Gloria Graur

Alo, bună ziua, aș dori un număr de înregistrare!

Acest articol își dorește să aducă la lumină unele probleme legate de sistemul de cooperare între statul român și cetățeniI săi. Am scris câteva rânduri cu scopul de a vă face conștienți de unele probleme “mascate” sau pe care nu le-ați lua în considerare doar dacă v-ați confrunta cu ele. Mai exact, o să vă povestesc despre cum s-a desfășurat prima etapă a proiectului „Școli Curate”, moment în care am trimis 81 de cereri pe legea 544 către toate unitățile administrative (primarii) de pe raza județului Cluj, în care solicităm informații de interes public cu privire la bugetul alocat instituțiilor școlare pe care le au în subordine. Cinci ambasadori, un coordonator județean, 81 de primarii, avem nevoie de un simplu număr de înregistrare de la fiecare UAT în parte. Ce putea să fie atât de greu?

Am să încep de la societatea ideală sau cum îmi imaginez eu ca stau lucrurile între un stat și cetățeni săi. În viziunea mea, o societate ideală este o societate în care care oameni trăiesc în armonie cu conducatorii lor, există interes din partea amândurora pentru a face societatea mai bună și a ușura munca tuturor pe cat posibil. Este o societate în care oamenii nu doar că pot să își exprime liber opiniile și interesele, ci sunt și ascultați de superiorii lor, de reprezentanții lor. O societate în care toți se respectă între ei, de la părinte la copil, de la angajat la șef, de la elev la director, până la un cetățean care este un om cu drepturi și libertăți, respectiv directorul/șeful instituțiilor publice. Toate acestea pentru ca instituțiile publice sunt menite să guverneze, ajutând membrii societății în problemele cu care se confruntă în viața de zi cu zi și nu numai atât, dar și pentru că aceste instituții sunt plătite din buzunarele contribuabililor care plătesc taxe din care, până la urmă, sunt plătiți acești angajați locali care ar trebui să ne asculte problemele. În acest tip de societate pe care eu mi-am imaginat-o, atat instituția cât și omul ar primi respect din partea fiecăruia.

Cum a fost defapt relația dintre noi, cei 5 ambasadori, în calitate de cetățenii și instituțiile publice pe care le-am contactat via email și apoi telefonic?

Începutul proiectului Școli Curate a fost destul de bun, fiecare ambasador era foarte încântat de începerea proiectului pe județele din care facem parte. Cu toții am pornit spre orașele noastre cu idei de viitoare proiecte și cu dorința de a începe cât de repede lucrul. La începutul proiectului, din momentul în care fiecare dintre noi avea să primească numărul și numele comunelor cu care avem să lucrăm pe parcursul următorului an, în cazul nostru, al Clujului, fiecare avea 16 comune. Prima etapă consta în trimiterea unor cereri, în care îi solicităm să ne comunice informații privind  finanțarea sistemului de educație la nivel de  UAT. Am trimis prin aplicația Ia Statul la întrebări cele 81 de cereri în data de 23 martie, după care a urmat telefoniada, săptămânile de sunat pe rând primăriile cu scopul obținerii de numere de înregistrare în baza cărora așteptam un răspuns oficial cu datele solicitate ce cuprind mai mulți indicatori.

Din momentul în care am început să sunăm am reușit să comunicăm cu un număr destul de mic de secretari care să ne poată ajuta. În decursul zilelor următoare, încercând să sunăm la toate primăriile comunelor, observăm că aceștia continuă să nu ne răspundă la telefon, ba chiar să ne și blocheze numerele de telefon. În cazul meu, am sunat în fiecare zi între orele 11 și 15 de cel puțin 2 ori la fiecare primărie de pe lista mea. Eu am fost cea care a avut cele mai multe primării problematice, unele după o perioadă de timp mi-au blocat numărul de telefon, neputând să îi mai sun din acel moment, alte primării refuzau să comunice crezând că este ceva neimportant, alte primari raspundeau la telefon lăsându-mă să vorbesc singură după care eram nevoită să închid deoarece nu raspundea nimeni. Cu siguranță, toți din colegi mei au avut de comunicat cu primării mult mai neserioase decât mine. Dar eu am avut cel mai mare număr de primării problematice care nici până în ziua de azi nu au luat contact cu noi. Astfel am început să mă simt ca și cum nu ar conta părerea noastră și că nu suntem ascultați de oamenii care ar trebui să ne dea o speranță și să ne facă traiul mai ușor. Astfel, încep să cred că glasul meu de cetățean nu este ascultat și neimportant. În felul acesta situația a devenit destul de penibilă și frustrantă.

Am încercat să apelăm și la o altă instituție, cea a Prefectului, care are rolul de a coordona și monitoriza primăriile, însă nici măcar aceștia nu ne-au putut ajuta cu privire la problema noastră, iar tot ce au putut face, după ce le-am adus în față problemele întampinate, a fost să ne dea exact aceleași informații pe care și noi le aveam, adică aceleași date de contact email și numere de telefon, pe care le strănsesem înainte de a trimite cererile. Așa că am luat problema în mainile noastre, iar unul dintre coordonatorii proiectului a redactat niște scrisori la adresa primariilor problematice, pentru a-i informa de nemulțumirea noastră și de a-i face conștienți de atitudinea lor nepăsătoare și incorectă față de noi, pentru ca în viitor să putem comunica împreuna cu ei fără nicio problemă. Am printat cererea noastră pe Legea 544, am cumpărat 8 plicuri și 8 timbre, iar coordonatorul nostru județean le-a pus la poșta centrală din Cluj-Napoca și am trimis cererile noastre în format fizic către următoarele primării: Primăria Sândulești;  Primăria Săcuieu; Primăria Risca; Primaria Petreștii de Jos; Primăria Moldovenești; Primăria Mintiu Gherlii; Primăria Măguri Răcătău; Primăria Ceanu Mare. Acestea sunt primăriile pe care nu am reușit să le contactăm prin niciun canal de comunicare digital sau telefonic.

Din punctul meu de vedere, rolul primăriilor este de a ne ușura munca și traiul, dar în ultimele săptămâni, tot ce am văzut de la aceștia, împreună cu colegii mei de proiect, a fost doar indiferență și dezinteres față de o schimbare în domeniul educației. Deoarece noi, ca cetățeni și elevi, suntem dispuși să facem o schimbare. Continui să mă întreb de ce nu am primit acest ajutor din partea primariilor. Să fie oare atât de greu să asculți un om cu o opinie și o dorință? Sau atât de dificil pentru cei care ne conduc și controlează viețile, câștigând de pe urma noastră, să observe problema și să aibă și ei la randul lor dorința de schimbare, poate chiar înaintea noastră?

Nu am încă un răspuns clar, iar proiectul continuă și am convingerea că dacă am avea captivată atenția primăriilor va fi mai ușor să realizăm aceasta schimbare în educație, poate nu o schimbare imediată, dar ar fi mai rapidă și eficientă dacă am lucra pașnic și cot la cot cu aceste instituții.

Până în acest moment, 77 dintre cele 81 de primării din județul Cluj au furnizat număr de înregistrare pentru solicitarea noastră, 43 dintre acestea răspunzând întrebărilor noastre. Continuăm!

Gloria Graur este ambasador Școli curate și voluntar al Societății Academice din România în județul Cluj. Îi place să învețe lucruri noi și să îi ajute pe cei din jurul ei, fiind principalul motiv pentru care activează în cadrul acestui proiect.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Alo, bună ziua, aș dori un număr de înregistrare!

  1. emil

    Primariile au devenit cuiburi legionare ce isi fac si aplica propria lege in teritoriu.

    Reply
  2. Vlad Slăvoiu

    Când trimitem scrisori autorităților, e mai bine să le trimitem cu confirmare de primire decât cu timbre. În rest … spor la treabă! :)

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *