Șase bile negre pentru statul de drept în 2021. Și una albă

Șase bile negre pentru statul de drept în 2021. Și una albă

APADOR-CH a transmis Comisiei Europene informații despre mecanisme democratice care au funcționat defectuos sau deloc în 2021: accesul la informațiile publice și transparența decizională, revocarea din funcție a AVP, excluderea din magistratură pe criterii neclare, bâlbele pe legile justiției.   1 Accesul la informaţiile de interes public a fost limitat A) GDPR – arma autorităților împotriva […]

Read More

Guvernul vrea să mai restrângă un pic accesul la informațiile publice

Guvernul vrea să mai restrângă un pic accesul la informațiile publice

Modificarea normelor Legii 544/2001, cerută de guvern, ar putea da mână liberă instituțiilor să refuze furnizarea de informații publice pe motiv că nu le-ar avea în forma cerută de petent. Ce propune APADOR-CH Secretariatul General al Guvernului a publicat pe site-ul intituției un proiect de modificare a normelor de aplicare a Legii 544/2001, prin care, […]

Read More

Cum au rămas ONG-urile singurele entități bănuite că spală bani în România

Cum au rămas ONG-urile singurele entități bănuite că spală bani în România

Strania poveste a unei legi care a vrut să îndrepte o alta, prost făcută, dar care a ieșit din Parlament cu o nedreptate și mai mare; Între timp, Guvernul încurajează, printr-o ordonanță, nerespectarea primei legi, în speranța că Parlamentul se va îndura vreodată și de soarta ONG-urilor; Cum se fac legi discriminatorii în România anului […]

Read More

Starea de alertă este tot starea de urgenţă, dar cu alt nume

Starea de alertă este tot starea de urgenţă, dar cu alt nume

De frica CCR, Guvernul a trimis în Parlament un proiect de lege pentru starea de alertă care restrânge aceleași drepturi ca și starea de urgență, deși între cele două stări ar trebui să existe diferențe substanțiale Guvernul a trimis ieri Parlamentului, spre adoptare, un proiect de lege care prevede  că, pe durata stării de alertă, pot să […]

Read More

APADOR-CH: Cât de corecte sunt datele comunicate de Guvern privind Covid-19?

APADOR-CH: Cât de corecte sunt datele comunicate de Guvern privind Covid-19?

Cât de corecte sunt datele comunicate de Guvern privind Covid-19? Deşi pare o întrebare cu tentă blasfemiatoare, ne-am pus-o totuşi, după ce am început să facem unele comparaţii de date statistice privind rata deceselor produse în România, în vremuri normale, înainte de Covid-19, şi a deceselor celor infectaţi cu Covid-19. Am folosit datele oficiale de […]

Read More

Coronavirusul, mai tare ca Referendumul național?

Coronavirusul, mai tare ca Referendumul național?

Își schimbă poporul principiul votat în 2019 – nicio ordonanță pe Codul penal – de frica epidemiei? Ce opțiuni ar fi avut legiuitorul la dispoziție ca să înăsprească, totuși, pedepsele pentru cei care răspândesc coronavirusul? Alaltăieri, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului penal, prin care e mărit numărul infracţiunilor în legătură […]

Read More

Starea de urgență pentru toți: ce mai poate face Parlamentul? Dar noi?

Starea de urgență pentru toți: ce mai poate face Parlamentul? Dar noi?

Cum poate fi atacat în instanță decretul prezidențial; Va fi cenzurată presa? Forța majoră și respectarea obligațiilor civile Ieri, preşedintele României a instituit, prin decret, stare de urgenţă pe întreg teritoriul ţării, pe o durată de 30 de zile. Durata se poate prelungi, cu cel mult 30 de zile de fiecare dată, până când vor […]

Read More

Cerem CCR să urgenteze examinarea ordonanței care obligă legitimarea posesorilor de cartele prepay

Cerem CCR să urgenteze examinarea ordonanței care obligă legitimarea posesorilor de cartele prepay

APADOR-CH și ApTI au depus la Curtea Constituțională un amicus curiae în sprijinul excepţiei de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului cu privire la Ordonanţa de urgenţă 62/2019 Ordonanța 62/2019 pentru modificarea Ordonanţei 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, instituie, printre altele, obligativitatea legitimării tuturor posesorilor de cartele telefonice preplătite, și stocarea […]

Read More

La 10 noiembrie ne alegem împărat?

La 10 noiembrie ne alegem împărat?

Ar trebui sau nu sancţionată de către alegători lipsa dezbaterilor electorale între candidaţii la preşedinţie? Dacă da, cum? Pe 10 noiembrie 2019, adică peste puțin mai mult de o săptămână, va fi primul tur de scrutin pentru alegerea preşedintelui ţării. Anul acesta, însă, după cum merg lucrurile şi în absenţa confruntărilor/dezbaterilor directe între candidaţi, care […]

Read More

Propunerile APADOR-CH pe marginea proiectului de lege privind căutarea persoanelor dispărute

Propunerile APADOR-CH pe marginea proiectului de lege privind căutarea persoanelor dispărute

APADOR-CH a transmis ieri Ministerului Afacerilor Interne (MAI) șase propuneri pe marginea proiectului de lege privind căutarea persoanelor dispărute, aflat în lucru la minister după cazul Caracal. Asociația consideră că legea este binevenită și că în forma prezentată are multe prevederi rezonabile. În completare, APADOR-CH formulează recomandări cu privire la următoarele șase aspecte: Includerea minorilor […]

Read More

6 demisii obligatorii după Caracal

6 demisii obligatorii după Caracal

APADOR-CH consideră total inacceptabil eşecul localizării recentei victime a unei răpiri (o minoră de 15 ani), după 3 apeluri telefonice ale victimei la 112, eşec pe deplin imputabil unei structuri înfiinţate pentru gestionarea corespunzătoare a situaţiilor de urgenţă. Acest eşec nu este sigurul, ci doar cel mai recent, ceea ce indică faptul că nici administratorul […]

Read More

Opt propuneri de modificare a legilor electorale pentru reducerea birocrației, transparentizarea procesului electoral și sporirea confidențialității votului

Opt propuneri de modificare a legilor electorale pentru reducerea birocrației, transparentizarea procesului electoral și sporirea confidențialității votului

Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a transmis ieri Parlamentului opt propuneri de modificări ale legilor electorale, în atenția Comisiei speciale Senat-Camera Deputaților care se ocupă de elaborarea și completarea legislației electorale. Pe scurt, propunerile se referă la: 1. Unificarea legislației electorale într-un cod electoral, care să stabilească reguli similare pentru […]

Read More

Propuneri pentru restructurarea și depolitizarea CCR astfel încât să se evite polemicile din jurul numirii fiecărui judecător la Curte

Propuneri pentru restructurarea și depolitizarea CCR astfel încât să se evite polemicile din jurul numirii fiecărui judecător la Curte

Curtea Constituţională (CCR) este formată din 9 judecători, numiţi de către 3 entităţi distincte: Preşedintele României (3 judecători), Senat (3 judecători), Camera Deputaţilor (3 judecători). Mandatul unui judecător constituţional durează 9 ani şi nu poate fi reînnoit. Deci, la expirarea fiecărui mandat de 9 ani, va fi numit un nou judecător. Numirea noului judecător se […]

Read More