Mihai Goțiu

”The Romanians are Coming” Scandalul de la Londra și scandalul de acasă

Degeaba a încercat să stârnească Elena Udrea fanteziile deputaților cu destăinurile despre cum a fost ea dezbrăcată ”la sânge” și cum a fost lăsată fără sutien în arestul Poliției, ori cum n-a găsit ea feon la pușcărie (poate îi spune, totuși, cineva că sute de mii de ani rasa umană n-a avut feon și a reușit să meargă mai departe, că lipsa feonului e un disconfort, dar nu un capăt de lume). N-a reușit însă să-și impresioneze nici colegii de Cameră (a Deputaților), nici audiența n-a mai sărit în sus precum săptămânile trecute.

Asta și pentru că subiectul zilei de ieri a continuat să fie filmul difuzat de Channel 4, The Romanians are Coming, despre viața emigranților români din Marea Britanie. Și am văzut așa: pe de o parte, mii de la like-uri și share-uri la articolul despre statusul de pe pagina oficială de Facebook a documentarului Wild Carpathia, în care realizatorii The Romanians are Coming sunt făcuți praf, și mii de like-uri și share-uri la articole care susțin, pe un ton mai mult sau mai puțin radical, că cei care au protestat duminică la Londra împotriva filmului ar fi… rasiști. O fractură evidentă, dar nu și o polarizare la fel de evidentă, în condițiile în care (Facebook-ul permite asta) am văzut persoane care au dat like la ambele abordări.

Puteți viziona mai jos filmul care a stârnit această mobilizare, pentru a ști despre ce discutăm, dar trebuie făcută mențiunea că scandalul nu a fost declanșat doar de film în sine, ci și de (sau chiar mai ales de) modul în care a fost documentat și promovat. Că numărul interviurilor realizate de producători este mult mai mare, include și români din alte categorii sociale, însă pentru primul episod au fost selectate cele care s-au văzut (iar argumentul conform căruia în viitoarele episoade vor fi prezentate și celelalte povești stă doar parțial în picioare, că nu ne-am născut ieri pentru a nu ști că impactul cel mai mare îl are episodul pilot, care influențează și receptarea continuării). Iar faptul că, DOAR în urma scandalului, producătorii au mai umblat la trailer, pentru a-l ”umaniza”, e un semn că supărările au, cel puțin din acest punct de vedere, acoperire (pentru cei mai puțin inițiați în ale presei – nu sunt jurnaliștii britanici în categoria celor care fac concesii doar pentru că se protestează în stradă sau cârâie vreun ambasador, dacă n-ar fi existat și argumente reale pentru a face respectivele concesii/rectificări, nu le-ar fi făcut).

Și acum (sperând că ați vizonat documentarul) vine întrebarea? E ceva în neregulă cu filmul ăsta? Știți povestea cu rabinul, care dă dreptate și unora, și altora, deși pozițiile celor două părți se află în contradicție flagrantă? Cam asta e situația și cu The Romanians are Coming. Trecând peste obiecțiile legate de contextualizare (le-am arătat mai sus și sunt sintetizate mult mai dur în postarea celor de la Wild Carpathia), se poate spune că nu. Da, emigrația din România nu e doar cea a gulerelor albe, a studenților și profesioniștilor din diferite domenii, ci și a celor mai nefavorizați dintre cetățenii României. Din acest punct de vedere, The Romanians are Coming e, în primul rând, un film de văzut ÎN România și m-aș bucura dacă, în urma scandalului iscat, vreo televiziune autohtonă va avea inspirația de a cumpăra drepturile de difuzare (acuma, la cald, cu o promovare minimală, rating-ul ar fi asigurat), dar pe lângă asta ar dubla difuzarea producției și cu o dezbatere publică. Problema este una reală și înainte de a le pretinde britanicilor să găsească soluții acolo, e job-ul nostru de a găsi soluții aici (și nu doar în privința migrației păturii sărace, ci și a celei cu educație medie și peste medie).

În același timp însă, a refuza dreptul unor români de la Londra de a protesta (și prin asta de a genera o dezbatere și în Marea Britanie, legată de statutul emigrantului), ba, mai mult, de a-i acuza pe acești oameni de rasism, e o prostie care nu poate genera decât conflict, și nicidecum soluții. În primul rând, asta înseamnă să ignori realitățile din Marea Britanie, unde comunitatea (sau comunitățile) de români duc o luptă cât se poate de reală pentru legitimare. Nu sunt deloc niște privilegiați ai sorții, chiar dacă au un statut social mai bun decât al celor din din film. Că ceea ce pare just și legitim la București sau Cluj ori drepturi câștigate (și plătite la greu în același timp) prin integrarea europeană, nu le pare la fel de legitim nativilor de pe malul Tamisei. Că noi s-ar putea să știm că libera circulație a mărfurilor și serviciilor a pus pe butuci sectoare importante ale economiei autohtone, și că încasările din taxe și impozite în Marea Britanie (ori alte țări europene mai dezvoltate), din care se asigură și asistența socială, sunt mai mari acolo și datorită faptului că sunt mai mici aici. Ăsta e un lucru mai greu de înțeles pentru britanicul de rând, hrănit cu stereotipuri (iar în Marea Britanie filmul ăsta nu aduce nimic nou, ci doar reia niște clișee) de genul celor din The Romanians are Coming, primul episod.

Sunt convins că există și în Marea Britanie destule persoane care au copilărit cu filmele lui Kusturica, care au dansat împreună cu Johnny Depp pe muzica celor de la Haiducii, 10 Prăjini, Ciocârlia, și care înțeleg că va exista un permanent conflict dăunător inclusiv din punct de vedere economic dacă problemele migrației nu sunt rezolvate atât în țara de origine (pentru a o diminua), cât și în țara de destinație (pentru a nu genera tensiuni sociale). Și oameni care se uită la un documentar cu detașarea celui care vrea să afle lucruri noi, nu pentru a căuta confirmări/infirmări pentru propriile credințe. Dar astea sunt categorii minoritare și la Londra, în timp ce fanii UKIP-ului se înmulțesc pe zi ce trece, și, îmi permit să apreciez că după vizionarea The Romanians are Coming cei din urmă nu vor avea brusc revelații umaniste, nici nu vor zâmbi sau râde (cum mi s-a întâmplat personal la unele secvențe), ci, dimpotrivă, își vor întări convingerile și vor extrage din film exact acele cadre care să le vor întări propaganda și îi vor ajuta să facă noi prozeliți.

Nu e doar opinia mea. Într-o cronică, cât se poate de detașat-favorabilă peliculei, o spune și Sam Wollaston, de la The Guardian: ”Or maybe, alternatively, come to Britain. In order to work hard for a better life for yourself and your family, as well as boosting the British economy. Or to rob the locals blind, pick their pockets, steal their jobs, abuse their hospitality and drain their welfare state, most probably steal their women, too (once you’ve got your shitty teeth fixed for free on the NHS). Depending on how you look at it. The Romanians Are Coming (Channel 4) looks at it both ways, all ways, to be fair. There are plenty of rocks to pick up and throw for Ukippers and come-on-innners.” (The Guardian – aici).

Omul de la The Guardian scrie despre film, nu despre scandalul din jurul lui, dar anticipează corect: totul depinde de perspectiva din care privești filmul. Și dacă perspectivele pot fi diferite pentru telespectatorii britanici, cu atât mai diferite sunt pentru telespectatorii români din Anglia, respectiv cei români din România. Cum să le negi dreptul unor telespectatori români din Londra de a nu fi la fel de relaxați, la fel de detașați și la fel de amuzați precum un critic de film de la The Guardian, știind că ei sunt cei care vor simți direct și cotidian efectele uneia dintre perspectivele din care va fi privit documentarul?

Da, a fost o gafă ideea ca cei care vin la protest să se îmbrace business (nu știu de unde a apărut povestea asta, dar, oricum, nu s-a ținut cont de ea), pentru că gestul ar fi presupus și o delimitare exclusivistă. Dar a până la a pune eticheta de rasism ori fascism pentru asta e o cale lungă. Din păcate, într-adevăr, în rețelele de socializare și la comentariile de la diferitele articole au apărut și fazele cu ”ăia din film nu sunt români, sunt țigani”, iar de aici la ”țiganii care ne fac de rușine în Europa” n-a mai fost decât un pas. Din fericire, mult mai puțini decât cu alte ocazii. E aberant însă să le pui reacțiile astea în cârcă celor care au protestat, atâta timp cât mesajul lor oficial a fost cu totul altul, și o intepretare în alt sens e deja proces de intenție. Și, partea mai proastă, e un proces de intenție la adresa celor care au de-a face cu discriminarea în mod aproape cotidian și care luptă de ceva vreme, nu de ieri, de azi, împotriva ei.

protest londra 2Mâna aia de oameni care s-au strâns într-o piață din Londra n-au avut mesajul: ”țigani, plecați acasă” sau ”DOAR noi avem dreptul să fim aici”, ci ”STOP Discrimination” și ”Equal Rigths”. Iar cine e curios și caută un pic pe net, o să aibă surpriza să constate că banerele respective nu sunt noi, ci folosite la alte proteste împotriva discriminării cel puțin din ultimii doi ani, proteste la care nu au participat doar români (e interesant că în una din fotografiile de la protest apare și un tânăr cu mesajul: ”Don t judge an entire country of 20 Milion people, after you seen CH4 an ethnic group of 3,3%”; în alte fotografii de la protest, partea cu ”an ethnic” e acoperită cu negru și nu mai poate fi citită, semn că i s-a atras atenția că nu ăsta e scopul protestului). O căutare ceva mai aprofundată i-ar fi scutit pe unii să-i acuze pentru abordările rasiste care au apărut pe net taman pe cei care luptă împotriva lor (dar no, e mai simplu așa, fără aprofundare, vorba ălora de la The Sun: să nu lăsăm adevărul să distrugă o poveste ori teorie ”frumoasă”).

E ca în propaganda de la începutul anilor 90 (pentru cei care au prins momentul) când românilor întorși din exil li se reproșa că ”n-au mâncat salam cu soia”, ignorând faptul că cei care au lansat ”acuzația” asta erau în mare parte responsabili de exilul respectivilor, iar o mare parte a celor care o repetau și o luau de bună nu făcuseră nimic înainte de 90 pentru a diversifica, în România, oferta culinară dincolo de salamul cu soia. Că la fel cum cei care au plecat înainte de 90 din România nu au făcut-o de bine ce le-a fost aici, la fel au făcut-o și cea mai mare parte a celor care au plecat în ultimele decenii. Și dacă avem o problemă cu mentalitățile din România față de anumite categorii sociale și/sau etnice, asta nu înseamnă că cei care au plecat nu se confruntă cu mentalități discriminatorii în țările în care au ajuns. Dacă, înainte de a-i ataca, nu facem efortul de a le înțelege problemele lor de acolo, nu schimbăm nimic nici în România. Doar confundăm fronturile și epuizăm energie și resurse, care ar fi necesare pentru bătălia de acasă. Că sunt două fronturi, și sunt diferite.

Și din punctul ăsta de vedere, nu am vreme să monitorizez exhaustiv instituțiile media din România care au prezentat protestul de la Londra cu titluri de genul ”românii protestează împotriva filmului cu țigani (s.a.)”, sau interpretări de genul ”filmul îi prezintă pe români ca fiind țigani”. Dar de aici a pornit totul, iar asta e problema noastră, a ăstora de acasă. Că la fel cum au realizat selecția pentru primul episod și și-au promovat filmul cei de la Channel 4, a făcut o mare parte a presei autohtone, însă pe dos. Au vândut ceva ca fiind altceva. Imaginea care făcea referire și la etnie am văzut-o în presa autohtonă doar în varianta originală, nu și cum a rămas după reacția celorlați protestatari. Asta poate explica, într-o anumită măsură, și reacțiile legate de rasism. Dar, din nou, pentru asta nu sunt vinovați cei care au protestat, ci alții, mai aproape de noi (cei de acasă). Că dacă nu identificăm corect problema (și sursa ei), riscăm să împușcăm calul care trage și să rămânem cu mârțoaga.

***

Citește și: ”Degradarea morală nu începe pe meleaguri străine”. Scrisoarea unei doctorande la Cambridge, după scandalul documentarului de la Channel 4

romanians are comingfoto: Gus Palmer/ The Guardian

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

33 thoughts on “”The Romanians are Coming” Scandalul de la Londra și scandalul de acasă

  1. Andrei

    Autointitulatul lider al protestatarilor care a aparut in direct la Antena3 avea ca obiectie titlul documentarului care ar trebui schimbat din „The Romanians are coming” in „The Gypsies are coming”. Nu stiu motivatiile fiecaruia dintre protestatarii din fata postului Channel 4, o stiu doar pe cea a liderului si a miscarii create de ea. Imi pare rau, dar eu nu pot sa vad decat intoleranta etnica. Incerci sa le iei apararea, divizandu-i in protestatari impotriva discriminarii si in protestatari care recunosti ca erau vadit discriminatori, impreuna cu autointitulatul lider. Totodata, incerci sa-i victimizezi gratuit spunand ca ar fi avut cineva intentia sa le refuze dreptul de a protesta. Ba mai mult, esti inconsecvent atunci cand ii pui la gramada pe toti cei care sunt impotriva miscarii din fata Channel 4, desi spui clar ca cei din fata Channel 4 nu ar trebui pusi la gramada.
    Ai dreptate totusi ca fiecare intelege ce vrea din documentar. Fanii UKIP si cei din miscarea din fata Channel 4 vad niste oameni care au venit din Romania in Marea Britanie sa beneficieze de ajutoarele de stat pentru care ei platesc state, uitand ca singurul scop pentru care exista aceste ajutoare este sa ii ajute pe cei in situatii exact ca cele in care se afla romanii prezentati.
    Pe de alta parte, altii descopera povestile romanilor pe care ii vad in fiecare zi pe strada, fiind astfel mai informati in legatura cu fenomenul, iar asta le permite sa vina cu solutii mai bune.
    Exista bineinteles si o a treia categorie care e pur si simplu neinteresata de subiect.
    Scopul celor de la C4, nu cred ca e si nici nu ar trebui sa fie, prezentarea Romaniei in toata complexitatea ei, ci prezentarea unor aspecte care considera ei ca trebuiesc discutate de catre opinia publica din Marea Britanie.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Andrei: scopul celor de la Ch4 e, pur și simplu, audiența (ratingul) ; altfel la poveștile astea cu ”liderul” aș fi mai atent, mai ales când sunt promovate de antena 3; nu știu cine a vorbit la antene, cel pe care l-am urmărit la Realitatea a vorbit cât se poate de normal și echilibrat, și a evitat chiar capcanele din întrebările moderatoarei, care puteau duce la asemenea interpretări – din câte am discutat cu prieteni din Londra și din ce am căutat pe net, nu au fost niște ”lideri” ai protestului, ci un grup care a făcut evenimentul pe facebook (pt. a fi ”lider” trebuie să fii mai mult decât inițiator/organizator de protest) ; ferește-te, sau măcar privește critic și verifică de fiecare dată când presa (mai ales în cazul presei cu antecedente) îți servește pe cineva ca fiind ”lider”

      Reply
      • Andrei

        Nu am bagat de seama sa existe in Romania vreun post fara antecedente de, pur si simplu… rahat de taur. In fine, nu asta e subiectul, dar intocmai din cauza antecedentelor de genul asta, am tinut sa ascult cu urechile mele videoul in care vorbeste persoana cu pricina, ca sa nu ma aflu intr-o capcana in care presa uita sa puna un „NU” in citat. E vorba despre persoana care vorbeste in videoul de pe pagina asta: http://www.antena3.ro/romania/secvential-protest-romanesc-in-fata-postului-de-televiziune-channel-4-284278.html in emisiunea lui URSU.
        Ulterior s-a intamplat ca persoana respectiva sa fie oarecum cunostinta unei cunostinte pe facebook si am avut ocazia sa comunic cu ea prin comentarii la un post public pe facebook care mi-a aparut in feed, si a sustinut tot ce a sustinut si la tv, si anume ca numele ar trebui schimbat in „The Gypsies are coming” din moment ce aia din documentar sunt gypsies, nu romani. Este vorba despre presedinta asociatiei studentilor romani din Bradford, cea care a trimis o adresa celor de la Channel 4, care a anuntat protestul si care a si primit un raspuns de la Channel 4 pe care l-a publicat pe pagina ei de facebook. Nu e nevoie sa fie liderul tuturor ca sa fie totusi lider. In fine, si-a spus opinia, nu e nimic in neregula cu asta, dar si ceilalti isi pot exprima opinia la fel de bine. Nu mi se pare ca a incercat nimeni sa le refuze dreptul de a-si exprima opinia.

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ andrei: îți recomand să-l asculți și pe cel care a vorbit la Realitatea, și încă o dată, subliniez, nu te încrede în ”liderii” livrați de mass-media, e o recomandare de care poți ține sau nu cont

          Reply
          • Andrei

            Tocmai ti-am explicat ca nu mi-a fost livrat nimic de mass-media. Vorbesc de presedintele asociatiei romanilor din Bradford, care s-a identificat ca atare, care a purtat discutiile cu Channel 4 si care a aparut si pe un post national in Romania, reportaj in urma caruita Victor Ponta si-a exprimat sustinerea. Informatiile astea nu mi le-a livrat nimeni, sunt fapte, verificabile foarte usor. Pur si simplu ignori ce am scris eu si repeti aceleasi lucruri de parca eu nu as fi fost capabil sa le citesc de prima data. E dreptul tau sa ma ignori, dar manipularea prin deviere pe care incerci sa o faci nu tine la nimeni. Daca vei vrea sa postezi si acest comentariu si eventual sa-mi raspunzi la comentariul precedent, o sa apreciez si o sa citesc cu siguranta raspunsul tau, daca nu, e tot bine, eu am spus ce aveam de spus si nimeni nu m-a contrazis. Sanatate!

          • Mihai Gotiu

            @ Andrei: nu știu și nu am găsit date despre ”asociația românilor din Bradford”, la antena 3 a vorbit o studentă care s-a prezentat ca fiind de la Universitatea Bradford, vorbea în nume propriu, nu în numele studenților de la Bradford, care au organizație, Societatea Studenților din Bradford, cu reprezentanți oficiali (unde nu o găsești pe cea care a vorbit la antena 3) http://londra.mae.ro/node/1447
            la Realitatea a vorbit Tommy Tomescu, activ în organizații anti-discriminare din UK de mai mulți ani, care a fost organizator și inițiator al protestului, și în cadrul interviului, și pe Facebook a luat poziție oficială împotriva deturnării sensului protestului: ”Ne distantam de posterul ‘’Don’t judge an entire country of 20 Million people after you seen on CH4, an ethnic group of 3.3%’’, care a fost adus de unul dintre participant de la protest, deoarece nu suntem de accord cu acesta.” https://www.facebook.com/tommy.tomescu.9 ; mesaj pe care îl găsești și pe pagina Alianței Împotriva discriminării bulgarilor și românilor: https://www.facebook.com/aarbd.org/photos/a.1440089209543552.1073741827.1440052999547173/1602621509956987/?type=1&fref=nf&pnref=story ”We distance ourselves from the poster brought by someone at the protest ‘’ Don’t judge an entire country of 20 Million people after you seen on CH4, an ethnic group of 3.3%’’, as we disagree with the content.”

            desigur, nu e obligatoriu ca studenta care a vorbit la antena 3 să facă parte din scenariul antenei 3, e posibil să gândească așa, dar asta nu înseamnă că e reprezentativă pentru toți cei care au protestat; acuma rămâne să decizi singur și să-ți răspunzi singur la întrebarea de ce o parte importantă a presei a prezentat acel mesaj de care organizatorii s-au delimitat în mod explicit; pentru mine, după mai bine de 20 de ani de presă, e un caz tipic de manipulare (și asta se poate manifesta sub diferite forme la un protest: fie – varianta soft – căutându-i doar pe cei care îți convin pt. mesajul pe care vrei să-l transmiți, ignorând restul; fie – varianta hard – aducând special câteva persoane la protest cu mesaje prestabilite)

            dintre cei cu care am vorbit la Londra, mi l-au indicat pe Tommy Tomescu ca organizator (l-am auzit la Realitatea și am văzut delimitarea lui expresă de mesajul în discuție) – dacă urmărești reacțiile de pe Facebook la mesajul lui de delimitare de mesajul discriminator (în special înjurăturile pe care le primește) o să înțelegi de ce am scris că riscul e ”să împuști calul care trage și să rămâi cu mârțoaga”

  2. santana carlos

    grecii probabil s-ar bucura sa apara un documentar „the greeks are coming” (s-ar complace in rolul de victime, ei nefiind deloc vinovati de criza in care se afla, ci Troika)
    musulmanii deja s-au obisnuit probabil (ca n-au voie cu batic la scoala decat ca femeie de servici), doar evreii cica vor sa plece din Franta.
    sa nu dramatizam, e globalizare, care nu se poate fara toleranta si simtul umorului.
    e bine sa lupti antidiscriminare, insa nu poti sa contrabalasezi cu black-power, de exemplu, si sa te mandresti cu Obama, cand el e mulatru (doar 50% black „power”)
    ergo: „lupta” e pro diversitate, „frati” anglo-romani, unguri si tigani, gay si grei(la tonaj :)

    Reply
    • Cucu Bau

      Frumos si bine spus, dar realitatea e ca cineva – un copil din familie romana in UK poate? – are putea sa sufere ca urmare a acestui program. Atunci nu va mai fii de râs.

      Reply
      • santana carlos

        @CucuBau, copiii rad intr-adevar de ce li se pare ciudat (ochelaristi, grasi, pitici, uriasi), de aceea e bine sa le zica cineva cum sa se comporte „civilizat”.
        in caz fericit, pe unii chiar i-ar motiva sa performe mai bine (sa le arate englezilor)
        din pacate mobbingul e destul de frecvent, unii copii s-au sinucis chiar in urma unor postari defaimatoare pe fecebook (da, aici nu-i de ras), si e vorba de cazuri concrete unde parintii, dar si profesorii, colegii trebuie sa aiba atentie si sensibilitate sporita, empatie etc (dar e alt subiect)

        Reply
  3. Raluca

    Dle Gotiu,

    Rasismul vădit al unora dintre cei care protestează (în stradă sau în scris) împotriva documentarului nu este singura parte penibilă și condamnabilă a reacției românești. Să abordăm doar acest aspect și să îl scuzăm pentru că nu toți spun chestii rasiste evită o parte semnificativă a problemei. Încerc să explic cât mai clar ce vreau să spun.

    Există un fir roșu, o esență care se regăsește în toate criticile românești la adresa documentarului. De la protestatari, la cei care au scris despre cât de jenant este acest documentar, cât de discriminator, cât de negativ etc și la autoritățile române care s-au exprimat public. Rezum teza asta, așa cum o văd eu, în versiunea cea mai generoasă, în care nu e vorba de rasism de tipul „romii nu sunt români, ce-i cu romii ăștia în documentar”. În versiunea cea mai generoasă, teza este „documentarul este prost și nu este corect față de români, pentru că nu reprezintă comunitatea românilor în UK. Nu o reprezintă pentru că sunt (numai) cazuri de oameni amărâți, care fie nu știu engleza, fie sunt săraci, fie stau în stradă, fie utilizează sistemul de asistență socială, etc. Și eu, statul român sau cetățean român, nu vreau ca imaginea mea să fie asociată cu acești oameni.” De ce nu vreau ca imaginea mea să fie asociată cu ei? Căci, chipurile, cazurile alea sunt rușinoase. Căci eu, cetățean român, nu mă identific cu ele. Ori eu, statul român, nu vreau ca cetățenii români să fie văzuți așa la televizor. Din nou, pentru că, aparent, aceste situații sunt rușinoase, sunt nasoale pentru imaginea țării mele.

    Practic, ce intereseaza pe marea majoritate a criticilor documentarului și, se vede bine, și pe statul român, este ca nu cumva britanicii sau alți străini să aibă o părere proastă despre România. Asta primează. Atât co-naționalii cât și autoritățile care reprezintă pe acești români din documentar s-au * delimitat * prin reacțiile lor de oamenii prezentați acolo. În esență, mesajul transmis către ei este că românilor și statului român * le este rușine * cu ei. Că ei nu sunt de-ai noștri. Asta e primul aspect penibil și condamnabil al reacției la documentar. Unor oameni care au plecat în UK să-și caute o viață mai bună cum pot ei și care nu au făcut nimic rău le transmitem că ne este rușine să fim asociați cu ei. E cu atât mai penibil cu cât se clamează în reacțiile la documentar unitatea românilor, solidaritatea comunității. Unitate și solidaritate, da nu pentru căței! Și de ce fac românii asta? Din teama că vor avea o imagine proastă în afară! Pe autoritățile române nu le interesează responsabilitatea lor în sărăcia acestor oameni, nu le interesează, aparent, că se golește țara din lipsă de oportunități și solidaritate. Și nici pe români nu-i interesează cum se simt cei care apar în documentar când văd reacțiile lor. Ci exclusiv cum sunt ei văzuți de cei din străinătate.

    Al doilea aspect penibil și condamnabil este nici măcar nu e nimic de care să ne rușinăm în comportamentul acelor oameni din documentar. Adică nu numai că ne interesează mai mult cum suntem văzuți de cei din afară decât soarta acelor oameni din documentar, dar ne și atacăm degeaba. Este de un ridicol și o lipsă de empatie îngrozitoare să îți fie rușine, să te delimitezi de niște oameni care ce au făcut? Au plecat din țară fără prea mulți bani în buzunar, uneori fără să știe engleză, și-au căutat job-uri, uneori au dormit pe străzi, s-au bucurat să obțină cele mai modeste salarii și slujbe. De ce aș insista că eu nu mă identific cu niște oameni care vor să construiască o viață mai bună pentru ei și familia lor? De ce aș țipa în gură de șarpe că pe mine nu mă reprezintă un conațional, doar pentru că am un nivel de educație mai ridicat sau mi-am găsit mai ușor un job în afară?

    Sper că am reușit să explic cât de cât că nu e vorba doar de rasism aici. Să fi fost zero romi în acest documentar, zero comentarii despre romi, și aceeași reacție la film în rest, și tot ar trebui să ne fie foarte, foarte rușine. Nu de ei din film, ci de noi.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ raluca: încep cu finalul – nu are de ce să-mi fie rușine, sunt împăcat cu condiția mea de român (n-am cum să schimb asta), dar asta nu înseamnă că stau cu mâinile în sân și nu fac nimic pentru a schimba mentalitățile din comunitatea din care mi-a fost dat să fac parte; chiar dacă nu voi reuși tot nu-mi va fi rușine atâta vreme cât am făcut tot ce ține de mine pentru a schimba lucrurile;
      altfel, ceea ce le reproșați celor de la Londra nu regăsesc în comportamentul și reacțiile lor decât într-o măsură mică, le regăsesc însă în modul în care cea mai mare parte a presei din România a relatat despre film și protestul de la Londra; anul trecut am discutat cu foarte mulți români din diaspora (dintre cei implicați civic), de ordinul sutelor; zilele trecute am încercat să vorbesc cu câți mai mulți dintre cei de la Londra și am încercat să aflu cât mai multe despre ei; concluziile pe care le-am scris sunt pe baza acestei documentări; nu e o documentare exhaustivă, dar e mult mai directă decât cea mediată de presa autohtonă și de cea britanică – aveți tot dreptul să nu fiți de acord cu concluziile mele (concluziile nu sunt verdicte, și chiar și cu un verdict aveți dreptul să nu fiți de acord), dar îmi mențin opinia: perspectiva din România e diferită de perspectiva din Anglia, iar problema cea mai mare o văd în modul în care mare parte a presei autohtone a relatat cazul ăsta (mă refer la partea de ”informație”, nu la comentariile/criticile care, din punctul meu de vedere, au fost/sunt influențate mai mult de modul în care s-a relatat aici despre întreaga situație, decât ceea ce s-a întâmplat la Londra);
      p.s.: ce am văzut eu în film, în primul rând, e o extraordinară voință/dorință de luptă a celor intervievați; dar asta e perspectiva mea de aici, pe mine nu mă influențează direct modul în care britanicii receptează filmul, pe românii din Londra da

      Reply
      • Andrei

        Deci ce a fost relatat de presa din Romania si direct de cateva persoane de la protest nu e reprezentativ pentru toti protestatarii de acolo. La urma urmei, e posibil si asta, totusi daca asta e cazul, protestatarii acestia au ratat cu brio transmiterea mesajului. La televizor nu a ajuns, pe facebook nu a ajuns, pe twitter nu a ajuns, se pare ca doar la tine cumva a ajuns mesajul. Si cu toata parerea de rau, nici tu nu ai reusit sa le transmiti mai departe mesajul. Am inteles, ei au niste experiente, pe care cei din Romania nu le au, dar asta nu e un mesaj. Care a fost adevaratul motivul al protestului din fata Channel 4 (excluzand bineinteles intoleranta etnica ori delimitarea fata de niste romani amarati) ca eu inca n-am inteles?

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ andrei: dacă ar fi să ne luăm după ce a relatat ani la rând aproape în exclusivitate presa autohtonă, cei care se împotriveau proiectului de la Roșia Montană erau doar niște ”naivi”, ”eco-teroriști”, ”vânduți lui Soros” sau ”vânduți rușilor” etc. …, cei care au ieșit în stradă în ianuarie 2012 au fost niște „useliști” (asta susțineau și antenele, dar și b1tv) și exemplele pot continua…

          Reply
          • Andrei

            Ok, am fost deja de acord cu tine ca nu te poti baza pe presa, nu e nevoie de exemple, de ce insisti pe subiectul asta? Totusi care a fost mesajul protestatarilor din fata Channel 4? Care e problema care nu a reusit sa transpuna prin presa autohtona sau prin alte canale, cum ar fi blogul asta? Chiar incerc sa aflu, daca nu adevaratul lor mesaj, macar care crezi tu ca a fost mesajul lor, care ar trebui sa fie destul de aproape de realitate avand in vedere ca ai avut contact cu o mare parte din protestatari. Am inteles ca erau bannere cu „STOP discrimination”, dar asta nu poate fi decat o sintetizare a unei situatii reale. Care e situatia reala de discriminare care, cei din fata C4, considera ca trebuie oprita? Poate chiar absenta unui lider a facut ca mesajul lor sa se piarda si sa fie deturnat in mesaje discriminatorii precum cel al presedintei asociatiei studentilor din Bradford sau al lui Victor Ponta. Totusi nici acum nu e prea tarziu ca adevaratii protestatari din fata C4 sa se faca auziti prin tine.

    • Monica

      Felicitari Raluca! Pina sa citesc comentariul tau m am temut ca sunt singura romanca din UK care percepe altfel acest documentar atat de controversat. Iti impartasesc viziunea in totalitate si mi se pare rusinoasa reactia conationalilor nostri. Sa dai dovada de atata egoism si egocentrism! Nu fondul documentarului I a interesat, ci forma. Nu i a impresionant si sensibilizat situatia acestor oameni, curajul lor, loialitatea si spiritul de sacrificiu fata de familiile lor, demnitatea, umanitatea lor! Tot ce I a interesat a fost sa nu fie asociati cu aceasta patura sociala, sau cu o anume etnie, indiferent de cum au fost prezentate, in fapt, acestea. Ca sa nu mai discutam ca nu am auzit nici un roman, cu atat mai putin vre un reprezentant oficial, incurajind romanii din Marea Britanie sa se mobilizeze si sa I ajute voluntar pe cei mai putin norocosi, dar care insa lupta pentru un trai mai bun pt ei si copiii lor… Nu numai ca nu ne organizam sa Ie dam o mana de ajutor, dar ne si dezicem de ei cu tarie… In public, ca sa I jignim si sa I umilim in fata tuturor…
      Cred ca britanicii de la CH4 se intreaba daca nu cumva suntem tampiti. Pina una alta, este unul dintre putinele documentare britanice, despre cetatenii romani, care ii prezinta intr o lumina pozitiva si care incearca sa darame stereotipurile vehiculate in UK despre noi ca imigranti. Chiar si titlul documentarului este o ironie la adresa discursurilor politicienilor britanici Despre „pericolul” pe care l reprezinta deschiderea granitelor pt romani si bulgari… Contextul in care a fost difuzat a fost iarasi pozitiv, dar subtil: in seara imediat urmatoare difuzarii filmului „primele 100 de zile de UKIP” care, sper ca macar aici sa fim cu totii de acord, a incercat sa deschida ochii englezilor in ceea ce priveste un partid extremist si cu adevarat periculos pt orice natiune.
      La fel am perceput si documentarul in cauza. Ca o Palma data intolerantei, gindirii obtuze, manipularii sociale, ignorantei etc unora dintre britanici. Si nu in ultimul rind, o palma bine meritata statului roman care are atata „grija” de cetatenii lui si de tara pe care o guverneaza…

      Reply
      • andreea

        Aveti perfecta dreptate! Exact la asta ma gandeam si eu – titlul este clar o ironie la adresa valului de articole de duzina despre „venirea romanilor”, cum de nu s-au prins toti „intelectualii” care au protestat in tinuta „oarecum business” – nu cumva sa fie confundati cu „tiganii”, ca „trebuie sa le aratam englezilor ca noi suntem romani, nu tigani, sa inteleaga englezii ca este o diferenta clara!” (citat din nenumarate cunostinte care postau din Marea Britanie despre nevoia de a protesta, din seara in care a aparut documentarul)? A fost profund rasist protestul, si nejustificat avand in vedere continutul documentarului. Si da, daca as fi de la Channel 4, as rade si cu fundul (daca n-as plange) de penibilul de ambasador si de cei care s-au simtit lezati, pentru ca n-au inteles nimic.
        Un procent mult prea mare de romani traieste in pericol de saracie si excluziune sociala (spre 41-42%) – nu vrem sa ne confundam cu ei, ei nu ne reprezinta. Serios? Nu ne reprezinta cei care fac tot posibilul sa puna mancare pe masa copiilor? Foarte rau! Si, in loc sa protestam impotriva statului si a institutiilor care nu-si fac treaba, de au ajuns atatia si atatia sa plece din tara (ca doar nu pleaca nici asistenta medicala, nici muncitorul in constructii, nici cel din IT de bine ce le este aici), noi protestam ca „nu ne reprezinta” cei mai saraci ca noi. Foarte urat!

        Reply
  4. Emil Stoica

    Ca roman ce ma aflu in Anglia de ceva vreme nu pot decat sa fiu de acord cu articolul. Ceea ce au aratat in documentar este totul real si as spune ca atitudinea celor trei personaje extrem de pozitiva. Si inca ceva: audienta este cea britanica, nu romaneasca: la un moment dat, romanul care tocmai a luat jobul de gunoier spune, sarutand niste frunze care le ia de pe jos: „Anglia este raiul de pe pamant, cum sa nu faci curatenie?”. Da, ca romani patrioti verzi putem reprosa documentarului ca a aratat imagini din Romania cu mizerie si cu carute in loc sa arate Ateneul si Delta Dunarii. Dar hai sa fim corecti cu noi si sa ne intrebam cati italieni protesteaza impotriva ProTV cu mini-serialul lor „Sicilia – pamantul Mafiei”.

    Reply
  5. Darius

    Proteste pentru ce? Majoritatea cunostiintelor mele care au imigrat in UK sau alte tari in urma cu 10-15 ani si-au inceput povestea in conditii similare.
    Dormit in metrou, munca de sapat santuri cu apa pana la genunchi, locuind in squaduri, uneori prinsi cu munca la negru si deportati cu interdictie pe 5 ani…
    Pe vremuri toata lumea ii respecta, erau primii romani ce au reusit sa paraseasca granita si sa-si faca un rost in afara. Filmul prezinta povestea unor romani care incearca sa-si ajuta familiile. Deranjeaza? Da, deranjeaza pe cei care pleaca cu burse, locuri de munca in IT cu bani de la parinti etc. Deranjeaza pe cei carora le e rusine cu orice roman care nu are studii, care curata toalete sa-si intretina familia, care e intr-o situatie disperata si e instare sa indure conditii grele sa-si hraneasca familia.
    Daca povestea nu e regizata atunci eu spun „Bravo”! Bravo romanilor din film care incearca sa-si faca un rost in viata. Genul acesta de oameni ma fac mandru ca sunt romani. N-am nevoie de snobi sa-mi reprezinte tara.

    Va salut!

    Reply
    • Mirela

      Cu totul de acord. Spre deosebire de tagma jefuitoare si nesimtita a liderilor si a diplomatilor României de azi, oamenii aceștia au avut curajul, tenacitatea, forța interioară de a cauta, cu orice preț, cum spune chiar unul dintre ei, „o tara care sa ne vrea” si in care sa fie tratati omenește. Nu-mi e citusi de puțin rusine de ei, dimpotrivă! Nu vad ratiunile protestului. Dacă se cuvine sa ne rușinam adinc de ceva, ar trebui sa ne fie rusine tuturor de halul fără de hal in care arată „locuințele” tiganilor din Baia Mare. Asta ar trebui sa fie o rusine naționala, cu atit mai mult cu cit oamenii plecați din acel ghetou sinistru, sunt dispusi, odată ajunsi intr-un loc civilizat, sa curete fiecare frunza de pe strada. Jos pălăria, pentru tigani! „Nobilii” protestatari ar trebui sa ia o lunga pauza de reflectie.

      Reply
  6. Ioana

    I-auzi: au protestat anti-discriminare! Channel 4 a aratat partea in loc de intreg, iar cealalta parte (cea buna, desigur) a imigratiei s-a simtit exclusa pe nedrept. Daca filmul ar fi fost doar cu tineretul snob si elitist (sic!), ar mai fi iesit la protest sa conteste discriminarea? Sa nu ne ascundem dupa deget: cand in toamna la protestele din diaspora s-au adunat doar cei care-si permiteau sa ajunga acolo si sa aiba astfel de probleme – nu lucratori la negru, sclavi pe salarii mizerabile si locuind la gramada, nu emigranti in situatii de precaritate, nu oameni care viseaza la bani nu ca sa-si plateasca transportul pana in capitale la sectiile de votare, ci ca sa aiba ce pune deoparte ca sa mearga sa-si vada familia, ei bine, atunci niciunul dintre cei care acum se pretind „discriminati” nu a sesizat lipsa celorlalti. Dimpotriva: cu atat mai bine. Nu degeaba se vorbeste de cativa ani de zile de vot cenzitar si de prostii care voteaza cu stomacul si ne distrug noua, desteptilor, viitorul. Nu degeaba de mai bine de un deceniu ambasadele Romaniei aduna cu aceeasi momeala asociatii de doctoranzi si alte categorii eroice (cu conditia sa fie si selecte), povestindu-le cat de valorosi sunt pentru patrie si cum simpla lor apartenenta la diaspora superioara face din ei niste salvatori nationali.
    Intre frustrarea dureroasa si perpetua a romanului asociat cu adevarurile mai intunecate despre natia sa, pe de o parte, si problemele grave dezvaluite de acele adevaruri, pe de alta, cam unde este urgenta? Maturam gunoiul sub pres? Varam din nou capul in nisip ca in anii ’90? – atunci nu existau orfelinate in care copiii erau maltratati si mutilati sufleteste si trupeste, ci doar documentare mincinoase despre Romania… Unele dintre orfelinatele de atunci s-au pastrat pana astazi, insa documentarele am reusit sa le facem sa dispara. Nu si problema noastra cu tot ce incercam sa ascundem.
    Da, exista romani extrem de saraci in Occident. Da, majoritatea sunt victime fie ale exploatarii prin munca, fie ale exploatarii in retelele de crima organizata. Da, o buna parte dintre ei sunt etnici romi, produse ale politicilor inepte ale statului romani, creatoare de segregare si saracie extrema. E o tactica sa-ti incurajezi cetatenii onorabili sa nege realitatea. Au facut-o si alti ambasadori inainte, si pentru stat e o iesire comoda si ipocrita. Ca cetatean, insa, faptul ca alegi sa ignori problemele concetatenilor tai mai nenorociti decat tine nu-ti rezolva nici frustrarea si inadaptarea refulata, nu te lasa nici sa treci granita spre umanitate.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Ioana: ”tineretul snob și elitist”? îi cunoașteți? le știți problemele? credeți că pentru majoritatea celor care au plecat, chiar dacă au o situație financiară mai bună decât a celor din film, le curge doar lapte și miere pe sub geam?
      nu-i confundați cu beizadelele protipendadei autohtone trimise ”la studii” în străinătate, că nu ei au ieșit la protest; când, în toamnă, au cerut mai multe secții de vot (adică în mai multe orașe, nu doar în același oraș), revendicarea nu-i privea doar pe cei care făceau tranzit ca să poată vota ci, în primul rând pe cei care nu-și permiteau să facă asta

      Reply
      • Ioana

        Am pus un semnul exclamarii acolo – poate, poate va impiedicati de acea apreciere :D

        Da, ii cunosc, le stiu si problemele. Era o parere personala. Puteti sa extrageti „snob si elitist” si sa ramanem la fondul problemei: desemnam si ne referim la aceeasi categorie. Nu stiu cat de bine o cunoasteti si intelegeti dvs, eu o cunosc – poate de ceva mai mult timp.

        Nu, nu am inclus „beizadelele”, nu am inclus nici macar tinerii care-si fac in strainatate studii pe banii parintilor deoarece pe vremea cand am cunoscut eu aceste medii inca nu erau la moda studiile in strainatate pe bani. Dar daca decalajul economic nu e, sa zicem, chiar atat de mare intre cele doua categorii (desi intre a face munca de jos si la negru, respectiv a primi o bursa academica este, totusi, o diferenta), exista un capital „de distinctie culturala” cum il numeste Bourdieu, si care este urias.

        In orice caz, vorbeam aici despre problema care a scos categoria cu pricina (indiferent cum alegem s-o descriem) la protest si pe care eu o percep ca pe frustrare, care produce apoi acest discurs dezumanizant prin care ceilalti (romanii aratati in documentar) sunt perceputi ca ‘amenintatori’ daca sunt pusi „la gramada” cu diaspora „onorabila”.

        Mai simplu spus: avem un documentar slabut dar normal, si o reactie anormala. E vorba aici de patologie sociala sau pur si simplu despre oameni care protesteaza DE FAPT pentru drepturile celor saraci, exploatati etc.? Si nimeni nu-i intelege…

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ Ioana: nu înțeleg de ce ar fi legitime doar protestele pentru ”drepturile săracilor”? cuiva căruia i se încalcă un drept (inclusiv un drept aparent minimal, cum e cel la propria imagine) nu are legitimitate să protesteze dacă nu o face și pentru ”drepturile celor săraci, exploatați”?
          nu e nimic anormal să protestezi când îți este încălcat un drept (și, la modul cel mai real, nu doar cei mai săraci străini din UK au probleme cu discriminarea; că o poți întâlni în cele mai diferite forme – la un concurs, pe orice post, s-ar putea să pierzi în dauna unui austriac, belgian etc., doar pt. că asta e imaginea grupului etnic din care faci parte; s-ar putea să fii nevoit să accepți un salariu mai mic pentru că asta e imaginea românilor, de ”fomiști” care acceptă muncă pe bani puțini și exemplele pot continua);
          da, e dorit ca atunci când protestezi să te gândești și la cei mai de jos; dar dacă nu o faci asta nu înseamnă că e anormal să protestezi doar pentru drepturile tale sau ale unei comunități mai restrânse;
          anormalul începe doar în momentul în care începi să-ți revendici niște drepturi în detrimentul sau împotriva drepturilor unor categorii mai defavorizate – asta e situația care, într-adevăr merită sancționată public; în primul caz (protestezi doar pt. drepturile tale și/sau ale unui grup mai restrâns), varianta recomandată e să-i tragi de mânecă, nu să-i pui la zid

          Reply
          • Ioana

            Nu i-am pus la zid – am constatat ca au o problema (in cazul lor nu saracia – pentru care, intr-adevar, am mai multa intelegere, ci frustrarea – care cand se manifesta ca aroganta e cu atat mai penibila) si ca pretinsele proteste contra discriminarii nu sunt o rezolvare ci o manifestare a acestei probleme. Dar am incercat sa inteleg, nu sa „pun la zid”. Si da, sa-i apar pe cei care prin astfel de „proteste” (ce departe suntem de sensul real al protestului – echitabil, social…) sunt in mod real pusi la zid si discriminati, de data asta in mod real, nu fantazat.

            In al doilea rand, in ce fel este realizarea unui documentar cu romani in situatii de precaritate o incalcare a dreptului, fie el si la imagine? Exista dreptul de a nu fi discriminat prin punerea in aceeasi categorie cu cei care sunt discriminati? Si ce propun? Sa-i numeasca naibii altfel pe saracii care „nu ma reprezinta”? Sa se corecteze de urgenta accidentul prin care niste avortati ai sortii au ajuns sa imi pateze numele de „roman” in straintatate?
            Si protestez impotriva realizatorilor documentarului care ii reprezinta, mai mult sau mai putin fidel, pe concetatenii mei saraci, dar nu protestez impotriva statului (romanesc) si a sistemului economic (romanesc-occidental-capitalist-globalizat etc.) care e cauza precaritatii lor? Ba chiar protestez alaturi de ambasadorul tarii responsabile pentru nefericirea conationalilor mei?
            Daca ziceti ca sunt discriminati la concursuri sau la angajare de ce protesteaza impotriva celor exploatati si marginalizati? Pentru ca nu serveste cauza parvenirii sa protestezi contra detinatorului autoritatii, a celui puternic? – Mai bine „protestezi” impotriva celui slab – doar ca atunci NU mai e protest.

            In fine, premierul Klaus Iohannis repeta si el acelasi discurs: „Din păcate, când este vorba despre România se vede prima dată migrația sărăciei, care nu este semnificativă numeric.” – adica singurul aspect demn de punctat in legatura cu saracii este ca nu-s decat un fenomen minor si, domne, „nu ne reprezinta”.

            Altfel, teoria o spuneti bine: „anormalul începe doar în momentul în care începi să-ți revendici niște drepturi în detrimentul sau împotriva drepturilor unor categorii mai defavorizate.”
            Poti fi mai aproape de a-normalitate decat atunci cand protestezi ca adevarul (dureros) e spus in gura mare? Si unde? – Nu in tara ta, unde poate ar fi binevenit – rufele murdare se spala in familie, nu-i asa? iar saracii Romaniei cam atat au dreptul sa fie: rufele murdare ale unor romani in curs de emancipare – ci tocmai in marele si criticul Occident, unde vrei sa te integrezi fara tinichele de coada?

          • Mihai Gotiu

            @ Ioana: probabil că aveți dreptate: statutul românilor în diaspora este unul perfect ;) ; de fapt, exceptând categoria celor foarte săraci, toți ceilalți români trebuie să spună aferim! la cât de mult sunt respectați și apreciați, dar ei sunt nerecunoscători că nu apreciază asta, mai ales că au plecat dintr-o țară unde curgea lapte și miere și unde, la fel ca și în Anglia, puteau să se realizeze pe baza propriilor merite și eforturi; UKIP, Frontul Național, FPO etc. sunt doar niște mofturi și niște închipuiri.
            v-a intrat în cap că oamenii de acolo au protestat ”împotriva celor exploatați și marginalizați” (deși asta a fost doar prezentarea subiectului în presa autohtonă) și cât timp sunteți convinsă de asta, discuția nu-și prea are sens; faptul că organizatorii s-au delimitat în mod expres de acest mesaj nu vă mulțumește, pentru că ”știți că, de fapt, ei sunt rasiști, orice ar spune și ar face”;
            cu scuzele de rigoare, eu pun punct aici.

    • roxana

      ideea e ca mulți dintre cei ce comentează aici habar nu au ce vorbesc. eu lucrez în Anglia ca medic și m am simțit jignita de aceasta emisiune. apreciez cazurile care au fost prezente și am fost impresionata de aceste povesti. ideea este ca nu numai romii au astfel de probleme ci și mulți dintre romani. Din punctul meu de vedede emisiunea ar fi trebuit DENUMITa Romanian gypsy are coming. îmi pare bine ca emisiunea a prezentat într o lumina favorabila etnia roma care nu e formata numai din hoți și cerșetori dar totodată aceasta emisiune este o discriminare a romanilor. mulți dintre romanii care nu au plecat din România nu știu cum este pentru cei care au plecat în anglia. și eu ca sîi mulții alții am plecat de nevoie nu de plăcere. muncesc mult sunt departe de familie sunt f bolnava dar nu am ce face. Și sincer nu este o bucurie ca aud din partea englezilor fraze de genul ” EȘTI DIN ROMÂNIA? DAR NU EȘTI ȚIGANCĂ …CUM SE POATE ASTA?”.
      Dîn cauza unor persoane de etnie roma și din cauza unor romani cu iq scazut pusi numai pe rele si furturi plecatI în anglia și nu numai, România este văzută prost în general.
      ar trebui sa prezinte și problenele celor care sunt plecați cu bursa, lucrează în it, chelneri sau alte meserii nu numai a unei minorități care nu e reprezentativa pentru tara noastră.
      Și englezii au minoritățile lor cu probleme dar nu îi prezintă ca fiind reprezentativi pentru tara lor.

      Reply
      • Mihai Gotiu

        @ roxana: după cum am spus și în text, sunt de acord că percepția din Ro și percepția din Anglia sunt diferite, și că filmul poate genera efecte negative pentru românii din Anglia; cu toate acestea, reprezentativitatea nu se poate face în mod selectiv (nici într-un sens, nici în altul); reprezentative sunt și cazurile de succes, și media, și cazurile sociale (pentru a mă referi doar la ultima categorie: că ne place sau nu, faptul că Ro nu a găsit soluții să rezolve problema romilor în Ro, e, din păcate, un lucru reprezentativ, chiar dacă, în mod negativ; la fel cum reprezentativ rămâne și faptul că n-a găsit soluții nici pentru alte categorii sociale sau profesionale, și la fel cum reprezentative rămân și părțile frumoase)

        Reply
  7. TKE

    Cum bine se spunea mai sus fiecare intelege ce vrea/ ce poate.
    In acest spirit as pune si eu cateva intrebari:
    1. Cei prezentati in film ar face orice pentru un trai mai bun in Anglia. O declara sus si tare. Cei ramasi acasa, in mizeriile alea de cartiere, ar putea sa nu mai stea la „chat” pe scara si sa faca un pic curat, un pic renovare, un pic de gradinarit, ca sa nu mai arate in halul asta locurile alea?!?hm?!
    2. De cand a aparut acest film, a fost vazut oare, de vreun ortoped, care sa isi fi aratat intentia, macar, de a o vedea pe micuta cu piciorul stramb?!? si daca da, l-a ajutat cineva sa intre in contact cu ea si parintii acesteia?!?
    3. Eu vad niste oameni care ar face orice sa iasa din rahatul de viata mizerabila in care traiesc pe-aici. Nimic din furturi, hotii, violuri si bataile pe care le fac niste nenorociti care ne-au facut tara de ras. Doar niste napastuiti ai sortii care n-au avut norocul/ n-au vrut/ n-au fost indrumati/ educati in viata si care acum trag ponoasele. Englezii, francezii, italienii n-au d-astia?!??? Sa fim seriosi. Din punctul meu de vedere e doar un documentar despre oameni. PUNCT.

    Altfel putem detalia mult si bine si imparti firul in paispe, fiecare cu argumentele lui.
    Water of rain, ca sa zic asa…

    Reply
  8. Marina

    Interesante discutii. Am fost si eu prezenta la protestul de la Ch 4 si am protestat impotriva minciunii sau a adevarului partial prezentat in documentarul ‘The Romanians are coming’. Tin foarte mult la tara mea, la neamul meu romanesc si m-a intristat profund soarta acelor oameni necajiti, care au fost nevoiti sa-si paraseasca familia, copiii, comunitatea si tara pentru a ajunge sa traiasca in niste conditii inumane si injositoare. Pentru astfel de cazuri cred ca ar trebui sa raspunda guvernul Ponta si guvernele care l-au precedat in ultimii 25 de ani. Sunt indignata ca pana acum nu s-a rezolvat inca problema saraciei in Romania, ca in toti acesti ani viata in Romania a ajuns la un asemenea nivel de degradare incat sa fie oamenii nevoiti sa-si ia lumea-n cap de disperare. DAR, acest documentar nu reflecta realitatea comunitatii romanilor care traiesc si muncesc in Marea Britanie, si aici vreau sa explic de ce am participat la acest protest. De 16 ani de cand traiesc in Londra nu am vazut nici un documentar in care sa fie prezentati romanii care au reusit sa se integreze in Marea Britanie, sa devina cetateni britanici, sa li se recunoasca studiile din Romania, care au un salariu decent, platesc taxe ca orice cetatean britanic, care s-au integrat ca cetateni cu drepturi depline in Marea Britanie, etc. Cine are interesul sa prezinte numai latura negativa a realitatii comunitatii romanesti din Marea Britanie? Cui serveste aceasta denaturare a adevarului?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *