuri de părinți, ba chiar au fost ajutați de aceștia să obțină note frumoase la testările online, cu părintele șoptind răspunsul corect din spatele laptopului, eventual cu caietul în poală. România Educată, varianta de sufragerie, se pregătește să asigure (re)școlarizarea celor deșcolarizați, care, timp de doi ani școlari, au stat cu camerele închise, cu microfonul stins, privați de educație de calitate? Să zicem că da, dar probabil că nu – mințile luminate din fruntea țării sunt prea ocupate să gândească o operație funcțională prin care să facă creșele și verzi, și digitalizate. Acestea sunt adevăratele dileme, nicidecum faptul că Ministerul nu a comunicat vreo măsură de avarie pentru o altă problemă a sistemului: în rural, jumătate dintre elevii participanți la examenul de final de clasa a opta (EN) nu a reușit să ia peste 5 la Matematică.

Cum începe anul școlar? Declarat fan al educației remediale, ministrul Cîmpeanu și-a lăsat programul național în pom; teoretic, orele suplimentare prin care elevii puteau recupera materia pierdută au fost organizate și în vacanța de vară, profesorii fiind plătiți pentru asta. În practică, nici măcar oficialii ministerului nu știu câți elevi au beneficiat pe bune de acest program de educație remedială, care pare să fi fost croit special drept batistuța cu care sindicatele își pot șterge lacrimile, să nu mai deranjeze Guvernul cu creșterea salarială. În miezul vacanței de vară, aflam, conform Edupedu.ro, următoarele:

Replici contradictorii între oficialii Ministerului Educației pe numărul elevilor participanți la programul de ore remediale „Școala după școală”, derulat de minister, finanțat din fonduri europene. În timp ce Sorin Ion, Secretarul de Stat pentru Învățământ Preuniversitar din Minister, susține că sunt 242.000 de elevi înscriși în programul de ore remediale, pe 16 iunie Sorin Cîmpeanu Ministrul Educației declara că sunt 246.000.

Programul de educație remedială va continua, nu știm, însă, din ce bani și sub ce formă – se vor rezolva toate aceste aspecte critice din pix, în virtutea bunei guvernări cu bani europeni? În aprilie, un alt secretar de stat din Ministerul Educației ne asigura că programul va continua și că va include și o masă caldă în școli – în acele școli care nu doar că nu au cantină, dar (eventual) nu au nici hârtie igienică la toaletă. Nici despre acest subiect nu s-a mai pomenit nimic, singurul obiectiv care pare să acapareze agenda educațională a Guvernului fiind implementarea proiectului România Educată. În creierii începutului de an școlar, nici măcar acest proiect nu este coordonat de cineva, direcția din minister cu același nume fiind condusă de… nimeni.

Totuși, elevii vor merge la școală – în republica Absurdistan, soluțiile miraculoase se lasă așteptate. Cu ce vor merge însă la școală, având în vedere faptul că gratuitatea pentru transportul elevilor navetiști nu este asigurată? Suntem campionii sărăciei în rândul copiilor, în întreaga Uniune Europeană, iar la rectificarea bugetară Educația nu primește bani în plus pentru a asigura naveta elevilor. 38,1% dintre copiii României sunt expuși excluziunii sociale, conform datelor colectate de Curtea de Conturi Europeană, cel mai mare procent din întreaga Uniune. Și săraci, și condamnați la sărăcie, întrucât cei mai mulți dintre aceștia nu își permit să scoată din buzunar, lună de lună, câte 200 de lei pentru un abonament de transport județean.

Cu un val patru al pandemiei care își turează motoarele, în timp ce campania de vaccinare se află pe avarii, nimeni nu poate garanta că școlile nu vor fi deschise în septembrie doar pentru a fi închise în octombrie, la fel ca anul trecut, când alegerile parlamentare erau o prioritate, dar educația – nu. O soluție pe care organizațiile din educație au înaintat-o ministerului este crearea Bibliotecii școlare virtuale, cu lecții digitalizate, prezentate de cei mai performanți profesori, disponibile oricând, la o calitate garantată. Conform declarațiilor secretarului de stat responsabil de finanțările externe, implicit de implementarea proiectului EDULIB – Biblioteca școlară virtuală, proiectul trebuia să fie implementat din luna mai a acestui an. În timp ce țări precum Republica Moldova și Malta au pregătit biblioteci școlare digitale în câteva luni, noi ne chinuim de zece ani și, iată, începe un an nou școlar în care ne-am lins pe bot și cu educația asta digitală. Secretarul de stat responsabil de proiect are alte priorități, scandalurile în comentarii de pe Facebook prilejuite de campania internă fiind, evident, prioritare în România Educată. Nu doar că nu avem bibliotecă virtuală, nu avem nici manuale tradiționale și nici planuri-cadru aprobate – vorbim de o nouă generație de sacrificiu, pentru care niciun oficial nu și-a putut rupe din concediu câteva zile, în vederea întocmirii noilor planuri-cadru.

Fără să fie întrebați de planurile privind redeschiderea școlilor, primarii au fost răsplătiți și de această dată cu o cunună simbolică: PNDL, această shaorma cu de toate din care se vor hrăni camarilele locale la fel ca în vremea PSD-ului, dacă banii nu vin la pachet cu responsabilitate și o aplicare corectă a verticalei de putere în partid. Primarii au probleme mult mai mari, uitând și de această dată că pe moșiile lor pe care le conduc în spiritul despotismului întunecat se află și amărâtele de școli, multe fiind oricum depopulate. În Le Tour de PNL, nu cu bicicleta, ci cu mașinile sport tunate, nu am auzit vreun lider din vreo tabără să comunice pe acest subiect: ce au făcut primarii din localitățile vopsite în galben și albastru cu școlile, cum le-au pregătit pentru începutul noului an școlar? Au cumpărat hârtie, săpun, dezinfectant, infrastructură digitală? Probabil că nu, dacă judecăm după imaginile care rulează la televizor și pe Facebook, din comunitățile sărace, mult prea sărace ca liderii partidului Brătienilor să se aplece către ele. M-aș bucura să știu că viitorul președinte al PNL știe că acest partid nu a fost doar partidul Brătianu; unul dintre liderii remarcanți ai partidului, I.G. Duca, care și-a legat o bună parte din activitate de județul din care provine actualul premier al României – Vâlcea, a făcut școli pentru adulți până și în cazărmi. Guvernul pe care vâlceanul Florin Cîțu îl păstorește nu știe ce să facă cu cele aproape 1800 de școli închise; nu pare să aibă vreun plan pentru a garanta alfabetizarea științifică scăzută a adulților, o realitate din care partidele extremiste precum AUR se hrănește cu nesaț.

Fără bibliotecă școlară virtuală, fără manuale, fără transport gratuit, fără echitate, fără performanță, fără planuri-cadru, fără bani la rectificare. Parada memorandumului România Educată, un post-it pe masa Guvernului, neopozabil vreunei instituții cf. Codului Administrativ, a ajuns la final, toată lumea acasă, pregătită de a treia vacanță în doi ani calendaristici, iar ,,a tăcea și lașii știu, e plânset în zadar”!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Nu mă zgudui, că amețesc! Început de an școlar în republica Absurdistan

  1. Cornu si Laptele

    Era odata o printesa, ca toate printesele, si intr-o zi a plecat sa se plimbe prin oras cu o Caleasca aurita, insotita de paji, cavaleri si sfatuitori. Si cum iesea ea ashaaa, pe portile inalte si aurite ale palatului, vede o multime furioasa care striga revoltata la gard si intreaba cu candoare insotitorii: „de ce sunt suparati oamenii acestia?; Pentru ca n-au paine maria-ta”; vine raspunsul. La care printesa spune: si de ce nu mananca cozonac?

    Domnul PM nu e din Vilcea, e din Bucuresti (din BVilcea trebuie sa fi fost VBilcescu)
    si chiar daca nu e plin de candoare
    (ci mai degraba obraznic si ingamfat, iar in lumina ultimelor dezvaluiri si condamnat)
    nu mananca nici paine si probabil nici cozonaci.
    Insa, nu va pregeta nicio secunda sa va taie, cat mai multe, nu sa impoziteze zecile/ sutele de mii de aitisti care nu platesc impozite, ori pe cei 1000 cu salarii nete de peste 3000 de Euro pe luna, traitori prin Romania (probabil nu toti romani).
    Asadar, nu poti avea de unde cere competenta privind la el si guvernul sau si nici macar intelegere, deoarece Citzau nu are nici macar copii!

    Reply
  2. Adrian

    Ultima nerozie: fără mască textilă. Mâine -poimâine profesorii vor avea sintetiz(at)oare à la Vader ca să se poată facă înțeleși. Pe banii lor, desigur, ca și pân-acum dispozitivele electronice „clasice” pentru predare. Visul de aur: acum și profii vor avea nevoie de scutiri medicale, ca să nu respire la infinit câlții ăia din așa-zisele măști medicale care nici nu se pot spăla în prealabil.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *